MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
Schválilo
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
dne 22. srpna 2002, č.j. 24 924/2002-23, s platností od 1. září 2002 počínaje 1. ročníkem
učebního oboru
36-67-H/003 (36-97-2/12) Kamnář
Kategorie a názvy
vyučovacích předmětů |
Celkový
počet týdenních vyučovacích hodin za studium |
A. Povinné
vyučovací předměty |
|
a) základní
předměty |
|
Český
jazyk a literatura |
6 |
Cizí
jazyk |
6 |
Občanská
nauka |
3 |
Matematika |
3-5 |
Fyzika |
2 |
Základy
ekologie |
1 |
Tělesná
výchova |
3 |
Práce
s počítačem |
2-3 |
Ekonomika
|
2 |
Odborné
kreslení |
3-5 |
Materiály |
3-5 |
Konstrukce
kamen a krbů |
3-5 |
Stavební
konstrukce |
1 |
Technologie |
7-8 |
Odborný
výcvik |
45-50 |
Celkem hodin
týdně |
max. 99 |
B. Nepovinné
vyučovací předměty |
|
Poznámky k obecnému učebnímu plánu
1.
Obecný
učební plán je zpracován bez rozvržení vyučovacích předmětů do
jednotlivých ročníků a je pro školy závazný. Škola si učební plán buď
dopracuje podle svých podmínek, nebo může převzít doporučený učební
plán, který je součástí těchto učebních
dokumentů. Při dopracování učebního plánu je nutné dodržet zásady
uvedené v poznámkách.
2.
Školou
dopracovaný obecný učební plán nebo převzatý doporučený učební plán,
dopracované učební osnovy základních předmětů a kompletně zpracované učební
osnovy nepovinných vyučovacích předmětů, schválené ředitelem školy a opatřené razítkem školy,
jsou součástí povinné dokumentace školy.
Dopracováním obecného učebního plánu se rozumí rozvržení vyučovacích předmětů
včetně nepovinných, do jednotlivých ročníků, stanovení jejich časové
dotace a zpracování učebních osnov (rozvržení učiva) odborných předmětů
a to od 1. do 3. ročníku včetně. Učební
osnovy musí být zpracovány ve standardním provedení (identifikační údaje,
pojetí vyučovacího předmětu, rozpis učiva, schválení ředitelem školy)
pro základní a nepovinné vyučovací předměty. Tento učební plán je pro
školu závazný.
3.
Při
dopracování obecného učebního plánu a učebních osnov např. formou tematického plánu, i
při zpracování učebních osnov nepovinných předmětů, je
třeba dbát na koordinaci učiva mezi jednotlivými předměty. Úzká mezipředmětová
vazba existuje zejména mezi odbornými teoretickými předměty a odborným výcvikem.
4.
Při dopracování obecného učebního plánu je
škola povinna zařadit vyučovací předměty český jazyk a literatura,
cizí jazyk, občanská nauka a tělesná výchova do všech ročníků.
5.
Učivo odborného výcviku je třeba zařadit do jednotlivých ročníků
tak, aby nebylo porušeno ustanovení vyhlášky Ministerstva zdravotnictví č.
261/1997 Sb. Ve znění pozdějších předpisů, podle níž je nutno
respektovat zásady vztahující se k zakázaným pracím.
6.
Při dopracování obecného učebního plánu (rozvržení předmětů
do třech ročníků) nesmí být celkový
počet týdenních povinných vyučovacích hodin v učebním plánu v žádném
ročníku nižší než 30 a vyšší než 33 vyučovacích hodin. Vymezení
hranic týdenního počtu vyučovacích hodin se týká pouze dopracování učebního
plánu do ročníků, nevztahuje se na organizaci vyučování, např. týden
teoretického vyučování a týden praktického vyučování.
7.
Základní
předměty
(a) představují základ vzdělání v učebním oboru – jsou v nich
zahrnuty předměty všeobecně vzdělávací
a odborné.
Všeobecně vzdělávací vyučovací předměty se vyučují podle platných učebních osnov pro tříleté učební
obory středních odborných učilišť. Tyto osnovy vesměs vydává NÚOV (VÚOŠ)
Praha.
Předmět
český jazyk a literatura se vyučuje podle učební osnovy schválené
MŠMT ČR dne 19. 7. 1999, č.j. 25 625/99-22.
Předmět
cizí jazyk se vyučuje podle učební
osnovy schválené MŠMT ČR dne 3. 9. 1999, č.j. 27 668/99-22. Požaduje se
nespojovat výuku do vyšších hodinových celků, ale rozložit hodinově výuku
do jednotlivých dnů.
Předmět
občanská nauka se vyučuje podle učební
osnovy schválené MŠMT ČR dne 29. 4. 2002, č.j. 18 396/2002-23 s platností
od 1. září 2002.
Předmět
matematika se vyučuje podle učební
osnovy schválené MŠMT ČR dne 14. 6. 1999, č.j. 23 093/99-22.
Předmět
fyzika se vyučuje podle učební
osnovy schválené MŠMT dne 15. 7. 2002, č.j. 22 734/02-23 s platností
od 1. 9. 2002 počínaje 1. ročníkem.
Předmět
základy ekologie se vyučuje podle učební
osnovy pro SOŠ a SOU schválené MŠMT ČR dne 21. 7. 1998, č.j. 23
212/98-23/230.
Předmět
práce s počítačem se doporučuje
vyučovat podle učební osnovy schválené MŠMT ČR dne 7. 9. 1999, č.j. 25
876/98-23.
Předmět
tělesná výchova se vyučuje podle učební
osnovy schválené MŠMT ČR dne 23. 5. 1996, č.j. 19 891/96-50.
8.
Předmět ekonomika pro stavební
obory lze alternativně vyučovat podle učební osnovy předmětu ekonomika schválené MŠMT ČR dne 1. 6. 1999, č.j. 22 065/99-23.
9.
Týdenní hodinová dotace vyučovacího předmětu tělesná
výchova se řídí organizací teoretického a praktického vyučování.
Pokud je vyučování organizováno tak, že se střídá týden teoretického
vyučování a týden odborného výcviku, a pokud není možno zajistit výuku
tělesné výchovy i v týdnech odborného výcviku, nesmí klesnout počet
hodin tělesné výchovy v týdnu teoretického vyučování pod 2 hodiny.
V případě, že v rámci jednoho týdne probíhá teoretické vyučování
i odborný výcvik, je rozsah tělesné výchovy v tomto týdnu 2 hodiny.
Doporučuje se však zařadit podle možností další hodiny tělesné výchovy,
které se nezapočítávají do týdenního počtu vyučovacích hodin (nejsou
považovány za další rozšiřování počtu hodin v učebním plánu z hlediska
maximálního stanoveného týdenního počtu hodin). V rámci odborného
výcviku je možné zařadit kompenzační cvičení – žáci musí být
systematicky poučováni o důležitosti a možnostech kompenzace
jednostranného pracovního zatížení tělesnými cvičeními a rekreačním
sportem.
10.
Vyučující mohou se souhlasem ředitele provést v učebních
osnovách úpravu vzdělávacího obsahu v rozsahu do 30 % celkové hodinové
dotace v ročníku, směřující zejména k inovacím vzdělávacího
obsahu a promítnutí regionálních aspektů. Uvedené úpravy nesmí být v rozporu
s požadavky Standardu středoškolského odborného vzdělávání.
11.
Dělení
hodin ve vyučovacích
předmětech je v pravomoci ředitele školy, který musí postupovat v souladu
s předpisy stanovenými MŠMT.
12.
Výběrový
předmět či výběrové předměty
stanovuje ředitel školy, popř. rozhodne o tom, že časová dotace
vyhrazená pro kategorii výběrových předmětů (popř. její část) bude
využita ke zvýšení počtu hodin základních předmětů. Obsah výběrových
předmětů musí být v souladu s profilem absolventa, případně se
směrováním jeho přípravy. Učební osnovu výběrového předmětu zpracuje
škola (může přitom využít učební osnovy z učebních dokumentů jiného
oboru přípravy) a schválí ji ředitel školy. Po schválení se stává součástí
povinné dokumentace školy.
13.
Zařazení a struktura nepovinných
vyučovacích předmětů je v kompetenci ředitele školy. Učební
osnovy nepovinných vyučovacích předmětů vypracuje škola (popř. převezme
vhodné učební osnovy z jiných vzdělávacích programů), schválí je
ředitel školy. Kromě uvedených lze nabídnout, podle charakteru oboru přípravy
i jiné vhodné předměty. Žák se může přihlásit nejvíce do tří
nepovinných vyučovacích předmětů, jsou-li jedním z nich sportovní
hry.
Příklady
nepovinných předmětů:
estetická výchova, konverzace v cizím jazyku, popřípadě další živý
jazyk, multikulturní soužití, cvičení z matematiky, cvičení z fyziky,
sportovní hry, základy rodinné výchovy, člověk a prostředí,
psychologie práce, výpočetní technika, technika administrativy, dopravní výchova,
žákovský projekt.
14.
V souvislosti s konkrétním obsahem každého vyučovacího předmětu
včetně odborného výcviku musí každý vyučující průběžně zařazovat problematiku
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a hygieny práce, soustavně se
zaměřovat na důslednou výchovu žáků
k péči o životní prostředí, podle charakteru oboru a obsahu předmětu
aktualizovat učivo o nové poznatky
z dané odborné oblasti.
15.
Pokud škola převzala doporučený učební plán uvedený v těchto
učebních dokumentech, může v něm
provádět úpravy až do výše 10 % celkového týdenního počtu vyučovacích
hodin. Při této úpravě se musí dodržet celkový týdenní počet hodin
stanovený učebním plánem a není možné vypustit žádný základní vyučovací
předmět.
16.
Učivo
všech vyučovacích předmětů je v 1. až 3. ročníku rozvrženo do 33
týdnů. Časová rezerva
se využije podle tabulky na s. 17.
17.
V 1. ročníku absolvují žáci lyžařský výcvik v soustředěném,
zpravidla sedmidenním kurzu v trvání 42 hodiny, pokud jsou pro konání
podmínky.
18.
Střední škola pořádá zpravidla pro žáky 2. ročníku sportovně
turistický kurz. Kurz je zpravidla pětidenní, v rozsahu 35 hodin.
19.
Sportovní kurzy (lyžařský výcvikový zájezd a sportovně turistický
kurz) se organizují v souladu s metodickými pokyny MŠMT k organizování
lyžařského výcviku žáků a sportovně turistických kurzů *).
Mohou být organizovány i v jiném ročníku, než je uvedeno v přehledu
využití týdnů v období školního roku na s. 16.
20. Závěrečná zkouška se připravuje a organizuje podle platných předpisů.
Doporučený učební plán - denní studium
Kategorie a názvy
vyučovacích předmětů |
Počet týdenních vyučovacích hodin |
|||
v ročníku |
celkem |
|||
1. |
2. |
3. |
||
A.Povinné
vyučovací předměty |
|
|
|
|
a) základní
předměty |
|
|
|
|
Český
jazyk a literatura |
2 |
2 |
2 |
6 |
Cizí
jazyk |
2 |
2 |
2 |
6 |
Občanská
nauka |
1 |
1 |
1 |
3 |
Matematika |
2 |
1 |
1 |
4 |
Fyzika |
2 |
- |
- |
2 |
Základy
ekologie |
1 |
- |
- |
1 |
Tělesná
výchova |
1 |
1 |
1 |
3 |
Práce
s počítačem |
1 |
1 |
- |
2 |
Všeobecně vzdělávací předměty celkem |
12 |
8 |
7 |
27 |
Ekonomika
pro stavení obory |
- |
- |
2 |
2 |
Odborné
kreslení |
2 |
2 |
1 |
5 |
Materiály |
2 |
1,5 |
- |
3,5 |
Konstrukce
kamen a krbů |
2 |
2 |
1 |
5 |
Stavební
konstrukce |
- |
- |
1 |
1 |
Technologie |
2 |
2 |
3,5 |
7,5 |
Odborný
výcvik |
12 |
17,5 |
17,5 |
47 |
Odborné předměty celkem |
20 |
25 |
26 |
71 |
Celkem hodin
týdně |
32 |
33 |
33 |
98 |
B. Nepovinné
vyučovací předměty |
|
|
|
|
Poznámky
k doporučenému učebnímu plánu:
1. V období teoretického vyučování nesmí klesnout počet hodin tělesné výchovy pod 2 hodiny týdně. Je vhodné zařadit další hodiny tělesné výchovy mimo učební plán.
2. Základní předměty (a) představují základ vzdělání v učebním oboru – jsou v nich zahrnuty předměty všeobecně vzdělávací a odborné.
Všeobecně vzdělávací vyučovací předměty se vyučují podle platných učebních osnov pro tříleté učební obory středních odborných učilišť, vesměs vydávaných NÚOV (VÚOŠ) Praha.
Předmět český jazyk a literatura se vyučuje podle učební osnovy schválené MŠMT ČR dne 19. 7. 1999, č.j. 25 625/99-22.
Předmět
cizí jazyk se vyučuje podle učební
osnovy schválené MŠMT ČR dne 3. 9. 1999, č.j. 27668/99-22. Požaduje se
nespojovat výuku do vyšších hodinových celků, ale rozložit hodinově výuku
do jednotlivých dnů.
Předmět
občanská nauka se vyučuje podle učební
osnovy schválené MŠMT dne 29. 4. 2002, č.j. 18 396/2002-23 s platností
od 1. září 2002.
Předmět
matematika se vyučuje podle učební
osnovy schválené MŠMT ČR dne 14. 6. 1999, č.j. 23 093/99-22.
Předmět
fyzika se vyučuje podle učební
osnovy schválené MŠMT dne 15. 7. 2002, č.j. 22 734/02-23 s platností
od 1. 9. 2002 počínaje 1. ročníkem.
Předmět
základy ekologie se vyučuje podle učební
osnovy pro SOŠ a SOU schválené MŠMT ČR dne 21. 7. 1998, č.j. 23
212/98-23/230.
Předmět
práce s počítačem se doporučuje
vyučovat podle učební osnovy schválené MŠMT ČR dne 7. 9. 1999, č.j. 25
876/98-23.
Předmět
tělesná výchova se vyučuje podle učební
osnovy schválené MŠMT ČR dne 23. 5. 1996, č.j. 19 891/96-50.
3. Předmět ekonomika pro stavební obory lze alternativně vyučovat podle učební osnovy předmětu ekonomika schválené MŠMT ČR dne 1. 6. 1999, č.j. 22 065/99-23.
4. Škola může v odůvodněných případech (např. při vytváření víceoborových tříd) provést přesuny hodinových dotací v jednotlivých ročnících. Celkový počet vyučovacích hodin jednotlivých předmětů musí být zachován. Předměty český jazyk a literatura, cizí jazyk, občanská nauka a tělesná výchova musí být zastoupeny ve všech ročnících.
5. Učivo v učebních osnovách odborných předmětů je rozvrženo do jednotlivých ročníků v souladu s doporučeným učebním plánem. Rozpis učiva je rámcový, bez stanovení počtu vyučovacích hodin pro jednotlivé tematické celky.
6. Učební plán je možné v povinných vyučovacích předmětech upravit se souhlasem ředitele až do výše 10 % z celkového týdenního počtu vyučovacích hodin v příslušném ročníku. Při této úpravě není možné zrušit žádný vyučovací předmět ani překročit celkový týdenní počet vyučovacích hodin stanovený učebním plánem.
7. Vyučující mohou se souhlasem ředitele provést v učebních osnovách úpravu vzdělávacího obsahu v rozsahu do 30 % celkové hodinové dotace v ročníku, směřující zejména k inovacím vzdělávacího obsahu a promítnutí regionálních aspektů. Uvedené úpravy nesmí být v rozporu s požadavky Standardu středoškolského odborného vzdělávání.
8. Meziročníkové přesuny učiva v teoretických předmětech je možno provádět se souhlasem ředitele středního odborného učiliště. Přesuny učiva v odborném výcviku lze provést pouze v případě, že nebude porušeno ustanovení vyhlášky Ministerstva zdravotnictví č. 261/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů, podle níž je nutno respektovat zásady vztahující se k zakázaným pracím.
9. V 1. ročníku absolvují žáci lyžařský výcvik v soustředěném, zpravidla sedmidenním kurzu v trvání 42 hodiny, pokud jsou pro konání podmínky.
10. Střední škola pořádá zpravidla pro žáky 2. ročníku sportovně turistický kurz. Kurz je zpravidla pětidenní, v rozsahu 35 hodin.
11. Sportovní kurzy (lyžařský výcvikový zájezd a sportovně turistický kurz) se organizují v souladu s metodickými pokyny MŠMT k organizování lyžařského výcviku žáků a sportovně turistických kurzů*). Mohou být organizovány i v jiném ročníku, než je uvedeno v přehledu využití týdnů v období školního roku na s. 16.
12.
Závěrečná zkouška se připravuje a organizuje podle platných předpisů.
Večerní studium
Kategorie a názvy vyučovacích předmětů |
Počet
týdenních vyučovacích hodin |
|||
v ročníku |
celkem |
|||
1. |
2. |
3. |
||
A.
Povinné |
|
|
|
|
a)
základní |
|
|
|
|
Český
jazyk a literatura |
1 |
2 |
2 |
5 |
Cizí
jazyk |
2 |
2 |
2 |
6 |
Občanská
nauka |
1 |
1 |
1 |
3 |
Matematika |
2 |
1 |
1 |
4 |
Fyzika |
1 |
1 |
- |
2 |
Základy
ekologie |
1 |
- |
- |
1 |
Práce
s počítačem |
1 |
1 |
- |
2 |
Celkem
VVP |
9 |
8 |
6 |
23 |
Ekonomika
pro stavební obory |
- |
- |
2 |
2 |
Odborné
kreslení |
1 |
1 |
- |
2 |
Materiály |
1 |
1 |
- |
2 |
Konstrukce
kamen a krbů |
1 |
1 |
- |
2 |
Stavební
konstrukce |
- |
- |
1 |
1 |
Technologie |
2 |
2 |
2 |
6 |
Odborný
výcvik |
1 |
2 |
4 |
7 |
Celkem
odborné předměty |
6 |
7 |
9 |
22 |
Celkem
hodin týdně |
15 |
15 |
15 |
45 |
Poznámky k učebnímu plánu:
1.
Ve večerním studiu se vyučuje podle učebních osnov denního studia.
Obsah a rozsah studia v tematickém plánu si přizpůsobí vyučující podle
počtu vyučovacích hodin uvedených v učebním plánu večerního
studia. Upravený tematický plán schvaluje ředitel středního odborného učiliště.
2.
Vyučovací hodiny stanovené pro odborný výcvik se soustřeďují do větších
vyučovacích celků - dní (např. jeden vyučovací den v trvání 4
hodiny). Tyto vyučovací hodiny jsou určeny pro souborné práce a doplňující
instruktáže.
3.
Závěrečná zkouška se připravuje a organizuje podle platných předpisů.
Dálkové studium
|
Kategorie a názvy vyučovacích předmětů |
Počet
konzultačních hodin |
|||||
|
v ročníku |
celkem |
|||||
|
1. |
2. |
3. |
||||
A.
Povinné |
|
|
|
|
|
||
a)
základní |
|
|
|
|
|
||
Český
jazyk a literatura |
20 |
20 |
20 |
60 |
|
||
Cizí
jazyk |
20 |
20 |
20 |
60 |
|
||
Občanská
nauka |
10 |
10 |
- |
20 |
|
||
Matematika |
30 |
10 |
10 |
50 |
|
||
Fyzika |
20 |
- |
- |
20 |
|
||
Základy
ekologie |
- |
- |
10 |
10 |
|
||
Práce
s počítačem |
10 |
10 |
- |
20 |
|
||
Celkem
VVP |
110 |
70 |
60 |
240 |
|
||
Ekonomika
pro stavební obory |
- |
- |
20 |
20 |
|
||
Odborné
kreslení |
- |
10 |
- |
10 |
|
||
Materiály |
10 |
20 |
- |
30 |
|
||
Konstrukce
kamen a krbů |
- |
20 |
- |
20 |
|
||
Stavební
konstrukce |
- |
- |
10 |
10 |
|
||
Technologie |
20 |
20 |
20 |
60
|
|
||
Odborný
výcvik |
20 |
20 |
50 |
90 |
|
||
Celkem
odborné předměty |
50 |
90 |
100 |
240 |
|
||
Celkem
hodin ročně |
160 |
160 |
160 |
480 |
|
||
Poznámky k učebnímu plánu:
1.
V dálkovém studiu se vyučuje podle učebních osnov denního studia.
Obsah a rozsah studia v tematickém plánu si přizpůsobí vyučující podle
počtu konzultačních hodin uvedených v učebním plánu dálkového
studia. Upravený tematický plán schvaluje ředitel středního odborného učiliště.
2.
Počty konzultačních hodin v ročníku stanovené učebním plánem dálkového
studia jsou závazné a musí se rovnoměrně rozložit do dvou pololetí školního
roku. Ředitel středního odborného učiliště rozhodne, zda stanovené počty
konzultačních hodin zařadí do pravidelného týdenního nebo čtrnáctidenního
rozvrhu nebo jinak uspořádaného harmonogramu konzultací.
3.
Konzultační hodiny stanovené pro odborný výcvik se soustřeďují do
větších vyučovacích celků - dní (např. 20 konzultačních hodin je možno
zařadit do 3 dnů). Tyto konzultační hodiny slouží na doplnění a upevnění
profilových dovedností formou souborných prací.
4.
V závěru každého pololetí se vykonají zkoušky ze všech předmětů,
kterým se podle učebního plánu v příslušném pololetí vyučovalo. V
jednom dni se doporučuje konat zkoušky maximálně ze třech předmětů.
5.
Závěrečná zkouška se připravuje a organizuje podle platných předpisů.