CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU
Kód a název : |
41-46-M/001 Lesnictví |
Vstupní předpoklady žáků : |
Studijní obor je určen pro žáky a další uchazeče, kteří splnili povinnou školní docházku a kteří splnili podmínky přijímacího řízení |
Délka a forma studia |
4 roky denního, 5 let dálkového studia |
Pojetí a cíle vzdělávacího
programu:
Žák je veden k samostatnému,
tvůrčímu a kritickému myšlení i jednání, pocitu odpovědnosti za výsledky
svého rozhodování, práce i chování. Jedním z cílů je průběžná
kultivace lesnického odborníka včleňováním etických norem do jeho občanských
i profesních činností a optimalizace osobnostního hodnotového systému
v souladu s požadavky společnosti.
Hlavním cílem je příprava
lesnického odborníka-hospodáře, schopného realizovat zásady přírodě blízkého
lesního hospodářství, respektovat mimoprodukční a produkční funkce lesa,
reagovat na změny lesnické politiky v souladu s ideou trvale udržitelného růstu
společnosti a úkolem optimalizovat podmínky stability lesních ekosystémů.
Charakteristika
obsahových složek:
a) všeobecné vzdělávání
Obsahové
složky povinného vzdělávání se ve všeobecně vzdělávací části skládají
ze vzdělání
•
jazykového, a to v
oblasti mateřského jazyka a cizího jazyka;
•
společenskovědního,
které v sobě zahrnuje vzdělávání vybraných oblastí psychologie,
sociologie, politologie, etiky, filosofie a historie;
•
matematického,
které se realizuje především v předmětu matematika, jejímž obsahovým jádrem
jsou vybrané okruhy středoškolské matematiky;
•
přírodovědného,
zahrnujícího oblast fyziky a chemie, která je zvlášť důležitá pro přípravu
ve vzdělávacím oboru;
•
estetického,
které se podílí na formování estetického cítění a estetických prožitků
žáků, jehož zdrojem jsou různé druhy umění;
•
literatury, výtvarného umění, hudby, filmu apod. Nejvýznamnější část
estetického vzdělávání se realizuje ve výuce literatury v mateřském
jazyce;
•
v oblasti tělesné kultury, kde jde o formování
biologické a sociální stránky osobnosti žáka a o prohlubování
mezilidských vztahů, působí se na jeho upevňování zdraví, na efektivní
využívání volného času a uspokojuje se jeho zájem o pohybovou aktivitu;
b)
odborné vzdělávání
Odborné vzdělávání
teoretického i praktického charakteru se skládá z několika vzájemně
tematicky propojených bloků předmětů zaměřených hlavně na:
-
výchovu a obnovu lesních
porostů respektující produkční,
mimoprodukční a ekologické funkce lesa. Zde jsou synteticky využívány vědomosti
z přírodovědných předmětů (všeobecně vzdělávací i odborné části)
umožňující chápat zásady lesního hospodářství, principy vztahů složek
ekosystémů a působení lidského činitele v nich;
-
ochranu lesů a nauku o prostředí
jako důležitý komplex vědomostí z průpravných odborných předmětů umožňující
odbornou orientaci v živočišné a rostlinné říši, jejich vztazích, vazbách
a důsledcích druhové nestability hospodářského i ekologického charakteru;
-
techniku a technologii,
které představují nástroje
k realizaci cílů výchovy a ochrany lesních porostů při respektování požadavků
ochrany lesů, přírody a životního prostředí;
-
ekonomiku a podnikání
seznamující se souborem ekonomických, tematicky diferencovaných pojmů i činností,
které umožňují jejich praktickou aplikaci při řízení, organizaci,
obchodování a personalistice státní i soukromopodnikatelské sféry;
-
praktické činnosti
realizované v provozech a zařízeních správy i výroby lesního hospodářství,
kde se komplexně i specificky ověřují teoretické poznatky a tvoří návyky
a zkušenosti z řídicí, kontrolní a projektové činnosti středního
technicko-hospodářského pracovníka;
c)
klíčové dovednosti
I. komunikativní dovednosti
-
dovednosti vyjadřovat se ústně a
písemně přiměřeně situaci, zpracovávat písemný materiál, vysvětlovat
a znázorňovat, číst s porozuměním a využívat informací získaných četbou;
II. personální a
interpersonální dovednosti
-
personální: dovednost
zdokonalovat vlastní učení a výkonnost, dovednost využívat sebepoznávání,
sebekontroly a seberegulace;
-
interpersonální: dovednost
pracovat s druhými lidmi na dosažení kolektivních cílů, přijímat odpovědnost
za vlastní práci i za práci ostatních;
III. dovednosti řešit
problémy i problémové situace
-
identifikovat a analyzovat problémy,
zvažovat možnosti jejich řešení, vybírat a navrhovat řešení optimální
v daném kontextu, stanovovat efektivní postupy při realizaci řešení a dodržovat
je;
IV. numerické aplikace
-
dovednosti řešit praktické
situace kvantitativním vyjádřením jejich kvantifikovatelných (spočitatelných
a změřitelných) prvků;
V. dovednost využívat
informační technologie
-
dovednosti pracovat s osobním počítačem,
využívat rozmanitých informačních zdrojů a informací různého druhu
a charakteru v pracovním a mimopracovním životě.
Organizace
výuky:
a) Denní studium
Příprava
ve vzdělávacím programu pro denní studium je organizována formou čtyřletého
studia pro absolventy základních škol. Studium je zakončeno maturitní zkouškou.
Nedílnou
součástí vyučovacího procesu
je nejen složka teoretická, ale i praktická, která na výuku teorie bezprostředně
navazuje a doplňuje ji. Žáci si při ní ověřují
své teoretické poznatky a získávají nezbytné dovednosti a to jak
obecného charakteru, tak ryze odborného rázu. Bezprostřední vazbu na
jednotlivé odborné předměty mají cvičení, která jsou do nich začleněna.
Přímo v provozních podmínkách umožňuje žákům získávat dovednosti, výrobní
zkušenosti a provozní rozhled předmět praxe. Vhodným
výběrem pracovišť a odborným vedením poskytuje možnosti
komplexního přístupu k aplikaci získaných teoretických poznatků v reálných
podmínkách provozu lesního hospodářství. Předmět rovněž přispívá k vytváření
žádoucích osobních vlastností a postojů žáků, jakož i k harmonickému
rozvoji jejich duševních a fyzických
sil.
b) Dálkové
studium
V
dálkovém studiu je vzdělávací program koncipován jako pětiletý. Vyučování
probíhá formou konzultačních hodin. V 1. až
4. ročníku je organizována
výuka v rozsahu 220 hodin za školní rok, v 5. ročníku pak v rozsahu 180
hodin.
Výuka
probíhá podle učebních osnov denního studia. Vyučující si učivo
rozvrhne podle stanoveného počtu konzultačních hodin v předmětu. Výuka
odborných předmětů zpravidla zahrnuje i praktickou část. Odborné
dovednosti, získané v rámci svého
zaměstnání, si studující doplňují v předmětu praxe.
Ve
všech formách vyučování je třeba respektovat
platná právní ustanovení, příslušné resortní vyhlášky a nařízení,
jakož i normy a předpisy týkající se ochrany a bezpečnosti zdraví při
práci.
Metodické přístupy:
Metodické přístupy
teoretické i empirické jsou užívány souběžně. Vysvětlování učiva je
realizováno formou výkladovou, názornou s užitím audiovizuální techniky,
problémově diskusní, seminární a praktickým ověřováním i upevňováním
teoretických vědomostí.
Důležitou součástí výuky
je i rozvíjení klíčových dovedností, k němuž dochází v průběhu
studia v jednotlivých předmětech podle jejich charakteru a specifických
možností a dále formou řešení individuálních či skupinových projektů.
Projektové vyučování se realizuje
zejména ve vyšších ročnících a v
závěru studia s cílem, aby si žáci prohloubili schopnost samostatně nebo v
řešitelské skupině využívat získaných vědomostí a dovedností ke
zpracování projektu. Při této činnosti si žáci zdokonalují schopnost
samostatného učení a ve skupině schopnost dosáhnout vytčených cílů ve
spolupráci s jinými lidmi. Ověří si schopnost analyzovat
a řešit problémy a to s maximálním využitím výpočetní techniky
a informačních pramenů.
Další metody a formy výuky
jsou ponechány na uvážení pedagogů, kteří je užívají v souladu s
charakterem učiva a věkem žáků.
Další
specifické požadavky:
Pro
přijetí do studijního oboru nejsou zdravotně způsobilí uchazeči trpící
zejména:
-
nemocemi pohybového ústrojí
znemožňujícími práci ve vynucené poloze, dlouhé stání a velkou zátěž
v případě předpokladu prací v terénu,
-
poruchami funkce horních končetin
(hrubá i jemná motorika) při předpokladu manuálních činností,
-
prognosticky závažnými onemocněními
srdce a oběhové soustavy vylučujícími středně velkou zátěž,
-
prognosticky závažnými chronickými
a alergickými onemocněními kůže, dýchacích cest a spojivek,
-
dekompenzovaným a subkompenzovaným
diabetem v případě předpokladu práce v těžebním režimu
a těžké práce,
-
záchvatovými a kolapsovými stavy
včetně epilepsie v případě předpokladu
práce v terénu s motorovými a těžebními stroji a řízení
motorových vozidel,
-
prognosticky závažnými chorobami
sluchu (sluch 3m+) v případě těžebních prací,
-
poruchami zraku (nad-6D, poruchami
zorného pole, onemocnění sítnice) v případě těžebních prací,
-
kontraindikacemi vyplývajícími z
vyhlášky Ministerstva zdravotnictví č. 127/1996 Sb., o zdravotní způsobilosti
k vydání nebo prodloužení platnosti zbrojního průkazu.
Zdravotní
omezení vždy závisí na specifických požadavcích
zvoleného zaměření.
K
posouzení zdravotního stavu je příslušný registrující praktický lékař.