a)
Název vzdělávacího programu studijního oboru:
Kmenový obor:
37-41-M Provoz, organizace a ekonomika
dopravy
b)
Zaměření
studijního oboru:
Škola si zvolí zaměření podle potřeb regionu,
trhu práce a zájmu žáků, s ohledem na své možnosti materiálního a
personální zabezpečení vzdělávacího procesu. Příklady zaměření jsou
uvedeny za učebnímu plány.
c)
Dosažený stupeň vzdělání:
úplné střední odborné
d)
Způsob ukončení a certifikace:
maturitní zkouška
e)
Cíle vzdělávání
Vzdělávání ve studijním oboru 37-41-M/006 Provoz
a ekonomika dopravy vytváří předpoklady, aby absolvent byl schopen v jednotlivých
druzích doprav vykonávat v praxi činnosti spojené s řízením dopravního a
přepravního procesu.
V průběhu přípravy jsou rozvíjeny pevné morální zásady, čestnost,
slušné společenské chování, tolerance a vlastenectví. Absolvent je veden
k pracovitosti, samostatnosti při řešení problémů, tvořivému myšlení,
rozhodnosti, zdravé soutěživosti, odpovědnosti v jednání a pracovní činnosti.
Je schopen se adaptovat na změny trhu práce a kvalifikace.
Absolvent je si vědom významu aktivní účasti své i ostatních členů
společnosti na utváření společenského života, kulturního a přírodního
prostředí v regionálním i celosvětovém měřítku. Je tvořivě činorodý,
zná význam spolupráce, zdravé soutěživosti, samostatnosti
a odpovědnosti v jednání i v pracovní
činnosti. Je si vědom toho, že tyto vlastnosti jsou důležité jak pro jeho
vlastní prospěch a rozvoj, tak i pro rozvoj celé společnosti. Chápe proto význam
a nutnost celosvětového osobnostního rozvoje a profesní připravenosti. Je
vybaven dovednostmi pro poznání a regulaci vlastní osobnosti a pro soukromý
a pracovní styk s lidmi.
V oblasti všeobecné přípravy dosáhne absolvent středoškolské úrovně
znalostí mateřského jazyka, literatury a společenských věd. V ústním i písemném
projevu dodržuje jazykové normy, výstižně a logicky správně se vyjadřuje.
Umí pracovat s jazykovými příručkami.
V cizím jazyce rozumí rozhovorům o věcech denního života, dokáže reagovat v rozsahu aktivně osvojených jazykových prostředků v běžných životních situacích a tématech. Dovede získat v cizím jazyce jednoduchou informaci, sdělit podstatné myšlenky z běžného vyslechnutého nebo přečteného textu, v jednoduchých větách hovořit o známé tematice. Ovládá v cizím jazyce základní odbornou terminologii jednotlivých dopravních oborů.
V oblasti matematiky rozumí základním matematickým pojmům a vztahům
mezi nimi. Umí vyhledávat, hodnotit a třídit matematické informace a dokáže
používat získané matematické poznatky při řešení problémů a úkolů v
běžných životních a profesních situacích.
Rozumí přírodním jevům, získané přírodovědné poznatky umí
aplikovat v občanském životě a ve své odborné práci. Zná využití běžných
látek v průmyslu, zemědělství a dopravě a ví o jejich vlivu na člověka,
jeho zdraví a životní prostředí.
Dovede pracovat s počítačem, využívat informačních zdrojů v
pracovním i běžném životě. Cíle v odborném
vzdělávání lze rozdělit na oblast provozní a ekonomickou.
a)
Oblast
provozní
-
umí se orientovat v rozložení dopravní soustavy celého světa,
-
ovládá odbornou terminologii typickou pro dopravu a je schopen využívat
obecných poznatků, pojmů, pravidel a principů řešení praktických úkolů,
-
umí samostatně číst, používat a vytvářet s využitím aplikačních
programů výpočetní techniky technickou dokumentaci,
-
samostatně používá výpočetní techniku s využitím aplikačních programů
k výpočtům přepravného, optimální přepravní trasy z pohledu přepravní
vzdálenosti, času a nákladů,
-
je schopen aplikovat poznatky získané v dopravním a komerčním provozu v
oblasti řízení jednotlivých dopravních oborů,
-
ovládá obsluhu zabezpečovacích a sdělovacích zařízení,
-
má základní odborné znalosti z provozování jednotlivých druhů dopravy
jak vnitrostátní tak mezinárodní,
-
orientuje se ve vlastnostech přepravovaného zboží, které ovlivňuje jeho přepravní
podmínky
-
umí identifikovat a klasifikovat zboží v rámci jeho nomenklatury,
-
umí provést kvalifikovaný výběr dopravních a manipulačních prostředků,
-
zná řízení materiálového toku a dopravy v logistických systémech,
-
zná skladové hospodářství a přepravně manipulační řetězce.
b)
Oblast
ekonomická
- osvojil si teoretické principy logistického řízení
materiálového toku výrobků,
- je schopen samostatného rozhodování a je schopen
řídit menší skupinu zaměstnanců,
- je schopen se orientovat v tržním prostředí a
vykonávat základní činnosti související s podnikatelskými aktivitami,
-
má přehled o organizaci, činnostech a řízení dopravních podniků,
-
zná základní ekonomické
charakteristiky regionů, států a světadílů,
-
má základní poznatky o právu v ČR,
-
má praktické dovednosti potřebné pro řízení dopravního provozu
(po stránce provozní i ekonomické),
- uvědomuje si odpovědnosti za výsledky své práce,
je schopen dodržovat technologickou pracovní kázeň a působit v tomto směru
na spoluzaměstnance a podřízené,
- má odpovídající poznatky a návyky v oblasti
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a ochrany životního
prostředí, zejména v dopravě a chová se a jedná v souladu s nimi,
- je připraven dále rozvíjet své znalosti a
dovednosti samostudiem v souladu s rozvojem svého oboru, proto má také trvalý
zájem o sledování vývoje svého oboru,
- uvědomuje si svoje schopnosti a z nich vyplývající
možnosti při vstupu na trh práce.
f)
Možnosti uplatnění absolventa
Absolvent studijního oboru 37-41-M/006 Provoz a
ekonomika dopravy je středoškolsky vzdělaný člověk se vzděláním všeobecným
i odborným. Po nástupní praxi a odpovídající době zapracování je připraven
pro výkon středních technicko-hospodářských funkcí a pro výkon náročných
dělnických činností v oblasti dopravy. Šířka uplatnění absolventů je dána
značným rozsahem navrhovaných zaměření, přičemž se absolventi různých
zaměření mohou uplatnit jak ve specifickém druhu dopravy, tak v rámci
profesí zařazených v rámci celé dopravní soustavy.
Z těchto důvodů musí získat absolvent široký odborný profil s
nezbytným všeobecným vzděláním, být dostatečně adaptabilní i v příbuzných
oborech, logicky myslící, schopen aplikovat získané vědomosti a návyky při
řešení konkrétních problémů, schopen samostatné práce i práce v týmu.
Má vytvořeny základní předpoklady pro případné uplatnění v živnostenském
podnikání jak z hlediska profesních dovedností, tak z hlediska chápání
potřeby aktivního přístupu k nalézání profesního uplatnění i nutnosti
zdravého rizika k prosazení svých záměrů.
Absolvent studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy může získat i
vysokoškolské vzdělání.