CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU
Kód a název : |
37-42-M/001 Poštovní a peněžní služby |
Vstupní předpoklady žáků : |
Studijní obor je určen pro žáky a další uchazeče, kteří splnili povinnou školní docházku a kteří splnili podmínky přijímacího řízení |
Délka a forma studia |
4 roky denního, 5 let večerního a dálkového studia |
Nezbytné podmínky pro přijetí
Vzdělávací program je určen pro žáky a další uchazeče, kteří splnili povinnou školní docházku a kteří splnili podmínky přijímacího řízení.
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávací
program připravuje odborné pracovníky pro výkon poštovních, přepravních a peněžních služeb v poštovnictví a v drobném
bankovnictví a pojišťovnictví. Jedná se zejména o zvládnutí provozní
technologie poštovních a peněžních služeb, práci s technickými
provozními prostředky, obchodně-podnikatelské, administrativní a organizační
činnosti. Cílem studia je vybavit žáka kompetencemi nezbytnými pro profesní
uplatnění a celoživotní učení.
Klíčové kompetence jsou obecně použitelné a mají přenositelný charakter. Tyto kompetence (komunikativní, personální, řešit problémy, využívat IT a pracovat s informacemi, aplikovat základní matematické postupy při řešení praktických úkolů) umožňují zvládat obecné nároky jakéhokoli pracovního uplatnění i osobního života a usnadňují zaměstnatelnost. Prolínají všeobecným i odborným obsahem vzdělání.
Všeobecné kompetence vymezují široký poznatkový základ potřebný pro uplatnění člověka ve společnosti i v osobním životě a umožňují socializaci a rozvoj osobnosti. Vytvářejí předpoklady pro celoživotní vzdělávání a přispívají i k profesionalizaci a adaptabilitě každého jedince. Prolínají především všeobecným, ale i odborným obsahem vzdělání.
Odborné
kompetence zajišťují poznatkový základ potřebný pro získání odborné
kvalifikace a pracovní
uplatnění člověka. Významně ovlivňují schopnost absolventa uplatnit se
na trhu práce, přizpůsobovat se jeho změnám a samostatně rozhodovat o své
profesní kariéře. Prolínají především odborným, ale částečně i všeobecným
obsahem vzdělání.
Charakteristika obsahových složek
Obsah
všeobecného a odborného vzdělávání je vymezen celkem v deseti
obsahových okruzích. Učivo obsahových okruhů je obsaženo v různých vyučovacích
předmětech. Při výuce jednotlivých předmětů se uplatňují vazby na
související učivo jiných předmětů. Cílem je, aby si žáci osvojovali učivo
ve vzájemných souvislostech. Důraz se klade na rozvíjení klíčových
kompetencí a na osvojování dovedností před získáváním vědomostí,
které mají časově omezenou platnost.
Všeobecné
vzdělávání
1. Jazykové vzdělávání
Učivo je obsaženo zejména v předmětech český jazyk a literatura a ve dvou cizích jazycích.
Okruh plní
významnou socializační a kulturně vzdělávací funkci, neboť v návaznosti
na předcházející vzdělávání rozvíjí komunikativní schopnosti žáků
v mateřském jazyce i v cizích jazycích, učí je jazykově vstupovat do vzájemných
kontaktů s druhými lidmi, pomáhá jim uplatnit se ve společnosti, zprostředkovává
jim potřebné informace a přibližuje kulturní a jiné hodnoty. Jelikož je
jazyk důležitým nástrojem myšlení, napomáhá jazykové vzdělávání
rozvoji kognitivních schopností žáků, rovněž přispívá i ke tříbení
jazykového a estetického cítění a k celkové kultivaci osobnosti žáka.
2.
Společenskovědní vzdělávání
Učivo je obsaženo
zejména v předmětech občanská nauka, dějepis, zeměpis a aplikovaná
psychologie.
Okruh má
multidisciplinární charakter, neboť jeho základ tvoří soubor poznatků z
řady vědních disciplín, zejména etiky, filozofie, politologie, psychologie
a sociologie. Základním cílem společenskovědního vzdělávání však není
jen vybavit žáka množstvím poznatků, ale i rozvíjet jeho sociální a
osobnostní kultivaci. Osvojované poznatky mají usnadnit chápání sama sebe
i druhých lidí, pochopit a vědomě akceptovat principy a normy demokratické
společnosti.
3.
Matematické vzdělávání
Učivo je obsaženo zejména v předmětu
matematika.
Okruh rozvíjí
matematické myšlení a potřebné numerické i funkční dovednosti a návyky
žáků, vybavuje je poznatky potřebnými jak pro studium daného oboru, tak
pro orientaci v každodenním životě. Matematika se výrazně podílí na
formování intelektuálních schopností žáků, především na jejich logickém
myšlení.
4.
Přírodovědné vzdělávání
Učivo je obsaženo zejména v předmětech
základy přírodních věd a zeměpis.
Okruh
obsahuje vybrané poznatky z chemie, fyziky, biologie a zeměpisu. Žáci
si v návaznosti na předchozí přírodovědné vzdělávání rozvíjejí
své znalosti v tomto směru. Učí se chápat nebezpečí ohrožení přírody
lidskými činnostmi a zaujímat postoje k problémům z oblasti péče o životní
prostředí i vlivu životního prostředí na člověka.
5.
Estetické vzdělávání
Učivo je obsaženo
zejména v předmětu český jazyk a literatura.
Okruh
posiluje kultivační a výchovné vlivy na žáky. Podtrhuje význam mimouměleckého
estetična jako důležitého faktoru tvorby životního i pracovního prostředí.
V oblasti uměleckého estetična působí prostřednictvím děl jednotlivých
druhů umění především na emocionální stránku lidské psychiky a ovlivňuje
nejen vytváření systému estetických hodnot a norem, ale podněcuje i
vlastní tvůrčí aktivitu žáků.
6.
Rozvoj tělesné kultury
Učivo je obsaženo zejména v předmětu tělesná výchova.
Okruh je
zaměřen na vytváření návyků směřujících k péči o tělo a zdraví
jako jednoho z hlavních požadavků moderní společnosti. Vedle klasické tělesné
výchovy rozvíjející fyzické dispozice žáků jsou zde vymezeny i požadavky
na vědomosti a dovednosti z oblasti zdravotní výchovy.
Odborné
vzdělávání
7.
Práce s výpočetní a
kancelářskou technikou
Učivo je obsaženo zejména v předmětech informační technologie, písemná a elektronická komunikace, poštovní a peněžní služby, účetnictví, praxe.
Okruh
vede k získávání dovedností nezbytných k ovládání a používání
HW a SW v poštovních, přepravních, logistických, zasilatelských a
podobných podnicích (např. standardní textové a tabulkové procesory, IT účetní,
manažerské, poštovních technologií, retailbankongových operací aj.).
8.
Poštovní a peněžní služby
Učivo je obsaženo v předmětech poštovní a peněžní služby a praxe.
Obsahový
okruh poskytuje přehled o struktuře služeb v poštovnictví a
zasilatelství, drobném bankovnictví (retailbanking) a pojišťovnictví. Žáci
získávají znalosti o aktuálním portfoliu služeb v odvětví a jeho
prezentaci klientům. Učí se praktickému provádění poštovních a
retailbankingových operací a jejich řízení na základní úrovni liniového
řízení (vedoucí provozovny).
9.
Podnikání a podnikové činnosti
Učivo je obsaženo zejména v předmětech ekonomika, právní nauka, účetnictví, informační technologie, písemná a elektronická komunikace a poštovní a peněžní služby.
Žáci získávají znalosti o právních formách podnikání, obchodně závazkových vztazích, založení a zrušení podniku. Osvojují si vědomosti a dovednosti o podnikání a podnikových činnostech. Získávají přehled o účetnictví. Učí se zpracovávat a využívat k účtování příslušné doklady. Učí se vyhotovovat typické písemnosti a využívat elektronickou komunikaci.
Učivo je obsaženo zejména v předmětech ekonomika, obchodní komunikace a aplikovaná psychologie.
Žáci
si osvojují vědomosti a dovednosti nezbytné pro uplatňování nástrojů
marketingu při prodeji poštovních a retailbankingových služeb. Okruh dále
obsahuje učivo nezbytné pro jednání s klienty při prezentaci služeb a
poradenství. Žáci si osvojují dovednosti osobní prezentace a techniku jednání
se zákazníky. Učí se efektivně komunikovat se spolupracovníky, klienty a
obchodními partnery z tuzemska i zahraničí.
Zdravotní požadavky
Zdravotní omezení závisí na specifických požadavcích zvoleného oboru nebo předpokládaného uplatnění. K posouzení zdravotního stavu uchazeče je příslušný registrující praktický lékař.
Požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví při práci, hygienu práce a požární ochranu
Neoddělitelnou součástí teoretického i praktického vyučování je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární ochrany. Výchova k bezpečné a zdraví neohrožující práci vychází ve výchovně-vzdělávacím procesu z požadavků v době výuky platných právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (zákonů, nařízení vlády, vyhlášek, technických předpisů a českých technických norem). Požadavky vybrané z těchto předpisů se musí vztahovat k výkonu konkrétních činností, které jsou obsahem odborného výcviku. Tyto požadavky musí být doplněny o vyčerpávající informaci o rizikách možných ohrožení, jimž jsou žáci při teoretickém i praktickém vyučování vystaveni, včetně informace o opatřeních na ochranu před působením těchto zdrojů rizik (např. zdravotní rizika při práci se zobrazovacími jednotkami).
Prostory pro výuku musí svými podmínkami odpovídat požadavkům stanoveným zdravotnickými předpisy, zejména: vyhláškou č. 48 /1982 Sb., kterou se stanoví základní požadavky na bezpečnost práce a technických zařízení, ve znění pozdějších předpisů, vyhláškou č. 108/2001 Sb., kterou se stanoví hygienické požadavky na prostory a provoz škol, předškolních zařízení a některých školských zařízení, a nařízením vlády č. 178/2001Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při práci.
Poučení žáků o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, jakož i ověření znalostí, musí být prokazatelné.
Nácvik a procvičování činností musí být v souladu s požadavky právních předpisů upravujících zákazy prací pro mladistvé (zákoník práce, vyhláška č. 261/1997 Sb., ve znění pozdějšího předpisu) a v souladu s podmínkami, za nichž mladiství mohou konat zakázané práce z důvodu přípravy na povolání.
Metodické přístupy
Studium orientované na rozvoj kompetencí žáků nelze realizovat tradičními metodami, ale výukou činnostně orientovanou. Uplatňuje se projektové vyučování, větší podíl samostatné práce žáků a týmová práce. Tyto metody simulují životní a pracovní situace a problémy, ve kterých si žák musí vyhledat potřebné informace a rozhodnout se o řešení sám nebo ve spolupráci s ostatními. V kompetenci ředitele školy je zařazení tzv. projektového týdne, ve kterém se žáci zabývají řešením projektů nadpředmětového charakteru a jejich prezentací.
Nedílnou součástí vzdělávacího programu je praxe. Praxe se uskutečňuje přímo v reálných podmínkách poštovních, peněžních, přepravních a logistických firem při výkonu činností, které jsou v souladu s profilem absolventa. Alternativním způsobem lze absolvovat praxi ve výuce, která simuluje reálné podmínky podniků formou fiktivní firmy nebo cvičné kanceláře.