Kmenový obor: 36-67-H
Zedník, kamnář, zednické práce, stavební práce
Učební
obor: 36-67-H/004
OBKLADAČ
Dosažený stupeň vzdělání: střední odborné
vzdělání a odborná příprava pro povolání obkladač
Způsob ukončení a certifikace: závěrečná zkouška,
výuční list
1.
Výsledky vzdělávání
1.1 Obecná úvodní část
Absolvent učebního oboru obkladač
byl připravován tak, aby se u něj vytvořily předpoklady pro pozitivní
rozvoj osobnosti. Důraz byl kladen na vzdělávání v kontextu široce pojímaného
občanství a tedy na obecně chápané kvality člověka důležité pro jeho
uplatnění
v demokratické společnosti. Důležitou součástí přípravy je adaptabilita
na práci v podmínkách rychle se měnící společnosti a současně i
příprava k harmonickému rodinnému životu, vztahu k okolnímu prostředí
a sobě samému.
Získal odborné vzdělání pro práce v kterékoli stavební firmě zabývající
se aplikací obkladových materiálů. Je schopen spolupracovat v pracovní
skupině (týmu) s dalšími pracovníky stejné i jiné profese, rozhodovat v rámci
své kompetence. Byl rovněž připravován, aby po nabytí potřebné praxe byl
schopen uplatňovat získanou kvalifikaci při samostatné podnikatelské činnosti
ve stavebnictví.
1.2 Obecné
vědomosti, dovednosti a postoje:
Absolvent
·
je si vědom vztahu svobody a odpovědnosti i rovnosti svobod a práv
každého občana;
·
chápe principy demokracie a je
ochoten tyto principy ve svém životě uplatňovat;
·
upevnil a prohloubil si žádoucí postoje k osobním i
nadosobním hodnotám;
·
uvědomuje si svoji národní příslušnost, svá lidská práva,
respektuje práva druhých
občanů, národů, ras a etnických skupin, uvědomuje si
škodlivost rasismu a intolerance;
·
je si vědom významu aktivní účasti své i ostatních členů
společnosti na utváření společenského života, kulturního a
zdravého životního prostředí v regionálním i globálním měřítku;
·
má kladný vztah ke kulturním, historickým a
estetickým hodnotám;
·
uvědomuje si vliv rozvoje vědy a techniky na život lidí a
životní prostředí, jedná tak, aby chránil přírodu, kulturní
a historické památky;
·
chápe význam a nutnost celkového osobního rozvoje a profesní
připravenosti v zájmu svém i celospolečenském;
·
je si vědom významu
dosaženého vzdělání v souvislosti s postupem
vědeckotechnického rozvoje, chápe také nutnost
svého celoživotního vzdělávání;
·
v ústním i písemném jazykovém projevu se snaží dodržovat
jazykové normy, výstižně
a logicky správně se vyjadřovat;
·
je schopen dorozumět se v jednom světovém jazyce v běžných
situacích, dovede v jednoduchých větách hovořit o známé tematice,
dovede získat jednoduchou informaci z vyslechnutého či přečteného
textu, ovládá základní
terminologii svém oboru;
·
rozumí základním matematickým pojmům a vztahům mezi nimi,
osvojené matematické
a fyzikální poznatky
je schopen uplatňovat v
jejich praktických aplikacích;
·
chápe základní ekologické zákonitosti, dovede uplatňovat
poznatky z ekologie v práci
i osobním životě;
·
dovede uživatelsky pracovat s počítačem
·
má základní vědomosti a dovednosti z oblasti zdravovědy, je
si vědom důležitosti udržovat svou tělesnou zdatnost a upevňovat své
zdraví;
·
je seznámen s rolí životního partnera a rodiče, je poučen
o nebezpečí neodpovědných sexuálních vztahů, drogové závislosti a o
vlivech nezdravého způsobu života;
·
osvojil si poznatky a dovednosti z oblasti ochrany člověka za
mimořádných situací;
1.3 Odborné
vědomosti, dovednosti a postoje:
Absolvent učebního oboru dovede:
·
ve své profesi identifikovat a analyzovat problémy, zvažovat možnosti
jejich řešení, vybírat a navrhovat optimální řešení, stanovovat
efektivní postupy a realizovat je;
·
uplatnit se v živnostenském podnikání jak z hlediska
profesních dovedností, tak z hlediska orientace v základních
ekonomických a právních otázkách této problematiky;
·
číst stavební výkresy, orientovat se v základní
projektové dokumentaci;
·
zhotovit jednoduché technické náčrty;
·
na základě znalosti vlastností volit vhodné materiály a
spočítat jejich spotřebu, zná zásady jejich skladování a správného
použití při obkladačských pracích, dovede převzít jednotlivé
druhy materiálů k provedení práce,
připravit si pracoviště;
·
rozměřit a správně založit obklad dle výkresu za pomoci měřidel
a měřících přístrojů;
·
samostatně provádět veškeré kladečské a obkládačské práce
v interiérech, na fasádách
budov, nádržích a bazénech při použití
keramických i přírodních obkladových materiálů;
·
postavit a demontovat jednoduché lehké pracovní a ochranné
lešení, nevyžadující speciální školení;
·
používat nářadí, přístroje a strojní zařízení pro provádění
základních tesařských, truhlářských, kamenických,
štukatérských a izolatérských prací včetně jeho základní údržby;
·
samostatně vyzdívat běžné zdivo z různých stavebních prvků
a materiálů;
·
provádět betonové mazaniny a běžné
vnitřní i vnější omítky;
·
základní práce při opravách a rekonstrukcích interiérů
budov včetně vestaveb dělicích stěn a příček, provádět
jednoduché suché montáže;
·
osazovat prvky přidružené
stavební výroby včetně prvků sanitárních;
·
vést písemnou dokumentaci související s
prováděnými pracemi;
·
samostatně myslet a pohotově se rozhodovat ve
standardních výrobních a podnikatelských situacích, umí nalézat
optimální varianty řešení úkolů;
· uplatňovat dovednosti a návyky potřebné pro bezpečnou a zdraví neohrožující práci, stanovené technologické a pracovní postupy;
2. Možnosti uplatnění absolventa:
Absolvent
tříletého učebního oboru je schopen vykonávat činnosti související s
povoláním
obkladač. Po absolvování
příslušné praxe může samostatně podnikat v oboru.