a)
Název vzdělávacího programu studijního oboru:
Kmenový obor: 37-41-M Provoz, organizace a ekonomika dopravy
b) Vstupní předpoklady:
úspěšné ukončení 9. ročníku základní školy,
prospěch odpovídající
stanoveným požadavkům,
zdravotní způsobilost
Požadavky na duševní a fyzické vlastnosti uchazeče o studium jsou
podmíněny budoucími pracovními podmínkami absolventa. Zdravotní způsobilost
potvrzuje s konečnou platností příslušný lékař.
c) Délka vzdělávacího programu a formy studia:
Denní forma studia:
4 roky
Večerní forma studia: 5
roků
Dálková forma studia: 5
roků
d) Pojetí a organizace vzdělávacího
programu
Studijní obor 37-41-M/006 Provoz a ekonomika dopravy
je určen pro přípravu kvalifikovaných
odborníků v oblasti dopravy, kteří budou schopni uplatnit své odborné vzdělání
v různých oblastech výrobní i nevýrobní sféry a v živnostenském podnikání.
Základním cílem vzdělávacího programu je dosáhnout, aby žáci
dovedli využívat získané vědomosti a dovednosti v praxi při řešení
konkrétních problémů a situací. K důležitým výchovným cílům
proto patří výchova k odpovědnosti, spolehlivosti, přesnosti,
pracovní kázní, samostatnosti v rozhodování, bezpečnosti a ochraně zdraví
při práci a hygieny práce, ochraně a péči o životní prostředí.
Výuka se skládá z teoretických předmětů
realizovaných v učebnách školy (
některé odborné předměty v odborných učebnách) a z praxe realizované v
dopravních firmách nebo ve výrobních firmách se samostatným dopravním oddělením.
V některých případech se třída na výuku dělí - cizí jazyky, cvičení
z odborných předmětů.
Po zvládnutí teoretické a praktické části výuky
vykonají absolventi maturitní zkoušku a získají tak potřebnou kvalifikaci
pro činnosti v dopravním a přepravním provozu v rámci všech druhů dopravy
nebo v dopravních oboru dle zvoleného zaměření. Uplatnění naleznou i
v příbuzných oborech, nabízejících a využívajících služeb
dopravy a přepravy (expedice, skladování, celní odbavování apod.). Zaměření
oboru se uvádí na vysvědčení.
e)
Charakteristika
obsahových složek
Obsah vzdělání ve studijním oboru 37-41-M/006 Provoz a ekonomika
dopravy je tvořen složkou
všeobecného vzdělávání a složkou odborného vzdělávání.
Složka
všeobecného vzdělávání zahrnuje všechny oblasti vzdělávání
stanovené Standardem středoškolského odborného vzdělávání.
Jazykové vzdělávání
(Český jazyk a literatura, Cizí jazyk) rozvíjí komunikativní kompetence žáků
a učí je používat jazyka jako prostředku k dorozumívání, myšlení
a výměně informací. Podílí se na rozvoji sociální kompetence žáků a
jejich všeobecného kulturního rozhledu.
Společenskovědní a esteticko-výchovné vzdělávání (Občanská nauka, Dějepis) má výraznou antropocentrickou orientaci, se zdůrazněním kognitivní oblasti na úkor oblasti formativní.
Matematické vzdělávání
(Matematika) vede žáky k pochopení kvantitativních vztahů v přírodě
i společnosti a vybavuje je poznatky užitečnými v každodenním životě
i pro chápání technických a ekonomických jevů. Podílí se na rozvoji
samostatného logického myšlení a poskytuje žákům ucelený systém poznatků
využitelných ve studovaném oboru.
Přírodovědné vzdělávání
(Základy přírodních věd) umožňuje žákům proniknout do dějů probíhajících
v živé i neživé přírodě, na Zemi i ve vesmíru. Žáci získávají
informace významné pro pochopení moderních oblastí vědění.
Rozvoj tělesné kultury (Tělesná výchova) se podílí na formování biologické a sociální stránky osobnosti žáka. Působí na upevňování zdraví žáků a na formování a zdokonalování jejich tělesného a pohybového vývoje.
Složka
odborného vzdělávání vychází z dopravního, přepravního a
ekonomického vzdělávání. Je tvořena odbornými předměty společného základu
a odbornými předměty výběrovými.
Odborné předměty společného základu
vytvářejí předpoklady pro získání základních odborných znalostí, potřebných
pro studium výběrových odborných předmětů a pro zvýšení adaptability a
schopnosti rekvalifikace při měnících se podmínkách trhu práce. Patří
se předměty:
-
Dopravní zeměpis (obsahuje základní učivo o dopravních sítích a
dopravních pohybech)
-
Doprava a přeprava (jde o dopravní a přepravní provoz v jednotlivých
druzích dopravy)
-
Zbožíznalství (dává základní znalosti o druzích a vlastnostech
zboží)
-
Logistika a obslužné systémy (obsahuje informace o logistických řetězcích)
-
Ekonomika (vytváří předpoklady pro správnou orientaci v tržním
prostředí)
-
Právní nauka (poskytuje základní znalosti z oblasti práva)
-
Práce s počítačem (dává základní dovednosti potřebné při
využívání počítače v osobním životě i v profesní oblasti)
-
Praxe (vybavuje žáky praktickými dovednostmi z oblasti činností
dopravních a zasilatelských firem)
Odborné předměty výběrové
rozšiřují a prohlubují znalosti žáků s ohledem na zvolený směr
jejich dalšího odborné vzdělávání a vytvářejí předpoklady pro co
nejrychlejší začlenění absolventů do pracovního procesu. Vhodnou volbou výběrových
odborných předmětů lze vytvářet odborná zaměření, popř. specializace.
Odborné výběrové předměty určuje a zpracovává škola, podle konkrétní
situace na trhu práce, popř. podle požadavku podniku daného regionu.
Klíčové
dovednosti prostupují celým vzdělávacím procesem. Jsou realizovány
ve všech vyučovacích předmětech. Jedná se zejména o dovednosti řešit
problémy a problémové situace, dovednosti využívat informační technologie
a pracovat s informacemi, dovednosti komunikativní a dovednosti personální
a interpersonální. Přehled začlenění klíčových dovedností je uveden v tabulce
na straně 14.
f) Metodické přístupy.
Vyučující koordinují vzájemně výuku, aby všeobecné předměty
vytvářely předpoklady pro bezproblémovou výuku odborných předmětů, aby
u odborných předmětů docházelo k logickým návaznostem v rámci příslušného
dopravního oboru. Zejména je nutná návaznost výuky v odborných předmětech
teoretických na možnost praktického ověření teoretických poznatků
v předmětu praxe.
Vyučující se snaží v maximální míře využívat při výuce názorných
didaktických pomůcek (modely, transparentní fólie, videofilmy,softwarové
produkty na PC apod.). Vyučující také doplňuje teoretické odborné učivo
vhodnými současnými příklady z praxe a upozorňuje na trend vývoje příslušného
dopravního oboru. Vyučující využívá ve vhodných případech metody problémové
výuky.