Kmenový obor:
3941M Technický
interdisciplinární
Kód
a název: 39-41-M/003
Mechatronika
Dosažený
stupeň vzdělání: Úplné střední odborné vzdělání, zakončené
maturitní zkouškou.
Způsob
ukončení a certifikace: Maturitní zkouška – vysvědčení o
maturitní zkoušce.
Výsledky
vzdělávání
Absolvent oboru mechatronika má po ukončení studia a úspěšném
složení maturitní zkoušky takové odborné vědomosti, dovednosti a postoje,
které mu umožní se po určité době zapracování kvalifikovaně uplatnit ve
svém povolání např. jako montážní specialista, inspekční a servisní
technik, zkušební technik, diagnostik a operátor automatizovaných systémů.
Široké interdisciplinární vzdělání připravuje absolventa k výkonu
odborných funkcí také pro oblasti technické přípravy výroby, prodeje a obchodně
technických služeb.
Absolvent
je schopen se aktivně uplatnit jako produktivní člen společnosti, který využívá
poznatků, dovedností a postojů získaných vzděláním ve svém osobním,
společenském a pracovním
životě. Je schopen realisticky utvářet vlastní životní dráhu a na
základě dosaženého vzdělání dále rozvíjet svou osobnost i profesní připravenost
v procesu celoživotního učení.
Absolvent
se vyznačuje činorodým přístupem k životu, schopností spolupráce, ale i
samostatností a odpovědností v osobním jednání i v pracovní činnosti. Je
vybaven základními kompetencemi pro poznání a regulaci vlastní osobnosti a
pro styk s lidmi. Chápe základní principy demokratické společnosti, je
ochoten je ve svém životě uplatňovat a aktivně se účastnit na řešení
problémů života této společnosti, ať již bezprostředně nebo
zastupitelsky. Uvědomuje si svou národní příslušnost a svá lidská práva
na pozadí globalizace a internacionalizace současného světa, a je
tedy schopen uznávat i rovnost a práva jiných národů a etnických
skupin.
Uvědomuje
si vzrůstající nároky na kvalifikovanou pracovní činnost a tedy i na potřebu
inovací získaných pracovních dovedností. Chápe význam flexibility a dalších
klíčových kompetencí, je ochoten a schopen se přizpůsobovat vývoji na
trhu práce a kvalifikací, volit možnosti svého pracovního uplatnění a přiměřeně
tomu se dále vzdělávat.
Vzdělávání
v oblasti obecných vědomostí, dovedností a postojů směřovalo
k tomu, aby byl připraven absolvent, který zejména:
·
má základní přehled o politickém fungování demokratické
společnosti, je schopen aktivně se účastnit voleb, dovolat se svých práv a
uplatňovat své zájmy v rámci zákonných norem občanské společnosti,
·
má základní přehled
o fungování tržní ekonomiky, je schopen v tomto prostředí
ekonomicky zabezpečit sebe i svou rodinu, umí adekvátně svým možnostem a
potřebám hospodařit s finančními prostředky, uvědomuje si význam sociálního
systému a smysl občanské solidarity,
·
rozlišuje základní kategorie v hierarchii životních hodnot,
je schopen odpovědného humánního jednání, uvědomuje si význam rodiny a
je schopen se elementárně orientovat v lidských vztazích,
·
chápe historický vývoj, který vedl k vytvoření soudobé
podoby světa, v němž žije,
·
se dovede kultivovaně ústně i písemně vyjadřovat, umí uplatňovat
společenskou a řečovou etiketu a chápe význam kultury osobního
projevu pro společenské a pracovní uplatnění,
·
umí získávat a podávat potřebné informace a je schopen se
vyjadřovat o běžných věcech, kulturních zážitcích i o odborné
problematice výstižně a logicky a s využitím příslušných
stylistických postupů,
·
má všeobecný kulturní rozhled, dovede si vybírat druhy a žánry
umění, má vypěstován návyk číst krásnou literaturu, časopisy, populárně
naučná díla podle svého zájmu, sledovat sdělovací prostředky a navštěvovat
kulturní zařízení, zná cenu kulturních památek a je schopen se podílet
na ochraně kulturních hodnot,
·
ve studovaném cizím jazyce dovede pohotově reagovat v
rozhovorech o věcech denního života, ovládá potřebnou odbornou
terminologii a umí využívat cizího jazyka nejen jako prostředku komunikace
a poznávání jiných národů, ale i pro potřeby dalšího vzdělávání a k výkonu
povolání,
·
má matematické poznatky na úrovni potřebné k úspěšnému řešení
praktických problémů ve své profesi i v běžných situacích,
·
je připraven přistupovat metodicky k různým druhům problémů,
umí je vyhodnotit a k jejich vyřešení použít vhodné matematické
poznatky a postupy;
umí odhadnout předpokládané výsledky, ověřovat reálnost získaných výsledků
a zdůvodnit zvolené způsoby řešení,
·
přesně se vyjadřuje, používá matematickou symboliku i další
prostředky komunikace (grafy, diagramy, tabulky, modely...),
·
rozumí přírodním zákonům a jevům, ovládá základní přírodovědné
metody práce (experiment,
pozorování...), umí zacházet s přístroji i materiály,
·
je schopen uplatnit přírodovědné poznatky ve své profesi i v
každodenním životě a chápe důsledky aplikací fyziky a chemie;
rozumí vlivu přírodního prostředí i důsledkům rozvoje vědy a techniky
na život lidí, rozhoduje se a jedná v zájmu ochrany životního prostředí,
·
je poučen o dopadech nezdravého a neodpovědného způsobu života,
zvláště co se týká návykových látek a jiných negativních návyků, váží
si zdraví a snaží se upevňovat svou tělesnou zdatnost.
Na
základě cíleně vytvářených klíčových dovedností absolvent:
·
umí kvantitativně řešit komplexnější praktické úkoly a
situace, ke kterým běžně dochází v oblasti jeho profese i mimopracovním
životě, vytipovat spočitatelné a změřitelné prvky reality a přitom přímo
aplikovat vědomosti z oblasti matematiky a dalších přírodních věd,
·
je schopen zvolit z běžných i profesně specifických
kvantitativních metod ty, které jsou vhodné pro řešení jednotlivých složek
praktické situace, správně provádět příslušné matematické operace a z
dosažených dílčích výsledků utvořit o situaci celkový přehled,
·
umí využívat, příp. vytvořit grafické znázornění, pokud
to napomůže řešení situace nebo úkolu,
·
má ucelený přehled o informačních zdrojích poskytujících
informace potřebné pro výkon jeho povolání a trvalý přehled o vývoji v rámci
profese;
umí posoudit přínos jednotlivých informací pro svoji práci i mimopracovní
život, vybírat informace potřebné vzhledem k situaci, v níž budou využity,
a správně je zaznamenávat a uchovávat.
·
umí informace zpracovávat pro sebe i pro ostatní uživatele a předkládat
je způsobem vhodným vzhledem k jejich dalšímu využití,
·
ovládá práci s osobním počítačem, využívá některý z běžně
používaných textových editorů a aplikační programy, které jsou běžné
v jeho profesní oblasti,
·
si uvědomuje nedostatky i úspěchy ve svých pracovních výkonech,
podílí se na odstraňování chyb a stanovuje si perspektivy směřující ke
zdokonalení své činnosti,
·
umí spolupracovat na dosažení kolektivního cíle s druhými
osobami a přijímat odpovědnost za splnění úkolů;
umí vést menší pracovní tým a přiměřeně posuzovat kompetence svých
spolupracovníků ke splnění jednotlivých dílčích úkolů,
·
je schopen předložit vlastní návrhy na rozdělení společné
práce, podílet se na stanovení pracovních metod a vést kolektiv k jejich
dodržování;
za vhodných pracovních podmínek je schopen nést za dosažení kolektivního
cíle osobní odpovědnost,
Po
ukončení studia a úspěšném složení maturitní zkoušky má absolvent odborné
vědomosti, dovednosti a postoje, které mu umožní se po určité době
zapracování kvalifikovaně uplatnit ve svém povolání. Na základě studia v tomto
vzdělávacím programu absolvent:
·
ovládá s jistotou odbornou terminologii svého oboru, osvojil si
zásady práce s technickými informacemi, umí aktivně používat příslušné
technické normy a doporučení
platných v ČR i ve státech EU, navazující na technickou dokumentaci,
nabídkové materiály a návody k obsluze,
·
umí vybírat příslušné náhradní díly z katalogů,
navrhovat ekvivalenty uzlů a komponentů při náhradách a rekonstrukcích,
dovede porovnávat jejich parametry a je obeznámen s jejich technickou úrovní
ve vztahu k jednotlivým výrobcům,
·
umí číst a kreslit (i s použitím výpočetní techniky)
technické výkresy strojírenského a elektrotechnického oboru, schémata
pneumatických (elektropneumatických), hydraulických (elektrohydraulických),
elektrických a elektronických zařízení,
·
umí navrhovat jednoduché strojní součásti, provádí základní
technické výpočty strojních a elektrotechnických součástí, strojních
skupin a funkčních obvodů s cílem zlepšení stávající funkce nebo nového
návrhu,
·
získal základní přehled o technických materiálech, jejich
mechanických a technologických vlastnostech a vlivu tepelného zpracování,
osvojil si základní strojírenské technologie, má přehled o používaných
strojích, nástrojích, přípravcích a výrobních pomůckách,
·
ovládá zásady přesné strojírenské montáže automatizovaných
strojů CNC, montáže jejich elektrohydraulických (elektropneumatických)
agregátů a elektrických silnoproudých aslaboproudých zařízení a tyto práce
je schopen vykonávat po získání potřebné praxe zcela samostatně,
·
je schopen aplikovat získané poznatky z elektrotechniky a
elektroniky na konkrétních elektrotechnických zařízeních, na základě
dodaných schémat umí provést výběr prvků a sestavovat z nich
tekutinové, elektrické a elektronické obvody a po montáži ověřovat jejich
požadované funkce,
·
umí provádět strojírenská měření, měření základních
veličin a parametrů elektrotechnických prvků a obvodů včetně samostatného
používání měřicích přístrojů v rozsahu potřebném pro kontrolu a
vyhledávání závad na automatizovaných strojích CNC a výrobních systémech
CIM a tato měření vyhodnotit, umí uvádět tyto stroje a systémy do
provozu, ošetřovat, seřizovat a provést zaškolení obslužného personálu
uživatele,
·
je schopen prostudovat funkci zařízení a exploatovaných systémů
do té hloubky, že s jistotou vyhledává závady a při poruchách analyzuje
jejich příčiny; umí v těchto situacích aplikovat metody demontážní a
bezdemontážní diagnostiky,
·
umí nalézat mezioborové fyzikální, technické a funkční
souvislosti a synergické vztahy při vyhledávání a identifikaci závad a
poruch na výrobních systémech CNC a robotizovaných technologiích CIM; je
schopen logicko-analytických úvah, které umožňují rozbor a hodnocení
těchto vztahů a souvislostí,
·
má vyvinuté technické myšlení, cit pro jemnou montážní práci
a přesnost,
·
je schopen shromažďovat ekonomické údaje a informace ze své
pracovní oblasti,
·
umí zpracovat základní hospodářské výkazy, základní
ekonomickou dokumentaci a předávací protokoly; je obeznámen s přípravou
a tvorbou těchto dokumentů v souvislosti se soukromým podnikáním,
·
uvědomuje si odpovědnost za výsledky své práce, je schopen
dodržovat předepsané pracovní postupy, technologickou a pracovní kázeň a
působit v tomto směru na své spolupracovníky a podřízené,
·
je schopen samostatného rozhodování s vyšším stupněm odpovědnosti,
včetně vedení pracovních týmů, ustavených ke splnění úkolů, uvědomuje
si skutečný dosah svých pracovních schopností a z nich plynoucí uplatnění
na trhu pracovních sil,
·
ovládá a dodržuje při své práci zásady bezpečnosti a
hygieny práce, dodržuje bezpečnostní ustanovení norem ČSN a ISO,
elektrotechnické předpisy, je schopen vykonávat samostatné profesní činnosti
ve smyslu vyhlášky č. 50/1978 Sb. o odborné způsobilosti v elektrotechnice,
dodržuje pravidla protipožární ochrany,
·
si osvojil
zásady ochrany životního prostředí a chová se v souladu s nimi,
aktivně jich využívá ke zmírňování dopadů výrobních technologií na
životní prostředí.
Možnosti
uplatnění absolventa
Absolvent
vzdělávacího programu mechatronika je připraven jako střední technik -
systémový specialista, pracující v širším spektru odborných činností
na vyšší odborné úrovni, schopný řešit úkoly a vykonávat pracovní činnosti
vyskytující se při:
·
stavbě, montáži a oživování,
·
uvádění do provozu a závěrečných kontrolách,
·
ošetřování, seřizování a údržbě,
·
diagnostice, vyhledávání závad a příčin poruch,
·
servisní péči, obchodně technických službách
funkčních
systémů složitých strojních zařízení, automatizovaných výrobních
strojů CNC, a počítačově řízených robotizovaných technologických řetězců
CIM.
Může
nalézt uplatnění především při výkonu povolání:
diagnostik, nálezář
- analytik, inspekční a servisní technik, také přípravář - operátor
systémů CIM a montážní specialista automatizované techniky a zkušební
technik.
Získaná
kvalifikace má charakter komplexní odbornosti integrující vzájemně provázané
souvislosti z dosud izolovaných vědních disciplin, aplikovaných do
automatizovaných funkčních celků a zařízení. Je určena pro automatizované
systémy vyšších generací nahrazující na předělu nového tisíciletí
konvenční strojní zařízení v oblastech výrobních technologií, letecké
a silniční dopravy, chirurgické techniky apod. v souladu s trendy dalšího
rozvoje těchto odvětví.
Absolvent
je rovněž připraven pro vyšší odborné a vysokoškolské vzdělávání.