Denní studium absolventů tříletých učebních oborů
Kategorie
a názvy vyučovacích předmětů |
Celkový
počet týdenních vyučovacích hodin v
1. a 2. ročníku |
A. Povinné vyučovací předměty
|
66 |
a. Předměty povinného základu |
50 |
Předměty všeobecně vzdělávací |
28 |
Český jazyk a
literatura |
5 |
Cizí jazyk |
6 |
Občanská nauka |
2 |
Dějepis |
2 |
Matematika |
4 |
Fyzika |
2 |
Tělesná výchova |
4 |
Disponibilní hodiny |
3 |
|
|
Předměty odborné |
22 |
Práce s počítačem |
3 |
Ekonomika |
3 |
Doprava a přeprava |
5 |
Mechanizace a
automatizace |
3 |
Psychologie v dopravě |
1 |
Základy práva |
1 |
Účetnictví |
3 |
Praxe |
3 |
|
|
b. Předměty výběrové |
16 |
|
|
B. Nepovinné vyučovací předměty
|
|
Doporučený vzor rozložení vyučovacích hodin do jednotlivých ročníků:
Kategorie
a názvy vyučovacích předmětů |
Počet
týdenních vyučovacích hodin v ročníku |
Celkem |
|
|
1. |
2. |
|
A. Povinné vyučovací předměty
|
33 |
33 |
66 |
a. Předměty povinného základu |
28 |
22 |
50 |
Předměty všeobecně vzdělávací |
17 |
11 |
28 |
Český jazyk a
literatura |
3 |
3 |
6 |
Cizí jazyk |
3 |
4 |
7 |
Občanská nauka |
2 |
- |
2 |
Dějepis |
2 |
- |
2 |
Matematika |
3 |
2 |
5 |
Fyzika |
2 |
- |
2 |
Tělesná výchova |
2 |
2 |
4 |
|
|
|
|
Předměty odborné |
11 |
11 |
22 |
Práce s počítačem |
2 |
1 |
3 |
Ekonomika |
3 |
- |
3 |
Doprava a přeprava |
2 |
3 |
5 |
Mechanizace a
automatizace |
2 |
1 |
3 |
Psychologie v dopravě |
1 |
- |
1 |
Základy práva |
1 |
- |
1 |
Účetnictví |
- |
3 |
3 |
Praxe |
- |
3 |
3 |
|
|
|
|
b. Předměty výběrové |
5 |
11 |
16 |
|
|
|
|
B. Nepovinné vyučovací předměty
|
|
|
|
Příklady zaměření
a výběrových předmětů:
a) Železniční doprava – železniční doprava, železniční přeprava, účetnictví, železniční vozidla, sdělovací technika, zabezpečovací technika, celní řízení, aj.
b)
Silniční doprava – silniční doprava a přeprava, silniční
vozidla, dopravní marketing
a management, manipulace s materiálem, technika jízdy, psychologie práce,
aj.
c) Letecká doprava – letecká meteorologie, letiště, řízení letového provozu, letecká doprava, letadla, elektrotechnická zařízení, mechanická zařízení, další cizí jazyk, aj.
d) Městská doprava – kolejová doprava, nekolejová doprava, řízení městské dopravy, dopravní prostředky, provoz a údržba dopravní cesty, management v dopravě ve městě, zabezpečení městské dopravy, průzkumy dopravy, druhý cizí jazyk, aj.
e) Lodní doprava – vnitrozemská plavba, námořní doprava, vodní cesty, lodě a lodní zařízení, lodní přeprava, celní řízení, aj.
f) Zasílatelství – přeprava a zasílatelství, celnictví, fiktivní firma, obchodní psychologie, účetnictví, další cizí jazyk, aj.
Poznámky
k učebnímu plánu
1. Cílem učebního plánu je umožnit pružnější profilaci absolventa podle podmínek školy, potřeb regionu, vývoje dané dopravní oblasti i zájmu a schopností žáků.
2. Učební plán je zpracován rámcově, bez rozvržení předmětů do jednotlivých ročníků. Škola musí tento učební plán rozpracovat podle svých konkrétních podmínek a níže uvedených zásad do všech ročníků přípravy. Učební plán je koncipován tak, aby vhodnou volbou výběrových předmětů umožnil školám dosáhnout pružnější profilace studia, podle podmínek školy a potřeb regionu a s přihlédnutím k zájmu a schopnostem žáků.
3.
Počet vyučovacích hodin jednotlivých předmětů stanovený učebním
plánem lze v každém ročníku upravit
do 10% celkového počtu hodin, jak dále uvedeno, přičemž žádný předmět
nesmí být vypuštěn a počet týdenních vyučovacích hodin v ročníku
nesmí být vyšší než 35 hodin. Celkový počet vyučovacích hodin, popřípadě
konzultací schválený MŠMT
v přiložených učebních plánech pro povinné vyučovací předměty za vzdělávací
cyklus musí být dodržen, tj. 66 hodin, 45 hodin, popřípadě 600 konzultačních
hodin.
4. Při dopracovávání rámcového učebního plánu a učebních osnov vyučovacích předmětů je nutné respektovat obsahovou i časovou návaznost učiva mezi jednotlivými předměty, tj. mezipředmětové vztahy.
5. Škola může použít konkretizovaný a doporučený učební plán, který je součástí těchto učebních dokumentů, popř. jej upravit podle vlastních potřeb, s ohledem na uvedená omezení.
6. Výběrové předměty mohou být jak předměty odborné, tak předměty všeobecně vzdělávací. Časovou dotaci, stanovenou pro výběrové předměty, lze také využít k posílení hodinové dotace vyučovacích předmětů povinného základu.
7. Výběrové vyučovací předměty musí být koncipovány v souladu s profilem absolventa oboru a s ohledem na předpokládané uplatnění a zájmy žáků i budoucích zaměstnavatelů či zástupců sféry trhu práce a s přihlédnutím k potřebám regionu. Výběrové předměty určuje škola a jsou povinné pro všechny žáky.
8. Předměty povinného základu představují povinný vzdělávací základ oboru, který je pro všechny školy závazný.
9. Vyučovací předměty český jazyk a literatura, cizí jazyk a tělesná výchova, musí být proporcionálně zastoupeny ve všech ročnících. U vyučovacího předmětu matematika se doporučuje v 1. ročníku vyšší hodinová dotace.
10. Ve výuce cizího jazyka pokračuje žák zpravidla ve výuce toho cizího jazyka, kterému se učil v tříletém učebním oboru a navazuje se na učivo, probrané v předcházejícím studiu.
11. Případné zařazení druhého cizího jazyka se doporučuje v minimální dotaci 3 vyučovací hodiny za studium, přičemž v ročníku, ve kterém výuka začíná, se doporučuje vyšší hodinová dotace.
12. Počet vyučovacích hodin tělesné výchovy lze, podle místních podmínek, zvýšit o 1 hodinu týdně. Tato hodina se nepovažuje za rozšíření počtu týdenních vyučovacích hodin.
13. Disponibilní hodiny využije škola k posílení hodinové dotace všeobecně vzdělávacích předmětů.
14. Pro výuku všeobecně vzdělávacích předmětů se použijí schválené učební osnovy všeobecně vzdělávacích předmětů, platné pro nástavbové studium, které jsou vydané v samostatném souboru.
15. Případnou úpravu učebních osnov, které jsou součástí těchto učebních dokumentů, do výše 30% obsahu jednotlivých vyučovacích předmětů, jakož i vypracování učebních osnov výběrových předmětů, provedou předmětové komise, přičemž se vychází ze schválených učebních osnov a přihlíží k vývoji technologií, modernizaci oboru, podmínkám trhu práce a požadavkům sociálních partnerů.
16. Vhodnou skladbou a obsahem výběrových předmětů, popř. i vhodným využitím povolených úprav učebních dokumentů, je možné vytvořit zaměření studijního oboru. Zaměření lze pak uvádět na vysvědčení. V tomto případě škola musí doplnit profil absolventa o cílové vědomosti a dovednosti, charakteristické pro dané zaměření.
17. Dopracovaný profil absolventa, učební plán a učební osnovy orazítkuje ředitel školy úředním razítkem, podepíše se a uvede datum, kdy upravené učební dokumenty schválil. Takto schválené učební dokumenty jsou povinnou dokumentací školy a platí po celou dobu studia příslušných žáků, tj. nejméně pro jeden vzdělávací cyklus.
18. Třída se při vyučování vždy dělí na skupiny podle platných právních předpisů, podle platných předpisů o BOZP a hygienických předpisů. V ostatních případech lze třídu dělit na skupiny podle podmínek a možností školy.
19.
Ve večerním i dálkovém studiu se vyučuje podle učebních osnov
platných pro denní formu studia. Počty hodin mohou být upraveny nejvýše o
10% jak výše uvedeno s tím, že úprava i příslušná výuka bude
provedena rovnoměrně v obou pololetích školního roku
a žádný předmět nebude vypuštěn.
20. V dálkovém studiu se na závěr každého pololetí skládají zkoušky ze všech vyučovacích předmětů, jimž se v daném pololetí vyučovalo. V jednom dni mohou žáci konat nejvýše 3 zkoušky.
21. Ředitel školy rozhodne, zda konzultace u dálkového studia budou probíhat podle pravidelného týdenního nebo čtrnáctidenního cyklu nebo podle jinak uspořádaného harmonogramu konzultací.
22. Potřebné praktické dovednosti získají žáci večerního a dálkového studia v rámci dvoutýdenní odborné praxe, zajištěné ředitelem školy řádnou smlouvou se všemi náležitostmi, na vybraných pracovištích dopravních firem. Hodnocení odborné praxe bude provedeno v rámci vyučovacího předmětu doprava a přeprava.
23. Zavedení výuky nepovinných předmětů je v kompetenci ředitele školy. Pro výuku nepovinných předmětů může škola využít schválené učební osnovy, které jsou vydány v samostatném souboru, nebo příslušné předmětové komise zpracují osnovy vlastní, které schválí ředitel školy.
24. Při výuce nepovinných vyučovacích předmětů je možné vytvářet skupiny žáků z různých tříd i ročníků.
25. Žák se může v jednom školním roce přihlásit nejvýše do dvou nepovinných vyučovacích předmětů, popř. do tří, jsou-li jedním z nich sportovní hry nebo řízení motorových vozidel.