´
Kmenový obor: |
3646M Geodézie a kartografie |
36-46-M/002
Geodézie - geodézie |
|
Dosažený stupeň vzdělání: |
úplné střední odborné |
Způsob ukončení a certifikace: |
maturitní zkouška |
1. Charakteristika studijního oboru
Studijní
obor Geodézie - geodézie je specifickým oborem odvětví stavebnictví, připravujícím
střední technicko-hospodářské pracovníky v oblasti geodézie, kartografie,
katastru nemovitostí, speciální geodézie pro investiční výstavbu a
hornictví.
Žáci jsou připravováni pro celou šíři uvedených činností, pro snazší zapracování se příprava odlišuje rozsahem učiva odborných předmětů ve 3. a 4. ročníku.
2. Charakteristika obsahu vzdělání
Střední
odborná škola poskytuje vzdělání všeobecné a odborné. Poznatky, které
tvoří obsah všeobecně vzdělávací složky, poskytují žákům vyučovací
předměty společenskovědní, matematicko-přírodovědné a tělesná výchova
na úrovni požadovaného úplného středního vzdělání.
Učivo
českého jazyka vytváří základ pro rozvoj kultivovaného, stylisticky i
gramaticky správného projevu, literární tématika seznamuje žáky se společenskou
a uměleckou funkcí literatury, s jejími vývojovými etapami, motivuje žáky
k intelektuálnímu rozvoji vlastní osobnosti, přispívá k trvalému vztahu k
estetickým hodnotám.
Cílem
výuky cizímu jazyku je vytvářet základní komunikativní dovednosti,
motivovat k práci s cizojazyčnou odbornou literaturou, přibližovat poznatky
o zemích, mluvících vyučovaným jazykem.
Vyučovací
předmět občanská nauka uvádí žáky do základní problematiky
psychologie, sociologie, politologie, filozofie, etiky a náboženství.
Úkolem
dějepisu je podat ucelený obraz vývoje národních dějin v souvislosti s dějinami
světovými. Přibližuje vzájemné vztahy mezi konkrétními historickými
fakty a zákonitostmi, které historický vývoj charakterizují.
Učivo
matematicko-přírodovědných předmětů poskytuje žákům soubor matematických
a přírodovědných vědomostí a dovedností na středoškolské úrovni a současně
rozvíjí schopnost žáků získané poznatky rozšiřovat a aplikovat v rámci
odborné složky vzdělání.
Tělesná
výchova rozvíjí motoriku žáka, všeobecné pohybové schopnosti a specifické
pohybové dovednosti. Přispívá tím i k upevňování volních vlastností,
fyzické zdatnosti a zdraví.
Odbornou složku učiva
tvoří nejprve průpravné vyučovací předměty fyzika, deskriptivní
geometrie, výpočetní technika a kartografické rýsování, které usnadňují
pochopení a aplikaci učiva v dalších odborných předmětech. Učivo odborných
předmětů geodézie, geodetické výpočty, mapování, kartografie, ekonomika
i praxe zajišťuje naplňování odborné části profilu absolventa oboru geodézie.
Ve
3. a 4. ročníku se uplatňují v různých hodinových dotacích i rozsahu učiva
profilující odborné předměty obou zaměření oboru. Náplň předmětu
praxe je orientována na získávání znalostí a praktických dovedností pro
budoucí uplatnění.
V
rámci doporučených volitelných předmětů ve 4. ročníku může škola nabídnout
svým žákům prohloubení odbornosti v oboru, rozšíření vědomostí pro
uplatnění ve stavební praxi, anebo přípravu na pokračování ve studiu na
vysoké škole.
Doporučené nepovinné předměty rozvíjejí intelektuální a sportovní schopnosti žáků, mohou se zčásti prolínat s volitelnými předměty.
3. Metody a formy výchovně vzdělávací práce
Metody
a formy výchovně vzdělávací práce, které zprostředkují obsah učiva,
volí vyučující v souladu s výchovně vzdělávacími cíli jednotlivých
vyučovacích předmětů a studijního oboru. Při jejich výběru bere ohled
na charakter předmětu, situaci v pedagogickém procesu a možnosti školy.
Metody
výchovně vzdělávací práce zahrnují činnosti učitele a činnosti žáka.
Formy výchovně vzdělávací práce tvoří s metodami jednotný celek. Při
volbě metod je třeba omezovat metody popisné a dávat přednost problémovým,
příp. i částečně výzkumným metodám, které umožňují soustavně rozvíjet
pracovní aktivitu žáků. Při samostatném řešení přiměřených problémů
se tak vytvářejí předpoklady pro osvojování takových metod myšlení a práce,
které odpovídají budoucímu uplatnění absolventů ve společenské praxi. S
použitými metodami souvisí i rozvíjení dovedností a návyků používat
odbornou literaturu a vytváření potřeby dále se vzdělávat.
Pro
studijní obor Geodézie je charakteristické, že se vedle běžných způsobů
práce ve třídě uplatňují grafická cvičení, laboratorní cvičení, manuální
a praktické dovednosti získávají žáci odpovídajícími výukovými
metodami a vhodnými formami práce v předmětu praxe a odborná praxe.
Vhodným doplňkem výuky jsou exkurze. Při všech formách vyučování se respektují závazná platná právní ustanovení, příslušná resortní nařízení a vyhlášky, normy a předpisy, týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
4. Podmínky přijetí
Do
prvního ročníku čtyřletého denního studia studijního oboru Geodézie -
geodézie se přijímají žáci, kteří splnili podmínky přijímacího řízení
a zdravotní kritéria.
Do oboru mohou být přijímáni hoši a dívky s ostrostí zrakovou oboustranně do dálky 6-9 do J.č. 1 s případnou korekcí brýlemi + sph. D s astigmatickou složkou max. do + 0,5 cyl. D bez hrubší poruchy barvocitu, s dobrou funkcí pohybového ústrojí (končetin a páteře), umožňující nejen delší chůzi a stání, ale i pohyb ve vynucených polohách, s dobrou funkční zdatností alespoň jedné ruky, umožňující jemné práce vysoce náročného charakteru, prováděné případně i za pomoci zvětšovacích optických systémů, dále bez sklonu k chorobám z nachlazení a onemocnění revmatického charakteru, bez onemocnění uropatického systému, s dobrou výkonností oběhového a dýchacího systému, bez záchvatovitého onemocnění jakékoliv etiologie. V každém jednotlivém případě musí zdravotní způsobilost posoudit a písemně potvrdit obvodní lékař, v případě ZPS v souhlasu PKSZ.
5. Organizace studia
Studium je organizováno jako čtyřleté denní studium. Úspěšné absolvování studia zakončeného maturitní zkouškou podle platných předpisů poskytuje úplné střední odborné vzdělání.
6. Směry a možnosti dalšího vzdělávání absolventů
Maturitní
zkouška opravňuje absolventa studijního oboru ucházet se o studium na vysokých
školách.
Absolvent
studijního oboru se může případně vzdělávat ve studiu inovačního nebo
specializačního charakteru, pokud je střední školou organizováno. Může
navštěvovat za účelem prohloubení specifického vzdělání v oboru i různá
školení a kurzy.