Kmenový obor: |
41-53-H Chovatel, chovatelské a zpracovatelské práce |
Učební obor: |
41-53-H/002 Rybář |
Dosažený stupeň vzdělání: |
střední odborné |
Způsob ukončení a certifikace: |
Závěrečná zkouška, výuční list |
Učební obor rybář má v systému odborného vzdělávání specifické postavení. Převažující biologický charakter tohoto oboru klade vysoké nároky na samostatné a profesionální plnění pracovních úkolů spojených s technickými a ekonomickými požadavky rybářských provozů. Kvalita a úroveň absolventů je úzce spojena s odborným a technickým zázemím školy. Vzdělávací program klade vysoké nároky na zdravotní způsobilost žáků a na dodržování pravidel při ochraně zdraví a bezpečnosti při práci.
Všeobecně vzdělávací složka profilu absolventa je charakterizována vědomostmi, dovednostmi a postoji přiměřenými rozumovým schopnostem a životním zkušenostem žáka.
Příprava žáka v učebním oboru směřuje k tomu, aby absolvent
- zdokonalil a upevnil své dovednosti potřebné k sebepoznání, seberegulaci a sebevýchově,
- upevnil a prohloubil si žádoucí postoje k osobním a i nadosobním hodnotám,
- dokázal vyhledávat informace důležité pro osobní i pracovní rozvoj, dovedl je používat, předávat a interpretovat jak v obecné, tak i odborné oblasti,
- chápal funkci spisovného jazyka a rozdíl mezi vyjadřováním spisovným a nespisovným, dovedl se správně a výstižně vyjadřovat v mateřském jazyce,
- byl schopen používat cizí jazyk jako prostředek dorozumění a předávání informací, porozuměl tématům pojednávajícím o otázkách osobního, společenského i pracovního života, dokázal se vyjadřovat v běžných řečových situacích, osvojil si odbornou terminologii potřebnou k výkonu svého povolání,
- uvědomoval si význam umění pro člověka, orientoval se v druzích a žánrech literatury, dovedl rozlišovat mezi hodnotnými díly a brakovou literaturou, byl tolerantní ke vkusu druhých,
- byl seznámen s historickým a kulturním vývojem v českých zemích i ve světě, dovedl se orientovat v současném politickém dění,
- cítil spoluodpovědnost za živou i neživou přírodu, za kulturní a historické památky a byl ochoten je ochraňovat,
- chápal základní principy humanity a fungování demokracie a disponoval dovednostmi potřebnými k aktivnímu občanskému životu,
- uvědomoval si svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva a respektoval práva ostatních lidí, byl připraven k soužití s různými společenskými minoritami, nepodléhal xenofobii, rasizmu a intoleranci,
- pociťoval odpovědnost za sebe sama, svou rodinu i širší lidské společenství, za svůj stát a jeho bezpečnost, plnil své občanské povinnosti a respektoval zákony,
- stavěl si v životě takové priority, které jsou v souladu s humanizmem, slušností a lidskou solidaritou a dovedl se orientovat v mezilidských vztazích,
- rozuměl základním matematickým pojmům, jejich vzájemným vztahům a souvislostem, prohloubil své numerické dovednosti a návyky, pochopil kvantitativní a prostorové vztahy, rozvíjel logické myšlení při řešení konkrétních problémů ve své profesi i v běžných životních situacích
- rozuměl základním principům přírodních jevů a zákonů a snažil se uplatnit získané poznatky v zájmu společnosti,
- osvojil a rozvinul dovednosti, které mu umožní poznávat přírodu i prostředí, ve kterém lidé žijí a pracují, zasazoval se o zlepšování životního prostředí a o jeho trvale udržitelný rozvoj,
- uměl řešit jednoduché pracovní i osobní problémy,
- uměl pracovat s počítačem na uživatelské úrovni, získávat informace pomocí nových informačních technologií a pracovat s nimi,
- orientoval se na trhu práce a aktivně rozhodoval o svém pracovním uplatnění,
- znal zásady ochrany lidí a majetku za mimořádných situací
- byl schopen poskytnout první pomoc při úrazu či náhlém onemocnění, ovládal zásady správné životosprávy a zdravého životního stylu, vytvořil si pocit odpovědnosti za vlastní zdraví,
- byl poučen o škodlivém vlivu návykových látek a o jejich negativním vlivu na lidský organizmus v důsledku neodpovědného a nezdravého způsobu života,
- měl vytvořeny předpoklady pro žádoucí přenos získaných pohybových dovedností do motoriky pracovních činností, ovládal kompenzační cvičení vhodná pro regeneraci tělesných i duševních sil, usiloval o rozvoj své tělesné zdatnosti a upevňování svého zdraví.
Absolvent po úspěšném vykonání závěrečné zkoušky
- chápe biologickou a chemickou podstatu chovu sladkovodních ryb a je schopen provést základní fyzikálně-chemické rozbory vody,
- má znalosti v oblasti anatomie a fyziologie sladkovodních ryb, vodní drůbeže a vodních organismů,
- ovládá technologii chovu sladkovodních ryb v rybnících, rybochovných zařízeních a chov ryb v řízeném prostředí,
- zná zásady plemenářské práce v chovu sladkovodních ryb,
- ovládá technologii umělých výtěrů sladkovodních ryb,
- umí odchovávat raná stadia sladkovodních ryb,
- je schopen pracovat v provozech rybích líhní různých typů a po zapracování dovede řídit jejich provoz,
- ovládá technologii krmení, přikrmování, výpočet krmných dávek,
- dovede zjišťovat přírůstky ryb, umí posoudit jejich zdravotní stav, stanovit a realizovat preventivní opatření a aplikovat léčiva,
- umí provádět meliorační zásahy s použitím mechanizace, vápnění a hnojení – je schopen určit dávky na základě chemických rozborů rybniční vody,
- ovládá distribuci a prodej ryb, technologii zpracování sladkovodních ryb spojenou se znalostmi předpisů a norem,
- ovládá pracovní postupy při zpracování ryb, umí likvidovat odpad ze zpracovaných ryb
- zajišťuje přepravu osob, hnojiv a krmiv s využitím mechanizačních prostředků v rybářství,
- ovládá obsluhu a údržbu mechanizačních prostředků v rybářské a z části i v zemědělské výrobě,
- je schopen provádět opravy všech druhů sítí používaných v rybářství, jejich kompletaci, síťování malorozměrných sítí,
- má základní znalosti o hospodaření na tekoucích vodách - rybářských revírech,
- zvládá opravy a údržbu provozních zařízení rybníků, sádek a odchovných zařízení,
- ovládá základní pracovní činnosti v chovu vodní drůbeže,
- ovládá základy chovu akvarijních ryb,
- ovládá základy ekonomiky, umí vést předepsanou evidenci.
Absolvent učebního oboru rybář je připraven vykonávat veškeré odborné práce v rybářské prvovýrobě, zastávat funkce výrobního charakteru, podnikat v oblasti rybářství a v souvisejících činnostech, po zapracování vést pracovní skupiny nebo rybářské firmy.
Jedná se zejména o
- intenzivní a polointenzivní chov ryb v rybnících a rybochovných zařízeních,
- obsluhu a vedení rybích líhní,
- provoz ve zpracovnách ryb, na sádkách, v distribuci a prodeji ryb,
- provozy vodohospodářských organizací,
- provozy přidružené rybářské výroby,
- funkce u rybářských organizací a svazů,
- organizace a firmy zabývající se zemědělskou a lesní výrobou.
Absolvent může dále pokračovat ve studiu příslušného studijního oboru, který navazuje na předcházející přípravu nebo i na jiných typech středních škol za podmínek stanovených příslušnými právními předpisy.