Kód a název vzdělávacího
programu:
Kmenový obor: |
3651H Dlaždič, dlaždičské práce |
Učební obor: |
36-51-H/002 (nemá
JKOV) |
|
Dlaždič |
Zaměření: učební obor nemá zaměření.
Dosažený stupeň vzdělání: střední odborné.
Způsob ukončení a certifikace: závěrečná zkouška, výuční list.
1 Výsledky
vzdělávání
1.1
Obecná úvodní část
K charakteristickým schopnostem a vlastnostem absolventa patří vztah k oboru, poctivost, svědomitost, odpovědnost a schopnost pracovat v kolektivu.
Absolvent dovede samostatně rozhodovat v odborné oblasti a po příslušné praxi aktivně působit v oblasti podnikání.
1.2 Obecné vědomosti, dovednosti a postoje
Absolvent:
- je si vědom vzájemného vztahu svobody a odpovědnosti i rovnosti svobod a práv každého občana;
- chápe principy demokratické společnosti a je ochoten je ve svém životě uplatňovat;
- uvědomuje si svou národní příslušnost a svá lidská práva, respektuje práva druhých, uznává i rovnost a práva jiných národů, etnických skupin a ras;
- je si vědom významu aktivní účasti své i ostatních členů společnosti na utváření společenského života, kulturního a přírodního prostředí v regionálním i celosvětovém měřítku;
- preferuje tolerantní postoje k názorům a hodnotám jiných lidí;
- je samostatný a odpovědný v jednání i v pracovní činnosti; chápe význam a nutnost celkového osobnostního rozvoje a profesní připravenosti, je vybaven základními dovednostmi pro poznání a regulaci vlastní osobnosti a styk s lidmi;
- je si vědom toho, jaký význam má pro něj dosažené vzdělání;
-
uvědomuje si, že s postupem vědeckotechnického rozvoje stále
vzrůstají nároky na kvalifikovanou pracovní činnost i na inovace pracovních
dovedností, je ochoten
a schopen se adaptovat na změny trhu práce a kvalifikace;
- uvědomuje si vliv přírodního prostřední i vliv rozvoje vědy a techniky na život lidí i dopad lidské činnosti na přírodu;
- v ústním i písemném jazykovém projevu dodržuje jazykové normy, výstižně a logicky správně se vyjadřuje;
- v cizím jazyce rozumí jednoduchým rozhovorům o věcech denního života, dovede získat jednoduchou informaci a sdělit podstatné myšlenky z běžně vyslechnutého nebo přečteného textu, dovede v jednoduchých větách hovořit o známé tematice a ovládá základní terminologii svého oboru;
- má pozitivní vztah k umění a kultuře;
- rozumí základním matematickým pojmům a vztahům mezi nimi, umí vyhledávat, hodnotit a třídit matematické informace a dokáže používat získané matematické poznatky při řešení problémů a úkolů v běžných životních i v profesních situacích;
- je schopen aplikovat získané přírodovědné poznatky v občanském životě i ve své odborné práci, zná využití běžných látek v průmyslu, zemědělství, domácnosti atp., ví o jejich vlivu na člověka, jeho zdraví i na životní prostředí;
- je seznámen s rolí životního partnera a rodiče, je poučen o nebezpečí neodpovědných sexuálních styků, drogové závislosti a o vlivech nezdravého způsobu života vůbec;
- snaží se udržovat i zvyšovat svou tělesnou zdatnost a upevňovat své zdraví;
- ve své profesi dovede identifikovat a analyzovat problémy, zvažovat možnosti jejich řešení, vybírat a navrhovat optimální řešení, stanovovat efektivní postupy a realizovat je.
1.3
Odborné vědomosti, dovednosti a postoje
Po ukončení přípravy v učebním oboru dlaždič a po úspěšném vykonání závěrečné zkoušky má absolvent základní znalosti o používaných materiálech a technologiích.
Absolvent učebního oboru dovede:
- číst stavební výkresy a orientovat se v projektové a technické dokumentaci;
- zhotovit jednoduché technické výkresy a náčrty;
- hotové dílo zaměřit a zakreslit do polohového výkresu;
- rozlišovat horniny, zeminy, lomařské a dlažební materiály, znát jejich vlastnosti a způsoby určování jejich kvality;
- převzít materiál určený k vykonání práce;
- připravovat a používat potřebné nářadí, pomůcky, stroje a zařízení a udržovat je;
- posoudit optimální pracovní podmínky pro dlaždičské práce, jako jsou teplota vzduchu, vlhkost aj.;
- volit správný technologický postup a organizaci práce;
- posoudit vhodnost dlaždičských materiálů;
- dopravit materiál a připravit jej před jeho zpracováním;
- používat materiálové, technické a výkonové normy;
- stanovit potřebu materiálu a pracovníků;
- stanovit cenu prací;
- připravit podklad a pláň pod dlažby;
- vyměřovat směry, výšky a sklony dlažeb;
- zakládat a klást obrubníky, krajníky a opory;
- zakládat a klást různé druhy dlažeb na chodnících, vozovkách, svazích, březích řek a korytech potoků;
- sledovat a hodnotit množství a kvalitu vykonané práce;
- přispívat k tvorbě a ochraně životního prostředí;
- dodržovat zásady a předpisy bezpečnosti práce a ochrany zdraví, hygieny práce, protipožární ochrany a zacházet s protipožárním zařízením;
- vést písemnou dokumentaci související s prováděnými pracemi, vyhotovit zakázkový list a předat práci zákazníkovi;
- posuzovat vlivy své pracovní činnosti na životní prostředí.
Dále zná zásady civilní ochrany a odborných činností při záchranných a vyprošťovacích pracích.
Absolvent má vytvořeny základní předpoklady pro uplatnění v živnostenském podnikání jak z hlediska profesních dovedností, tak z hlediska orientace v základních ekonomických otázkách této problematiky. Po příslušné praxi by měl umět pracovat s projektovou a rozpočtovou dokumentací dlaždičských prací a provádět složitější dlaždičské práce.
2 Možnosti uplatnění absolventa
Absolvent je schopen vykonávat činnosti související s povoláním dlaždič. Po získání příslušné praxe může samostatně podnikat v oboru.