Kmenový obor: 36-67-H
Zedník, kamnář, zednické práce, stavební práce
Učební
obor: 36-67-H/004
OBKLADAČ
Vstupní předpoklady žáků: Splněná základní školní docházka, splněné podmínky
přijímacího řízení, zdravotní způsobilost
Délka a forma studia : 3 roky;
denní, večerní a dálková
1.
Pojetí a cíle
Jedná se o vzdělávací program
tříletého učebního
oboru středních odborných učilišť
s vyváženým poměrem mezi teoretickou a praktickou složkou vzdělávání. Učební
obor je určen pro přípravu pracovníků pro povolání obkladač.
2.
Charakteristika obsahových složek
Obsah vzdělávacího programu tvoří všeobecně vzdělávací a odborné
učivo, které je rozvrženo do skupiny povinných (A) předmětů. Učivo
povinného základu zahrnuje předměty základní(a) a výběrové (b).
Předměty povinného základu obsahují základní
učivo, které je závazné pro všechny žáky.
Výběrové předměty
obsahují speciální učivo, které stanoví škola ve spolupráci s rodiči,
žáky a podnikatelskou sférou s cílem konkretizovat profil absolventa nebo
reagovat na místní podmínky.
Struktura vzdělávacího programu je vyjádřena učebním plánem. Předměty
povinného základu mají stanovenu hodinovou dotaci.
2.1 Všeobecné vzdělávání
Obsahové
složky všeobecného vzdělávání se skládají ze
·
vzdělávání jazykového v
oblasti:
a) mateřského
jazyka, kde je výuka zaměřena
především na
upevnění znalostí získaných
na základní škole, rozvoj komunikativní
dovednosti žáků a vzbuzení zájmu žáků o četbu umělecky hodnotné
literatury;
b) cizího
jazyka, kde je výuka zaměřena
na upevnění znalostí získaných
na základní škole a rozvíjení
schopnosti porozumět
a v
jednoduchých větách hovořit o běžných věcech denního života; součástí
výuky je zvládnutí odborné terminologie oboru;
·
vzdělávání společenskovědního,
které se realizuje v občanské nauce a jehož cílem je přispět k přípravě
žáků na jejich soukromý a občanský
život v demokratické společnosti tak, aby se
žáci lépe orientovali ve společnosti a mohli se aktivně zapojit
do ovlivňování veřejných záležitostí a dokázali řešit také
svoje soukromé problémy;
·
vzdělávání matematického,
které se realizuje v předmětu matematika a které má žákům poskytnout základní
matematické vědomosti potřebné
k osvojení učiva odborných předmětů a řešení
praktických úkolů denní potřeby a dále přispět ke správnému
chápání kvantitativních i kvalitativních stránek reálného světa
a dále v předmětu práce s počítačem, který poskytuje žákům
základní vědomosti, umožňující použití počítače při pracovním
uplatnění i v běžném životě, základní matematické dovednosti
jsou aplikovány v odborných předmětech (především v technologii
a odborném výcviku);
·
vzdělávání přírodovědného,
které se realizuje v předmětu fyzika a které má žákům poskytnout ucelený
soubor vědomostí a dovedností
nezbytných pro zvládnutí učiva odborných předmětů; fyzika plní kromě všeobecné
vzdělávací funkce i funkci polytechnickou, její znalost je nezbytná pro pochopení
fyzikálních jevů, odehrávajících se v přírodě nebo s nimiž se
může pracovník setkat ve své odborné praxi, s kterými budou
pracovat, úkolem vzdělávání v ekologické oblasti je vést žáky od
pochopení základních ekologických souvislostí v přírodě a biosociální podstaty člověka k poznávání vztahů člověka
a jeho životního prostředí; důležitou
složkou je poznání vlivu oboru na utváření životního prostředí;
poznatky fyzikální jsou aplikovány v předmětu technologie;
·
estetického
vzdělávání, které se realizuje v literárním vzdělávání v rámci českého
jazyka, k formování estetického cítění přispívá i výuka v předmětech
odborné kreslení, technologie;
·
rozvoje tělesné kultury realizované
v předmětu tělesná výchova s cílem přispívat ke všestrannému a
harmonickému rozvoji žáků zvyšováním
tělesné zdatnosti, rozvíjením pohybových schopností a
prohlubováním vědomostí tvořících součást tělesné kultury.
2.2 Odborné
vzdělávání
Odborné vzdělávání poskytuje žákům soubor teoretických vědomostí
a praktických dovedností a návyků nezbytných pro jejich budoucí uplatnění
v povolání obkladač.
Odborné vzdělávání se skládá z teoretického učiva zahrnutého v
předmětech ekonomika, odborné kreslení,
materiály, stavební konstrukce, přestavby budov, technologie
a učiva praktického charakteru, obsaženého v předmětu odborný výcvik. Při
výuce v odborných vyučovacích předmětech se uplatňují aspekty
estetické a ekologické.
2.3 Klíčové dovednosti
V rámci všeobecně vzdělávací a odborné teoretické složky vzdělávání
žáků oboru obkladač jsou rozvíjeny především klíčové dovednosti
komunikativní, numerické aplikace, dovednosti řešit problémové situace,
dovednosti využívat informační technologie a pracovat
s informacemi. V praktické složce vzdělávání budou rozvíjeny dovednosti
komunikativní, řešit problémy a problémové situace, numerické aplikace a
dovednosti využívat informační technologie a pracovat s informacemi. Při
vykonávání odborného výcviku u odborných firem je při styku žáků s
jejich pracovníky kladen důraz na rozvíjení dovedností personálních a interpersonálních.
Klíčové dovednosti získávané prostřednictvím vzdělávání mají
žákům usnadňovat proces celoživotního vzdělávání a umožnit jim přizpůsobivěji
reagovat na měnící se podmínky na trhu práce.
Klíčové dovednosti jsou definovány v publikaci Uplatnění nových
prvků při aplikaci Standardu středoškolského odborného vzdělávání,
vydané Výzkumným ústavem odborného školství Praha, 1998.
3.
Organizace výuky
Studium je organizováno jako tříleté denní, večerní nebo dálkové
a je zakončeno závěrečnou zkouškou podle příslušných právních norem.
4.
Metodické přístupy
Metody a formy vzdělávání volí vyučující se zřetelem k
charakteru vyučovacího předmětu, konkrétní situaci v pedagogickém procesu
a s ohledem na možnosti školy. Cílem je vytvářet a rozvíjet profesní
schopnosti a vlastnosti žáků včetně schopností jednat se spolupracovníky
a zákazníky, estetického cítění a vztahu k životnímu prostředí. Důležitou
složkou výchovy je vykonávání odborného výcviku ve spolupráci s
podnikatelskou sférou v provozních podmínkách. Při hodnocení žáků je
kladen důraz na praktické činnosti.
5. Požadavky na
bezpečnost a ochranu zdraví při práci, hygienu práce a požární
ochranu
Neoddělitelnou součástí teoretického i praktického vyučování je
problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární
ochrany.
Ve výchovně vzdělávacím procesu musí výchova k bezpečnosti a
ochraně zdraví při práci vycházet z platných právních předpisů - zákonů,
prováděcích vládních nařízení, vyhlášek a norem. Výklad musí směřovat
od všeobecného ke konkrétnímu a postihovat jak otázky a předpisy bezpečnosti
z hlediska jednotlivce, tak pracovníka řídícího činnost kolektivu.
V prostorách určených pro vyučování žáků je třeba vytvořit
podle platných předpisů podmínky pro zajištění bezpečnosti a hygieny práce
a požární ochrany.
Rozsah praktické přípravy na povolání je určen učebními osnovami.
Podmínky, za kterých je možno tuto přípravu provádět, stanoví ZP ve znění
pozdějších předpisů, v § 163 až 168 a dále ustanovení Vyhlášky
Ministerstva zdravotnictví č.261/1997 Sb. ve znění pozdějších předpisů,
podle níž je nutno respektovat zásady, vztahující se k zakázaným pracím.
Základními podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví
při práci se rozumí :
1.
Důkladné seznámení žáků s předpisy o bezpečnosti a ochraně
zdraví při práci, s protipožárními předpisy a technologickými
postupy.
2.
Používání strojního zařízení, pracovních nástrojů a pomůcek,
které odpovídají bezpečnostním předpisům.
3.
Používání osobních ochranných prostředků podle platných
předpisů.
4.
Dodržování maximálního počtu žáků ve skupině dozorované
mistrem v souladu s přílohou č.1 vyhlášky MŠMT ČR č.354/1991 Sb. o
středních školách v platném znění.
5.
Vykonávání stanoveného dozoru, přičemž stupně dozoru jsou
vymezeny následovně:
Práce
pod dozorem - vyžaduje trvalou přítomnost osoby pověřené dozorem,
která dozírá na
dodržování BOZP
a pracovního postupu.
Tato osoba musí všechna pracovní místa
zrakově obsáhnout tak, aby
mohla bezprostředně
zasáhnout v případě porušení bezpečnostních
předpisů, pracovních postupů nebo při ohrožení zdraví.
Práce
pod dohledem -
osoba pověřená
dohledem zkontroluje před zahájením
práce pracoviště žáků
a pokud všechna
pracovní místa
zrakově neobsáhne,
pak je v průběhu prací obchází
a kontroluje. Stanovení
příslušného stupně
dozoru na
konkrétní probírané téma odborného výcviku je
povinností vedoucích
pracovníků příslušného
učňovského zařízení v závislosti
na charakteru tématu a podmínkách
jednotlivých pracovišť, kde žáci příslušný tématický celek plní.
6.
Další specifické požadavky
6.1 Zdravotní požadavky na uchazeče
Do učebního oboru mohou být přijati pouze uchazeči s celkovým dobrým
zdravotním stavem. Při výběru do učebního oboru obkladač nejsou zdravotně
způsobilí uchazeči trpící zejména:
4
nemocemi pohybového ústrojí znemožňujícími práci ve
vynucené poloze, dlouhé stání, středně
velkou zátěž,
4
poruchami funkce horních končetin (převážně poruchami hrubé
motoriky)
4
prognosticky závažnými chronickými a alergickými chorobami kůže
(hlavně rukou
a obličeje),
4
prognosticky závažnými chorobami srdce a oběhové soustavy
vylučujícími středně velkou zátěž záchvatovými a kolapsovými stavy v případě
předpokladu práce ve výškách
4
prognosticky závažnými poruchami zraku (poruchy zorného pole,
centrální zraková ostrost do+ - 6D).
Zdravotní stav posoudí příslušný registrující praktický lékař.
V případě změněné pracovní schopnosti je nutné
doporučení posudkové komise sociálního zabezpečení.
7.
Základní předpoklady pro výuku učebního oboru obkladač
·
spolupráce školy s renomovanými firmami doporučenými Cechem
obkladačů při zajišťování odborného výcviku ve 2. a 3. ročníku a
odborných publikací pro výuku;
·
proškolení vyučujících odborných předmětů technologie a
mistrů odborné výchovy v akreditovaných zařízeních doporučených
Cechem obkladačů ČR;
·
dohody s výrobci obkladových materiálů, lepidel, tmelů a
desek pro suché montáže
o poskytování slev na dodávky materiálu pro
odborný výcvik;
·
dílna pro cvičné obkládání, zdění, montáže a demontáže
sádrokartonových konstrukcí;
·
vybavení nářadím, pomůckami a zařízením, potřebným pro
zdění, obkládání a jednoduché suché montáže, např.: metr, řezačka,
rozbrušovačka, spárovací
soupravy, štípací kleště, nůž, ocelová stěrka, hladítko,
kladiva, vodováha, dvojitý žebřík, pojízdné lešení, vozík na
převážení desek, elektrický šroubovák, elektrická vrtačka aj.
(postupně se doporučuje dovybavení nastřelovací pistolí,
laserovou vodováhou a otočným laserem);
·
osobní ochranné prostředky pro žáky včetně respirátorů