Kmenový obor: |
39-41-L Technický interdisciplinární |
Studijní obor: |
39-41-L/001 Autotronik |
Dosažený stupeň vzdělání: |
úplné střední odborné |
Způsob ukončení a certifikace: |
maturitní zkouška, vysvědčení o maturitní zkoušce |
Po skončení přípravy ve studijním oboru autotronik a úspěšném vykonání maturitní zkoušky je absolvent schopen provádět údržbu, diagnostiku a opravy motorových vozidel. Součástí vzdělávacího programu je i příprava k získání řidičského oprávnění pro skupinu C.
Výuka postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení žák:
- ovládal základní dovednosti potřebné k poznání a regulování vlastní osobnosti,
- komunikoval s jinými lidmi na požadované úrovni a zachovával obecně uznávaná pravidla slušného chování,
- uvědomoval si svou identitu a lidská práva, dovedl je obhajovat a zároveň plnil své morální a zákonné povinnosti,
- poznal jiné kultury a nacházel ve styku s nimi zdroje vlastního obohacování,
- toleroval lidi jiného etnického původu, náboženství nebo kultury a ctil jejich práva,
- rozuměl fungování demokracie a byl schopen aktivního občanského života,
- využíval svých vědomostí a dovedností ze společenskovědní oblasti a práva při řešení různých praktických otázek právního, sociálního a ekonomického charakteru, k hlubšímu porozumění své současnosti i při politickém a filozoficko-etickém rozhodování, hodnocení a jednání,
- vyjadřoval se v mateřském jazyce věcně jasně, srozumitelně a jazykově správně,
- dovedl pracovat s informacemi z různých zdrojů včetně elektronických médií a přistupoval k nim kriticky, uvědomoval si nutnost posouzení validity informačních zdrojů,
- samostatně pracoval s prostředky informačních a komunikačních technologií a efektivně je využíval při řešení úkolů nejen při výkonu profese, ale i v soukromém a občanském životě,
- používal cizí jazyk jako prostředek interkulturní komunikace ve společenském i pracovním životě, pro poznávání kulturního bohatství jiných národů i pro vzájemné porozumění a pochopení,
- dokázal cizí jazyk, který studoval, používat pro potřeby svého povolání,
- uměl efektivně numericky počítat a užívat proměnnou, dokázal odhadnout výsledek početních operací, chápal kvantitativní a prostorové vztahy, využíval geometrickou představivost,
- měl vytvořeny základní předpoklady pro budoucí uplatnění v živnostenském podnikání a to jak z hlediska profesních dovedností, tak z hlediska chápání potřeb aktivního přístupu k nalézání profesního uplatnění i nutnosti zdravého rizika k prosazení svých záměrů,
- rozuměl vztahu člověka a přírody, jednal ekologicky,
- chápal význam umění pro člověka a dovedl si vybrat z kulturní nabídky hodnotné podněty jak pro obohacování své osobnosti, tak i pro svou profesní činnost,
- usiloval o zařazení pohybových aktivit do svého životního stylu a o optimální stav své tělesné zdatnosti,
- uměl chránit zdraví a věděl, jak si má počínat v situacích ohrožení a při mimořádných událostech.
Příprava žáků ve studijním oboru autotronik vede k tomu, že po úspěšném vykonání maturitní zkoušky absolvent:
- ovládá odbornou terminologii typickou pro údržbu, diagnostiku a opravy motorových vozidel,
- je schopen využívat obecných poznatků, pojmů, pravidel a principů při řešeni praktických úkolů,
- uvědomuje si odpovědnost za výsledky své práce,
- dodržuje technologickou a pracovní kázeň,
- samostatně se rozhoduje s vyšším stupněm odpovědnosti,
- má základní znalosti z výpočetní techniky, ovládá přípravu vstupních dat, orientuje se ve výstupních údajích a zná možnosti uplatnění výpočetní techniky v autoopravárenství,
- rozumí základním pojmům a vztahům v oblasti ekonomiky a informačních soustav, v oblasti metod plánování a ekonomiky práce,
- má všeobecné znalosti v oblasti normalizace a standardizace,
- pracuje s normami a odbornou literaturou,
- orientuje se ve strojírenské i elektrotechnické výkresové dokumentaci, umí číst tyto výkresy, zvládá zhotovení technických výkresů včetně kótování, označování úchylek rozměrů, tvaru a vzájemné polohy ploch,
- využívá výkresy a schémata pro demontáž, montáž a diagnostiku,
- zná základní druhy technických materiálů a jejich použití, mechanické a technologické vlastnosti, způsoby jejich tepelného zpracování, povrchových úprav a metody kontroly jakosti,
- zná podstatu strojních součástí, částí, mechanizmů a strojů používaných při údržbě, diagnostice a opravách motorových vozidel,
- ovládá ruční zpracování technických materiálů včetně jejich přípravy před zpracováním, volby pracovního postupu a pracovních prostředků,
- zná základy elektrotechniky a elektroniky a jejich aplikací v motorových vozidlech a umí s využitím diagnostických přístrojů vyhledávat závady,
- chápe podstatu základních měřících technik a metod, je schopen měřením a kontrolou ověřovat základní funkce elektrických a elektronických zařízení motorových vozidel,
- uplatňuje nejdůležitější zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, především ochranu před účinky elektrického proudu, a umí poskytnout první pomoc při úrazech elektrickým proudem,
- zná činnost základních automatizačních obvodů, bloků a přístrojů, jejich použití v motorových vozidlech a autoopravárenství,
- zná význam, funkci a způsoby použití přípravků, měřidel, měřicích a regulačních zařízení diagnostických přístrojů a ovládá jejich obsluhu při využívání k opravárenské praxi,
- umí řídit motorové vozidlo skupiny C,
- zná zásady skladování a používání ropných produktů a jejich ekologické likvidování,
- je seznámen se základními protipožárními opatřeními a předpisy, umí používat hasební prostředky;
- je schopen se přizpůsobit měnícím se podmínkách na trhu práce.
Vhodnou volbou poměru výuky diagnostiky a opravárenství je možné profilovat vědomosti a dovednosti žáků na základě požadavku zaměstnavatelů daného regionu popřípadě zájmu žáků.
Z profesního hlediska je pro absolventy velmi důležitá dovednost řešit problémy a problémové situace spojené s provozem, diagnostikováním a prováděním oprav motorových vozidel. Při přejímání či sdělování pracovních úkolů, popřípadě při jednání se zákazníky je absolvent schopen komunikovat na patřičné odborné úrovni.
Absolvent umí řešit praktické problémy a situace z běžného života i z oblasti vlastní profese a využívat matematické a přírodovědecké poznatky:
- rozumí termínům kvantifikujícího charakteru v mluveném projevu,
- umí systematicky třídit číselné údaje a hodnotit jejich význam pro osobní život i povolání,
- umí přesně a efektivně vést číselné záznamy využitelné v osobním životě i v povolání,
- provádí správně dílčí operace používané v rámci různých metod aplikovaných při řešení
jednotlivých složek situace,
- umí z dílčích výsledků sestavit o dané situaci ucelený přehled za určitým praktickým účelem,
- rozumí grafickému znázornění reálné situace a umí je využívat v praxi.
Absolvent z osobního a profesního hlediska dovede pomocí vhodných metod a prostředků řešit problémy a problémové situace:
- umí hodnotit význam rozmanitých informací, informace vytřídit a shromáždit takové, které jsou pro vyjasnění charakteru problému nejdůležitější,
- určuje nejzávažnější rysy problému, zvažuje různé možnosti řešení, jejich klady i zápory, stanoví kritéria pro volbu konečného optimálního řešení,
- určí vhodné postupy pro realizaci zvoleného řešení a dodržuje je.
Absolvent se dovede vyjadřovat ústně i písemně přiměřeně situaci, zpracovávat písemný materiál, vysvětlovat a znázorňovat, číst s porozuměním a využívat informací získaných četbou:
- hodnotí nejzávažnější klady a nedostatky vlastního projevu a navrhuje možnosti jeho zlepšení,
- v písemném projevu dokáže zpracovávat přesně a čitelně běžné písemné materiály komplexnějšího charakteru (např. potřebné pro opravárenskou činnost),
- zná a přesně dodržuje běžná pravopisná pravidla a normy,
- zpracovává materiály v zadané a doporučené úpravě, zvládá jejich úpravu vzhledem k využití širším okruhem uživatelů,
- umí vybírat a efektivně používat objasňující písemné zdroje (slovníky, příručky, katalogy, dílenské příručky apod.).
Předpokladem dalšího zkvalitňování osobního i pracovního života jsou personální a interpersonální dovednosti a schopnost získávat a zpracovávat informace a následně je využívat. Absolvent dovede využívat sebepoznávání a sebekontrolu pro stanovení a realizaci přiměřených cílů vlastního osobního a pracovního rozvoje. Dovede zdokonalovat osobní pracovní výkon, dodržuje zdravý životní styl, dovede spolupracovat s ostatními osobami na dosažení kolektivních cílů, přijímat a nést odpovědnost za vlastní práci a práci ostatních.
- určuje převážně samostatně závažné nedostatky i kvality v osobním životě a pracovních výkonech,
- přistupuje převážně kladně k hodnocení své osoby a srovnává toto hodnocení s vlastními
zjištěními o svých nedostatcích, obojího využívá k nápravě své činnosti,
- zaměřuje vlastní činnost na splnění osobní odpovědnosti a dosažení konkrétního cíle,
- předkládá přiměřené návrhy na rozdělení dílčích odpovědností ostatním a posuzuje společně s ostatními, zda jsou schopni zadané úkoly zvládnout,
- přivyká samostatné práci i týmové spolupráci a přivyká si vést jednodušší činnosti menšího kolektivu, nést odpovědnost i za práci druhých.
Absolvent dovede pracovat s osobním počítačem, využívat rozmanitých informačních zdrojů a informací různého druhu a charakteru v pracovním i mimopracovním životě:
- je seznámen s osobním počítačem, jeho základním částmi a způsoby obsluhy,
- umí pracovat s běžným uživatelským software a aplikačními programy využívanými v jeho profesi,
- zná obsluhu periferních zařízení potřebných k činnosti používaných programů,
- umí získávat informace z otevřených zdrojů (zejména z internetu) a volit odpovídající informační zdroje za účelem vyhledávání informace určitého charakteru,
- umí získané využívat při výkonu svého povolání i v mimopracovním životě,
- umí zaznamenávat informace různého druhu a charakteru vhodným způsobem, který mu usnadní jejich využití,
- umí z informací pracovního charakteru vybírat informace adekvátní vzhledem k situaci, ve které budou využity, a posoudit, jak mohou ovlivnit jeho vlastní práci a pracovní výkon jeho spolupracovníků;
- umí předkládat informace pracovního charakteru vhodným způsobem s ohledem na jejich
následující uživatele,
- umí chránit informace proti zneužití, znehodnocení či manipulacím, vyžaduje-li to jejich charakter, popř. zákonná ustanovení,
- umí používat běžné zařízení informační technologie v souladu s požadavky kladenými na bezpečnost hygienu a ochranu zdraví při práci.
Absolvent studijního oboru 39-41-L/001 Autotronik je středoškolsky vzdělaný odborník se vzděláním všeobecným i odborným. Po absolvování nástupní praxe a přiměřené době zapracování (na konkrétním pracovišti) je připraven k výkonu náročných dělnických činností v oblasti údržby, diagnostiky a oprav motorových vozidel. Po zvýšení kvalifikace praxí může zastávat funkce technicko-hospodářských pracovníků, přijímacího technika, vedoucího autoservisu, vedoucího opraven apod., dále se může uplatnit v samostatném podnikání v oblasti autoopravárenství.
Absolvent získal široký odborný profil, je dostatečně adaptabilní i v příbuzných oborech, logicky myslící, schopný aplikovat získané vědomosti, dovednosti a návyky při řešení konkrétních problémů, je schopen samostatné práce i práce v týmu.
Absolvent má vytvořeny základní předpoklady pro budoucí uplatnění v živnostenském podnikání jak z hlediska profesních dovedností, tak z hlediska chápání potřeby aktivního přístupu k nalézání profesního uplatnění i nutnosti zdravého rizika k prosazení svých záměrů.
Absolvent tohoto studia může dalším studiem dosáhnout i vysokoškolského vzdělání.
Absolventi studijního oboru, kteří úspěšně vykonali maturitní zkoušku, se mohou ucházet o studium na vysokých školách (včetně vojenských) za stejných podmínek jako absolventi ostatních druhů středních škol poskytujících úplné střední vzdělání.