CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU
Kód a název : |
4145 – M/001 Mechanizace a služby |
Vstupní předpoklady žáků : |
Studijní obor je určen pro žáky a další uchazeče, kteří splnili povinnou školní docházku a kteří splnili podmínky přijímacího řízení |
Délka a forma studia |
4 roky denního, 5 let večerního a dálkového studia |
Vstupní předpoklady žáků:
Do prvního ročníku
studia se přijímají žáci a další uchazeči, kteří úspěšně ukončili
základní školu. Další podmínky přijímacího řízení stanoví ředitel
školy.
Délka vzdělávacího programu a forma
studia:
Čtyřleté denní studium, pětileté dálkové studium.
Pojetí a cíle vzdělávacího programu:
Vzdělávací
program studijního oboru mechanizace a služby vzdělává a vychovává žáky
pro oblast mechanizovaných činností, zabezpečování provozu mechanizace zemědělství,
stavebnictví a dopravy, oprav a údržby strojů a zařízení, obchodu se zemědělskou
technikou a technickými komponenty včetně administrativní činnosti
souvisejícími s těmito činnostmi v oblasti
dopravy, stavební mechanizace, technických služeb a správních orgánů.
V rámci zaměření,
která škola vytváří zařazováním výběrových předmětů, poskytuje
absolventům užší specializaci při zachování společného základu
umožňujícího absolventovi přizpůsobovat se měnícím se podmínkám na
trhu práce.
Společný základ
oboru tvoří zejména skupina všeobecně vzdělávacích předmětů, která
tvoří více než 45% objemu výuky a je zárukou maturitní úrovně v této
oblasti. Proto jsou využívány obecně platné učební osnovy všeobecně vzdělávacích
předmětů a metody vzdělávání umožňující naplnit vzdělávací
standard platný pro třetí vzdělávací úroveň. Oblast všeobecně vzdělávacích
předmětů prolíná i do náplně odborné části vzdělávání a to především
v předmětech právo, ekonomika a
v některých výběrových předmětech jako např. psychologie a estetická
výchova. V těchto předmětech si žák rozvíjí vedle odborných i
interpersonální vědomosti a dovednosti.
V oblasti odborných předmětů je předepsána
minimální povinná hodinová dotace, která zabezpečuje hlavní vzdělávací
linii oboru mechanizace a služby. Flexibilní profilaci tohoto vzdělávacího
programu pak umožňují výběrové předměty, jejichž sestavu určuje ředitel
školy se zachováním možnosti individuální profilace žáka. Vzhledem k oblastem
budoucího působení absolventů se doporučují zaměření orientovaná na
oblast provozu zemědělské a stavební mechanizace a služeb, dopravních
a servisních služeb, elektrotechniky a automatizace mechanizovaných služeb,
údržby veřejné zeleně a ekologických služeb. Dále zaměření orientovaná
na oblast ekonomicko-organizační, technicko-administrativních služeb,
obchodně technických a podnikatelských služeb.
Cílem studijního
oboru mechanizace a služby je připravit žáky pro činnosti technickohospodářských
pracovníků v oblasti využití techniky užívané v zemědělství, dopravě,
stavebnictví a lesnictví, ale i v ostatních oblastech národního hospodářství,
zajišťováním její provozní spolehlivosti, pro činnost ve státní správě
odpovídajícího technického zaměření, dále pro činnosti spojené se správou
a obhospodařováním majetku u výrobních i správních institucí, pro
činnosti v institucích zabývajících se tvorbou a údržbou krajiny a
vykonáváním různorodých činností spojených s obchodně provozními
funkcemi ve všech právních formách institucí zabývajících se obchodní
činností. Systém studia je podřízen potřebě připravit absolventy pro
samostatnou řídící činnost provozního charakteru s důrazem na praktickou
stránku.
Charakteristika obsahových složek
Obsah vzdělávání
je stanoven tak, aby žáci byli po úspěšném absolvování studia připraveni
vykonávat vysoce odborné činnosti při řízení a obsluze složitých mobilních
strojů a zařízení, jakož i nižší a střední činnosti pracovníků
v oblastech, pro které jsou připravováni podle svého zaměření. Mají být
schopni se na základě široké teoretické a praktické průpravy v odborných
předmětech adaptovat i na potřeby nově vznikajících výrobních činností,
ale i pro činnosti v oblasti služeb a státní správy. Obsah vzdělávání
studijního oboru tvoří tři skupiny vyučovacích předmětů.
Základní
všeobecně vzdělávací předměty umožňují seznámit žáky se zákonitostmi
přírodních věd, poznat zákonitosti historického, společenského,
ekonomického a technického rozvoje a vytvářejí nezbytné předpoklady k
osvojení odborné složky vzdělávání nezávisle na zvolené odborné
profilaci. Kladou důraz na obecně uznávané kvality člověka, důležité
pro uplatnění v demokratické společnosti založené na humanismu.
Akcentují osobnost žáka, jeho životní adaptabilitu v harmonii s prostředím,
okolním světem i se sebou.
Obsahová
struktura všeobecného vzdělávání je konstruována tak, aby žáci byli
vybaveni nejen prostředky pro poznávání jednotlivých vědních oborů, ale
aby také byli schopni vnímat pravdivý obraz světa a orientovat se v něm,
uvědoměle přijímat společné kulturní dědictví lidstva, jeho duchovní a
mravní hodnoty, rozlišovat dobro a zlo, pravdu a lež, právo a bezpráví,
aby chápali význam ochrany životního prostředí, míru a zachování lidských
práv, uměli kultivovat mezilidské vztahy, pociťovali touhu po poznávání a sebezdokonalování.
Základní odborné předměty poskytují ve vědním základu
zobecněné, širší a dlouhodoběji platné vědomosti, dovednosti, zejména
však návyky v oblasti myšlení a práce. Odborné učivo poskytuje znalosti
podstaty jevů, principů, zákonitostí a vztahů, technologických a provozních,
ekonomických, ekologických a společenských souvislostí a základní
dovednosti aplikovat tyto vztahy a souvislosti při řešení praktických úkolů.
Tvoří základ odborné složky profilu absolventa.
Složka odborného
vzdělávání respektuje potřebu nespecifické odborné připravenosti
absolventa a zachovává jeho adaptabilitu na trhu práce. Odborná složka je v prvním
a do značné míry i ve druhém ročníku proto obsahově shodná a umožňuje
absolventovi jak výběr či změnu zaměření v průběhu studia, tak
jeho profesní adaptabilitu v odborné praxi. Odborné vzdělávání vychází
ze vzdělávacího standardu směru zemědělského, ale akceptuje část požadavků
standardu směru strojírenského, částečně pak zahrnuje některé prvky také
ze standardu směru ekonomického.
Klíčové
dovednosti budou rozvíjeny ve všech předmětech a dále formou projektů. Ve
4. ročníku pak žáci zpracují maturitní projekt, který budou
obhajovat při maturitních zkouškách před maturitní komisí.
Organizace výuky
a) Denní studium
Hlavní předpokládanou
formou studia je denní studium. Teoretická výuka probíhá v rámci
pravidelného rozvrhu, do něhož jsou zahrnuta i vícehodinová cvičení k odborným
předmětům konaná v dílnách a laboratořích školy. Další formou
praktické výuky je předmět praxe, který se vyučuje formou učební a
odborné praxe. Učební praxe, při níž se nacvičují činnosti s mechanizačními
prostředky v určitém vegetačním období, probíhá buď souběžně s teoretickým
vyučováním a žáci z jednotlivých tříd se při ní spojují do
skupin, nebo jako bloková. Odborná praxe je organizována jako bloková a
uskutečňuje se buď v průběhu školního roku, nebo jako prázdninová.
Dostatečná časová
dotace praxí umožňuje nejen aktivní formy participativního učení, ale především
bezprostřední styk se skutečnými pracovními podmínkami, v nichž si
žáci vytvoří pracovní návyky a vztah k tvořivé činnosti. Získají
tak adaptabilitu pro podmínky práce ve firmách, což jim usnadňuje vstup na
trh práce.
Ke zvládnutí
praktické výuky je třeba, aby žáci v průběhu výuky zvládli
výcvik v řízení motorových vozidel skupiny T pokud možno (v závislosti
na věku žáků) ve 2. ročníku a skupiny C zpravidla ve 4. ročníku.
Tento výcvik a získání řidičského oprávnění je nezbytný i pro
budoucí uplatnění absolventů. Při praxích a cvičeních se tvoří skupiny
žáků, u řízení vozidel probíhá individuální výcvik dle platné vyhlášky.
b) Dálkové
studium
V dálkové
formě studia teoretická výuka je upravena časovou dotací i formou tak,
aby umožňovala intenzivní konzultace. Zůstává zachována výuka ve formě
cvičení k odborným předmětům. Praxe pak je kombinována s působením
studujících na jejich pracovištích, kdy je započítávána podle příbuznosti k oboru.
V 1. až 4. ročníku
je organizována výuka v rozsahu 220 hodin za školní rok, v 5. ročníku
pak v rozsahu 200 hodin. Probíhá podle učebních
osnov denního studia. Vyučující si učivo rozvrhne
podle stanoveného počtu konzultačních
hodin v předmětu.
Ve všech formách
vyučování je třeba respektovat platná právní ustanovení, příslušné
resortní vyhlášky a nařízení, jakož i normy a předpisy týkající se
ochrany a bezpečnosti zdraví při
práci.
Metodické přístupy
Metody výchovně
vzdělávací práce zahrnují činnosti učitele a činnosti žáka. Mezi obecnými
didaktickými metodami je dávána přednost problémovým formám, které umožňují
rozvíjet aktivitu žáků. Soustavně se vytvářejí předpoklady pro osvojení
metod, které jsou blízké budoucímu uplatnění absolventů. Důraz se klade
na rozvoj dovedností a návyků, na schopnost samostatné práce s odbornou
literaturou, získávání potřebných informací a vytvoření předpokladů
pro další samostatné vzdělávání. Vedle běžných postupů práce ve třídě
se v oboru mechanizace a služby uplatňují zejména cvičení, praxe ve firmách
či podnicích odpovídající odborné profilaci studia, předváděcí akce a
exkurze.
Součástí výuky
je i rozvíjení klíčových dovedností, k němuž dochází v průběhu
studia v jednotlivých předmětech podle jejich charakteru a zařazení v učebním
plánu a dále formou projektů individuálních a skupinových.
Ve 3. a především
ve 4. ročníku se realizuje projektové vyučování, jehož úkolem je
prohloubit schopnost žáka samostatně nebo v řešitelské skupině využívat
získaných vědomostí a dovedností ke zpracování projektu předkládaného
k hodnocení a obhajovaného žákem v závěru studia před maturitní
komisí jako maturitní projekt. Součástí projektu je textová část, která
spolu s obhajobou prověří a prohloubí komunikativní dovednosti. Při
zpracování projektu si žák zdokonaluje
schopnost samostatného učení a ve skupině schopnost dosáhnout cílů ve
spolupráci s jinými lidmi. Ověří si schopnost analyzovat a řešit
problémy a to s využitím výpočetní techniky včetně jejich
kvantifikovatelného vyjádření a hodnocení.
Téma zadání
projektu bude voleno s ohledem na zaměření studia, tj. v oblasti odpovídající
profilovým odborným předmětům, případně všeobecným předmětům s vazbou
na využití cizího jazyka, výpočetní techniky, historie oboru, regionu a
jeho ekologické problematiky.
Další specifické požadavky
Pro
přijetí do studijního
oboru nejsou zdravotně způsobilí uchazeči trpící zejména:
-
nemocemi pohybového ústrojí znemožňujícími práci ve
vynucené poloze, dlouhé stání, středně velkou zátěž,
-
prognosticky závažnými chorobami horních končetin omezujícími
hybnost ze předpokladu práce s motorovou
technikou,
-
prognosticky závažnými alergickými onemocněními kůže a dýchacích
cest za předpokladu práce v lesní a zemědělské prvovýrobě,
-
prognosticky závažnými chorobami srdce a oběhové soustavy
vylučujícími středně velkou zátěž,
-
záchvatovými a
kolapsovými stavy včetně epilepsie v případě
předpokladu práce ve výškách, práce s motorovou mechanizací a jiných
prací, kde by mohlo dojít k ohrožení zdraví svého nebo spolupracovníků.