a) Obecné vědomosti
a dovednosti
Absolvent je v
průběhu přípravy veden k
tomu, aby si byl vědom vzájemného
vztahu svobody a odpovědnosti i
rovnosti svobod a práv každého občana.
Je veden k chápání principů
demokratické společnosti a k ochotě je ve svém životě uplatňovat. Uvědomuje
si svou národní příslušnost a
svá lidská
práva, je
ochoten respektovat také práva
druhých, uznávat tedy i rovnost
a práva jiných národů, etnických skupin a ras.
Absolvent si je vědom významu aktivní
účasti své i ostatních členů společnosti
na utváření společenského života
a kulturního a přírodního prostředí
v regionálním
i celosvětovém měřítku.
Preferuje tolerantní postoje k názorům a hodnotám jiných lidí.
Absolvent je veden k tvořivé činorodosti, spolupráci i zdravé soutěživosti,
ale i k
samostatnosti a odpovědnosti
v jednání
i v pracovní činnosti. Je
si vědom,
že tyto vlastnosti jsou důležité jak pro jeho vlastní prospěch a
rozvoj, tak i pro rozvoj
celé společnosti.
Chápe proto
význam a
nutnost celkového osobnostního
rozvoje a
profesní připravenosti.
Je vybaven základními
dovednostmi pro poznání a
regulaci vlastní osobnosti a pro styk s lidmi.
Je si vědom toho, jaký význam má pro
něj dosažené vzdělání. Uvědomuje
si, že s postupem
vědeckotechnického rozvoje a
jeho dopadů ve světě stále vzrůstají nároky na kvalifikovanou pracovní
činnost i na inovace pracovních dovedností.
Je ochoten a schopen se adaptovat na změny trhu práce a kvalifikací. Uvědomuje
si vliv přírodního prostředí i
vliv rozvoje vědy a techniky
na život lidí. Rozhoduje
se a jedná ve svém soukromí
i v práci tak, aby chránil
přírodu a
kulturní památky
a jednal
v zájmu stavu udržitelného
rozvoje.
V ústním i
písemném jazykovém
projevu se snaží dodržovat
jazykové normy,
výstižně a
logicky správně
se vyjadřovat, v oficiálních
projevech pak používat spisovného
jazyka. V cizím jazyce rozumí
jednoduchým krátkým rozhovorům o věcech denního
života, dokáže reagovat v
rozsahu aktivně osvojených
jazykových prostředků v běžných životních
situacích a
tématech. Dovede získat v
cizím jazyce jednoduchou informaci, sdělit podstatné
myšlenky z běžného vyslechnutého
nebo přečteného
textu, v jednoduchých větách hovořit
o známé tematice. Ovládá v
cizím
jazyce nejzákladnější odbornou terminologii svého oboru.
Je veden
k pozitivnímu
vztahu k
umění a
kultuře. Má vypěstován
návyk číst
krásnou literaturu, časopisy,
populárně
naučná díla podle svého
zájmu, sledovat sdělovací
prostředky a navštěvovat kulturní zařízení
(divadla, koncerty, výstavy...). Chápe základní rozdíl mezi umělecky
hodnotným dílem a brakem.
Absolvent rozumí základním matematickým pojmům a vztahům mezi nimi,
umí vyhledávat, hodnotit a
třídit matematické informace
a dokáže používat
získané matematické
poznatky při
řešení problémů a úkolů v běžných životních i v profesních
situacích.
Je schopen
aplikovat získané
přírodovědné poznatky
v občanském životě i ve své
odborné práci, zná využití běžných látek
v průmyslu, zemědělství,
v domácnosti atp., ví
o jejich vlivu na člověka, jeho zdraví i na životní prostředí.
Je seznámen
s rolí
životního partnera
a rodiče, poučen o nebezpečí
neodpovědných sexuálních styků,
drogové závislosti a o vlivech
nezdravého způsobu života vůbec.
Snaží se udržovat i zvyšovat
svou tělesnou zdatnost
a upevňovat své
zdraví. Je veden ke správným představám o využívání volného času.
Ve své profesní
oblasti dovede identifikovat
a analyzovat problémy, zvažovat
možnosti jejich řešení, vybírat a navrhovat řešení optimální
v daném kontextu, stanovovat
efektivní postupy při realizaci řešení a dodržovat je.
Dovede pracovat
s osobním
počítačem. Dovede
využívat informačních zdrojů v pracovním i mimopracovním životě.
Má vytvořeny
základní
předpoklady pro uplatnění v živnostenském
podnikání jak z hlediska
profesních dovedností,
tak z hlediska
chápání potřeby
aktivního přístupu k nalézání
profesního uplatnění i nutnosti zdravého rizika k prosazení svých záměrů.
Orientuje se i v
základních ekonomických otázkách
této problematiky.
b) Odborné vědomosti a dovednosti
Absolvent učebního oboru instalatér
- je připraven samostatně vykonávat instalatérské práce, tj. montáž, opravy a údržbu
vnitřních rozvodů (včetně přípojky)
studené a teplé
vody, kanalizace, topení
a plynu včetně montáže armatur, zařizovacích
předmětů a
spotřebičů
v objektech
bytové, občanské, popř. průmyslové výstavby
- má všeobecné znalosti o vnějších rozvodech vody, kanalizace,
topení a plynu především v těchto oblastech:
- zdroje a získávání energie
- rozvodné systémy a
jejich uspořádání, včetně
materiálu a zásad montáže
- princip a využití základních armatur
- provozní podmínky sítí
- umí se
orientovat a
číst průvodní technickou
instalační dokumentaci a
kreslit montážní
náčrty. Na
základě této
dokumentace
umí zpracovat
výpis materiálu
a sestavit kompletní
technicko-ekonomickou nabídku zákazníkovi
- má základní znalosti v oborech elektro, regulace a měření se zaměřením na aplikaci
těchto systémů
do vnitřních
instalačních
rozvodů a zařízení
- orientuje se v materiálové a technologické nabídce výrobních a
obchodních firem
- používá při montáži
a doporučuje zákazníkovi
pouze řádně ověřené a
certifikované výrobky
- zná a
dodržuje bezpečnost
práce, používá
mechanizované nástroje a speciální
zařízení v souladu s platnými předpisy
pro jejich
provoz
- respektuje ve své odborné praxi pravidla ochrany životního prostředí
2. Uplatnění
absolventů
Učební obor
instalatér připravuje
na výkon
pracovních činností povolání instalatér.
3. Možnosti
dalšího vzdělávání absolventů
Absolvent, který úspěšně vykonal závěrečnou
zkoušku se může ucházet o přijetí do
studijního oboru
SOU pro
absolventy tříletých učebních oborů navazujícího na předešlou přípravu.
Absolventi mohou studovat i na
jiných druzích středních škol za podmínek stanovených příslušnými právními
předpisy.