´
Kmenový obor: |
3647M Stavebnictví |
36-47-M/001 Stavebnictví |
|
Dosažený stupeň vzdělání: |
úplné střední odborné |
Způsob ukončení a certifikace: |
maturitní zkouška |
1. Charakteristika studijního oboru
Studijní
obor 36-47-M/001 Stavebnictví sdružuje studijní středoškolskou přípravu
pro širokou oblast stavebnictví. Vychází ze společného základu vědomostí,
které získá žák během dvou let, v druhé polovině studia jsou mu
poskytnuty znalosti a dovednosti specifické pro jednotlivá zaměření oborů.
Studijní
obor 36-47-M/001 Stavebnictví je čtyřleté denní studium, které připravuje
žáky pro činnosti technicko-hospodářských pracovníků, související s
navrhováním, přípravou a realizací staveb, podnikáním podle podmínek
stanovených Živnostenským zákonem, a to v odvětví stavebnictví obecně i
podle specifických zaměření oboru.
Společný
základ studia oddaluje rozhodnutí žáka pro zaměření studia a umožňuje
širší uplatnění absolventů ve stavební praxi. Transformované studium
36-47-M/001 Stavebnictví odpovídá současným možnostem a tendencím středního
odborného školství.
Učební
plán studia a možnost nabídky výběrových a volitelných vyučovacích předmětů
dává každé škole prostor pro vlastní specifičnost v souladu s možnostmi
a regionálními potřebami.
V rámci nepovinných vyučovacích předmětů může škola rozvíjet intelektuální schopnosti žáků a sportovní činnost (dle možnosti školy a zájmu žáků).
2. Charakteristika obsahu vzdělání
Obsah
vzdělání je stanoven tak, aby odpovídal výstupní úrovni vzdělání v
souladu s charakteristikou studijního oboru.
Struktura
obsahu je vyjádřena učebními plány jednotlivých zaměření studijního
oboru. Zahrnuje všeobecně vzdělávací a odborné učivo.
Poznatky,
které tvoří obsah všeobecně vzdělávací složky, poskytují žákům vyučovací
předměty společenskovědní, matematicko-přírodovědné a tělesná výchova,
a to ve společném povinném základu, který je možno posílit.
Složka
odborného vzdělání je v prvních dvou letech studia tvořena odbornými vyučovacími
předměty základu stavebnictví, který je ve vyšších ročnících studia
rozvíjen a aplikován ve speciálních odborných předmětech dle jednotlivých
zaměření studijního oboru. Důraz je kladen na konstrukční cvičení umožňující
získávání intelektuálních dovedností.
Teoretické
znalosti jsou průběžně doplňovány manuálními řemeslnými a praktickými
dovednostmi důležitými pro jejich pochopení a upevnění a pro výkon středně-technických
funkcí v budoucím uplatnění absolventů.
Průpravný
charakter mají v prvním stupni studia odborné vyučovací předměty:
deskriptivní geometrie, odborné kreslení a výpočetní technika. Základ vzdělávání
v oboru stavebnictví tvoří skupina odborných stavebních předmětů v mezipředmětových
souvislostech: stavební materiály, stavební mechanika, pozemní stavitelství,
geodézie a konstrukční cvičení. Rozsah předmětu praxe a souvislé odborné
praxe i její obsahová orientace souvisí s předpokládaným navazujícím zaměřením
vzdělání v rámci vzdělávacího programu školy.
Ekologická
problematika je součástí všech odborných předmětů.
Doporučené výběrové a volitelné vyučovací předměty studia umožňují dotvářet specifický charakter zaměření studia s ohledem na vzdělávací program školy a dle zájmu žáků rozšířit jejich znalosti a dovednosti v oblasti všeobecného i odborného vzdělání.
3. Odborná zaměření v rámci studijního oboru
Podle
regionálních potřeb, zájmu žáků a možností školy je v pravomoci ředitele
směřovat studium do jednotlivých zaměření. Prostor pro odborné zaměření
vytvářejí profilující odborné předměty, možnost posílení odborných předmětů
povinného základu a výběrové předměty. Doporučené výběrové a
volitelné předměty pro jednotlivá zaměření jsou součástí učebních plánů.
Zaměření
oboru 36-47-M/001 Stavebnictví:
Pozemní
stavitelství
Vodohospodářské
stavby
Stavební
obnova
Dopravní
stavitelství
Podnikání a management
4. Metody a formy výchovně vzdělávací práce
Metody
a formy výchovně vzdělávací práce, které zprostředkují obsah učiva,
volí vyučující v souladu s výchovně vzdělávacími cíli jednotlivých
vyučovacích předmětů a zaměření studijního oboru. Při jejich výběru
bere ohled na charakter předmětu, situaci v pedagogickém procesu a možnosti
školy.
Metody
výchovně vzdělávací práce zahrnují činnosti učitele a činnosti žáka.
Formy výchovně vzdělávací práce tvoří s metodami jednotný celek. Při
volbě metod je třeba omezovat popisné metody a přednost dávat problémovým
metodám, které umožňují soustavně rozvíjet pracovní aktivitu žáků.
Omezením významu informativní funkce učiva a rozvojem činnostní stránky učení
aplikací vědomostí a dovedností při řešení přiměřených úkolů se
vytvářejí předpoklady pro postupné osvojování takových metod myšlení a
práce, které odpovídají budoucímu uplatnění absolventů ve společenské
praxi. S použitými metodami souvisí i rozvíjení dovedností a návyků používat
odbornou literaturu a vytváření potřeby dále se vzdělávat.
Pro
studijní obor Stavebnictví je charakteristické, že se vedle běžných způsobů
práce ve třídě uplatňují konstrukční cvičení související s vyučovacími
předměty odborné teorie a směřující k získávání intelektuálních
dovedností pokud možno při soustavné práci s výpočetní technikou, zatímco
manuální a praktické dovednosti získávají žáci odpovídajícími výukovými
metodami a vhodnými formami práce v předmětu praxe a při souvislé odborné
praxi. Doporučuje se využívat audiovizuálních pomůcek, odborných časopisů,
textů, katalogů, exkurzí, ve vyšších ročnících dle možnosti i přednášek
odborníků z praxe, zajištěné ve spolupráci s regionálními stavebními
firmami a institucemi.
Při všech formách vyučování se respektují závazná platná právní ustanovení, příslušná resortní nařízení a vyhlášky, normy a předpisy, týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
5. Podmínky přijetí
Do prvního ročníku čtyřletého denního studia se přijímají žáci, kteří úspěšně ukončili základní školu a splnili podmínky výběrového řízení. Studijní obor není vhodný pro žáky se změněnou pracovní schopností. Vzhledem k uplatnění v praxi vyžaduje dobrou fyzickou kondici a vylučuje jakékoliv vážnější chronické onemocnění. Způsobilost ke studiu v oboru osvědčuje lékař dle stanovených zdravotních kritérií.
6.
Organizace studia
Studium je organizováno jako čtyřleté denní. Úspěšné absolvování studia, které je zakončeno maturitní zkouškou podle platných předpisů, poskytuje žákům úplné střední odborné vzdělání.
7. Směry a možnosti uplatnění absolventů
Maturitní
zkouška opravňuje absolventa studijního oboru ucházet se o studium na vysokých
školách.
Absolvent
studijního oboru 36-47-M/001 Stavebnictví se může dále odborně vzdělávat
formou inovačního nebo specializačního kurzu nebo se ucházet o vyšší
odborné studium při SOŠ.