PROFIL ABSOLVENTA
Kmenový obor: 3742M Provoz, organizace a ekonomika pošt
Kód a název : 37-42-M/001 Poštovní a peněžní služby
Dosažený stupeň vzdělání : úplné střední odborné
Způsob ukončení a certifikace : maturitní zkouška – vysvědčení o maturitní zkoušce
Výsledky vzdělávání
Vzdělávání vymezené
vzdělávacím programem vytváří předpoklady pro získání odborné
kvalifikace. Absolventi se uplatní především v poštovních podnicích.
Dále pak u expresních, přepravních a logistických služeb. Též se uplatní
v drobném bankovnictví a pojišťovnictví.
Vzdělávací
program je koncipován s ohledem na potřeby dalšího vzdělávání
absolventů a jejich kariérního postupu (např. od poštovní přepážky
k vyšším pozicím). Akcentuje všeobecné vzdělávání a široce
profilující odborné vzdělávání a vytváří tak předpoklady
pro celoživotní vzdělávání a
seberealizaci absolventů oboru.
Vzdělávací program podporuje rozvoj obecně použitelných
klíčových kompetencí (komunikativní,
personální, řešit problémy, využívat IT a pracovat s informacemi,
aplikovat základní matematické postupy při
řešení praktických úkolů), které umožňují zvládat obecné nároky
jakéhokoli pracovního uplatnění i osobního života a usnadňují zaměstnatelnost
absolventů.
Výuka postupně
a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení absolvent:
- disponoval rozvinutými dovednostmi potřebnými pro sebereflexi a sebehodnocení, utvořil si adekvátní sebevědomí, měl pozitivní, demokratické společnosti odpovídající hodnotovou orientaci,
- chápal fungování demokracie, osvojil si vědomosti a dovednosti potřebné k aktivnímu občanskému životu, byl připraven plnit své občanské povinnosti, respektovat zákony a etické normy demokratické společnosti,
- uvědomoval si svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva a respektoval práva ostatních lidí; byl připraven k soužití s lidmi se zdravotním znevýhodněním i s příslušníky společenských minorit, nepodléhal xenofobii, rasismu a intoleranci,
- chápal jazyk jako prostředek komunikace a systém, dokázal jej vhodně užívat v nejrůznějších komunikativních situacích,
- uvědomoval si význam kultury osobního projevu pro společenské a pracovní uplatnění, dovedl se kultivovaně ústně i písemně vyjadřovat, uplatňoval společenskou a řečovou etiketu,
-
uměl získávat a podávat potřebné informace, byl schopen
vyjadřovat se o běžných věcech, kulturních zážitcích i odborné
problematice výstižně a logicky,
- získal všeobecný kulturní rozhled, chápal umění jako specifickou výpověď o skutečnosti, byl si vědom hodnoty kulturních památek a chápal přínos umění pro život člověka,
- cítil spoluodpovědnost za živou i neživou přírodu, za kulturní a historické památky a byl ochoten je ochraňovat,
- rozuměl tomu, jakým historickým vývojem vznikla soudobá podoba světa a dovedl využívat poznatků o historii k hlubšímu porozumění své současnosti,
-
byl schopen používat dva cizí jazyky jako prostředek interkulturní
komunikace, poznávání kulturního bohatství druhých národů, vzájemného
porozumění a pochopení,
-
používal cizí jazyk k získávání informací z různých
zdrojů, byl motivován ke studiu cizích jazyků a byl schopen používat je
jako prostředek pro potřeby svého povolání i v mezinárodní
spolupráci,
- používal správně matematické pojmy a jazyk matematiky, včetně symboliky a terminologie,
- uměl efektivně numericky počítat a užívat proměnnou, dokázal odhadnout výsledek, chápal kvantitativní a prostorové vztahy, užíval geometrickou představivost,
- porozuměl závislostem, uměl zpracovat získané údaje formou grafů, diagramů, tabulek atd.,
- uměl řešit problémy, byl schopen matematizovat reálné situace, využívat matematických postupů, pracovat s informacemi a obhájit vlastní řešení,
- osvojil si základní přírodovědné vědomosti, které mu umožní hlouběji porozumět přírodním jevům a procesům i odborným problémům svého oboru, naučil se (např. v oblasti ekologie, ochrany zdraví atd.) zaujímat aktivní postoje a hledat řešení problémů,
- uvědomoval si odpovědnost za vlastní zdraví a aktivně usiloval o zdokonalení své tělesné zdatnosti,
- projevoval smysl pro čestnost, spolupráci a vzájemnou pomoc, byl ohleduplný k ostatním,
- ovládal základní funkce operačního systému, pracoval s programy příslušenství Windows včetně práce s grafikou a s multimédii,
- ovládal klávesnici PC desetiprstovou hmatovou metodou,
- vyhledával informace na internetu,
- komunikoval pomocí elektronické pošty,
- orientoval se v aktuálních informačních systémech příslušných podniků (např. poštovních, přepravních, distribučních, spořitelních atd.),
-
pracoval s reprografickou, telekomunikační a další kancelářskou
technikou
např. přepážkový terminál, scanner atd.),
- orientoval se v legislativě České republiky,
- rozuměl hospodářství terciérní sféry (aplikoval tyto znalosti při svém působení v základní úrovni liniového řízení),
- znal portfolio služeb v odvětví a byl schopen prezentovat jej klientům,
- ovládal poštovní a retailbankingové operace,
- vedl provozní evidenci a řídil technologie ze základní úrovně liniového řízení,
- věcně komunikoval se zákazníky a zvládal interpersonální vztahy,
- uměl uplatňovat svá práva jakožto zaměstnanec, spotřebitel, občan,
- orientoval se v základních dokumentech a dokladech z oblasti ekonomiky a podnikání, vedení účetnictví,
- aplikoval odborné znalosti na typické příklady z podnikové praxe,
- rozlišoval majetek podniku pro účely evidence, určoval potřebu majetku, způsoby získávání a efektivní využití, vedl evidenci majetku,
- účtoval ručně a na počítači v syntetické a analytické evidenci, vystavoval a likvidoval potřebné doklady,
- vyhotovoval na počítači podnikové písemnosti věcně, jazykově i formálně správné,
- sestavoval základní písemnosti v cizích jazycích,
- posuzoval vývoj ekonomiky státu podle statistických údajů,
-
orientoval se ve světovém hospodářství a chápal význam ekonomické
integrace,
-
uplatňoval marketingový přístup při nákupu a prodeji,
- vyhotovoval a používal základní peněžní doklady a dokumenty,
- sestavoval jednoduché kalkulace nákladů a jednoduché rozpočty a na základě výsledků přijímal závěry,
- orientoval se v problematice poskytování a zajištění úvěru a v podmínkách leasingu a prováděl výpočty úroků,
- vypočítal ukazatele pro účely finanční analýzy,
- orientoval se v účetní uzávěrce a závěrce,
- prováděl potřebné výpočty daní z příjmu, sociálního a zdravotního pojištění,
- účtoval o daních a o tvorbě, rozdělení a použití hospodářského výsledku,
-
orientoval
se v zakladatelském rozpočtu, ve výkazu rozvaha, výkazu zisků a ztrát,
daňových přiznáních k DPH a k daním z příjmů.
Možnosti uplatnění absolventů
Absolvent oboru poštovní a peněžní
služby se uplatní zejména v odvětví poštovnictví – v poštovních
podnicích a v podnicích přepravních služeb (služby expresní, kurýrní,
distribuce zboží). Uplatnění také nalezne v bankovnictví a pojišťovnictví,
zejména drobném (retail-banking). Příkladem jsou povolání: pracovník v poštovních,
přepravních a logistických službách, bankovní pracovník, pojišťovací
pracovník.
Široký profil absolventa umožňuje
uplatnění v dalších povoláních zaměřených na výkon ekonomických
a administrativních činností v podnicích všech právních forem a v ostatních
organizacích