Kmenový obor: |
4144L Zahradnictví |
Studijní obor: |
41-44-L/501 Zahradnictví |
Dosažený stupeň vzdělání: |
úplné střední odborné |
Způsob ukončení a certifikace: |
maturitní zkouška, vysvědčení o maturitní zkoušce |
Absolvent má po úspěšném ukončení studia ve studijním oboru 41-44-L/501 Zahradnictví uplatnění v odpovědných funkcích v zahradnických podnicích nebo ve vedení soukromé zahradnické firmy. Je připraven pro výkon prací v oblasti ochrany a tvorby životního prostředí. Má být obecně úspěšný v prostředí tržní ekonomiky ČR i v podmínkách EU, což znamená, že je adaptabilní, zdravě ctižádostivý, umí pracovat s informacemi všeho druhu, ovládá osobní počítač a alespoň jeden cizí jazyk.
Po odborné stránce je absolvent připraven tak, aby po zapracování do konkrétních podmínek řídil svěřený zahradnický úsek, podnikal v oboru nebo byl spolupracovníkem, či asistentem jiného podnikatele. Je schopen pokračovat ve studiu na vyšší odborné škole či vysoké škole.
Výuka postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení žák:
- disponoval dovednostmi potřebnými pro seberealizaci a sebehodnocení, utvořil si adekvátní sebevědomí, měl pozitivní, demokratické společnosti odpovídající hodnotovou orientaci,
- chápal fungování demokracie, osvojil si vědomosti a dovednosti potřebné k aktivnímu občanskému životu, byl připraven plnit své občanské povinnosti, respektovat zákony a etické normy demokratické společnosti,
- uvědomoval si svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva a respektoval práva ostatních lidí; byl připraven k soužití s různými společenskými minoritami, nepodléhal xenofobii, rasismu a intoleranci,
- chápal jazyk jako prostředek komunikace a systém, dokázal jej vhodně užívat v nejrůznějších komunikativních situacích,
- uvědomoval si význam kultury osobního projevu pro společenské a pracovní uplatnění, dovedl se kultivovaně ústně a písemně vyjadřovat, uplatňoval společenskou a řečovou etiketu,
- uměl získávat a podávat potřebné informace, byl schopen vyjadřovat se o běžných věcech, kulturních zážitcích i odborné problematice výstižně a logicky,
- získal všeobecný kulturní rozhled, chápal umění jako specifickou výpověď o skutečnosti, byl si vědom významu umění pro člověka a hodnoty kulturních památek, dovedl si vybírat druhy a žánry umění, byl tolerantní ke vkusu druhých,
- cítil spoluodpovědnost za živou i neživou přírodu, za kulturní a historické památky a byl ochoten je ochraňovat,
- rozuměl tomu, jakým historickým vývojem vznikla soudobá podoba světa a dovedl využívat poznatků o historii k hlubšímu porozumění své současnosti,
- byl schopen používat cizí jazyk jako prostředek mezikulturní komunikace v rámci Evropy i světa, poznávání kulturního bohatství druhých národů, vzájemného porozumění a pochopení pro potřeby svého povolání a dalšího vzdělávání, dokázal v cizím jazyce komunikovat v běžných společenských i pracovních situacích, rozuměl odbornému textu a uměl jej využívat jako zdroj informací,
- používal správně matematické pojmy a jazyk matematiky, včetně symboliky a terminologie,
- uměl efektivně numericky počítat a užívat proměnnou, dokázal odhadnout výsledek, chápal kvantitativní a prostorové vztahy, užíval geometrickou představivost,
- porozuměl závislostem, uměl zpracovat získané údaje formou grafů, diagramů, tabulek atd.
- uměl řešit problémy, byl schopen matematizovat reálné situace, využívat matematických postupů, pracovat s informacemi a obhájit vlastní řešení,
- osvojil si základní přírodovědné poznatky, které mu umožní hlouběji porozumět přírodním jevům a procesům i odborným problémům svého oboru a naučil se je využívat při řešení problémů například v oblasti ekologie, ochrany zdraví atp.,
- dokázal poskytnout první pomoc při úrazu a náhlém onemocnění, ovládal základy zdravovědy a zásady správné životosprávy, aktivně usiloval o zdokonalování své tělesné zdatnosti a uvědomoval si její význam,
- projevoval smysl pro čestnost a vzájemnou pomoc, byl ohleduplný k ostatním.
Výuka postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení žák:
- zjišťoval a vyhodnocoval údaje o meteorologii, klimatických a půdních podmínkách zahradnické výroby,
- využíval výsledků laboratorních rozborů k řízení zahradnické výroby,
- orientoval se v základních technických výkresech, geodetických a pozemkových mapách,
- měřil a vytyčoval přímky, délky, úhly, přenášel situační a výškové body z výkresu do terénu,
- při práci v zahradnickém provozu využíval mechanizační prostředky a technologická zařízení, řídil některá motorová vozidla, seřizoval je, prováděl jejich údržbu a drobné opravy,
- při práci respektoval a dodržoval hlavní zásady bezpečnosti a hygieny práce a ochrany zdraví, požární ochrany a vedl k nim i spolupracovníky,
- posuzoval ekonomické ukazatele výroby a vyvozoval z nich náležitá opatření,
- ekonomicky využíval suroviny, energii a materiály,
- vedl běžné pracovní záznamy a evidenci nezbytnou pro zahradnické provozy,
- rozuměl základům účetnictví, finanční a daňové politiky,
- připravoval daňová přiznání, zpracovával podnikatelský záměr a zajišťoval řadu dalších elementárních činností, souvisejících s finančními, daňovými a právnickými opatřeními při podnikání,
- ovládal základní problematiku technologických postupů při pěstování hlavních druhů zeleniny a květin, včetně techniky rychlení vybraných druhů,
- znal způsoby generativního a vegetativního rozmnožování rostlin,
- uměl založit ovocnou školku a provádět řez a tvarování ovocných dřevin v intenzívních a extenzívních výsadbách,
- zvládl běžné odborné práce v ovocné i okrasné školce,
- používal okrasný materiál v sadovnických úpravách, rozmnožoval jej a pěstoval v okrasné školce,
- znal sortiment květin, dřevin a ovocných dřevin používaný v sadovnických úpravách i zahradnické výrobě,
- respektoval kompoziční zásady při použití dřevin v sadových úpravách,
- znal realizační zásady při řešení nejvýznamnějších typů zeleně,
- posuzoval vhodnost stavebního materiálu a navrhoval zahradní stavby,
- upravoval prostředí rostlin, řídil jejich výživu a hnojení, upravoval vodní a vzdušný režim v půdě,
- měl přehled o ochraně rostlin proti chorobám a škůdcům,
- uměl vysazovat květiny, zeleninu a okrasné dřeviny a ošetřovat je po výsadbě,
- uměl zakládat a udržovat trávníkové plochy,
- uměl vypracovat sadovnický projekt, organizovat a realizovat výsadbu a údržbu zeleně,
- používal estetické zásady vazačských a aranžérských prací, znal základní rostlinný materiál používaný na vázání a aranžování květin,
- aranžoval volný prostor v interiérech, na výstavách a při slavnostních příležitostech,
- zhotovoval vazačské práce k památce zesnulých, vánoční vazačské práce, dárkové kytice, svatební vazby apod.,
- navrhoval, organizoval i zajišťoval běžné zahradnické služby,
- prováděl sběr, třídění a posklizňovou úpravu ovoce, zeleniny a květin.
Absolvent studijního oboru zahradnictví má možnost uplatnit se v širokém spektru zahradnických odvětví, a to podle konkrétního zaměření školy především jako:
- zahradnický technik,
- pracovník v obchodních službách,
- vazač a aranžér květin,
- pracovník na úsecích ochrany a tvorby životního prostředí,
- pracovník pozemkových a katastrálních úřadů,
- podnikatel na úseku projektování a údržby zeleně,
- podnikatel na úseku zahradnických služeb,
- pracovník státní správy na referátech životního prostředí a ekologie,
- mistr odborné výchovy v zemědělských a zahradnických učňovských zařízeních, v návaznosti na splnění dalších kvalifikačních požadavků.