PROFIL ABSOLVENTA
Kmenový obor: |
3645M Technická zařízení budov |
Studijní obor: |
36-45-M/002 Technická zařízení budov |
Dosažený stupeň vzdělání: |
úplné střední odborné |
Způsob ukončení a certifikace: |
maturitní zkouška, vysvědčení o maturitní zkoušce |
Příprava v oboru je vedena tak, aby absolvent po úspěšném vykonání maturitní zkoušky a po příslušné praxi byl připraven uplatnit se v odpovídajících pracovních a společenských funkcích vyžadujících úplné střední odborné vzdělání. Po odborné stránce je absolvent připravován k vykonávání činností středních technicko-hospodářských pracovníků v oblasti rozvodů a instalací technických zařízení v budovách, instalací provozních souborů, a to při přípravě, navrhování i realizaci.
Vzdělávání a výchova ve studijním oboru směřují k tomu, aby žáci
- ovládali základní dovednosti potřebné k poznání a regulování vlastní osobnosti včetně chápání nutnosti svého celoživotního vzdělávání;
- komunikovali s jinými lidmi na požadované úrovni a zachovávali obecně uznávaná pravidla slušného chování;
- vyjadřovali se v českém jazyce věcně jasně, srozumitelně a jazykově správně;
- uvědomovali si svou identitu a lidská práva, dovedli je obhajovat a zároveň plnili své morální a zákonné povinnosti;
- tolerovali a respektovali lidi jiného etnického původu, náboženství nebo kultury a ctili jejich práva;
- rozuměli fungování demokracie a byli schopni aktivního občanského života;
- využívali svých vědomostí a dovedností ze společenskovědní oblasti a práva při řešení různých praktických otázek právního, sociálního a ekonomického charakteru i při politickém a filozoficko-etickém rozhodování, hodnocení a jednání;
- dovedli pracovat s informacemi z různých zdrojů včetně elektronických médií a přistupovali k nim kriticky;
- používali cizí jazyk jako prostředek interkulturní komunikace ve společenském i pracovním životě, pro poznávání kulturního bohatství jiných národů i pro vzájemné porozumění a pochopení;
- dokázali cizí jazyk, který studovali, používat pro potřeby svého povolání a uvědoměle pracovali s odpovídajícími informačními zdroji;
- uměli používat matematických, přírodovědných a geografických poznatků při řešení praktických problémů v běžných životních i profesních situacích;
- rozuměli vztahu člověka a přírody, byli ochotni jednat ekologicky;
- chápali význam umění pro člověka a dovedli si vybrat z kulturní nabídky hodnotné podněty jak pro obohacování své osobnosti, tak i pro svou profesní činnost;
- usilovali o optimální stav své tělesné zdatnosti, o zařazení pohybových aktivit do svého životního stylu;
- uměli chránit zdraví a věděli, jak si mají počínat v situacích ohrožení;
- dovedli pracovat s osobním počítačem a dalšími prostředky IKT na uživatelské úrovni, byli schopni tyto prostředky využívat k práci s informacemi.
V odborné složce vzdělávání jsou žáci vedeni k tomu, aby
- se orientovali v ekonomickém prostředí a pracovněprávních vztazích a uměli aplikovat ekonomické poznatky v praxi, uměli provést základní kalkulaci nákladů, znali a realizovali postupy stavebního řízení a povinnosti řídícího pracovníka;
- dovedli využívat všech dostupných informačních zdrojů k celoživotnímu vzdělávání v oboru;
- dovedli pracovat se specifickým aplikačním programovým vybavením používaným v profesní oblasti;
- se pro ně stalo běžnou samozřejmostí pracovat s normami, technickými předpisy a odbornou technickou literaturou;
- získali základní dovednosti ve způsobech technickém zobrazování a znalost zobrazování strojírenských a stavebních výkresů v technické dokumentaci;
- znali zásady bezpečnosti a hygieny práce a protipožárních předpisů ve vztahu k oboru, zásady péče o pracovní a životní prostředí;
- získali přehled o stavebních materiálech a stavebních konstrukcích;
- se seznámili se strojírenskými technologiemi a strojně technickými zařízeními ve vazbě na obor;
- důkladně znali materiály včetně zkoušení vlastností používané pro účely technických zařízení budov;
- při studiu profilující odborné tématiky dovedli uplatnit získané znalosti mechaniky tuhých těles, pružnosti a pevnosti a zejména hydromechaniky a termomechaniky;
- získali základní řemeslné dovednosti v provádění vnitřních instalací v budovách;
- důkladně znali systémy technických zařízení běžných budov a jejich funkci, dovedli provádět základní potřebné výpočty, znali a dovedli realizovat technologické a konstrukční postupy včetně měření a regulace: zdrojů rozvodů tepla, vytápění, zásobování vodou, kanalizace, plynových instalací, větrání a klimatizace;
- měli základní znalosti a dovednosti v měřeních prováděných zejména v tepelné technice a vzduchotechnice;
- znali způsoby montáže, obsluhy, údržby a zkoušení technických zařízení budov;
- dovedli zpracovat dokumentaci technických zařízení budov s aplikaci příslušných technických norem a předpisů a při využití aktuálních počítačových programů;
- dokázali kvalifikovaně informovat zákazníka a poradit mu s ohledem na jeho zájem při respektování provozních zásad a technických předpisů.
Absolvent studijního oboru 36-45-M/002 Technická zařízení budov získal úplné střední odborné vzdělání, které jej opravňuje po absolvování nástupní praxe vykonávat povolání stavebního technika (se zaměřením na technická zařízení budov), a to na pracovních pozicích stavební technik projektant, stavební technik mistr, stavební technik přípravy a realizace investic a engineeringu.
Absolvent může po zapracování vykonávat řídící funkce na úrovni středních technicko-hospodářských pracovníků v oblasti vytápění, zdravotní techniky, vzduchotechniky, rozvodu plynu (to vše v objektech bytových, občanských, průmyslových i zemědělských). Může se uplatnit v projektové přípravě i realizaci provozních souborů. Další uplatnění absolventi mohou nalézt v řízení výroby součástí TZB, zajišťování údržby stávajících souborů, v laboratořích TZB, ve výzkumu i na úseku správním. Po splnění požadavků stanovených Českou komorou autorizovaných inženýrů a techniků mohou získat příslušný stupeň autorizace pro samostatné podnikání v oblasti TZB.
Vzdělávání v oboru poskytuje kvalitní přípravu a opravňuje ucházet se případně o další studium – vysokoškolské nebo na vyšší odborné škole. Za účelem prohloubení vzdělání v oboru nebo pro získání určité odborné specializace může absolvent pokračovat v odborných školeních a kurzech navazujících na získané středoškolské vzdělání.