a)
Název studijního oboru
b)
Název kmenového oboru
37-41-L
Provoz, organizace a ekonomika dopravy
c)
Vstupní předpoklady
- úspěšné vykonání závěrečné zkoušky v učebním oboru:
37-52-H/001 (37-62-2) Železničář
23-65-H/009 (24-65-2/13) Strojník pro lodní dopravu
(24-65-2/12) Strojník pro traťové stroje
23-66-H/004 (24-66-2/10) Mechanik opravář pro kolejová vozidla
23-68-H/003 (24-66-2/09) Mechanik opravář pro silniční motorová vozidla
23-66-H/005 (24-66-2/11) Mechanik opravář pro letadla
23-66-H/003 (24-66-2/04) Mechanik opravář pro lesní stroje a zařízení
23-66-H/001 (24-66-2/05) Mechanik opravář pro zemědělskou techniku rostlinné výroby
23-68-H/001 (24-19-2/00) Automechanik
26-57-H/001 (26-87-2/00) Autoeletrikář
- zdravotní způsobilost potvrzená lékařem
d) Délka vzdělávacího programu a formy studia
Denní forma studia: 2 roky
Večerní forma studia: 3 roky
Dálková forma studia: 3 roky
e)
Pojetí a organizace
vzdělávacího programu
Studijní obor 37-41-L/508 (37-57-6) Dopravní provoz je určen pro přípravu kvalifikovaných odborníků v odvětví dopravy, kteří budou schopni uplatnit své odborné vzdělání v různých oblastech výrobní i nevýrobní sféry i v živnostenském podnikání.
Základním cílem vzdělávacího programu je dosáhnout toho, aby žáci
dovedli využívat získané vědomosti a dovednosti v praxi, při řešení
konkrétních problémů a situací.
K důležitým výchovným cílům proto
patří výchova k odpovědnosti, spolehlivosti, přesnosti, pracovní kázní,
samostatnosti v rozhodování, bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a
hygieny práce, ochraně a péči o životní prostředí.
Vzdělávací proces je tvořen teoretickými předměty, realizovanými v učebnách školy (některé odborné předměty v odborných učebnách) a z praxe, realizované v dopravních firmách nebo ve výrobních firmách se samostatným dopravním oddělením.
Po zvládnutí teoretické a praktické části výuky a vykonání maturitní zkoušky, získají absolventi potřebnou kvalifikaci pro činnosti v dopravním a přepravním provozu v rámci všech druhů doprav nebo v konkrétním dopravním oboru, dle zvoleného zaměření. Uplatnění naleznou i v příbuzných oblastech, nabízejících a využívajících služeb dopravy a přepravy, jako je expedice, skladování, celní odbavování aj.
f)
Charakteristika obsahových
složek
Obsah vzdělání ve studijním oboru 37-41-L/508
(37-57-6) Dopravní provoz je tvořen složkou všeobecného vzdělávání a složkou odborného vzdělávání.
Složka
všeobecného vzdělávání zahrnuje všechny oblasti vzdělávání,
stanovené standardem středoškolského odborného vzdělávání:
- jazykové vzdělávání (český jazyk, cizí jazyk) rozvíjí komunikativní kompetence žáků a učí je používat jazyka jako prostředku k dorozumívání, myšlení a výměně informací. Podílí se na rozvoji sociální kompetence žáků. Obsah učiva cizího jazyka tvoří řečové dovednosti, jazykové prostředky, komunikační situace a funkce jazyka, s prostupujícími reáliemi
- společenskovědní a estetickovýchovné vzdělávání (občanská nauka, dějepis, literatura) má výraznou antropocentrickou orientaci a přispívá ke všeobecnému kulturnímu rozhledu. Cíle kognitivní a formativní se realizují ve vyváženém poměru
- matematické vzdělávání (matematika) vede žáky k pochopení kvantitativních vztahů v přírodě i společnosti a vybavuje je poznatky, užitečnými v každodenním životě i pro chápání technických a ekonomických jevů. Podílí se na rozvoji samostatného logického myšlení a poskytuje žákům ucelený systém poznatků využitelných ve studovaném oboru
-
přírodovědné vzdělávání
(fyzika) umožňuje žákům proniknout do dějů probíhajících
v přírodě, na Zemi i ve vesmíru. Žáci získávají informace, významné
pro pochopení moderních oblastí vědění
-
rozvoj tělesné kultury (tělesná
výchova) se spolupodílí na formování biologické a sociální stránky
osobnosti žáka. Působí na upevňování zdraví žáků a na formování
a zdokonalování jejich tělesného a pohybového vývoje.
Složka odborného vzdělávání vychází z obsahu dopravního, přepravního a ekonomického vzdělávání. Je tvořena složkou základního odborného vzdělávání a složkou profilového odborného vzdělávání.
Složka základního odborného vzdělávání vytváří předpoklady pro získání základních odborných znalostí, potřebných pro pochopení učiva profilového odborného vzdělávání a pro zvýšení adaptability a schopnosti rekvalifikace při měnících se podmínkách trhu práce.
Složka profilového odborného vzdělávání naplňuje specifické požadavky dopravní problematiky daného zaměření studijního oboru.
V odborném vzdělání jde o tyto hlavní obsahové okruhy učiva:
- práce s počítačem (praktické použití počítače a využívání aplikačních programů při plnění pracovních úkolů v dané oblasti dopravy)
- ekonomika (základní ekonomické vztahy a ekonomické prostředí, ve kterém se budou absolventi pohybovat)
-
doprava a přeprava
(základní pojmy z oblasti dopravy a přepravy, územní rozložení
dopravní soustavy, dopravní a hospodářský zeměpis ČR, Evropy a světadílů
a s problematika dopravy a přepravy v jednotlivých dopravních oblastech)
-
mechanizace a automatizace (principy
mechanizačních zařízení, jejich funkce,
základní konstrukční uspořádání, zabezpečení technického
stavu, obsluha, provoz a údržba, kapacitní možnosti a energetická náročnost,
paletizace a kontejnerizace a ovládací
a regulační obvody používané v oblasti dopravy)
-
psychologie v dopravě
(základní pojmy psychologie osobnosti, vývojová psychologie
a sociální psychologie, zásady týmové práce, kooperace, spolupráce, soutěžení,
teoretické zásady interakce, komunikace a jednání s lidmi, s důrazem
na oblast dopravy)
- základy práva (právo obchodní, občanské, živnostenské a pracovní, zákony a předpisy, kterými se řídí jednotlivé druhy doprav)
- účetnictví (účetní doklady, vedení jednoduchého účetnictví a účtování základních účetních případů v podvojném účetnictví)
- praxe (praktické činnosti ve zvoleném oboru (zaměření), realizované v různých odděleních a na různých úrovních řízení, ověření jazykových znalostí, jednání se zákazníky. Dodržování technologických postupů, pracovní kázně a bezpečnostních předpisů)
Další obsahové okruhy doplní škola podle zvoleného zaměření a obsahu zvolených výběrových předmětů.
Klíčové dovednosti prostupují celým vzdělávacím procesem. Jsou realizovány ve všech vyučovacích předmětech. Jedná se zejména o dovednosti řešit problémy a problémové situace, dovednosti využívat informační technologie a pracovat s informacemi, dovednosti komunikativní a dovednosti personální a interpersonální.
g) Metodické
přístupy
Vyučující koordinují vzájemně výuku, aby všeobecně vzdělávací předměty vytvářely předpoklady pro bezproblémovou výuku odborných předmětů a aby u odborných předmětů docházelo k logickým návaznostem v rámci příslušné oblasti dopravy.