MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY ČESKÉ REPUBLIKY
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
dne 11. 4. 2000 č.j. 15183/2000-23, s platností od 1. září 2000 počínaje prvním ročníkem
UČEBNÍ PLÁN
Kmenový obor: 4146 Lesní hospodářství
Studijní obor: 41-46-M/001 Lesnictví
denní studium
Kategorie
a názvy vyučovacích předmětů |
Počet
týdenních vyučovacích hodin v ročníku |
Celkem |
|
||||
|
1. |
2. |
3. |
4. |
|
||
A. Povinné |
|
|
|
|
|
||
a)
základní |
|
|
|
|
|
||
Český
jazyk a literatura |
3 |
2 |
2 |
3 |
10 |
||
Cizí
jazyk |
3 |
3 |
3 |
3 |
12 |
||
Občanská
nauka |
1 |
1 |
0-1 nebo
0-1 |
3 |
|
||
Dějepis |
2 |
2 |
- |
- |
4 |
||
Matematika |
3 |
2-3 |
2 |
0-3 |
7-11 |
||
Fyzika |
3-4
(0,5-1) |
- |
- |
- |
3-4(0,5-1) |
||
Chemie |
3-4
(1) |
- |
- |
- |
3-4(1) |
||
Tělesná
výchova |
2 |
2 |
2 |
2 |
8 |
||
Práce
s počítačem |
1-2 (1-2) |
2-3 (2-3) nebo 0-2 (0-2) nebo 0-2 (0-2) |
3-7(3-7) |
|
|||
Biologie |
4 (1) |
- |
- |
- |
4(1) |
||
Lesnická
botanika |
- |
4
(1) |
- |
- |
4(1) |
||
Lesnická
zoologie |
- |
4
(1) |
- |
- |
4(1) |
||
Nauka
o lesním prostředí |
2-3(0-1) |
4
(2) |
- |
- |
6-7(2-3) |
||
Lesnická
geodézie |
- |
2
(1) |
- |
- |
2(1) |
||
Stroje
a zařízení |
3-4(1-2) |
3
(1) |
- |
- |
6-7(2-3) |
||
Motorová
vozidla |
- |
2 nebo
2 |
- |
2 |
|||
Myslivost |
- |
- |
3
(1) |
- |
3(1) |
||
Lesní
stavby |
- |
- |
3
(1) |
- |
3(1) |
||
Pěstování
lesů |
- |
- |
3
(1) |
4-5 (2) |
7-8(3) |
||
Lesní
těžba |
- |
- |
3-4 (1) |
3-4 (1) |
6-8(2) |
||
Ochrana
lesa a živ. prostředí |
- |
- |
3
(1) |
3-4 (1-2) |
6-7(2-3) |
||
Hospodářská
úprava lesů |
- |
- |
3
(1) |
3
(1) |
6(2) |
||
Ekonomika |
- |
- |
3
(1) |
3-4 (1) |
6-7(2) |
||
Právní
normy |
- |
- |
- |
2-3 |
2-3 |
||
Psychologie
práce |
- |
- |
- |
1-2 |
1-2 |
||
Praxe
(*) |
- |
- |
- |
- |
- |
||
b) výběrové |
|
|
0-9 nebo
0-9 |
0-9 |
|||
c) volitelné |
|
|
|
|
0-6 |
||
|
|
|
|
|
|
||
Celkem
hodin týdně |
30-33 |
32-33 |
32-33 |
32-33 |
126-132 |
* Formy a rozsah praxe stanoví poznámka č. 11, přehled využití týdnů a učební osnova předmětu praxe
Poznámky:
1.
Ředitel školy může upravit celkové počty hodin v jednotlivých předmětech
v rozpětí 10 % z celkového počtu týdenních vyučovacích hodin v jednotlivých
ročnících. Celkový počet týdenních hodin přitom nelze překročit.
2.
Obsah učiva jednotlivých předmětů může vyučující upravit až o
30 % jeho rozsahu zařazením nových poznatků vyplývajících z rozvoje vědy
a techniky, aktuálních otázek tržní ekonomiky nebo pro přizpůsobení
učiva specifickým podmínkám školy a regionu.
3.
Rozpětí hodin uváděné u některých předmětů umožňuje volbu
hodinové dotace podle podmínek školy. Přitom
nesmí být překročen celkový
týdenní počet hodin v daném ročníku a musí být dodržena alespoň
stanovená minimální celková hodinová dotace daného předmětu, na kterou
je proveden rozpis učiva v učebních osnovách.
4.
Struktura, rozdělení a hodinové dotace výběrových a volitelných předmětů
jsou plně v kompetenci ředitele školy. Konkrétní rozvržení učiva do
jednotlivých ročníků a jeho hodinové dotace navrhují vyučující a po
projednání v předmětových komisích je schvaluje ředitel školy. Pro výuku
volitelných předmětů je možno vytvářet skupiny žáků z různých tříd
a ročníků.
5.
Kategorie výběrových předmětů je tvořena jednak některými rozšířenými
základními předměty, jednak předměty novými, jejichž zařazení vyplývá
z potřeb regionu, aktuální situace na trhu práce, popřípadě tradic školy.
Pokud struktura těchto předmětů může být výstižně souhrnně pojmenována,
lze charakteristiku zaměření uvést
v příslušné pedagogické dokumentaci včetně vysvědčení žáků. Zaměření
musí být
v souladu s profilem absolventa a charakteristikou vzdělávacího programu
studijního oboru. Na maturitním vysvědčení je možno uvádět seznam výběrových
předmětů, které žáci úspěšně absolvovali, popřípadě vydat žákům
o jejich absolvování samostatný certifikát.
6.
Žáci absolvují v každém ročníku až pětidenní tematický zájezd.
O termínu jeho konání a náplni ve smyslu přiměřenosti a odbornosti
rozhoduje ředitel školy.
7.
Struktura, počet hodin a učební osnovy nepovinných vyučovacích předmětů
jsou plně v kompetenci ředitele školy. Pro potřeby výuky je možné
vytvářet skupiny žáků z různých tříd a ročníků.
8.
Všeobecně vzdělávací učivo musí tvořit nejméně 45% z celkové
hodinové dotace za dobu studia.
9.
Výuku tělesné výchovy lze podle podmínek školy zvýšit o jednu
hodinu týdně s tím, že tato hodina nebude započítávána do součtu týdenních
vyučovacích hodin.
10.
Horní hranici týdenní hodinové dotace nelze překročit.
11.
Výuka praxe je organizována jako praxe učební a odborná (individuální).
Horní hranice celkového rozsahu praxe uvedená
v přehledu využití týdnů v období školního roku je stanovena jako maximální.
Rozdělení týdnů praxe do jednotlivých ročníků je orientační a může
být upraveno podle podmínek školy. Strukturu a organizaci praxe stanoví ředitel
v závislosti na specifických podmínkách školy, školního polesí, smluvních partnerů a regionu. Rozsah a obsah
jednotlivých forem praxe stanoví učební osnova daného předmětu. Individuální
praxe probíhá souběžně s teoretickou výukou na vybraných
pracovištích v průběhu celého školního roku. Neovlivňuje proto
celkový počet odučených týdnů. Stejně tak praktické jízdy motorovým
vozidlem při řidičském výcviku.
12.
Pomlčka (- ) u příslušného vyučovacího předmětu a ročníku v učebním
plánu znamená, že se předmět v tomto ročníku nezařazuje. Poznámka
“nebo” dává možnost zařazení předmětu do některého z uvedených ročníků.
13.
Počet hodin v závorce udává počet hodin cvičení z celkového
počtu týdenních vyučovacích hodin předmětu. Při vyučování
formou cvičení se třída dělí na skupiny dle příslušných předpisů
a požadavků bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
14.
Ředitel školy může pozměnit pořadí tematických celků odborných
předmětů ve třetím a čtvrtém ročníku dle potřeb a podmínek školy.
večerní studium:
Kategorie
a názvy vyučovacích předmětů |
Počet
konzultačních hodin v
ročníku |
Celkem |
||||
|
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
|
A. Povinné |
|
|
|
|
|
|
a) základní |
|
|
|
|
|
|
Český jazyk a
literatura |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
75 |
Cizí jazyk |
20 |
20 |
20 |
20 |
10 |
90 |
Občanská
nauka |
10 |
10 |
10 |
- |
- |
30 |
Dějepis |
10 |
10 |
- |
- |
- |
20 |
Matematika |
20 |
20 |
20 |
10 |
10 |
80 |
Fyzika |
25 |
- |
- |
- |
- |
25 |
Chemie |
25 |
- |
- |
- |
- |
25 |
Práce s počítačem |
20 |
20 |
10 |
10 |
10 |
70 |
Biologie |
20 |
- |
- |
- |
- |
20 |
Lesnická botanika |
- |
20 |
- |
- |
- |
20 |
Lesnická zoologie |
- |
20 |
- |
- |
- |
20 |
Nauka o lesním
prostředí |
20 |
30 |
- |
- |
- |
50 |
Lesnická geodézie |
- |
20 |
- |
- |
- |
20 |
Stroje a zařízení |
20 |
20 |
- |
- |
- |
40 |
Myslivost |
- |
- |
20 |
10 |
- |
30 |
Lesní stavby |
- |
- |
30 |
- |
- |
30 |
Pěstování lesů |
- |
- |
20 |
20 |
10 |
50 |
Lesní těžba |
- |
- |
20 |
20 |
10 |
50 |
Ochrana lesa a živ.
prostředí |
- |
- |
20 |
10 |
10 |
40 |
Hospodářská úprava
lesů |
- |
- |
20 |
10 |
10 |
40 |
Ekonomika |
- |
- |
- |
20 |
20 |
40 |
Právní normy |
- |
- |
- |
20 |
10 |
30 |
Psychologie práce |
- |
- |
- |
- |
20 |
20 |
Praxe |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
75 |
b) výběrové
|
- |
- |
- |
30 |
20 |
50 |
c) volitelné |
- |
- |
- |
10 |
10 |
20 |
Celkem hodin
konzultací v ročníku |
220 |
220 |
220 |
220 |
180 |
1060 |
Poznámky:
1.
V dálkovém studiu se vyučuje podle učebních osnov denního studia.
Obsah a rozsah učiva v tematických
plánech si přizpůsobí vyučující podle počtu konzultačních hodin uvedených
v učebním plánu dálkového studia. Upravené tematické plány schvaluje ředitel
školy.
2.
Počty konzultačních hodin v ročníku stanovené učebním plánem dálkového
studia jsou závazné a musí se rovnoměrně rozložit do obou pololetí školního
roku. Ředitel školy rozhodne, zda stanovené počty konzultačních hodin se
zařadí do pravidelného týdenního nebo čtrnáctidenního rozvrhu nebo podle
jinak uspořádaného harmonogramu konzultací.
3.
Ředitel školy může upravit celkové počty konzultačních hodin v
jednotlivých předmětech pouze v rozpětí 10 % z celkového počtu hodin
konzultací v jednotlivých ročnících. Celkový počet konzultačních
hodin v ročníku přitom nelze překročit.
V počtu konzultačních hodin jednotlivých předmětů jsou zahrnuta i cvičení.
4.
Obsah učiva jednotlivých předmětů může vyučující upravit až o
30 % jeho rozsahu zařazením nových poznatků vyplývajících
z rozvoje vědy a techniky, aktuálních otázek tržní ekonomiky nebo
pro přizpůsobení učiva specifickým podmínkám školy a regionu.
5.
Struktura, rozdělení a hodinové dotace výběrových a volitelných předmětů
jsou plně v kompetenci ředitele školy.
Konkrétní rozvržení učiva do jednotlivých ročníků a jeho hodinové
dotace navrhují vyučující a po projednání v předmětových komisích je
schvaluje ředitel školy. Pro výuku volitelných předmětů je možno
vytvářet skupiny žáků z různých tříd a ročníků.
6.
Kategorie výběrových předmětů je tvořena jednak některými rozšířenými
základními předměty, jednak předměty novými, jejichž zařazení vyplývá
z potřeb regionu, aktuální situace na trhu práce, popřípadě tradic školy.
Pokud struktura těchto předmětů může být výstižně souhrnně pojmenována,
lze charakteristiku zaměření uvést
v příslušné pedagogické dokumentaci (maximálně pěti slovy). Zaměření
musí být
v souladu s profilem absolventa a charakteristikou vzdělávacího programu
studijního oboru. Na maturitním vysvědčení je možno uvádět seznam výběrových
předmětů, které žáci úspěšně absolvovali, popřípadě vydat žákům
o jejich absolvování samostatný certifikát.
7.
Konzultační hodiny stanovené pro praxi se soustřeďují do větších
vyučovacích celků - dní. Tyto konzultační hodiny slouží na doplnění a
upevnění profilových dovedností.
8.
Na závěr každého pololetí se vykonají zkoušky ze všech předmětů,
kterým se podle učebního plánu v příslušném pololetí vyučovalo (v
jednom dnu se doporučuje konat zkoušky maximálně ze tří předmětů).