MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY ČESKÉ REPUBLIKY
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
dne 4. dubna 2000 č.j. 15184/2000-23, s platností od 1. září 2000 počínaje prvním ročníkem
Kmenový obor: 4145 Zemědělská a lesnická technika
Studijní
obor: 4145 – M/001 Mechanizace a služby
denní studium
Kategorie a názvy vyučovacích
předmětů |
Počet
týdenních vyučovacích hodin v ročníku |
Celkem |
|||
|
1. |
2. |
3. |
4. |
|
A. Povinné |
25-33 |
22-33 |
21-33 |
23-33 |
91-132 |
a) základní– všeobecně vzdělávací |
|
|
|
|
|
Český jazyk a literatura |
3 |
2 |
2 |
3 |
10 |
Cizí jazyk |
3 |
3 |
3 |
3 |
12 |
Občanská nauka |
- |
1 |
1 |
1 |
3 |
Dějepis |
2 |
- |
- |
- |
2 |
Matematika |
0-3 |
0-3 |
0-2 |
0-3 |
8-11 |
Fyzika |
0-3 |
0-2 |
0-2 |
- |
2-7 |
Chemie |
0-3(0-1) |
0-3(0-1) |
0-2 |
- |
3-8(0-2) |
Právo |
- |
- |
0-2 |
0-2 |
2-4 |
Práce s počítačem |
0-2(0-2) |
0-2(0-2) |
0-2(0-2) |
- |
4-6(4-6) |
Tělesná výchova |
2 |
2 |
2 |
2 |
8 |
Základy zemědělství |
0-4(0-2) |
0-3(0-1) |
0-2(0-1) |
0-3(0-1) |
2-12(0-5) |
Stroje a zařízení |
0-2 |
0-3 |
0-7(0-2) |
0-9(0-2) |
3-21(0-4) |
Motorová vozidla |
- |
0-2 |
0-4(0-1) |
0-4(0-1) |
4-10(0-2) |
Servis a opravy |
0-5(0-3) |
0-6(0-4) |
0-7(0-3) |
0-7(0-3) |
3-25(0-13) |
Ekonomika |
0-2 |
0-2 |
0-3(0-1) |
0-3(0-1) |
3-10(0-2) |
Praxe (viz pozn. č. 10) |
- |
- |
- |
- |
- |
b) výběrové |
0-8 |
0-11 |
0-12 |
0-10 |
0-41 |
Celkem hodin týdně |
30-33 |
30-33 |
30-33 |
30-33 |
120-132 |
B. Nepovinné |
|
|
|
|
|
Doporučené nepovinné předměty:
Další cizí jazyk, Obsluha mechanizačních prostředků, Myslivost, Svařován, Konverzace k cizímu jazyku
Poznámky:
1.
Pro výuku všeobecně vzdělávacích předmětů jsou využívány schválené
učební osnovy pro SOŠ. Pro výuku
ekonomiky v technicko-provozních zaměřeních je využívána učební
osnova č.j. 18 052/99-23 schválená dne 6.dubna 1999, pro ekonomicko-organizační
zaměření studia bude tato učební osnova využita s přesunem výuky do
1. a 2. ročníku. Tím bude zajištěn mezipředmětový vztah pro výběrový
předmět účetnictví vyučovaný od 2. ročníku. Ve 3. a 4. ročníku
bude zařazen výběrový předmět ekonomika a podnikání, který obsáhne
tematické celky významné pro zaměření
a rozvine základy znalostí z 1. a 2. ročníku včetně
jejich praktického využití ve cvičeních a při zpracování projektů.
2.
Ve sloupci “Celkem” nejsou u všech vyučovacích předmětů přesně
uvedeny celkové týdenní hodinové dotace,protože u některých předmětů
je může stanovit ředitel školy ve vymezeném rozpětí. Přitom však musí
být za celkovou dobu studia u jednotlivých základních vyučovacích předmětů
dodržen níže stanovený minimální počet týdenních vyučovacích hodin. Při
stanovení konkrétního počtu hodin jednotlivým předmětům a při jejich zařazování
do ročníků ředitel přihlíží k zachování nezbytných mezipředmětových
návazností. Učivo základních odborných předmětů je v učebních osnovách
rozepsáno na průměrný počet
hodin daného rozpětí. Vyučující si rozsah učiva přizpůsobí zvolenému
skutečnému počtu hodin předmětu v rámci stanoveného rozpětí. Obsah učiva
upraví tak, aby odpovídal skutečnému počtu
vyučovacích hodin a zaměření studia. Hodinové dotace jednotlivých základních
vyučovacích předmětů je možné zvýšit z počtu hodin určených pro
výběrové předměty.
Předmět |
Minimální
počet hodin |
Český jazyk
a literatura |
10
|
Cizí jazyk |
12 |
Občanská
nauka |
3 |
Dějepis |
2 |
Matematika |
8 |
Fyzika |
2 |
Chemie |
3 |
Právo |
2 |
Práce s počítačem |
4 |
Tělesná výchova |
8 |
Základy zemědělství |
2 |
Stroje a zařízení |
3 |
Motorová
vozidla |
podle
rozsahu výcviku stanoví vyhláška |
Servis a
opravy |
3 |
Ekonomika |
3 |
3.
Rozpětí hodin uváděné u některých předmětů umožňuje volbu
jejich hodinové dotace podle odborné orientace, zájmu žáků a podmínek školy.
Přitom nesmí být překročen celkový týdenní počet hodin v daném ročníku.
Nejmenší možný podíl všeobecného vzdělávání musí činit 45% z celkového
rozsahu povinného vzdělávání.
4.
Pomlčka u příslušného předmětu a ročníku v učebním plánu
znamená, že předmět se v tomto ročníku nezařazuje.
5.
Počet hodin tělesné výchovy lze podle podmínek školy zvýšit o
jednu hodinu s tím, že tato hodina nebude započítávána do součtu týdenních
vyučovacích hodin.
6.
V matematicko-přírodovědných a odborných základních i výběrových
vyučovacích předmětech se do učebního
plánu zařazují cvičení, při kterých se třída může dělit na skupiny
podle platných předpisů.
7.
Struktura, rozdělení a hodinové dotace výběrových a nepovinných předmětů
jsou plně v kompetenci ředitele školy. Za obsah učiva a zpracování učební
osnovy odpovídá ředitel školy. Pro výuku výběrových předmětů je možné
vytvářet skupiny žáků z různých tříd i ročníků.
8.
Kategorie výběrových předmětů je tvořena jednak některými předměty
rozšiřujícími základní odborné
předměty a jednak předměty novými, jejichž zařazení vyplývá z podmínek
výrobní oblasti, aktuálního stavu na trhu práce, eventuálně tradice školy.
Pokud struktura těchto předmětů může být výstižně pojmenována, lze
charakteristiku zaměření uvést v příslušné pedagogické dokumentaci
(včetně vysvědčení žáků). Zaměření musí být v souladu s profilem
absolventa a charakteristikou vzdělávacího programu studijního oboru.
9.
Předmět motorová vozidla má učební osnovu zpracovanou v souladu s
požadavky příslušných předpisů pro výcvik a zdokonalování odborné způsobilosti
řidičů silničních motorových vozidel. Stanovené hodinové dotace musí být
přesně dodrženy.
10.
Výuka praxe se organizuje podle podmínek školy a struktury učebního
plánu jako praxe učební a odborná. Horní hranice celkového rozsahu praxe
uvedená v přehledu využití týdnů v období školního roku je stanovena
jako maximální. Rozdělení týdnů praxe do jednotlivých ročníků je
orientační a může být upraveno podle podmínek školy, školního hospodářství
a regionu. Část praxe mohou žáci vykonat v období hlavních školních prázdnin.
Rozsah a obsah jednotlivých forem praxe stanoví učební osnova daného předmětu.
11.
Tělovýchovný kurz může být zařazen do 1., 2. nebo 3. ročníku
podle možností školy a zájmu žáků.
12.
Časová rezerva je určena k upevnění učiva, exkurzím a kurzům. Žáci
mohou v každém ročníku absolvovat exkurze v délce maximálně pěti dnů.
13.
Ředitel školy může provést úpravu učebního plánu v rozsahu
10%, přičemž nesmí vypustit žádný z povinných předmětů.
14.
Obsah učiva jednotlivých vyučovacích předmětů může vyučující
se souhlasem ředitele upravit až do 30 jeho rozsahu zařazením nových
poznatků vyplývajících z rozvoje vědy a techniky, aktuálních otázek tržní
ekonomiky a pro přizpůsobení učiva specifickým podmínkám školy a
regionu.
15.
Počet týdnů vyučování ve 4. ročníku je stanoven jako minimální
a nesmí být dále snižován.
dálkové studium
Kategorie a názvy vyučovacích předmětů |
Počet konzultačních hodin v ročníku |
Celkem |
||||
|
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
|
A. Povinné |
|
|
|
|
|
|
a) základní - všeobecně vzdělávací |
|
|
|
|
|
|
Český jazyk a literatura |
30 |
20 |
20 |
20 |
30 |
120 |
Cizí jazyk |
30 |
30 |
30 |
30 |
30 |
150 |
Občanská nauka |
- |
10 |
10 |
10 |
- |
30 |
Dějepis |
10 |
- |
- |
- |
- |
10 |
Matematika |
20 |
20 |
20 |
0-20 |
- |
60-80 |
Fyzika |
20 |
- |
- |
- |
- |
20 |
Chemie |
20 |
- |
- |
- |
- |
20 |
Právo |
- |
20 |
20 |
- |
- |
40 |
Práce s počítačem |
- |
40 |
0-20 |
- |
- |
40-60 |
Základy zemědělství |
20 |
10 |
- |
- |
- |
30 |
Stroje a zařízení |
20 |
20 |
20 |
0-40 (0-10) |
0-40 (0-10) |
60-140 (0-20) |
Motorová vozidla |
- |
- |
20 |
30(10) |
30(10) |
80(20) |
Servis a opravy |
20 |
30 |
20-40 (10-30) |
0-30 (0-10) |
0-30 (0-10) |
70-150 (10-50) |
Ekonomika |
- |
- |
0-20 |
30 |
20 |
50-70 |
Praxe (viz pozn. č.5) |
|
|
|
|
|
|
b) výběrové |
30 |
20 |
20 |
10-30 |
20 |
100-120 |
Celkem hodin konzultací v ročníku |
220 |
220 |
220 |
220 |
200 |
1080 |
B. Nepovinné |
|
|
|
|
|
|
Poznámky:
V
dálkovém studiu se vyučuje podle učebních osnov denního studia. Obsah
a rozsah učiva v tematických plánech si přizpůsobí vyučující podle
počtu konzultačních hodin uvedených v učebním plánu dálkového
studia. Upravené tematické plány schvaluje ředitel školy.
Počty
konzultačních hodin v ročníku stanovené učebním plánem dálkového
studia jsou závazné a musí se rovnoměrně rozložit do obou pololetí školního
roku. Ředitel školy rozhodne,
zda stanovené počty konzultačních hodin se zařadí do pravidelného týdenního
nebo čtrnáctidenního rozvrhu nebo podle jinak uspořádaného
harmonogramu konzultací.
Ředitel
školy může upravit celkové počty konzultačních hodin v jednotlivých
předmětech pouze v rozpětí 10%
z celkového počtu hodin konzultací v jednotlivých ročnících. Celkový
počet konzultačních hodin v ročníku přitom nelze překročit. V počtu
konzultačních hodin jednotlivých předmětů jsou zahrnuta i cvičení.
Obsah
učiva jednotlivých předmětů může vyučující upravit až o 30% jeho
rozsahu zařazením nových poznatků vyplývajících
z rozvoje vědy a
techniky, aktuálních otázek tržní ekonomiky nebo pro přizpůsobení učiva
specifickým podmínkám školy a regionu.
Struktura,
rozdělení a hodinové dotace výběrových předmětů jsou plně v
kompetenci ředitele školy. Konkrétní rozvržení učiva do jednotlivých
ročníků a jeho hodinové dotace navrhují vyučující a po projednání
v předmětových komisích je schvaluje ředitel školy.
Kategorie
výběrových předmětů je tvořena jednak některými rozšířenými základními
předměty, jednakpředměty novými, jejichž zařazení vyplývá z potřeb
regionu, aktuální situace na trhu práce, popřípadě tradic školy.
Pokud struktura těchto předmětů může být výstižně souhrnně
pojmenována, lze charakteristiku zaměření uvést v příslušné
pedagogické dokumentaci (maximálně pěti slovy). Zaměření musí být v
souladu s profilem absolventa a charakteristikou vzdělávacího programu
studijního oboru. Na maturitním vysvědčení je možno uvádět seznam výběrových
předmětů, které žáci úspěšně absolvovali, popřípadě vydat žákům
o jejich absolvování samostatný certifikát.
Na
závěr každého pololetí se
vykonají zkoušky ze všech předmětů, kterým se podle učebního plánu
v příslušném pololetí vyučovalo. V jednom dnu se doporučuje konat
zkoušky maximálně ze tří předmětů.
Počet
hodin v závorce udává počet hodin cvičení z celkového počtu
konzultačních hodin vyučovacího předmětu. Při vyučování cvičení
se třída dělí na skupiny podle platných předpisů.
Výuka
předmětu praxe se upravuje individuálně pro žáky podle jejich pracovního
působiště, jeho příbuznosti s oborem a doby působení v praxi.