PROFIL ABSOLVENTA
Kmenový
obor: 4143M Chov
hospodářských zvířat
Kód a název : 4143M/001
Rybářství
Dosažený stupeň vzdělání
:
úplné
střední odborné
Způsob ukončení a certifikace : maturitní
zkouška – vysvědčení o maturitní zkoušce
Dosažený stupeň vzdělání:
úplné
střední odborné
Způsob ukončení a
certifikace: maturitní zkouška –
vysvědčení o maturitní zkoušce
Výsledky vzdělávání:
- Obecná úvodní část
Studijní obor Rybářství má v systému odborného
vzdělávání specifické postavení. Výrazně biologický charakter rybářství
se kloubí s technickou a ekonomickou stránkou rybářské výroby. To má
za následek široký rozsah tohoto vzdělávání. Vzdělávací program
klade vysoké nároky na technickou vybavenost školy a jejích zařízení,
na zdravotní způsobilost žáků a na dodržování pravidel při ochraně
zdraví a bezpečnosti při práci.
Získané úplné střední odborné vzdělávání rozvíjí
osobnost absolventa tím, že tvoří základ pro formování názorů, upevňuje
mravní a charakterové vlastnosti. Rozvíjí a rozšiřuje obecné schopnosti
včetně schopnosti adaptace na měnící se podmínky společenské reality.
Toto vzdělání prohlubuje kladný vztah k práci, zdokonaluje komunikační
schopnosti. Prohlubuje poznatky o přírodě, člověku a společnosti. Umožňuje
chápat vnitřní souvislosti mezi jevy, rozumět obecným zákonům a zákonitostem,
oceňovat kulturní hodno
ty a využívat jich.
Po odborné stránce je absolvent připraven tak, aby mohl
vykonávat činnost technickohospodářských odborných pracovníků v oboru
produkčního rybářství, a to nejen v oblasti rybářské prvovýroby,
ale i v navazujících oblastech jako je zpracování produkce, obchodní
činnost, oblast služeb, ochrana a tvorba životního prostředí, vedení živnosti
a podnikatelská činnost. Absolvent umí využívat informace, má mít vypěstovánu
potřebu dalšího vzdělávání a zvyšování své kvalifikace. K nejdůležitějším
osobnostním rysům absolventa patří schopnost aplikovat získané vědomosti
a dovednosti, cílevědomě a rozvážně jednat, samostatně myslet a pohotově
se rozhodovat.
- Obecné vědomosti a dovednosti
Výuka postupně a promyšleně směřuje k tomu, že po
jejím ukončení
žák:
- disponuje dovednostmi potřebnými pro seberealizaci a sebehodnocení, má
vytvořeno adekvátní sebevědomí, má pozitivní, demokratické společnosti
odpovídající hodnotovou orientaci,
- chápe fungování demokracie, disponuje vědomostmi a dovednostmi potřebnými
k aktivnímu občanskému životu, je připraven plnit své občanské
povinnosti, respektuje zákony a etické normy demokratické společnosti,
- uvědomuje si svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva a
respektuje práva ostatních lidí, je připraven k soužití s různými
společenskými minoritami, nepodléhá xenofobii, rasismu a intoleranci,
- chápe jazyk jako prostředek komunikace a systém, dokáže jej vhodně užívat
v nejrůznějších komunikativních situacích,
- uvědomuje si význam kultury osobního projevu pro společenské a
pracovní uplatnění, dovede se kultivovaně ústně a písemně vyjadřovat,
uplatňuje společenskou a řečovou etiku,
- umí získávat a podávat potřebné informace, je schopen vyjadřovat se
o běžných věcech, kulturních zážitcích i odborné problematice výstižně
a
logicky,
- má všeobecný kulturní rozhled, chápe umění jako specifickou výpověď
o skutečnosti, je si vědom významu umění pro člověka a hodnoty
kulturních památek, dovede si vybírat druhy a žánry umění, je
tolerantní ke vkusu druhých,
- cítí spoluodpovědnost za neživou i živou přírodu, za kulturní a
historické památky a je ochoten je ochraňovat,
- rozumí tomu, jakým historickým vývojem vznikla soudobá podoba světa
a dovede využívat poznatků o historii k hlubšímu porozumění své
současnosti,
- je schopen používat cizí jazyk jako prostředek
mezikulturní komunikace v rámci Evropy i světa, poznávání kulturního
bohatství druhých národů, vzájemného porozumění a pochopení, ale i
jako prostředek pro potřeby svého povolání a dalšího vzdělávání,
- dokáže v cizím jazyce komunikovat v běžných
společenských i pracovních situacích, rozumí odbornému textu, uvědoměle
pracuje s odpovídajícími informačními zdroji, je motivován k dalšímu
studiu cizích jazyků,
- používá správně matematické pojmy a jazyk matematiky, včetně
symboliky a terminologie,
- umí efektivně numericky počítat a používat proměnnou, dokáže
odhadnout výsledek, chápe kvantitativní a prostorové vztahy, užívá
geometrickou představivost,
- porozumí závislostem, umí zpracovávat získané údaje formou grafů,
diagramů, tabulek atd.
- umí řešit problémy, je schopen matematizovat reálné situace, využívá
matematických postupů, pracuje s informacemi a obhajuje vlastní řešení,
- má osvojeny základní přírodovědné vědomosti, které mu umožní
hlouběji porozumět přírodním jevům a procesům i odborným problémům
svého oboru, naučí se (např. v oblasti ekologie, ochrany zdraví
atd.) zaujímat aktivní postoje a hledat řešení problémů,
- dokáže poskytnout první pomoc při úrazu a náhlém onemocnění, ovládá
základy zdravovědy a správné životosprávy, aktivně usiluje o
zdokonalování své tělesné zdatnosti a uvědomuje si její význam,
- ovládá plavání na té úrovni, že je schopen postarat se o svou bezpečnost
a provést záchranu tonoucího i v obtížných podmínkách,
- projevuje smysl pro čestnost a vzájemnou pomoc, je ohleduplný
k ostatním,
- zná morální zásady a důsledně se jimi řídí,
- orientuje se na trhu práce a aktivně rozhoduje o svém pracovním uplatnění
c. Odborné vědomosti
a dovednosti
Výuka postupně a promyšleně směřuje k tomu, že po
jejím ukončení žák:
ovládá odbornou terminologii oboru,
chápe biologickou a chemickou podstatu procesů probíhajících v živých
organismech,
má znalosti o anatomii a fyziologii živých organismů, zejména ryb a
vodní drůbeže,
zná druhy ryb žijících v našich podmínkách a jejich nároky na
kvalitu prostředí,
má vědomosti o vodě jako životním prostředí vodních organismů,
umí provést základní analýzu vody a posoudit vliv činnosti člověka
na její kvalitu vzhledem k potřebám chovu ryb,
ovládá technologii chovu ryb v rybnících a v řízeném
prostředí,
má znalosti o reprodukci ryb, provádí
umělý výtěr v líhních a odchov raných stádií ryb,
dbá na dodržování hlavních zásad plemenářské práce v chovu
ryb,
má vědomosti o melioračních opatřeních, zejména o vápnění a
hnojení rybníků a krmení ryb,
vodní prostředí chápe jako ucelený ekosystém, dokáže posoudit
dopady chovatelských opatření na stav životního prostředí,
dovede posoudit zdravotní stav ryb, dovede stanovit diagnózu onemocnění
a realizovat preventivní a léčebná opatření,
zná základní pravidla hospodaření ve volných vodách (rybářských
revírech),
má vědomosti o mechanizačních prostředcích používaných v rybářství,
včetně dopravních prostředků a sítí, a dovede je obsluhovat a provádět
jejich údržbu,
ovládá řízení motorových vozidel skupin T, B a řízení vodních
plavidel,
má znalosti o různých typech vodních staveb,
disponuje ucelenými znalostmi a dovednostmi v oblasti technologie
chovu vodní drůbeže, včetně reprodukce, výživy a plemenářské práce,
zná zásady zhodnocení produkce zpracovatelských průmyslem,
má osvojeny zásady hygieny prostředí v chovatelských
zařízeních, zpracovnách ryb a jateckých podnicích,
zná základní ekonomické pojmy a orientuje se v prostředí tržní
ekonomiky,
umí vést písemnou agendu,
má ekonomické znalosti o fungování podniku a finančních tocích v něm,
orientuje se v oblasti obchodní činnosti, nákupu surovin a prodeje
vytvořené produkce,
dovede organizovat práci a řídit menší pracovní kolektiv,
při své práci aktivně užívá výpočetní techniku a moderní komunikační
prostředky,
dbá na používání osobních ochranných
prostředků a na dodržování zásad ochrany zdraví a bezpečnosti při práci,
má vytvořen odpovídající vztah k fyzické práci, dovede
posoudit náročnost práce pro pracovníky v různých podmínkách.
Možnosti uplatnění absolventů:
Absolventi studijního
oboru rybářství se uplatní zejména:
- ve funkcích středních technickohospodářských pracovníků v různých
úrovních rybářské prvovýroby
- ve výrobních úsecích rybníkářských firem,
- v rybích líhních,
- ve zpracovnách ryb,
- v rybích farmách s intenzivními chovy ryb,
- na sádkách,
- v líhních a provozech s chovem vodní drůbeže,
- jako techničtí pracovníci rybářských svazů,
- jako rybářští hospodáři místních organizací rybářských svazů,
- jako odborní referenti v hospodářském vedení rybářských
podniků,
- jako středně technický personál u podniků povodí,
- jako samostatní podnikatelé v oblasti chovu ryb,
- jako obchodníci v oblasti distribuce a zhodnocení produkce,
- ve službách pro rybářství a ve výrobě rybářských potřeb,
- ve společenských organizacích a organizacích zabývajících se
ochranou přírody,
- v orgánech státní správy a samosprávy,
- jako asistenti ve výzkumu,
- jako vodohospodáři v podnikové sféře.
Absolventi studijního oboru rybářství
mohou pokračovat ve studiu na vyšších odborných školách a vysokých školách
se zaměřením na zemědělství, rybářství, vodní hospodářství nebo na
další příbuzné obory.