CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU
53-42-N/002 Diplomovaný fyzioterapeut
Vyšší odborné studium absolventů středních škol
1. Charakteristika studijního oboru:
- Studijní obor diplomovaný fyzioterapeut připravuje žáky pro výkon povolání na specializovaných pracovištích léčebné rehabilitace, léčebné tělesné výchovy a fyzikální terapie.
- Studium umožňuje žákům získat základní odborné znalosti, které vyžaduje výkon povolání diplomovaného fyzioterapeuta ve specializovaných zdravotnických zařízeních. Patří sem učivo anatomie, fyziologie, kineziologie a patokineziologie, patologie. mikrobiologie, epidemiologie a hygieny, psychologie, vnitřního lékařství, chirurgie. traumatologie a ortopedie. pediatrie, gynekologie a porodnictví, neurologie, psychiatrie. Speciální vědomosti a dovednosti získávají s
tudenti ve vyučovacích předmětech didaktika tělesné výchovy, vyšetřovací metody, léčebná tělesná výchova, fyzikální terapie a fyzioterapie. Součástí studia je i výuka cizích jazyků.2. Organizace a forma studia:
- Studium je tříleté a ukončuje se absolutoriem. Pojetí a organizace studia vychází z vyšší mentální úrovně žáků - absolventů středních škol. Při studiu je kladen důraz na samostatnější získávání vědomostí a dovedností, využívání informační soustavy zdravotnictví a na praktické vyučování realizované
v odborných učebnách školy i ve zdravotnických zařízeních. V průběhu studia žáci absolvují odbornou praxi v celkovém rozsahu 14 týdnů v obdobích stanovených učebním plánem. Odborná praxe se realizuje na smluvně zajištěných zdravotnických zařízeních v činnostech stanovených učební osnovou.- Studium umožňuje vytváření samostatného myšlení a rozhodování a užívání vědomostí a dovedností při řešení konkrétních situací. S tím souvisí stálé rozvíjení dovedností v návyku pracovat s odbornou literaturou a vytváření vnitřní potřeby dále se vzdělávat. Uplatní se tady forma různých cvičení a řešení samostatných úkolů, besedy a diskuse s odborníky z různých oblastí léčebné preventivní péče a stáže na odborných pracovištích.
3. Podmínky přijetí:
Do l. ročníku tříletého vyššího odborného studia se přijímají uchazeči s úplným středním vzděláním nebo úplným středním odborným vzděláním. kteří splnili podmínky přijetí. stanovené ředitelem školy a stanovená zdravotní kritéria.
Kontraindikace pro studium v oboru diplomovaný fyzioterapeut:
1) Endokrinní a parendokrinní onemocnění. která znesnadňují adaptaci v pracovním kolektivu. nejsou vhodná pro styk s veřejností nebo vylučují lehkou až středné těžkou námahu.
2) Diabetes mellitus I. typu (u nemocných s častými hypoglykemiemi nebo u neukázněných pacientů).
3) Choroby a vady srdce a cév.vylučující lehkou až středně těžkou námahu.
4) Závažná onemocnění dýchacího ústrojí. která již vedla nebo v krátké době povedou k trvalému omezení respiračních funkcí.
5) Závažná chronická onemocnění ledvin a vývodových cest močových, vedoucí k závažné poruše funkce nebo až k selhání ledvin.
6) Nemoci jater.
7) Onemocnění a vady pohybového ústrojí nebo stavy po chirurgických zákrocích, které hrubě narušují funkci horních i dolních končetin a páteře
.8) Perinatálně vzniklá nebo získaná onemocnění CNS, narušující hybnou i jemnou motoriku homích končetin a hrubě porušující hybnost dolních končetin.
9) Epilepsie.
10) Poruchy duševní a poruchy chování.
11) Prokázaný sklon k abusu návykových látek a alkoholu.
12) Onemocnění a vady smyslové:
Oční: Závažná. zvláště alergická onemocnění spojivek a víček, recidivující a chronická onemocnění rohovky, uveálního traktu, sítnice a zrakového nervu.
Nároky na visus: |
dálka do 6/9 binokulárně nat. s korekcí do + 6D |
blízko do J. č. 3 nat. či s korekcí |
Předpokládají visus se snesitelnou korekcí, bez závažnějších progresivních změn lepšího oka a bez zúžení zorného pole pod +-45o(viz poznámka).
Poznámka: vyšetření provádí příslušný lékař (zorné pole orient. konfrontační zkoušku). při korekci nad +-:4D, oční dispenzarizaci či podezření na chronické oční onemocnění je nutné vyšetření oftalmologem, který může kritéria pro přijetí zpřísnit. výjimečně i povolit výjimku.
Sluch: Těžší sluchové vady různé geneze, které znesnadňují komunikaci a nejsou-li dobře technicky kompenzované.
13) Závažná kožní onemocnění a onemocnění typu atomického ekzému.
4. Metody a formy vzdělávání:
- Při všech formách vyučování se respektují obecně závazné právní předpisy. Při výběru forem je dávána přednost formám rozvíjejícím aktivitu studentů. Vedle běžných způsobů výuky se široce uplatňuje výuka ve specializovaných odborných učebnách školy a na odborných pracovištích zdravotnických zařízení.
- Rozpis učiva stanoví závazné učivo, které představuje 70 % stanovené hodinové dotace. Ředitel školy může využít zbývajících 30 % k doplnění o učivo potřebné z hlediska regionálních potřeb nebo tato časová dotace může být využita k prohlubování a upevňování vědomostí.
5) Další vzdělávání absolventů:
- Absolventi se mohou dále vzdělávat ve specializačním studiu organizovaném v resortu zdravotnictví.