Schválilo ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky
dne
25. 6.
1999, čj. 17 400/99-23, s platností od 1. 9. 1999 počínaje 1.
ročníkem
studijního oboru
39-41-M/001
Strojírenská a elektrotechnická zařízení
Denní studium
Kategorie a názvy vyučovacích předmětů |
Počet
týdenních vyučovacích hodin v ročníku |
||||
|
1. |
2. |
3. |
4. |
Celkem |
A.
Povinné vyučovací předměty 1. Předměty
společného základu a) Všeobecně
vzdělávací Český jazyk a literatura Cizí jazyk Občanská nauka Dějepis Matematika Základy přírodních věd Tělesná výchova b) Odborné Základy strojnictví Části strojů Technické kreslení Mechanika Materiály Elektrotechnika Aplikovaná elektrotechnika Elektrotechnologie Elektrická měření Práce s počítačem Ekonomika Technologie Dílenská cvičení 2. Předměty
výběrové |
4
3
-
- 4/1
1
2 4/2
-
-
2
2
3
-
2
-
-
-
2
4
- |
3
3
1
2
3
1
2
-
3
1
2
-
2
2
- 1/1
-
-
3
4 -
|
3
3
1
2
3
2
2
-
-
-
2
-
-
-
-
-
2
3
-
- 10
|
3
3
1
-
4
1
2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2
2
-
- 15
|
13 12
3
4 14
5
8
4
3
1
6
2
5
2
2
1
4
5
5
8 25
|
Celkem hodin
týdně |
33 |
33 |
33 |
33 |
132 |
B. NEPOVINNÉ VYUČOVACÍ PŘEDMĚTY |
1. |
2. |
3. |
4. |
Celkem |
Seminář z matematiky Fyzika Anglický jazyk Německý jazyk Anglická konverzace Německá konverzace Deskriptivní geometrie Elektrotechnické předpisy
|
-
-
2
2
-
-
-
- |
-
-
2
2
-
-
-
- |
-
1
2
2
-
-
1
- |
2 1 2 2 2 2 1 1 |
2
2
8
8
2
2
2
1 |
Večerní studium
Kategorie a názvy vyučovacích předmětů |
Počet
týdenních vyučovacích hodin v ročníku |
|||||
|
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
Celkem |
1. Předměty
společného základu a) Všeobecně
vzdělávací Český jazyk a literatura Cizí jazyk Občanská nauka Dějepis Matematika Základy přírodních věd b) Odborné Základy strojnictví Části strojů Technické kreslení Mechanika Materiály Elektrotechnika Aplikovaná elektrotechnika Elektrotechnologie Elektrická měření Práce s počítačem Ekonomika Technologie 2. Předměty
výběrové |
2 2 1 - 2 1 2 - 1 - 1 1 - 1 - - - 1 - |
2 2 1 - 2 1 - 1 - 1 - 1 - - - - 2 2 - |
2 2 - 2 2 1 - 1 - 1 - 1 - - - - - - 3 |
2 2 - - 2 - - - - 1 - - 1 - 1 1 - - 5 |
2 2 - - 2 - - - - - - - - - - 2 - - 7 |
10 10 2 2 10 3 2 2 1 3 1 3 1 1 1 3 2 3 15 |
Celkem hodin
týdně |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
75 |
Dálkové studium
Kategorie a názvy vyučovacích předmětů |
Počet konzultačních hodin v ročníku |
|||||
|
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
Celkem |
1. Předměty společného základu a) Všeobecně
vzdělávací Český jazyk a literatura Cizí jazyk Občanská nauka Dějepis Matematika Základy přírodních věd b) Odborné Základy strojnictví Části strojů Technické kreslení Mechanika Materiály Elektrotechnika Aplikovaná elektrotechnika Elektrotechnologie Elektrická měření Práce s počítačem Ekonomika Technologie 2. Předměty
výběrové |
22 25 24 - 25 15 22 - - - 12 26 - 12 - - - 13 - |
22 25 - - 25 21 - 24 12 20 - 20 - - 12 - - 15 - |
22 25 - 26 25 - - - - 28 - - 12 - - - - 16 42 |
22 25 - - 25 - - - - - - - - - - 24 24 - 76 |
26 28 - - 26 - - - - - - - - - - 24 - - 92 |
114 128 24 26 126 36 22 24 12 48 12 46 12 12 12 48 24 44 210 |
Celkem hodin
týdně |
196 |
196 |
196 |
196 |
196 |
980 |
Příklady zaměření
a výběrových předmětů:
a) Strojírenská zařízení
- stroje
- konstrukční cvičení
- aplikovaná mechanika
- technická příprava výroby
- vytápění, větrání a klimatizace
- marketing a management
- montáž a opravy letadel
- popř. další odborné předměty podle potřeb trhu práce, v rozsahu daném hodinovou dotací, určenou pro výběrové předměty
b) Elektrotechnická zařízení silnoproudá
- aplikovaná elektrotechnika
- elektrická měření
- elektronika
- elektrotechnická zařízení
- energetická zařízení
- automatizace
- popř. další odborné předměty podle potřeb trhu práce, v rozsahu daném hodinovou dotací, určenou pro výběrové předměty
c) Elektrotechnická zařízení slaboproudá
- aplikovaná elektrotechnika
- elektrická měření
- elektronika
- elektrotechnická zařízení
- elektronická zařízení
- automatizace
- popř. další odborné předměty
podle potřeb trhu práce, v rozsahu daném hodinovou dotací, určenou pro
výběrové předměty
a) Poznámky k učebnímu
plánu
1. Učební plán je koncipován
tak, aby vhodnou volbou výběrových předmětů umožnil školám dosáhnout
pružnější profilace studia podle podmínek školy a potřeb regionu, s přihlédnutím
k zájmu a schopnostem žáků. Za tímto účelem
vypracuje škola podrobný učební plán a učební osnovy výběrových předmětů,
které schválí ředitel školy, při respektování dále uvedených poznámek,
a tím stanoví hodinové dotace předmětů v jednotlivých ročnících i
obsah všech vyučovacích předmětů.
2. Předměty povinného základu
představují povinný základ vzdělání ve studijním oboru, který je pro všechny
školy závazný.
3. Počet a obsah výběrových
předmětů bude koncipován s ohledem na potřeby regionu a předpokládané
uplatnění absolventů a dále s ohledem na zájmy žáků a jejich rodičů i
budoucích zaměstnavatelů či zástupců sféry trhu práce. Výběrovými vyučovacími
předměty mohou být jak předměty všeobecně vzdělávací, tak předměty
odborné. Učební osnovy výběrových předmětů vypracují příslušné předmětové
komise a schválí ředitel školy.
Časovou dotaci stanovenou pro výběrové předměty lze také využít k posílení
hodinové dotace vyučovacích předmětů povinného základu.
4. Vhodnou volbou výběrových
předmětů a jejich formálním uspořádáním do skupin či bloků, lze vytvářet
odborná zaměření studijního oboru.
5. Ve výuce cizího jazyka
pokračuje žák zpravidla ve studiu toho cizího jazyka, kterému se učil v základní
škole. Při celkové hodinové dotaci 12 hodin a více se vychází z platných
učebních osnov všeobecně vzdělávacích předmětů pro SOŠ. Studium dalšího
cizího jazyka, který lze zařadit jako výběrový předmět, začíná od základu.
Druhý cizí jazyk se doporučuje zařadit v minimálním rozsahu 6 hodin
celkem, přičemž v ročníku, ve kterém se s výukou začíná, se doporučuje
vyšší hodinová dotace.
6. Pro výuku všeobecně vzdělávacích
předmětů se mohou využít i schválené učební osnovy platné pro SOŠ,
vydané v samostatném souboru.
7. Případnou úpravu učebních
osnov vyučovacích předmětů do podoby školního kurikula provedou předmětové
komise, přičemž budou vycházet z předložených schválených učebních
osnov příslušných vyučovacích předmětů, které se mohou upravit v
rozsahu do 30 %, při zachování hodinové dotace těchto předmětů uvedené
v učebním plánu. Takto upravené učební osnovy schvaluje ředitel
školy.
8. Nepovinné vyučovací předměty
i jejich obsah zpracují předmětové komise a schválí ředitel školy. Při
návrhu nepovinných vyučovacích předmětů se vychází ze zájmu žáků či
jejich rodičů.
9. Žák se může v jednom školním
roce přihlásit nejvýše do dvou nepovinných vyučovacích předmětů, popř.
do tří, jsou-li některými z nich sportovní hry nebo řízení motorových
vozidel.
10. Počet vyučovacích hodin
cvičení je v učebním plánu uveden za lomítkem. Stanoví je ředitel školy
podle platných předpisů MŠMT a
finančních možností školy. Při cvičeních se třída dělí na skupiny v
souladu s platnými předpisy BOZP.
Nestanoví-li přípustnou velikost skupin předpisy
BOZP, předpisy hygienické apod., dělí se třída na skupiny podle
podmínek a možností školy.
11. Třídu lze dělit na
skupiny i tehdy, nejde-li o cvičení, pokud to dovolují finanční, personální
a prostorové podmínky školy.
12. Realizaci dílenských cvičení
resp. praxe zajistí ředitel školy
řádnou smlouvou se všemi náležitostmi, a to na vhodných pracovištích. Předmět
lze organizovat i ve formě souvislých denních, týdenních či delších celků.
Denní délka dílenských cvičení resp. praxe může činit u žáků
1. ročníku nejvýše 6
hodin, u žáků vyšších ročníků nejvýše
7 hodin.
13. Při výuce všech předmětů,
zejména předmětů praktického zaměření, musí ředitel školy zajistit
dodržení všech ustanovení Zákoníku
práce a všech ostatních obecně
závazných předpisů. Jde hlavně o to, aby žáci nevykonávali práce zakázané
dětem mladším 16 let , popř. práce
zakázané mladistvým.
14. Počet vyučovacích hodin v ročníku
u večerního studia nesmí překročit 15 týdenních vyučovacích hodin, u dálkového
studia nesmí být nižší než 160 konzultačních hodin ročně, rovnoměrně
rozložených v období školního roku.
15. Počty konzultačních hodin, uvedené v učebním
plánu může škola se zřetelem k obtížnosti dojíždění studujících
nebo z jiných důvodů snížit
až o 20 % s tím, že pokud ke snížení počtu konzultací dojde, musí
se týkat rovnoměrně všech předmětů. Konzultace musí být rozloženy do
obou pololetí školního roku.
16. V dálkovém studiu se na závěr každého
pololetí skládají zkoušky ze všech předmětů, jimž se v daném
pololetí vyučovalo. V jednom dni mohou být konány nejvíce 3 zkoušky.
17. Ředitel školy rozhodne, zda konzultace budou probíhat podle pravidelného týdenního nebo čtrnáctidenního rozvrhu, nebo podle jinak uspořádaného harmonogramu konzultací.