PROFIL ABSOLVENTA
Obor vzdělání: |
37-51-H/001 Manipulant poštovního provozu a přepravy |
Dosažený stupeň vzdělání: |
střední vzdělání s výučním listem |
Způsob ukončení a certifikace: |
závěrečná zkouška, výuční list |
Absolvent vzdělávacího programu manipulant poštovního provozu a přepravy je středoškolsky vzdělaný pracovník se všeobecným i odborným vzděláním.
Obecným cílem složky všeobecného vzdělávání je vytvořit předpoklady pro rozvoj osobnosti žáků v návaznosti na vědomosti, dovednosti a postoje získané na základní škole. Klade důraz na vzdělání v kontextu široce pojímaného občanství a tedy na obecně přijímané kvality člověka důležité pro jeho uplatnění v demokratické společnosti založené na humanismu. Přitom je akceptována osobnost žáka, zvyšuje se orientace na jeho životní adaptabilitu, na přípravu k práci v podmínkách rychle se měnící společnosti a současně i na přípravu k životu v harmonii s prostředím, s okolním světem i se sebou.
Odborné vzdělání umožňuje získat kvalifikaci pro výkon souboru pracovních činností, včetně ovládnutí metod práce, a příslušných pracovních prostředků. Na základě tohoto odborného vzdělání by měl být absolvent schopen vykonávat takové činnosti, při nichž je nutno samostatně uplatňovat získané vědomosti, dovednosti a návyky. Některé z těchto činností mohou vyžadovat i určitou míru osobní zodpovědnosti a samostatnosti. Od absolventa se často vyžaduje schopnost spolupráce s ostatními pracovníky a schopnost práce týmové.
Získaným vzděláním má absolvent vytvořeny předpoklady pro další vzdělání.
Příprava žáka směřuje k tomu, aby po absolvování žák:
- si byl vědom vzájemného vztahu svobody a odpovědnosti i rovnosti svobod a práv každého občana, chápal principy demokratické společnosti a ve svém životě je uplatňoval,
- uvědomoval si svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva a respektoval práva ostatních lidí; byl připraven k soužití s různými společenskými minoritami, nepodléhal xenofobii, rasismu a intoleranci,
- pochopil význam vlastní aktivní účasti i účasti ostatních členů společnosti na utváření společenského života, kulturního a přírodního prostředí v regionálním i celosvětovém měřítku,
- pochopil základní principy humanity a demokracie, získal kladný vztah ke kulturním a estetickým hodnotám a zasazoval se o trvale udržitelný vývoj životního prostředí,
- chápal význam a nutnost celkového osobního rozvoje a profesní připravenosti, byl vybaven základními dovednostmi pro styk s lidmi,
- byl schopen tvořivé činorodosti, spolupráce i zdravé soutěživosti, samostatnosti a odpovědnosti v jednání i pracovní činnosti,
- pozitivně přijímal získané vzdělání, uvědomoval si stále vzrůstající nároky na kvalifikovanou pracovní činnost i na inovace pracovních dovedností,
- byl ochoten a schopen se adaptovat na změny trhu práce a kvalifikací, uvědomoval si vliv přírodního prostředí a vliv rozvoje vědy a techniky na život lidí, rozhodoval se a jednal ve svém soukromí i v práci tak, aby chránil přírodu a kulturní památky a jednal v zájmu stavu udržitelného rozvoje,
- se snažil v ústním i písemném jazykovém projevu dodržovat jazykové normy, aby se výstižně a logicky správně vyjadřoval,
- v cizím jazyce rozuměl jednoduchým krátkým rozhovorům o věcech denního života a dokázal v rozsahu aktivně osvojených jazykových prostředků reagovat na běžné životní situace,
- dovedl získat v cizím jazyce jednoduchou informaci, sdělit podstatné myšlenky z běžného vyslechnutého nebo přečteného textu a v jednoduchých větách dovedl hovořit o známé tematice, aby ovládal nejzákladnější odbornou terminologii svého oboru,
- si vytvořil pozitivní vztah k umění a kultuře, vypěstoval si návyk číst literaturu, časopisy, populárně naučná díla podle svého zájmu, sledoval sdělovací prostředky a navštěvoval kulturní zařízení (divadla, koncerty, výstavy),
- rozuměl základním matematickým pojmům a vztahům mezi nimi, uměl vyhledávat, hodnotit a třídit matematické informace a dokázal používat získané matematické poznatky při řešení problémů a úkolů v běžných životních i v profesních situacích,
- byl schopen aplikovat získané přírodovědné poznatky v občanském životě i ve své odborné práci, chápal základní ekologické zákonitosti, dovedl uplatňovat poznatky z ekologické oblasti pozitivním způsobem ve vlastním oboru,
- projevoval smysl pro čestnost, spolupráci a vzájemnou pomoc, byl ohleduplný k ostatním,
- znal dopady nezdravého a neodpovědného způsobu života, zvláště co se týká návykových látek a jiných negativních návyků, vážil si zdraví a snažil se své zdraví a tělesnou zdatnost upevňovat, aby smysluplně využíval volný čas,
- byl seznámen s rolí životního partnera a rodiče, poučen o nebezpečí neodpovědného sexuálního chování,
- dovedl ve své profesní oblasti identifikovat a analyzovat problémy, zvažovat možnosti jejich řešení, vybírat a navrhovat řešení optimální v daném kontextu, stanovovat efektivní postupy při realizaci řešení a dodržovat je,
- dovedl pracovat s osobním počítačem, uměl využívat informačních zdrojů v pracovním i mimopracovním životě,
- měl vytvořeny základní předpoklady pro uplatnění v živnostenském podnikání jak z hlediska profesních dovedností, tak z hlediska chápání potřeby aktivního přístupu k nalézání profesního uplatnění i nutnosti zdravého rizika k prosazení svých záměrů a orientoval se i v základních ekonomických otázkách této problematiky,
- na uživatelské úrovni dovedl pracovat s osobním počítačem a dalšími informačními a komunikačními prostředky, byl schopen tyto prostředky využívat k práci s informacemi.
Po ukončení přípravy ve vzdělávacím programu manipulant poštovního provozu a přepravy a po úspěšném vykonání závěrečné zkoušky žák:
- ovládá odbornou terminologii typickou pro poštovní provoz, přepravu a logistiku,
- je schopen využívat obecných poznatků, pojmů, pravidel a principů při řešení praktických úkolů,
- umí se orientovat v dopravní a přepravní síti ČR a světa,
- ovládá administrativu a organizaci poštovního provozu a přepravy a logistiky, včetně jejího vedení pomocí výpočetní techniky,
- umí vyřizovat reklamace podle reklamačních řádů a pokynů, ovládá základní pracovní postupy v přijímací, dodací a přepravní službě a v ostatních službách daného odvětví,
- zná a dodržuje normy upravující poštovní a služební tajemství,
- umí obsluhovat mechanizační prostředky používané při manipulaci s poštovními zásilkami,
- umí vést doklady používané v poštovním provozu, v přepravě a v logistice,
- umí samostatně rozhodovat o pracovním postupu,
- ovládá opravu služebních pomůcek,
- umí pracovat s reprografickou, telekomunikační a další kancelářskou technikou,
- má osvojeny základní pracovní návyky a osobní vlastnosti potřebné pro praktické činnosti poštovního provozu, přepravy a logistiky,
- umí pracovat se specifickým aplikačním programovým vybavením používaným v poštovnictví a přepravě.
Absolventi vzdělávacího programu manipulant poštovního provozu a přepravy se uplatní zejména na poštách. Příkladem pracovních pozic jsou např. pracovník poštovní přepážky, pracovník poštovní přepravy, pracovník vnitřní poštovní služby, poštovní doručovatel. Absolventi mohou nalézt uplatnění i v podnicích přepravních služeb (služby kurýrní, expresní a distribuce zboží).
Absolventi, kteří úspěšně vykonali závěrečnou zkoušku, se mohou ucházet o přijetí do nástavbového studia, navazujícího na předešlou přípravu.