PROFIL ABSOLVENTA
Kmenový obor: 4141M Obecné zemědělství
Kód a název :
41-41-M/001
Agropodnikání
Dosažený stupeň vzdělání : úplné střední odborné
Způsob ukončení a certifikace : maturitní zkouška – vysvědčení o maturitní zkoušce
Výsledky
vzdělávání:
a)
Obecná úvodní část
Studijní obor agropodnikání má v systému odborného vzdělávání
specifické postavení. Biologická podstata zemědělské výroby na jedné
straně a technická vybavenost, ekonomické
a civilizační vymoženosti na straně druhé vyžadují široký
rozsah tohoto vzdělávání. Tím je dána absolventům možnost uplatnit se
nejen v provozech prvovýroby, ale i v různých
dalších oblastech výrobní i nevýrobní sféry spjaté se zemědělstvím.
Odborné vzdělávání ve studijním
oboru agropodníkání není orientováno jen do čistě
zemědělských specializací, ale směřuje i do oblastí navazujících
na zemědělskou výrobu jako je zpracování zemědělské produkce nebo služby
nezbytné pro řádné fungování zemědělské výroby.
Základní odborné vědomosti, dovednosti, návyky a postoje si žáci
prohlubují ve zvoleném zaměření souborem výběrových předmětů.
Absolvent má po úspěšném ukončení studia v uvedeném studijním
oboru znalosti a schopnosti potřebné ke kvalifikovanému vykonávaní
funkcí středních technicko-hospodářských pracovníků, k vedení živnosti
a podnikatelské činnosti v oblasti prvovýroby, služeb pro zemědělství a
zpracování zemědělské produkce a k výkonu činností na úseku tvorby a
ochrany životního prostředí a obnovy venkova. Je schopen pokračovat ve
studiu na vyšší odborné škole nebo vysoké škole.
b) Obecné vědomosti, dovednosti a postoje
Výuka postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby
po jejím ukončení žák:
-
disponoval
dovednostmi potřebnými pro seberealizaci a sebehodnocení, utvořil si adekvátní
sebevědomí, měl pozitivní, demokratické společnosti odpovídající
hodnotovou orientaci,
- chápal fungování demokracie, osvojil si vědomosti a dovednosti potřebné k aktivnímu občanskému životu, byl připraven plnit své občanské povinnosti, respektovat zákony a etické normy demokratické společnosti,
-
uvědomoval
si svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva a respektoval práva
ostatních lidí; byl připraven k soužití s různými společenskými
minoritami, nepodléhal xenofobii, rasismu a intoleranci,
-
chápal
jazyk jako prostředek komunikace a systém, dokázal jej vhodně užívat v nejrůznějších
komunikativních situacích,
-
uvědomoval
si význam kultury osobního projevu pro společenské a pracovní uplatnění,
dovedl se kultivovaně ústně a písemně vyjadřovat, uplatňoval společenskou
a řečovou etiketu,
-
uměl získávat
a podávat potřebné informace, byl schopen vyjadřovat se o běžných
věcech, kulturních zážitcích i odborné problematice výstižně a
logicky,
-
získal všeobecný
kulturní rozhled, chápal umění jako specifickou výpověď o skutečnosti,
byl si vědom významu umění pro člověka a hodnoty kulturních památek,
dovedl si vybírat druhy a žánry umění, byl tolerantní ke vkusu druhých,
-
cítil
spoluodpovědnost za živou i neživou přírodu, za kulturní a historické památky
a byl ochoten je ochraňovat,
-
rozuměl
tomu, jakým historickým vývojem vznikla soudobá podoba světa
a dovedl využívat poznatků o historii k hlubšímu porozumění své
současnosti,
-
byl
schopen používat cizí jazyk jako prostředek mezikulturní komunikace v rámci
Evropy i světa, poznávání kulturního bohatství druhých národů, vzájemného
porozumění a pochopení, ale i jako prostředek pro potřeby svého povolání
a dalšího vzdělávání,
- dokázal v cizím jazyce komunikovat v běžných společenských i pracovních situacích, rozuměl odbornému textu, uvědoměle pracoval s odpovídajícími informačními zdroji, byl motivován k dalšímu studiu cizích jazyků,
-
používal správně matematické pojmy a jazyk matematiky, včetně symboliky a terminologie,
-
uměl
efektivně numericky počítat a užívat proměnnou, dokázal odhadnout výsledek,
chápal kvantitativní a prostorové
vztahy, užíval geometrickou představivost,
-
porozuměl
závislostem, uměl zpracovat získané údaje formou grafů, diagramů,
tabulek atd.
-
uměl řešit
problémy, byl schopen matematizovat reálné situace, využívat matematických
postupů, pracovat s informacemi a obhájit vlastní řešení,
-
osvojil si základní přírodovědné vědomosti, které mu umožní hlouběji porozumět
přírodním jevům a procesům i odborným problémům svého oboru, naučil se
(např. v oblasti ekologie, ochrany zdraví atd.) zaujímat aktivní
postoje a hledat řešení problémů,
-
dokázal
poskytnout první pomoc při úrazu a náhlém onemocnění, ovládal základy
zdravovědy a zásady správné životosprávy,
aktivně usiloval o zdokonalování své tělesné zdatnosti a uvědomoval si
její význam,
-
projevoval
smysl pro čestnost a vzájemnou pomoc, byl ohleduplný k ostatním.
c) Odborné vědomosti,
dovednosti a postoje
Výuka
postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení žák:
-
ovládal odbornou terminologii studijního oboru,
-
chápal
biologickou a chemickou podstatu procesů probíhajících v organismech
rostlin a živočichů,
-
dokázal
realizovat hlavní zásady pěstování rostlin a chovu zvířat v podmínkách
trvale udržitelného a ekologický
vhodného zemědělství,
-
uměl běžnými
metodami posoudit stav prostředí pro rostliny a zvířata,
-
znal základní
ekonomické pojmy a dovedl se orientovat v tržní ekonomice,
-
byl
schopen využívat základních poznatků z ekonomiky a zásad podnikání
při nákupu surovin a materiálů, prodeji produktů a vedení jednoduchých
dokladů o pohybu finančních prostředků v podniku, měl základní
znalosti souvisejících se založením soukromé farmy nebo firmy,
-
byl
schopen vést předepsané pracovní záznamy a evidenci potřebnou pro
jednotlivé úseky práce,
-
ovládal
zásady pěstitelských technologií rostlin a dokázal je uplatnit v praxi
při respektování zásad péče o životní prostředí,
-
ovládal
zásady chovu zvířat a dokázal je realizovat v souladu s etikou,
-
znal základní
postupy laboratorních rozborů půdy, vody, hnojiv, krmiv a zemědělských výrobků,
uměl zaznamenávat výsledky rozborů a vyvozovat patřičná doporučení týkající
se opatření při pěstování rostlin, chovu zvířat, zpracování zemědělských
produktů a péče o životní prostředí,
-
měl základní
vědomosti o běžných druzích materiálů, strojních součástech a mechanismech
používaných v zemědělství,
-
měl přehled
o zemědělských strojích a zařízeních a ovládal principy jejich činnosti,
-
ovládal
řízení motorových vozidel skupin T
a B
(případně C ),
-
dokázal
kvalifikovaně vykonávat základní odborné práce v daném oboru, rozuměl
teoretickým principům těchto činností, ovládal jejich praktické provedení,
byl schopen cílevědomě uplatňovat své vědomosti a dovednosti při
řešení jednoduchých problémových situací, měl základní pracovní návyky
potřebné pro praktické činnosti v agrokomplexu specifikované pro
chlapce a děvčata,
-
uměl
stylizovat obchodní dopisy a další písemnosti,
-
byl
schopen posoudit zemědělskou výrobu z hlediska možného negativního
dopadu na životní prostředí, eliminovat nežádoucí vlivy a chránit životní
prostředí,
-
měl potřebné
znalosti z oblasti hygieny práce, bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,
-
případně
získal další vědomosti a dovednosti obsažené v odborných výběrových předmětech
charakterizujících jednotlivá zaměření (např. zemědělský provoz a služby,
podnikání v oboru, ekologické zemědělství a potravinářství,
agroturistika, chov koní a jezdectví apod.)
Možnosti uplatnění absolventů :
Absolvent studijního oboru agropodnikání má možnost uplatnit se v širokém spektru celého agrokomplexu a to podle konkrétního zaměření školy především:
-
ve výrobních
provozech prvovýroby,
-
v
samostatné podnikatelské činnosti,
-
ve službách
pro zemědělství,
-
ve
zpracování a odbytu zemědělské produkce,
-
v plemenářských
organizacích,
-
v nákupních
a obchodních organizacích,
-
v šlechtitelských
a semenářských podnicích,
-
v podnicích
zpracovávajících zemědělskou produkci,
-
v pojišťovnictví
(likvidace škod v zemědělství apod.),
-
v ekonomických
útvarech a.s. a s.r.o., soukromých podniků,
-
jako
obchodní zástupci v oblasti prodeje potravinářských výrobků,
-
v útvarech
státní správy a samosprávy, zejména
venkovských obcí,
-
ve službách
spočívajících v obnově venkova a údržbě krajiny,
-
v dalších
činnostech podle zaměření školy.
Absolventi studijního oboru mohou pokračovat ve studiu na vyšších
odborných školách a vysokých školách, především zemědělského zaměření.