a) Název vzdělávacího programu studijního oboru
Kmenový obor: 3941L Technický interdisciplinární
Studijní obor:
39-41-L/502
Strojírenská
a elektrotechnická
zařízení
b) Vstupní předpoklady: - úspěšné ukončení strojírenského nebo elektrotechnického
učebního oboru
- splnění požadavků stanovených ředitelem školy
- zdravotní způsobilost potvrzená lékařem
c) Délka vzdělávacího programu a formy studia
Denní forma studia: 2 roky
Večerní forma studia: 3 roky
Dálková forma studia:
3 roky
d) Pojetí a organizace vzdělávacího
programu
Tento studijní obor je obor technický interdisciplinární. Je koncipován tak, aby absolventi získali potřebné vědomosti, dovednosti, návyky a postoje v oblastech strojírenství a elektrotechnika. To jim umožní rychlejší a snadnější pracovní adaptabilitu, popř. rekvalifikaci v obou výše uvedených technických oblastech. Jejich šance uspět na trhu práce je vyšší než u absolventů monotypně zaměřených studijních oborů.
Absolventi získávají poměrně rozsáhlé, hluboké a široce upotřebitelné znalosti z oblasti strojírenství i z oblasti elektrotechnika. Jde o středoškolsky vzdělané strojaře, s netradičně rozsáhlými a hlubokými znalostmi elektrotechnickými, resp. o středoškolsky vzdělané elektrotechniky, s netradičně rozsáhlými a hlubokými znalostmi strojírenskými.
e) Charakteristika obsahových složek
Obsah vzdělání v tomto studijním oboru je tvořen složkou
všeobecného vzdělání a složkou
odborného vzdělání.
Složka všeobecného vzdělání
zahrnuje všechny oblasti všeobecného vzdělání, stanovené
standardem středoškolského
odborného vzdělávání:
- jazykové vzdělávání (český jazyk, cizí jazyk) rozvíjí komunikativní kompetence žáků a učí je používat jazyka jako prostředku k dorozumívání, myšlení a výměně informací. Podílí se na rozvoji sociální kompetence žáků. Obsah učiva cizího jazyka tvoří řečové dovednosti, jazykové prostředky, komunikační situace a funkce jazyka, s prostupujícími reáliemi
- společenskovědní a estetickovýchovné vzdělávání (občanská nauka, dějepis, literatura) připravuje žáky na soukromý a občanský život.Učí je rozumět společenskému vývoji, principům fungování demokracie a využívání kultury pro obohacování jejich osobnosti. Učivo má výraznou antropocentrickou orientaci a přispívá ke všeobecnému kulturnímu rozhledu. Cíle kognitivní a formativní se realizují ve vyváženém poměru
- matematické vzdělávání (matematika) vede žáky k pochopení kvantitativních vztahů v přírodě i společnosti a vybavuje je poznatky užitečnými v každodenním životě i pro chápání technických a ekonomických jevů. Podílí se na rozvoji samostatného logického myšlení a poskytuje žákům ucelený systém poznatků využitelných ve studovaném oboru
- přírodovědné vzdělávání (fyzika) umožňuje žákům proniknout do dějů probíhajících v přírodě, na Zemi i ve vesmíru. Žáci získávají informace významné pro pochopení moderních oblastí vědění, které využívají i v odborných předmětech
- rozvoj tělesné kultury (tělesná výchova) podílí se na formování biologické a sociální stránky osobnosti žáka. Působí na upevňování zdraví žáků a na formování a zdokonalování jejich tělesného a pohybového vývoje.
Složka odborného vzdělání vychází ze strojírenského a elektrotechnického směru vzdělávání. Je tvořena odbornými předměty společného základu a odbornými předměty výběrovými.
Odborné předměty společného základu vytvářejí předpoklady pro získání základních odborných znalostí, potřebných pro studium speciálních odborných předmětů a pro zvýšení adaptability a schopnosti rekvalifikace při měnících se podmínkách trhu práce.
Patří sem předměty:
- práce s počítačem (diferencovaně navazuje na učivo učebních oborů a umožňuje získávat dovednosti, potřebné při využívání počítače v osobním životě i v profesní oblasti)
- ekonomika (vytváří předpoklady pro správnou orientaci v tržním prostředí)
- strojnictví (navazuje na učivo učebních oborů, které se dále rozšiřuje a prohlubuje, hlavně v oblasti pevnostních výpočtu a konstrukce)
- mechanika (vytváří základní předpoklady pro uvědomělé chápání učiva strojírenských odborných předmětů a pro realizaci všech technických výpočtů v oblasti strojírenství)
- technologie (dává žákům základní teoretické znalosti v oblasti ručního a strojního zpracování materiálů)
- elektrotechnika (vytváří základní předpoklady pro pochopení podstaty elektrických jevů a podstaty funkce elektrických strojů a přístrojů)
- elektrická měření (vytváří teoretické vědomosti a manuální dovednosti, potřebné pro správnou volbu měřicích přístrojů, metod měření a vlastní konkrétní měření)
Odborné předměty výběrové rozšiřují a prohlubují znalosti žáků s ohledem na zvolený směr jejich dalšího odborného vzdělávání a vytvářejí předpoklady pro co nejrychlejší začlenění absolventů do pracovního procesu. Vhodnou volbou výběrových odborných předmětů lze vytvářet odborná zaměření, popř. specializace. Odborné výběrové předměty určuje a zpracovává škola, podle konkrétní situace na trhu práce, popř. podle požadavků podniků daného regionu.
Klíčové dovednosti prostupují celým vzdělávacím procesem. Jsou realizovány ve všech vyučovacích předmětech. Jelikož se jedná o obor technický interdisciplinární, je větší pozornost věnována těm klíčovým dovednostem, které jsou pro zvládnutí oboru nezbytně nutné a které tudíž budou realizovány na 3. úrovni vzdělávání. Jedná se hlavně o dovednosti řešit problémy a problémové situace, dovednosti numerických aplikací a dovednosti využívat informační technologie a pracovat s informacemi. Dovednosti komunikativní a dovednosti personální a interpersonální mohou být realizovány na 2. úrovni vzdělávání.
f) Metodické přístupy
Tento interdisciplinární studijní obor připravuje středoškolsky vzdělané
odborníky, kteří budou působit
v oblastech strojírenství a
elektrotechnika. Absolventi mohou vykonávat i vysoce kvalifikované dělnické
činnosti, které souvisí se zaváděním mechanizace, automatizace a
robotizace výrobních procesů. Z tohoto důvodu bude vhodné využívat
ve vyučovacím procesu problémové metody výuky, hlavně pak v předmětech
odborných, což je zdůrazněno v pojetí vyučovacích předmětů.