PROFIL ABSOLVENTA
Obor vzdělání: |
53-41-J/004 Zubní instrumentářka |
Dosažený stupeň vzdělání: |
střední |
Způsob ukončení a certifikace: |
závěrečná zkouška, vysvědčení o závěrečné zkoušce |
Po ukončení studia a úspěšném vykonání závěrečné zkoušky je absolvent/absolventka připraven k výkonu práce zdravotnického pracovníka, který pod odborným dohledem vykonává činnosti v rámci léčebné a diagnostické péče v oboru stomatologické prevence a zubního lékařství v rozsahu své odborné působnosti stanovené zákonem č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních) a vyhlášky č. 424/2004 Sb. MZ, kterou se stanoví činnosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků.
Absolvent byl vzděláván tak, aby získal nejen potřebné odborné vědomosti, dovednosti a návyky, ale také širší všeobecné vzdělání a dovednosti důležité pro další vzdělávání a uplatnění se na trhu práce.
Absolvent se uplatní na různých odborných pracovištích poskytujících léčebnou a diagnostickou péči v oboru stomatologické prevence a zubního lékařství.
Vzdělávání v oboru směřovalo k tomu, aby žák:
- osvojil si základní dovednosti potřebné k poznání a regulování vlastní osobnosti, k péči o své zdraví a zvyšování fyzické zdatnosti;
- uměl se efektivně učit a byl připraven celoživotně se vzdělávat;
- uměl komunikovat na požadované úrovni s pacienty/klienty a jinými lidmi a zachovával obecně uznávaná pravidla slušného chování;
- vyjadřoval se v českém jazyce věcně jasně, srozumitelně a jazykově správně;
- uměl číst s porozuměním texty různého stylu a žánru a získávat z nich informace;
- uvědomoval si svou identitu a lidská práva, dovedl je obhajovat a zároveň byl připraven plnit své morální a zákonné povinnosti;
- uznával lidi jiného etnického původu, náboženství nebo kultury za sobě rovné a respektoval jejich práva;
- poznal jiné kultury a nacházel ve styku s nimi zdroje vlastního obohacování;
- rozuměl fungování demokracie a současnému dění ve společnosti a byl připraven aktivně se účastnit občanského života;
- uměl využívat získané vědomosti a dovednosti při řešení různých problémů a situací pracovního, osobního, sociálního, ekonomického a jiného charakteru;
- dovedl pracovat s informacemi z různých zdrojů včetně elektronických médií a přistupoval k nim kriticky, uvědomoval si nutnost posouzení hodnověrnosti informačních zdrojů;
- efektivně využíval prostředky informačních a komunikačních technologií v pracovním i v soukromém a občanském životě a pro další vzdělávání;
- používal cizí jazyk jako prostředek komunikace ve společenském životě nebo pro potřeby svého povolání a k poznávání jiných kultur;
- uměl používat matematických a přírodovědných poznatků při řešení praktických problémů v běžných životních i profesních situacích, byl ochoten chovat se ekologicky;
- chápal význam umění pro člověka a dovedl si vybrat z kulturní nabídky hodnotné podněty, uměl vhodně využívat umění i v pracovní činnosti;
- věděl, jak si počínat v situacích osobního ohrožení a za mimořádných událostí;
- uměl se orientovat na trhu práce, aktivně hledat zaměstnání, jednat s potenciálním zaměstnavatelem, byl připraven celoživotně se vzdělávat nebo rekvalifikovat.
Absolvent byl vzděláván tak, aby si osvojil vědomosti a dovednosti potřebné pro výkon jednotlivých činností v rámci léčebné a diagnostické péče v oboru stomatologické prevence a zubního lékařství pod odborným dohledem zubního lékaře nebo dentální hygienistky, a to zejména:
- asistování při ošetřeních dutiny ústní,
- zpracovávání dentálních materiálů v ordinaci,
- péči o pacienty v průběhu ošetření zubním lékařem,
- vyvolávání RTG snímků,
- podílení se na přejímání, kontrole, manipulaci a uložení léčivých přípravků,
- podílení se na přejímání, kontrole, manipulaci a uložení a zdravotnických prostředků a prádla a na manipulaci s nimi,
- podílení se na dezinfekci a sterilizaci zdravotnických prostředků a prádla a na zajištění jejich dostatečné zásoby,
- poskytování zdravotní péče v souladu s platnými právními předpisy a standardy,
- předávání informací v rámci zdravotnického týmu a zejména práci se zdravotnickou dokumentací a informačním systémem zdravotnického zařízení.
Absolvent byl vzděláván tak, aby:
- v odborné komunikaci se vyjadřoval přesně, věcně a terminologicky správně, rozuměl základní latinské terminologii v rozsahu jeho činností,
- měl přehled o základních principech organizace a řízení zdravotnictví, nových trendech v péči o zdraví obyvatelstva,
- dodržoval požadavky na hygienu, bezpečnost a ochranu při práci, protipožární ochrany,
- dovedl vhodným způsobem komunikovat s pacienty s ohledem na jejich věk a dodržoval pravidla společenského chování,
- při poskytování zdravotní péče pacientům z odlišného sociokulturního prostředí jednal s vědomím jejich národnostních, náboženských, jazykových a jiných odlišností,
- dodržoval etické zásady zdravotní péče a požadavky na ochranu informací,
- uměl si zorganizovat práci a byl schopen práce v týmu,
- pracoval svědomitě a dbal na kvalitu své práce, choval se hospodárně a ekologicky,
- dodržoval pracovněprávní předpisy a požadavky na výkon pracovních činností zdravotní instrumentářky,
- osvojil si základní dovednosti potřebné pro seberegulaci a sebehodnocení, pro upevňování svého zdraví a zvládání náročných pracovních a životních situací,
- sledoval odborné informace v rámci svých činností a uměl s nimi efektivně pracovat,
- byl schopen uplatnit se na trhu práce.
Absolvent je povinen se celoživotně vzdělávat, a to zejména následujícími formami celoživotního vzdělávání v rozsahu určeném zaměstnavatelem:
- inovační kurzy,
- účast na školících akcích,
- samostatné studium odborné literatury.