Dosažený
stupeň vzdělání:
úplné střední odborné
Způsob
ukončení a certifikace:
maturitní zkouška – vysvědčení o maturitní zkoušce
Výsledky
vzdělávání:
a) obecná úvodní část
Studijní obor veterinární prevence má v systému odborného vzdělávání specifické postavení. Získané úplné střední odborné vzdělání rozvíjí osobnost absolventa tím, že tvoří základ pro formování názoru, upevňuje morální a charakterové vlastnosti. Rozšiřuje obecné schopnosti včetně schopnosti adaptace na měnící se podmínky společenské reality. Toto vzdělání prohlubuje vztah k práci , zdokonaluje komunikační možnosti, prohlubuje poznatky o přírodě, člověku a společnosti . Umožňuje chápat vnitřní souvislosti mezi jevy, rozumět obecným zákonitostem, oceňovat kulturní hodnoty a využívat jich.
Po
odborné stránce je absolvent připraven tak , aby mohl vykonávat činnost středních
odborných pracovníků v oblasti péče o zdraví a užitkovost hospodářských
zvířat, hygieny potravin a ochrany životního prostředí. Absolvent má umět
využívat informace, má mít vypěstovánu potřebu soustavného vzdělávání
a zvyšování své kvalifikace. K nejdůležitějším osobnostním rysům
absolventa patří schopnost aplikovat získané vědomosti a dovednosti,
cílevědomě a rozvážně jednat, samostatně myslet a pohotově rozhodovat.
b) obecné vědomosti a dovednosti
Výuka
postupně a promyšleně směřuje k tomu, že po jejím ukončení žák:
·
disponuje dovednostmi potřebnými pro seberealizaci a sebehodnocení, má
utvořeno adekvátní sebevědomí, má pozitivní, demokratické společnosti
odpovídající hodnotovou orientaci
·
chápe fungování demokracie, disponuje vědomostmi a dovednostmi potřebnými
k aktivnímu občanskému životu, je připraven plnit své občanské
povinnosti, respektuje zákony a etické normy demokratické společnosti
·
uvědomuje si svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva a
respektuje práva ostatních lidí, je připraven k soužití s různými
společenskými minoritami, nepodléhá xenofobii, rasismu a intoleranci
·
chápe jazyk jako prostředek komunikace a systém, dokáže jej vhodně
užívat v nejrůznějších komunikativních situacích
·
uvědomuje si význam kultury osobního projevu pro společenské a
pracovní uplatnění, dovede se kultivovaně ústně a písemně vyjadřovat,
uplatňuje společenskou a řečovou etiketu
·
umí získávat a podávat potřebné informace, je schopen vyjadřovat
se o běžných věcech, kulturních zážitcích i odborné problematice výstižně
a logicky
·
má všeobecný kulturní rozhled, chápe umění jako specifickou výpověď
o skutečnosti, je si vědom významu umění pro člověka a hodnoty kulturních
památek, dovede si vybírat druhy a žánry umění, je tolerantní ke vkusu
druhých
·
cítí spoluodpovědnost za živou i neživou přírodu, za kulturní a
historické památky a je ochoten je ochraňovat
·
rozumí tomu, jakým historickým vývojem vznikla soudobá podoba světa
a dovede využívat poznatků o historii k hlubšímu porozumění své současnosti
·
je schopen využívat cizí jazyk jako prostředek mezikulturní
komunikace v rámci Evropy i světa, poznání kulturního bohatství druhých
národů, vzájemného porozumění a pochopení, ale i jako prostředek pro potřeby
svého povolání a dalšího vzdělávání
·
dokáže v cizím jazyce komunikovat v běžných společenských
i pracovních situacích, rozumí odbornému textu, uvědoměle pracuje s odpovídajícími
informačními zdroji, je motivován k dalšímu studiu cizích jazyků
·
používá správně matematické pojmy a jazyk matematiky, včetně
symboliky a terminologie
·
umí efektivně numericky počítat a používat proměnnou, dokáže
odhadnout výsledek, chápe kvantitativní a prostorové vztahy, užívá
geometrickou představivost
·
porozumí závislostem, umí zpracovávat získané údaje formou grafů,
diagramů, tabulek atd.
·
umí řešit problémy, je schopen matematizovat reálné situace, využívat
matematických postupů, pracovat s informacemi a obhájit vlastní řešení
·
má osvojeny základní přírodovědné vědomosti, které mu umožní
hlouběji porozumět přírodním jevům a procesům i odborným problémům svého
oboru, naučí se (např. v oblasti ekologie, ochrany zdraví atd.) zaujímat
aktivní postoje a hledat řešení problémů
·
dokáže poskytnout první pomoc při úrazu a náhlém onemocnění,
ovládá základy zdravovědy a zásady správné životosprávy, aktivně
usiluje o zdokonalování své tělesné zdatnosti a uvědomuje si její význam
· projevuje smysl pro čestnost a vzájemnou pomoc, je ohleduplný k ostatním
c) odborné vědomosti a dovednosti
Výuka
postupně a promyšleně směřuje k tomu, že po jejím ukončení žák:
·
ovládá odbornou terminologii studijního oboru
·
chápe biologickou a chemickou podstatu procesů probíhajících v organismech
rostlin a živočichů
·
umí běžnými metodami posoudit stav prostředí pro rostliny a zvířata
·
zná základní ekonomické pojmy a dovede se orientovat v tržní
ekonomice
·
ovládá řízení motorových vozidel skupiny B
· je vybaven poznatky o patologických účincích různého původu na zdraví a užitkovost zvířat
· zná základy zoohygieny a veterinární prevence v chovech zvířat
· má vědomosti o hlavních plemenech zvířat chovaných v České republice, o jejich rozmnožování a užitkových vlastnostech
· zná zásady ochrany pracovníků a hospodářských zvířat před zavlečením nákazy na území České republiky
· je schopen vyhotovovat podklady pro zpracování údajů výpočetní technikou a využívat těchto výsledků ve své činnosti
· je připraven organizovat reprodukční proces v zemědělském závodě, zjišťovat graviditu, vést normální porody a ošetřovat matku a mláďata po porodu
· umí posuzovat, hodnotit a zabezpečovat hygienické požadavky pro získávání hlavních produktů chovu hospodářských zvířat
· zná zásady správné výživy jednotlivých druhů a kategorií zvířat, umí pro ně sestavovat a optimalizovat krmné dávky
· umí kastrovat samce hospodářských zvířat, odborně upravovat kopyta a paznehty
· umí ošetřovat a obvazovat rány
· je schopen asistovat veterinárnímu lékaři při chirurgických a léčebných zákrocích
· dovede odebírat, laboratorně vyšetřovat a připravovat sperma zvířat k inseminaci
· je schopen inseminovat zvířata
·
je připraven ke kvalifikovanému vykonávání základních odborných
prací v daném oboru, rozumí teoretickým principům těchto činností a
ovládá jejich praktické provedení
·
je schopen cílevědomě uplatňovat své odborné vědomosti a
dovednosti při řešení jednoduchých problémových situací
·
má základní vědomosti o lécích a materiálech používaných při
výkonu profese veterinárního technika, a to i z hlediska negativního
dopadu na životní prostředí
·
je schopen využívat základních poznatků z ekonomiky a zásad
podnikání při nákupech zdravotnických materiálů
Možnosti uplatnění absolventa:
Absolvent
studijního oboru veterinární prevence má možnost uplatnit se především
jako:
·
laborant
·
asistent veterinárního lékaře
·
podnikatel při nákupu zvířat (klasifikátor)
·
majitel nebo pracovník ZOO butiku (zverimex)
·
inseminační technik
·
dealer farmaceutických firem, firem s laboratorními přístroji a
se zdravotnickou technikou
·
v útvarech státní správy, samosprávy, referáty životního
prostředí, ekologie
·
v pojišťovnictví (likvidace škod v zemědělství)
·
v plemenářských organizacích
·
podnikatel na úseku kosmetiky zvířat
·
odborný pracovník v útulku pro opuštěná zvířata
·
podnikatel v kynologii a hiporehabilitaci
·
biotechnik
·
ve veterinárně hygienické službě ve všech oblastech kontroly
potravin a surovin
živočišného původu
·
asistent ve výzkumu
·
v asanačních službách
·
odborný pracovník společenských a chovatelských organizací
·
odborný pracovník v krmivářském a potravinářském průmyslu
Absolventi studijního oboru
43-41-M/001 Veterinární prevence mohou pokračovat ve studiu na vyšších
odborných školách a vysokých školách.