PROFIL ABSOLVENTA
Obor vzdělání: |
53-41-H/002 Ošetřovatel |
Dosažený stupeň vzdělání: |
střední vzdělání s výučním listem |
Způsob ukončení a certifikace: |
závěrečná zkouška, vysvědčení o závěrečné zkoušce a výuční list |
Po ukončení studia a úspěšném vykonání závěrečné zkoušky je absolvent/absolventka připraven k výkonu práce zdravotnického pracovníka, který se pod odborným dohledem všeobecné sestry, porodní asistentky nebo radiologického asistenta v rozsahu své odborné způsobilosti podílí na poskytování základní ošetřovatelské péče a specializované péče v rámci ošetřovatelského procesu. Pod přímým vedením všeobecné sestry, porodní asistentky nebo radiologického asistenta asistuje při určených ošetřovatelských, diagnostických nebo léčebných výkonech. Pod přímým vedením všeobecné sestry a porodní asistentky se specializovanou způsobilostí v oboru, v souladu s diagnózou stanovenou lékařem, se podílí na poskytování vysoce specializované péče v rozsahu své odborné způsobilosti.
Absolvent byl vzděláván tak, aby získal nejen potřebné odborné vědomosti, dovednosti a návyky, ale také širší všeobecné vzdělání a dovednosti pro další vzdělávání a uplatnění se na trhu práce.
Absolvent se uplatní v různých zdravotnických a sociálních zařízeních např. v nemocnicích nebo ošetřovatelských centrech, v domácí ošetřovatelské péči, v léčebnách dlouhodobě nemocných, v ústavech sociální péče, ve stacionářích pro osoby se zdravotním postižením, v zařízeních pro seniory, hospice aj.
Vzdělávání v oboru směřovalo k tomu, aby žák:
- osvojil si základní dovednosti potřebné k poznání a regulování vlastní osobnosti, k péči o své zdraví a zvyšování fyzické zdatnosti;
- uměl se efektivně učit a byl připraven celoživotně se vzdělávat;
- uměl komunikovat na požadované úrovni s pacienty/klienty a jinými lidmi a zachovával obecně uznávaná pravidla slušného chování;
- vyjadřoval se v českém jazyce věcně jasně, srozumitelně a jazykově správně;
- uměl číst s porozuměním texty různého stylu a žánru a získávat z nich informace;
- uvědomoval si svou identitu a lidská práva, dovedl je obhajovat a zároveň byl připraven plnit své morální a zákonné povinnosti;
- nebyl nesnášenlivý k lidem jiného etnického původu, náboženství nebo kultury a respektoval jejich práva;
- poznal jiné kultury a nacházeli ve styku s nimi zdroje vlastního obohacování;
- rozuměl fungování demokracie a současnému dění ve společnosti a byl připraven aktivně se účastnit občanského života;
- uměl využívat získané vědomosti a dovednosti při řešení různých problémů a situací pracovního, osobního, sociálního, ekonomického a jiného charakteru;
- dovedl pracovat s informacemi z různých zdrojů včetně elektronických médií a přistupoval k nim kriticky, uvědomoval si nutnost posouzení hodnověrnosti informačních zdrojů;
- efektivně využíval prostředky informačních a komunikačních technologií v pracovním i v soukromém a občanském životě a pro další vzdělávání;
- používal cizí jazyk jako prostředek komunikace ve společenském životě nebo pro potřeby svého povolání a k poznávání jiných kultur;
- uměl používat matematických a přírodovědných poznatků při řešení praktických problémů v běžných životních i profesních situacích, byl ochoten chovat se ekologicky;
- chápal význam umění pro člověka a dovedl si vybrat z kulturní nabídky hodnotné podněty, uměl vhodně využívat umění i v pracovní činnosti;
- věděl, jak si počínat v situacích osobního ohrožení a za mimořádných událostí;
- uměl se orientovat na trhu práce, aktivně hledat zaměstnání, jednat s potenciálním zaměstnavatelem, byl připraven celoživotně se vzdělávat nebo rekvalifikovat.
Absolvent byl vzděláván tak, aby si osvojil vědomosti a dovednosti potřebné pro výkon jednotlivých činností v rámci ošetřovatelské péče pod odborným dohledem všeobecné sestry, porodní asistentky nebo radiologického asistenta, to je především činnosti zaměřené na uspokojování biologických, psychických i sociálních potřeb pacientů a klientů změněných nebo vzniklých v souvislosti s poruchou zdravotního stavu, zejména:
- provádění hygienické péče pacientům,
- provádění úpravy lůžka,
- provádění základní prevence proleženin,
- pomoc při podávání stravy pacientům, při jídle ležícím nebo nepohyblivým pacientům, popřípadě jejich krmení,
- péči o vyprazdňování pacientů, včetně případného provedení očistného klyzmatu,
- měření tělesné teploty, výšky a hmotnosti,
- doprovod pacienta na odborné vyšetření a ošetření,
- péči o úpravu prostředí pacientů,
- podílení se na zajištění herních aktivit dětí,
- provedení úpravy těla zemřelého,
- poskytování zdravotní péče v souladu s platnými právními předpisy a standardy v rámci zdravotnického týmu,
- předávání informací v rámci zdravotnického týmu a zejména práci se zdravotnickou dokumentací a informačním systémem zdravotnického zařízení,
- přejímání, kontrolu, manipulaci a uložení léčivých přípravků a zdravotnických prostředků (nástrojů, přístrojů, zdravotnického materiálu, pomůcek a prádla),
- desinfekci a sterilizaci zdravotnických prostředků.
Absolvent byl vzděláván tak, aby si osvojil odborné vědomosti, dovednosti a postupy nezbytné pro asistenci při určených ošetřovatelských, diagnostických nebo léčebných výkonech pod přímým vedením všeobecné sestry, porodní asistentky nebo radiologického asistenta zejména při:
- převazech akutních, chronických i operačních ran,
- podávání léčivých přípravků včetně aplikace injekcí a infúzí,
- odběru biologického materiálu,
- zavádění močového katétru a výplachu močového měchýře,
- sondování a péči o katétry.
Absolvent byl vzděláván tak, aby:
- v odborné komunikaci se vyjadřoval přesně, věcně a terminologicky správně, rozuměl základní latinské terminologii v rozsahu jeho činností,
- měl přehled o základních principech organizace a řízení zdravotnictví, nových trendech v péči o zdraví obyvatelstva,
- dodržoval požadavky na hygienu, bezpečnost a ochranu při práci ve zdravotnických nebo sociálních zařízeních,
- uměl se spolupodílet na pomoci pacientům překonávat problémy spojené s hospitalizací a vést je k dodržování léčebného režimu,
- dovedl vhodným způsobem komunikovat s pacienty s ohledem na jejich věk a dodržoval pravidla společenského chování,
- při ošetřování pacientů jednal taktně, ohleduplně a s empatií, dodržoval práva pacientů,
- při poskytování ošetřovatelské péče pacientům z odlišného sociokulturního prostředí jednal s vědomím jejich národnostních, náboženských, jazykových a jiných odlišností,
- dodržoval etické zásady ošetřovatelské péče a požadavky na ochranu informací,
- uměl si zorganizovat práci a byl schopen práce v týmu,
- pracoval svědomitě a dbal na kvalitu své práce, choval se hospodárně a ekologicky,
- dodržoval pracovně právní předpisy a požadavky na výkon pracovních činností ošetřovatele,
- osvojil si základní dovednosti potřebné pro seberegulaci a sebehodnocení, pro upevňování svého zdraví a zvládání náročných pracovních a životních situací,
- sledoval odborné informace v rámci svých činností a uměl s nimi efektivně pracovat,
- byl schopen uplatnit se na trhu práce.
Absolvent se může vzdělávat na středních zdravotnických školách, zejména v ošetřovatelských oborech, a v odborných kurzech pro zdravotnické pracovníky.