Kmenový obor: |
3642M Dopravní a vodohospodářské stavitelství |
36-42-M/014 Inženýrské stavitelství -
vodní hospodářství |
|
Dosažený stupeň vzdělání: |
úplné střední odborné |
Způsob ukončení a certifikace: |
maturitní zkouška |
Absolvent studijního oboru Inženýrské stavitelství
je připraven pro budoucí uplatnění v odpovídajících pracovních a
společenských funkcích.
Úplné střední vzdělání rozvíjí osobnost
absolventa tím, že upevňuje jeho mravní a charakterové vlastnosti, rozvíjí
a rozšiřuje podmínky společenské reality, prohlubuje vztah k práci,
zdokonaluje komunikační možnosti. Toto vzdělání poskytuje absolventovi také
potřebné poznatky o přírodě, člověku a společnosti, umožňuje mu chápat
vnitřní souvislosti mezi jevy, rozumět obecným zákonům a zákonitostem,
oceňovat kulturní hodnoty a využívat je.
Po odborné stránce je absolvent připraven tak, aby
mohl vykonávat činnosti středních technicko - hospodářských pracovníků
v oblasti inženýrského stavitelství.
Absolvent má umět získávat, kriticky hodnotit, třídit
a využívat informace o jevech a procesech, které jsou významné pro vytváření
názorů, postojů a přesvědčení v rozličných oblastech života a pro činnost
občana a odborníka. Má si vytvářet vlastní názory druhých a ověřovat
si zkušenosti.
Měl by mít vypěstovanou potřebu soustavného celoživotního
vzdělávání, které zvyšováním kvalifikace umožňuje trvalou inovaci na
řízení života společnosti zodpovědnou prací a veřejnou činností,
jednat v souladu s právními a morálními normami společnosti.
Absolvent studijního oboru Inženýrské stavitelství
by měl mít tyto schopnosti:
-
samostatně
myslet, pohotově se rozhodovat a rozhodně jednat,
-
aplikovat získané
vědomosti a dovednosti ve společenské praxi,
-
iniciativně a
samostatně řešit úkoly na pracovišti, pracovat v týmu, podílet se na
organizaci a řízení činnosti v pracovní skupině,
-
získávat a využívat
vědeckotechnické informace v pracovní činnosti, dále se vzdělávat.
Všeobecně vzdělávací
složku profilu absolventa charakterizují vědomosti a dovednosti potřebné:
-
k pohotovému,
kultivovanému a správnému ústnímu i písemnému používání mateřského
jazyka ve všech komunikativních situacích, a to jak obecných, tak profesních,
-
k samostatnému a
přiměřeně jazykově správnému jednání ve vzniklé komunikativní situaci
v cizím jazyce, k porozumění odbornému textu v tomto jazyce a k používání
slovníku a jiných pomůcek,
-
k poznání a
pochopení společenské a umělecké funkce literatury a ostatních druhů umění,
jejich hlavních vývojových etap a rysů k vytvoření uvědomělých čtenářských
návyků,
-
k poznání a
pochopení historického vývoje ČR a významných období světových dějin,
-
k osvojení širokého
základu středoškolské matematiky,
-
k získání
poznatků o nejdůležitějších fyzikálních jevech i zákonitostech a k
aplikaci získaných poznatků v praxi,
-
k rozvoji
motoriky, všeobecných i specifických pohybových schopností a dovedností.
Odborná složka
teoretická zahrnuje
řadu předmětů základních a speciálních. Jejich dobré zvládnutí v celém
komplexu a pochopení vzájemných vazeb umožní absolventovi v krátké době
po vstupu do praxe účast v kterékoliv fázi předprojektové i projektové přípravy
stavby i ve všech stadiích jejího provádění. V rámci standardu odborných
předmětů získá absolvent především:
-
důkladnou znalost
všech geodetických úkonů, nutných pro zaměření staveniště, vytýčení
stavby a průběžnou kontrolu geometrických parametrů konstrukce,
-
schopnost odhadu
geologických a hydrogeologických poměrů staveniště a odvození závěrů z
toho plynoucích,
-
konstrukční cit,
-
dobré vědomosti
o používaných stavebních materiálech, technologiích výstavby a potřebné
mechanizaci,
-
grafickou zručnost,
-
estetické cítění,
-
základní představy
o ekonomice stavební firmy a předpoklady pro zásadní pochopení tržně
ekonomických vztahů a principů podnikání,
-
přehled o právních,
technických a technologických předpisech, hygienických normách a zásadách
BOZ a PO,
-
schopnost a potřebu
využívat výpočetní techniku ve své činnosti řídící, organizací a
technické.
Hlavní odborné discipliny studijního zaměření ve 4.
ročníku poskytnou absolventovi příležitost užší specializace v
problematice vodního hospodářství a vodohospodářského provozu a uplatnění
a rozvíjení individuálních odborných zájmů a schopností.
Profil absolventa je tedy souhrnně možno
charakterizovat těmito znaky:
-
univerzální
odborná připravenost v oboru stavebním (vodohospodářské stavby, stavby
pozemních komunikací, konstrukce a technologie staveb pozemních, současně však
i
-
schopnost užší
specializovanosti dle osobní volby, potřeb odborné veřejnosti nebo potřeb
regionu,
-
pohotovost a
schopnost spojovat ve své činnosti složku teoretickou i praktickou,
-
všeobecný
rozhled kulturně společenský,
-
přesnost,
systematičnost a samostatnost.