PROFIL ABSOLVENTA
53-42-N/002 Diplomovaný fyzioterapeut
Vyšší odborné studium absolventů středních škol
Absolventi studia v oboru diplomovaný fyzioterapeut jsou připraveni pro činnosti zdravotnických pracovníků s vyšším odborným vzděláním v oblasti léčebné rehabilitace na úseku léčebné tělesné výchovy a fyzikální terapie. Jsou připraveni pro samostatný výběr a provádění fyzioterapeutických postupů při poskytování léčebné rehabilitace nemocným.
Odborný profil absolventa je charakterizován schopností aplikovat na konkrétní potřeby pacientů získané vědomosti a dovednosti, které umožňují absolventu v krátkém čase se kvalifikovaně uplatnit ve výkonu činností fyzioterapeuta i na specializovaných pracovištích léčebné rehabilitace.
K získání požadovaných schopností je třeba zejména:
- vědomostí z anatomie, fyziologie a patofyziologických podkladů fyzioterapie - vědomostí z kineziologie a patokineziologie.
- vědomostí a dovedností z vyšetřovacích metod v léčebné rehabilitaci,
- vědomostí a dovedností z rehabilitační léčby ve vnitřním lékařství, chirurgii, traumatologii a ortopedii. pediatrii, gynekologii a porodnictví a neurologii.
- vědomostí z psychologi
e, psychiatrie a mikrobiologie. epidemiologie a hygieny.Studium poskytuje nezbytné vědomosti z fyziologie a patofyziologie jako odborných východisek pro pochopení obsahu učiva léčebné rehabilitace, kineziologie a patokineziologie. Speciální profil dotváří učivo vyšetřovacích metod v léčebné rehabilitaci, fyzikální terapie, léčebné tělesné výchovy a ergoterapie. Součástí studia je jazykové vzdělávání.
Absolvent studijního oboru 53-55-7 Diplomovaný fyzioterapeut je připraven pro odbornou práci v léčebně preventivních zdravotnických zařízeních, v lázeňských zařízeních, ústavech sociální péče, rehabilitačních ústavech, včetně specializovaných pracovišť.
Absolvent je připraven pro výkon těchto činností:
a) Dle ordinace lékaře samostatně vypracovat plán fyzioterapie a uskutečňovat jej dle metodických postupů vytyčených na úseku léčebné tělesné výchovy, úseku fyzikální terapie.
b) Vykonávat předepsané funkční vyšetření, kineziologické rozbory, sledovat a dokumentovat stav nemocného a informovat lékaře o průběhu a výsledcích terapie.
c) Aplikovat cvičební metody a techniky individuálně nebo ve skupinách, provádět nácvik k používáni kompenzačních ortopedických pomůcek a přístrojů:
- provádět stanov
ené procedury fyzikální terapie, provádět metodiky cílené na druh onemocnění, provádět nácvik denních činností a soběstačnosti- provádět nác
vik základních fyzických funkcíd) Volbou vhodných psychologických postupů vytvářet podmínky pro dosažení aktivní spolupráce s pacientem; aktivně se zapojovat do procesu sociální readaptace u potřebných pacientů dětských i dospělých; u hospitalizovaných nemocných dodržovat zásady režimu a práce příslušného oddělení.
e) Spolupracovat s ostatními zdravotnickými pracovníky na úseku fyzioterapie; spolupracovat se sociálním pracovníkem a s pracovníky protetického oddělení.
f) Instruovat nemocné a členy jejich rodin, zejména rodiče ošetřovaných dětí o provádění domácích cvičení a otázkách denního režimu vzhledem k jejich zdravotnímu postižení.
g) Vykonávat návštěvní službu v rodinách.
Na úseku léčebné tělesné výchovy je absolvent připraven :
a) vykonávat funkční vyšetření a kineziologický rozbor, zpracovávat výsledky, hodnotit je a vést příslušnou dokumentaci.
b) analyzovat zdravotní stav nemocného a vypracovávat plán fyzioterapie,
c) aplikovat cvičební metodiky a speciální techniky u zvlášť' závažných onemocnění, event. komplikovaných závažných poruch; navrhovat nové metodické postupy a; způsob jejich testování základní cvičební metodiky v léčebné tělesné výchově, kondiční cvičení individuální a skupinové; dechová gymnastika statická, dynamická a lokalizovaná: relaxace pasivními pohyby; aktivní pohyby; polohování; cvičení dle svalového testu; reedukace posturálních funkcí; posilovací metody - izometrická kontrakce - zvrat fáze pohybu. rytmická stabilizace; cévní gymnastika, speciální metodiky v léčebné tělesné výchově: facilitační techniky - Kabatova metoda, Kenny metoda, podmiňování, mobilizační léčba - technika měkkých tkání, mobilizace periferních kloubů horních a dolních končetin, automobilizace páteře, metoda dle Brunkowové, metoda M.Roodové, metoda dle Feldenkreisse, základy metody manželů Bobathových. metody dr.Vojty, Brügerova cvičení, Klappova lezení, Freemanovy techniky, hippoterapie, hatjajógy - po absolvování nástupní praxe.
d) vhodnou kombinací základních a speciálních metodik v léčebné tělesné výchově využívat na úsecích medicíny jako je kardiochirurgie, respirační chirurgie, neurochirurgie, revmatologie, dialýza. dětská a dospělá onkologie; dětská neurologie. oddělení popálenin. stomatologie a stomatochirurgie, zařízení pro retardované děti - po nástupní praxi,
e) na úseku ortopedické protetiky učí nemocné používat, udržovat a upravovat protézy, ortézy a epitézy.
Po dalším doškolení může diplomovaný fyzioterapeut provádět metodiku LTV u sterility ženy.
Na úseku fyzikální terapie je absolvent schopen:
a) využívat prostředků fyzikální terapie v prevenci, diagnostice a léčbě nemocných.
b) dodržovat provozní řád a bezpečnost práce fyziatrického oddělení včetně protipožární ochrany a je schopen poskytovat první pomoc při úrazech
c) zajišťovat základní provoz používaných přístrojů.
d) poskytovat: vodoléčebné a teploléčebné procedury: omývání, otěry, zábaly, obklady, sprchy. střiky, koupele částečné, poloviční, celkové, přísadové, šlapací, perličkové, uhličité; parafinová léčba. sauna, kryoterapie, inhalační léčbu - inhalátory, masáže - manuální klasická, reflexní, segmentová. vazivová. sportovní, přístroji, masáže vodou - podvodní, vířivé, protiproudové plavání, světloléčbu - infračerven
é záření (solux), ultrafialové záření (HS), biotronová lampa. léčba modrým světlem, elektroléčbu - proudy dráždivé, klasická elektrodiagnostika. IT křivka. elektrostimulace, diadynamické proudy, inferenční proudy, proudy vysokofrekvenční - krátkovlná a mikrovlná diatermie, elektromagnetické pulzní pole. Ultrazvuk, Vazotrain, galvanoterapii. iontoforézu, elektroanalgezii, elektrogymnastiku.