´
Kmenový obor: |
3667 H Zedník, kamnář, zednické práce, stavební práce |
Učební obor: |
36-67-H/003
(36-97-2/12) Kamnář |
Vstupní
předpoklady žáků: |
úspěšné
ukončení povinné školní docházky zdravotní způsobilost |
Délka
a forma studia: |
3 roky, denní, večerní a dálková |
1.
Pojetí a
cíle vzdělávacího programu
Jedná se o vzdělávací program tříletého učebního oboru středních odborných učilišť s vyváženým poměrem mezi teoretickou a praktickou složkou vzdělávání.
Učební obor je určen pro přípravu pracovníků pro povolání kamnář.
2.
Charakteristika
obsahových složek
Obsah vzdělávacího programu tvoří povinné základní předměty obsahující všeobecně vzdělávací a odborné učivo závazné pro všechny žáky.
Struktura vzdělávacího programu je vyjádřena učebním plánem. Předměty povinného základu mají stanovenu hodinovou dotaci.
2.1.
Všeobecné vzdělávání
Obsahové složky všeobecného vzdělávání se skládají ze:
n
vzdělávání
jazykového
v oblasti:
a) mateřského
jazyka, kde
je výuka zaměřena především na rozvíjení znalostí získaných na základní
škole, rozvoj schopností získávat a vyhledávat informace z přečteného
nebo vyslechnutého textu a estetické vzdělávání; znalosti mateřského
jazyka jsou rozvíjeny ve všech odborných předmětech,
b) cizího
jazyka, kde
je výuka zaměřena na upevnění znalostí získaných na základní škole a
rozvíjení dovednosti rozumět přiměřeným rozhovorům a souvisle pohovořit
o běžných věcech denního života a v přiměřeném rozsahu se písemně
vyjadřovat; součástí výuky je zvládnutí základní odborné terminologie
oboru zejména z odborných předmětů materiály a technologie,
n
vzdělávání
společenskovědního, které se realizuje v občanské
nauce a jehož cílem je přispět k přípravě žáků na jejich
soukromý a občanský život v demokratické společnosti, aby se v ní
lépe orientovali, mohli aktivně ovlivňovat veřejné záležitostí a dokázali
řešit také svoje soukromé problémy,
n
vzdělávání
matematického,
které se realizuje v předmětu matematika
a které má žákům poskytnout základní matematické vědomosti potřebné k
osvojení učiva odborných předmětů a k řešení praktických úkolů denní
potřeby a dále přispět ke správnému chápání kvantitativních a
prostorových vztahů reálného světa; kromě předmětu matematika je
matematické vzdělávání realizováno v aplikované podobě v odborných
předmětech,
n
vzdělávání
přírodovědného,
které se realizuje v předmětech fyzika,
ekologie a v odborných předmětech,
a které má žákům poskytnout ucelený soubor vědomostí a dovedností
nezbytných pro zvládnutí učiva odborných předmětů. Fyzika
plní kromě všeobecné vzdělávací funkce i funkci odborně průpravnou, její
znalost je nezbytná pro pochopení fyzikálních jevů odehrávajících se v přírodě
nebo jevů, s nimiž se může pracovník setkat ve své odborné praxi. Předmět
ekologie vede žáky od pochopení základních
ekologických souvislostí v přírodě a biosociální podstaty člověka,
k poznávání vztahů člověka a jeho životního prostředí a poznání
vlivu oboru na utváření životního prostředí. Učivo vztahující se k předmětu
chemie je probíráno v odborných
předmětech materiály a technologie,
n rozvoje tělesné kultury realizovaného v předmětu tělesná výchova s cílem přispívat ke všestrannému a harmonickému rozvoji žáků zvyšováním tělesné zdatnosti, rozvíjením pohybových schopností a prohlubováním vědomostí tvořících součást tělesné kultury a péče o zdraví.
2.2.
Odborné vzdělávání
Odborné vzdělávání poskytuje žákům soubor teoretických vědomostí a praktických dovedností a návyků nezbytných pro jejich budoucí uplatnění v povolání kamnář.
Odborné vzdělávání se skládá z teoretického učiva
zahrnutého v předmětech ekonomika
pro stavební obory, odborné kreslení, materiály, konstrukce kamen a krbů,
stavební konstrukce a technologie a učiva
praktického charakteru obsaženého v předmětu odborný výcvik.
Součástí tohoto souboru učebních dokumentů je osnova žákovského projektu k realizaci klíčových dovedností. Žákovské projekty lze vhodně využívat ve všech vyučovacích předmětech.
2.3.
Klíčové dovednosti
V rámci všeobecně vzdělávací a odborné teoretické složky vzdělávání žáků oboru kamnář jsou rozvíjeny především klíčové dovednosti komunikativní, řešit problémy a problémové situace, provádět numerické aplikace a využívat informační technologie a pracovat s informacemi. V praktické složce vzdělávání budou rozvíjeny zejména dovednosti komunikovat, řešit problémy a problémové situace, numerické aplikace a dovednost využívat informační technologie a pracovat s informacemi. Při vykonávání odborného výcviku u odborných firem bude při styku žáků s jejich pracovníky a zákazníky kladen důraz na rozvíjení dovedností personálních a interpersonálních a společenského chování.
Klíčové dovednosti získávané prostřednictvím vzdělávání mají žákům usnadňovat proces celoživotního vzdělávání a umožnit jim pružněji reagovat na měnící se podmínky ve společnosti. Definovány jsou v publikaci Uplatnění nových prvků při aplikaci Standardu středoškolského odborného vzdělávání, vydané Výzkumným ústavem odborného školství, Praha 1998.
3.
Organizace
výuky
Studium je organizováno jako tříleté denní, večerní nebo dálkové a je zakončeno závěrečnou zkouškou podle příslušných právních norem.
4.
Metodické
přístupy
Metody a formy vzdělávání volí vyučující se zřetelem k charakteru předmětu, konkrétní situaci v pedagogickém procesu a s ohledem na možnosti školy. Cílem je vytvářet a rozvíjet profesní schopnosti a vlastnosti žáků včetně schopností jednat se spolupracovníky a zákazníky, estetického cítění a vztahu k životnímu prostředí. Důležitou složkou výchovy je vykonávání odborného výcviku ve spolupráci s podnikatelskou sférou v provozních podmínkách.
Při výuce všeobecně vzdělávacích i odborných předmětů musí vyučující věnovat zvýšenou pozornost realizaci cílů klíčových dovedností a přizpůsobit jim své působení na žáky.
K realizaci cílů klíčových dovedností se doporučuje jako jedna z nejvhodnějších metod pedagogické práce metoda projektového vyučování. Ta spočívá v tvorbě a následné realizaci ucelených a vhodně tematicky koncipovaných žákovských projektů. Zařazení žákovských projektů by mělo přispět ke vzbuzení zájmů žáků o obor a výsledky vlastního vzdělávání. Žákovský projekt lze realizovat jako nepovinný vyučovací předmět nebo jej lze splnit v rámci projektového týdne, který škola může zařadit v průběhu školního roku. Osnova žákovského projektu je zařazena na s. 66 těchto učebních dokumentů.
Orientaci, ve kterých vyučovacích předmětech se požaduje rozvíjení konkrétních klíčových dovedností, poskytuje tabulka na s. 16.
Při hodnocení žáků je kladen důraz na praktické činnosti.
5.
Další
specifické požadavky
5.1.
Požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví při práci, hygienu práce
a požární ochranu
Neoddělitelnou součástí teoretického i praktického vyučování je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární ochrany. Výchova k bezpečné a zdraví neohrožující práci vychází ve výchovně-vzdělávacím procesu z požadavků právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (zákonů, nařízení vlády, vyhlášek, technických předpisů a českých technických norem) platných v době výuky. Požadavky vybrané z těchto předpisů se musí vztahovat k výkonu konkrétních činností, které jsou obsahem teoretické výuky a odborného výcviku. Tyto požadavky musí být doplněny o vyčerpávající informaci o rizikách možných ohrožení, kterým jsou žáci při teoretickém i praktickém vyučování vystaveni, včetně informace o opatřeních na ochranu před působením těchto rizik, mj. zdravotních rizik a opatření k ochraně zdraví při ruční manipulaci s břemeny, rizikovými faktory souvisejícími s mikroklimatickými podmínkami (tepelná zátěž organizmu) apod.
Prostory pro výuku musí odpovídat svými podmínkami požadavkům stanoveným zdravotnickými předpisy, zejména vyhláškou č. 108/2001 Sb., kterou se stanoví hygienické požadavky na prostory a provoz škol, předškolních zařízení a některých školských zařízení a nařízením vlády č. 178/2001 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při práci. Dále je nutno se řídit nařízením vlády č. 378/2001 Sb., kterým se stanoví bližší požadavky na bezpečný provoz a používání strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí.
Poučení žáků o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a ověření jejich znalostí musí být prokazatelné.
Nácvik a procvičování praktických činností musí být v souladu s požadavky právních předpisů upravujících zákazy prací pro mladistvé (zákoník práce, vyhláška č. 261/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů) a v souladu s podmínkami za nichž mladiství mohou konat zakázané práce z důvodu přípravy na povolání.
Základními podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany se rozumí:
1.
Důkladné seznámení žáků s platnými právními a ostatními předpisy
k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, s technologickými
a pracovními postupy.
2.
Používání strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí
v souladu s nařízením vlády číslo 378/2001 Sb.
3.
Používání osobních ochranných pracovních prostředků a pomůcek
podle vyhodnocených rizik pracovních činností.
4.
Seznámení žáků s vybranými kapitolami zákona č. 133/1985
Sb., o požární ochraně v platném znění a vyhláškou č. 246/2001
Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního
dozoru (vyhláška o požární prevenci).
5.
Dodržování maximálního počtu žáků ve skupině dozorované
mistrem v souladu s přílohou č. 1 vyhlášky MŠMT ČR č. 354/1991
Sb.
6.
Vykonávání stanoveného dozoru na pracovištích žáků, přičemž
stupně dozoru jsou vymezeny následovně:
Práce pod dozorem - vyžaduje trvalou přítomnost osoby pověřené dozorem, která dozírá na dodržování BOZP a pracovního postupu. Tato osoba musí všechna pracovní místa zrakově obsáhnout tak, aby mohla bezprostředně zasáhnout v případě porušení bezpečnostních předpisů a pracovních pokynů nebo při ohrožení zdraví.
Práce pod dohledem - osoba pověřená dohledem zkontroluje před zahájením práce pracoviště žáků a pokud všechna pracovní místa zrakově neobsáhne, pak je v průběhu prací obchází a kontroluje.
Stanovení příslušného stupně dozoru na konkrétní probírané téma odborného výcviku je povinností vedoucích pracovníků příslušného učňovského zařízení v závislosti na charakteru tématu a podmínkách jednotlivých pracovišť, kde žáci příslušný tematický celek plní.
5.2.
Zdravotní požadavky
Pro studium oboru pokrývačské práce nejsou zdravotně způsobilí uchazeči, kteří mají zejména tato
onemocnění:
-
nemoci
pohybového ústrojí,
-
poruchy
funkce horních a dolních končetin,
-
chronická
a alergická onemocnění kůže a spojivek,
-
chronická
onemocnění dýchacích cest a plic včetně alergických onemocnění,
-
prognosticky
závažná onemocnění srdce a oběhové soustavy vylučující středně
velkou zátěž,
-
prognosticky
závažná onemocnění oka,
-
epilepsie
a jiné kolapsové stavy.
Zdravotní omezení vždy závisí na specifických podmínkách prováděných pracovních činností.
K posouzení zdravotního stavu je příslušný registrující praktický lékař.