Obor vzdělání: |
53-44-M/008 Ortoticko-protetický technik |
Dosažený stupeň vzdělání: |
střední vzdělání s maturitní zkouškou |
Způsob ukončení a certifikace: |
maturitní zkouška, vysvědčení o maturitní zkoušce |
Po ukončení studia a úspěšném vykonání maturitní zkoušky je absolvent/absolventka připraven k výkonu práce zdravotnického pracovníka, který vykonává činnosti v rámci léčebné a rehabilitační péče spočívající v navrhování, zhotovování a opravování ortopedických a protetických pomůcek na základě indikace lékaře a pod odborným dohledem ortotika-protetika stanovené zákonem č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních) a vyhlášky č. 424/2004 Sb. MZ, kterou se stanoví činnosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků.
Absolvent byl vzděláván tak, aby získal nejen potřebné odborné vědomosti, dovednosti a návyky, ale také širší všeobecné vzdělání a dovednosti důležité pro osobní život, další vzdělávání a uplatnění se na trhu práce.
Absolvent se uplatní na různých odborných protetických pracovištích ve zdravotnických zařízeních při výrobě a opravách ortopedických a protetických pomůcek.
- podílení se na konstrukčním řešení jednotlivých pomůcek v celém rozsahu oboru včetně využití nejnovějších technologií snímání měrných podkladů,
- konstruování ortotické pomůcky za použití modulárních komponentů a individuálně vyrobených částí, za využití poznatků vertikální stavby pomůcek,
- opravování ortopedických a protetických pomůcek,
- seznamování pacientů, případně osoby jimi určené nebo ošetřující osoby s pomůckami a provádění jejich základní zácviku s používáním pomůcek a se základy údržby,
- podílení se na přejímání, kontrole a uložení zdravotnických prostředků a prádla, na manipulaci s nimi a na jejich dezinfekci a sterilizaci a na zajištění jejich dostatečné zásoby,
- poskytnutí předlékařské první pomoci (v rozsahu odborné způsobilosti) a spolupráci při lékařské první pomoci, pro racionální jednání v situacích obecného (veřejného) ohrožení.
Absolvent byl vzděláván tak, aby:
- si osvojil odborné vědomosti, dovednosti a postupy nezbytné pro činnosti v rámci léčebné a rehabilitační péče spočívající v navrhování, zhotovování a opravování ortopedických a protetických pomůcek a v zácviku pacientů/klientů v používání pomůcek,
- v odborné komunikaci se vyjadřoval přesně, věcně a terminologicky správně, rozuměl latinské terminologii,
- měl přehled o organizaci a řízení zdravotnictví a o nových trendech v péči o zdraví obyvatelstva, znal programy na podporu zdraví obyvatelstva,
- dodržoval standardy odborných pracovních postupů, požadavky na hygienu, bezpečnost a ochranu zdraví při práci a protipožární ochrany,
- dovedl vhodným způsobem komunikovat s klienty, s ohledem na jejich věk, typ osobnosti, druh postižení a zdravotní stav, dodržoval pravidla společenského chování,
- uměl pomáhat klientům překonávat problémy spojené s následky úrazů nebo vrozených vad, vést je k dodržování léčebného režimu a k odpovědnosti za své zdraví,
- při péči o klienta jednal taktně, ohleduplně a s empatií, dodržoval práva klientů,
- při poskytování péče klientům z odlišného sociokulturního prostředí jednal s vědomím jejich národnostních, náboženských, jazykových a jiných odlišností,
- dodržoval etické zásady odborné péče a požadavky na ochranu informací,
- uměl si zorganizovat práci, pracoval individuálně i v týmu,
- pracoval svědomitě a dbal na kvalitu své práce, choval se hospodárně a ekologicky,
- dodržoval základní pracovněprávní předpisy a požadavky na výkon pracovních činností ortoticko-protetického technika,
- osvojil si dovednosti potřebné pro seberegulaci a sebehodnocení, pro upevňování svého zdraví a zvládání náročných pracovních a životních situací (pro prevenci syndromu vyhoření),
- sledoval odborné informace a uměl s nimi efektivně pracovat,
- byl schopen uplatnit se na trhu práce a aktivně rozhodovat o své profesní kariéře.
Absolvent byl vzděláván tak, aby:
- uměl číst s porozuměním texty různého stylu a žánru a efektivně zpracovával získané informace; rozuměl ikonickým textům, tj. vyobrazením, grafům, tabulkám, schématům atp.,
- se vyjadřoval kultivovaně a v souladu s normami českého jazyka, a to ústně i písemně,
- ovládal aktivně alespoň jeden cizí jazyk, byl schopen využívat jej pro řešení standardních i typických pracovních řečových situací a pro získání odborných informací,
- měl základní znalosti o fungování demokratické společnosti a o evropské integraci, osvojil si vědomosti a dovednosti potřebné k aktivnímu občanskému životu,
- dovedl využívat poznatků o historii k porozumění současnosti,
- si uvědomoval svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva, respektoval práva ostatních lidí i kulturní odlišnosti příslušníků jiných národností a etnik, nepodléhal rasismu, xenofobii a intoleranci,
- získal všeobecný kulturní rozhled, chápal význam umění pro život,
- uměl efektivně používat matematické vědomosti a dovednosti pro řešení reálných situací,
- si osvojil důležité přírodovědné poznatky, které mu lépe umožní porozumět přírodním jevům a procesům, vztahu člověka a přírody i některým odborným problémům oboru,
- uměl aplikovat zásady péče o zdraví a správné životosprávy v osobním životě, aktivně usiloval o zdokonalování své tělesné zdatnosti,
- si osvojil základní poznatky z ekonomiky potřebné pro porozumění fungování tržního hospodářství, uměl je vhodně využívat v osobním, popř. i v pracovním životě,
- uměl využívat pro osobní i pracovní účely a jako zdroj informací prostředky informačních a komunikační technologií,
- byl připraven a ochoten dále se vzdělávat, uměl formulovat, obhajovat a prezentovat svoje odborné názory a postoje.
Absolvent/absolventka, který/á úspěšně vykonal/a maturitní zkoušku, se může dále vzdělávat na vysokých nebo vyšších odborných školách a v odborných kurzech pro zdravotnické pracovníky.