1.
Základní údaje
Délka přípravy:
3 roky
Učební obor je určen pro:
chlapce
a dívky
Základní podmínky pro přijetí:
úspěšné ukončení 8. nebo 9. ročníku
základní školy, zdravotní způsobilost uchazeče
Způsob ukončení přípravy:
závěrečná zkouška poskytující vyučení v oboru
Poskytovaná kvalifikace:
2. ročník: odborná příprava pro výkon
3. ročník: střední odborné vzdělání
2.
Stručný popis oboru
Obor připravuje žáky pro dělnické činnosti v odvětví pěstování rostlin a chovu hospodářských zvířat ve všech formách zemědělského podnikání s důrazem na samostatnost v práci. Je dostatečně flexibilní a umožňuje žákům podle jejich schopností, zájmů a předpokladů, jakož i podmínek školy a regionu, volit si profesní zaměření a zvyšovat stupeň dosažené kvalifikace. Tato možnost je dána značnou variabilitou učebního plánu v oblasti volitelných odborných bloků.
Příprava
je rozvržena do 3 let. Každý ročník vytváří vnitřně diferencovaný
prvek systému, kterým žák může ukončit svou přípravu, avšak dává také
možnost i po přerušení studia plynule pokračovat ve studiu v dalším
ročníku.
3.
Charakteristika obsahu vzdělání
Obsah vzdělání je tvořen složkou všeobecně vzdělávací a odbornou, členěnou do části povinných předmětů a volitelných bloků. Předměty ve volitelných blocích mohou být doplňovány řediteli škol podle regionálních podmínek.
1.
ročník je koncipován tak, že vytváří odborný základ vědomostí a
dovedností nutných pro vykonávání základních prací v pěstování
rostlin a chovu zvířat. Umožňuje žákům po jeho absolvování zařazení
do pracovního procesu. Pokud žák úspěšně ukončí studium tohoto ročníku,
obdrží osvědčení o dosažené kvalifikaci. Absolvent získal kvalifikaci
pro základní práce v chovu dojnic, telat a prasat a základní ruční
práce v pěstování rostlin.
Cílem
přípravy ve 2. ročníku je připravit žáky pro výkon mechanizačních prací
v pěstování rostlin, řízení, obsluze, údržbě, seřizování a provádění
drobných oprav mechanizačních prostředků a pro vykonávání veškerých
prací spojených s chovem jednotlivých kategorií skotu a prasat. Pokud
žák úspěšně ukončí studium tohoto ročníku, obdrží osvědčení.
Absolvent získal kvalifikaci pro ošetřování hospodářských zvířat a pěstování
rostlin.
Vhodný
výběr volitelných bloků v jednotlivých ročnících studia umožňuje
připravit žáky i pro práce v ošetřování dalších druhů hospodářských
zvířat, v ošetřování luk a pastvin, dále i z pěstování
vybraných plodin apod. Děvčata si mohou rozšířit vědomosti a dovednosti
ve vedení domácnosti, získat řidičský průkaz na traktor apod.
3.
ročník prohlubuje získané vědomosti a dovednosti a umožňuje specializaci
pro výkon náročnějších činností. U chlapců spočívá
příprava v možnosti získání oprávnění k řízení
motorových vozidel sk. C a speciálních samojízdných strojů používaných
v zemědělství. V rámci opravárenství mohou získat průkaz pro
svařování plamenem nebo elektrickým obloukem, základní dovednosti ve
strojním obrábění, tepelném zpracování oceli i v diagnosticko-opravářské
činnosti. Děvčata si prohloubí vědomosti a dovednosti v chovu zvířat,
v použití strojů a zařízení v chovu zvířat (dojírny, krmné
automaty, linky), obsluze osobního počítače apod. Pokud žák úspěšně
dokončí studium tohoto ročníku, ukončí přípravu závěrečnou zkouškou
a vyučením v oboru farmář, farmářka.
4.
Profil absolventa
Po ukončení přípravy v učebním oboru farmář, farmářka a po úspěšném vykonání závěrečné zkoušky absolvent ovládá:
a)
technologické činnosti při pěstování rostlin (základní zpracování
půdy, příprava půdy k setí a sázení, hnojení, setí a sázení, ošetřování
hlavních plodin během vegetace, ochrana rostlin, sklizňové práce, posklizňová
úprava, přeprava materiálů),
b)
technologické činnosti při chovu hospodářských zvířat (krmení a
ošetřování, dojení, vedení stájové evidence, sledování zdravotního
stavu a provádění základních zooveterinárních opatření).
Je
schopen odborně obsluhovat, udržovat a opravovat potřebná technická zařízení.
Dovede hodnotit množství a kvalitu vykonané práce, vypočítat odměnu za
vykonanou práci a vést běžné provozní záznamy.
Absolvent
oboru má kladný vztah k životnímu prostředí, chápe jeho význam a
podílí se na jeho ochraně a tvorbě. Správně
se vyjadřuje v mateřském jazyce a ovládá základy komunikace v cizím
jazyce. Je schopen aplikovat poznatky z matematiky a biologie v praktických
činnostech. Znalosti základů výpočetní techniky vytváří u absolventa
oboru předpoklady pro obsluhu osobního počítače. Absolvent je schopen doplňovat
si získané vědomosti a dovednosti v takovém rozsahu, aby se mohl přizpůsobovat
novým poznatkům.
Aktivně
sleduje vývoj ekonomiky a státní i regionální zemědělské politiky. Ovládá
základy výroby a ekonomiky v různých formách podnikání v zemědělské
prvovýrobě (rodinná farma, družstevní podnik, obchodní společnosti) a službách
(specializovaný podnik služeb). Při práci dodržuje předpisy a zásady
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a protipožární ochrany.
K nejdůležitějším
žádoucím vlastnostem absolventa patří podle úrovně odpovídající stupni
výstupu z přípravy:
-
samostatně myslet a rozhodovat se,
-
cílevědomě, vyváženě, rozhodně a ekonomicky jednat,
-
aplikovat získané poznatky v praxi,
-
iniciativně a samostatně řešit úkoly na pracovišti,
-
schopnost samostatně pracovat na rodinné zemědělské farmě.
5.
Zdravotní požadavky na uchazeče
Při výběru do oboru z hlediska zdravotního stavu uchazeče vadí poruchy omezující funkce nosného a pohybového systému, postižení páteře, zejména onemocnění prognosticky závažná, postižení dolních končetin, onemocnění omezující pohyblivost a hbitost, postižení horních končetin, onemocnění omezující funkce velkých kloubů. Dále vadí chronická a alergická onemocnění kůže, zejména rukou a obličeje, přecitlivělost na biologická a mechanická dráždidla, alergická onemocnění dýchacích orgánů, nemoci srdeční, vleklé zánětlivé stavy, závažné poruchy rytmu a chlopňové vady, vrozené vady srdce heamodynamicky významné. Překážkou jsou nemoci ledvin, nephropatie provázené poruchami ledvin, nemoci zažívacího systému omezující těžkou fyzickou práci, nemoci nervové, provázené poruchami pohybových koordinací a funkcí. Přijati mohou být dále pouze chlapci a dívky bez nervových onemocnění, provázených poruchami pohybových koordinací a funkcí, záchvatových stavů dekompenzovaných a subkompenzovaných, bez akolapsových stavů jakékoliv etiologie (bez poruchy psychiky), bez poruchy sluchu ztěžující prostorovou orientaci.
Překážkou
přijetí jsou dále poruchy zraku, není-li centrální ostrost zraková alespoň
5/10 a J. č. 2 oboustranně s případnou korekcí, poruchy
prostorového vidění, alergické konjuktivitidy.
Pro
získání řidičského oprávnění je předpokladem lékařská prohlídka k ověření
smyslových a duševních schopností pro tuto činnost.
Do
učebního oboru mohou být přijati pouze uchazeči, jejichž zdravotní způsobilost
posoudil a na přihlášce potvrdil lékař. V případě změněné
pracovní schopnosti je nutné doporučení posudkové komise sociálního
zabezpečení.
6.
Požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví při práci a hygienu práce
Neoddělitelnou součástí vzdělávacího procesu je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, požární ochrany a hygieny práce.
Ve
vzdělávacím procesu musí výchova k bezpečnosti a ochraně zdraví při
práci vycházet z platných předpisů, tj. zákonů, prováděcích vládních
nařízení, vyhlášek a norem.
V prostorách
určených pro vyučování žáků je třeba vytvořit podle platných předpisů
podmínky pro zajištění bezpečnosti a hygieny práce. Je nevyhnutelné poučit
žáky o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a hygieně práce, zvláště
při vykonávání praktických cvičení.
Základními
podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a hygieny práce se rozumí:
a)
důkladné seznámení žáků s předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví
při práci, s protipožárními předpisy, s technologickými
postupy,
b)
používání technického vybavení, které odpovídá bezpečnostním a
protipožárním předpisům,
c)
používání osobních ochranných pracovních a čisticích prostředků podle
zpracovaného seznamu pro jejich poskytování,
d)
vykonávání stanoveného dozoru.
Práce
pod dozorem
-
vyžaduje trvalou přítomnost osoby pověřené dozorem, která dozírá na
dodržování BOZP a pracovního postupu. Tato osoba musí všechna pracovní místa
zrakově obsáhnout tak, aby mohla bezprostředně zasáhnout v případě
porušení bezpečnostních předpisů a pracovních pokynů nebo ohrožení
zdraví.
Práce
s dohledem
-
osoba pověřená dohledem zkontroluje pracoviště před zahájením práce a
pokud všechna pracovní místa zrakově neobsáhne, pak je v průběhu
prací obchází a kontroluje.
7.
Uplatnění absolventů
Uplatnění absolventů v praxi odpovídá úrovni ukončení studia. V rámci povolání zemědělec je absolvent zařazen do praxe v zemědělském podniku pro výkon různorodých činností v pěstování rostlin i v chovech hospodářských zvířat. Absolvent oboru získává předpoklady pro samostatné podnikání v oboru. Chlapci mohou dále vykonávat činnosti související s řízením, údržbou a opravami motorových vozidel, děvčata pak činnosti technickoadministrativního charakteru v zemědělském provozu. Uvedené další možnosti uplatnění absolventů závisí na absolvování příslušného volitelného odborného bloku.
8.
Možnosti dalšího vzdělávání absolventů
Absolventi učebního oboru, kteří vykonali úspěšně závěrečnou zkoušku, se mohou ucházet o přijetí do studijních oborů středních škol určených pro absolventy tříletých učebních oborů navazujících na předchozí přípravu. Studium probíhá v příslušné střední škole formou denního studia nebo studia při zaměstnání.