Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
dne 27. 6. 1995, č.j. 807 075/95-74
s účinností od 1. září 1995 počínaje 1. ročníkem
UČEBNÍ PLÁN
oboru
41-51-H/007 (45-97-2/08) Zemědělec, hospodyňka
Denní studium:
Kategorie a názvy předmětů |
Počet týdenních vyučovacích hodin |
Celkem |
||
1. |
2. |
3. |
||
1. Všeobecně vzdělávací povinné |
11-14 |
7-9 |
5-8 |
23-31 |
Český jazyk a literatura |
2-4 |
2-3 |
1-2 |
5-9 |
Cizí jazyk |
2 |
- |
- |
2 |
Matematika |
2-3 |
1-2 |
1-2 |
4-7 |
Přírodovědné předměty |
2 |
1 |
- |
3 |
Občanská nauka |
1 |
1 |
1-2 |
3-4 |
Tělesná výchova |
2 |
2 |
2 |
6 |
2. Odborné povinné |
|
|
|
|
Pěstování rostlin |
1-2 |
1-2 |
1-2 |
3-6 |
Chov zvířat |
1-2 |
1-2 |
1-2 |
3-6 |
Ekonomika |
- |
- |
2 |
2 |
Stroje a zařízení |
1-2 |
1-2 |
1-2 |
3-6 |
* Motorová vozidla |
- |
2 |
0-2 |
2-4 |
Odborný výcvik |
15 |
17,5 |
17,5 |
50 |
3. Volitelné |
2-4 |
3-5 |
5 |
10-14 |
Celkem |
33 |
34,5 |
34,5 |
102 |
Volitelné předměty:
Odívání, Výživa, Zdravotní a rodinná výchova, Vedení domácnosti, Estetická výchova, Technika administrativy, Základy zahradnictví, Strojnictví, Péče o zemědělskou techniku, Chov drobných hospodářských zvířat, Chmelařství, Alternativní zemědělství, Chov koní, Chov ovcí, Výpočetní technika.
Poznámky:
1. Konstrukce učebního plánu, osnov odborných teoretických vyučovacích předmětů a odborného výcviku umožňuje obsah přípravy postupně upravovat a zaměřovat v souladu se zamýšleným cílem přípravy v koncepci školy odpovídající podmínkám a požadavkům regionu. Jedná se hlavně o obsah odborného výcviku a volbu volitelných předmětů, které by měly být stanoveny podle požadavků trhů práce, soukromých zemědělců, podnikatelských orgnizací a podle reg
ionálních potřeb.2. Blok přírodovědných předmětů tvoří fyzika, chemie, biologie, základy ekologie, které jsou zařazeny podle rozhodnutí ředitele školy. Pokud nebude volen vyučovací předmět biologie, jehož součástí jsou témata z ekologie, ale fyzika a chemie, zařazují se základy ekologie jako povinný předmět na úkor volitelného předmětu. Základy ekologie ale mohou být vyučovány i jako součást jiných vyučovacích předmětů mimo biologii, jako je občanská nauka a chemie. V těchto případech je účelné zvýšit rozs
ah uvedeného předmětu. Jako optimální řešení se doporučuje zařadit předmět biologii a v jejím obsahu vyučovat základům ekologie.3. Cizí jazyk se zařazuje v 1. ročníku jako povinný vyučovací předmět, ve 2. a 3. ročníku se zařazuje jako předmět volitelný (v minimálním rozsahu 2 hodiny týdně).
4. Učební obor Zemědělec, Hospodyňka svým obsahem vyžaduje, aby učební skupiny pro odborný výcvik byly složeny buď z hochů, nebo z dívek.
5. Volitelné předměty zařazuje do učebního plánu vedení školy. Blok těchto předmětů dotváří zaměření učebního oboru. Předměty volí podle podmínek školy, požadavků regionu, trhu práce a podnikatelů. Počet hodin volitelných předmětů odborného bloku se využije k zařazení teoretického učiva, souvisejícího s budoucí odborností a příslušnou
profesní specializací.6. Vyučovací předmět podle regionálních potřeb volí vedení SOU podle požadavků regionu. Obsah teoretické i praktické složky přípravy je plně v kompetenci školy školy. Pro zamýšlený regionální předmět navrhnou učební osnovu vyučující a schválí ji, na doporučení předmětové komise, ředitel SOU.
7. Výběrové specializační kurzy se mohou zařazovat do pravidelného rozvrhu hodin. Pokud se zařadí do rozvrhu hodin, nesmí celkový počet hodin v týdnu přesáhnout stanovené počty hodin v učebním plánu. Organizačně budou zajišťovány především v blocích (cyklech) v roční časové rezervě. Nabídka kurzů je pouze orientační a vedení SOU může rodičům a žákům navrhnout další kurzy. Kurzy mohou být zařazeny v každém ročníku, absolventi kurzů obdrží osvědčení.
Pro dívky se doporučují tyto kurzy:
- Konzervace masa a dalších produktů
- Výroba cukrářských výrobků
- Péče o ženu (vlasová kosmetika, péče o pleť a tělo)
- Konstrukce střihů
- Tvorba dekorativních předmětů se zaměřením na tradici a regionální etnografii
- Bytová kultura
- Příprava a zpracování domácích živočišných a rostlinných produktů
- Obsluha dojících automatů
Pro chlapce se doporučují tyto kurzy:
- Základní kurz obsluhy a údržby motorové pily (bez těžební činnosti)
- Obsluha dojicích automatů
- Strojní obrábění materiálů používaných v zemědělství
- Obsluha samojízdných sklízecích strojů (sklízecí mlátičky, řezačky, sklizeče brambor a cukrovky)
- Obsluha a údržba dopravníků, nakládačů, vysokozdvižných vozíků
- Obsluha a údržba zařízení pro sklizeň a sušení chmele
- Obsluha a údržba zařízení pro ochranu rostlin
- Obsluha a údržba zařízení pro sázení
- Obsluha a údržba zařízení pro zpracování ovoce a zeleniny
8. Učební plán lze upravit až do výše 10 % celkového týdenního počtu vyučovacích hodin v příslušném ročníku. Při této úpravě není možné vypustit žádný stanovený povinný předmět a překročit celkový týdenní počet hodin stanovený učebním plánem.
9. K zařazování nových poznatků vyplývajících z rozvoje vědy, techniky a ekonomiky a s ohledem na lepší přizpůsobení učiva specifickým potřebám podniků a organizací, může ředitel využít možnosti úprav obsahu učiva až do výše 30 % jeho rozsahu. V předmětu odborný výcvik a v navazujících odborných předmětech se doporučuje v rámci časové a obsahové koordinace učiva
v tematických plánech přesouvat učivo mezi ročníky v případech, že nepůjde o činnosti, které jsou zakázány mladistvým do 16ti let po dobu přípravy.10. Učební osnovy volitelných předmětů jsou zpracovány v minimální hodinové týdenní dotaci. Ředitel SOU má právo tuto hodinovou dotaci zvýšit v rámci volné hodinové kapacity dané učebním plánem.
11. Z dotace hodin pro volitelné předměty lze čerpat i dotaci hodin pro všeobecně vzdělávací předměty.
12. Předmět Motorová vozidla* je ve 3. ročníku povinný pro chlapce k rozšíření až do skupiny C. Pro děvčata je v tomto ročníku předmět volitelný.