CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU
Kód a název: |
63-41-M/004 Obchodní akademie |
Délka vzdělávacího programu a formy studia: | 4 roky denní studium, 5 let studium při zaměstnání večerní a dálkové |
Nezbytné podmínky pro přijetí
Vzdělávací program je určen pro žáky a další uchazeče, kteří splnili povinnou školní docházku. Uchazeči o studium nejsou omezeni stanovením zdravotních požadavků jdoucích nad rámec požadavků na středoškolské studium.
Vzdělávací program připravuje odborné pracovníky pro výkon širokého spektra ekonomických, obchodně podnikatelských, administrativních a organizačních činností ve všech typech organizací a pro další vzdělávání. Cílem studia je vybavit žáka kompetencemi nezbytnými pro profesní uplatnění a celoživotní učení.
Klíčové
kompetence
jsou obecně použitelné a mají přenositelný charakter. Tyto kompetence (komunikativní, personální, řešit problémy, využívat ICT a
pracovat s informacemi, aplikovat základní matematické postupy při
řešení praktických úkolů) umožňují zvládat obecné nároky jakéhokoli
pracovního uplatnění i osobního života a usnadňují zaměstnatelnost. Prolínají
všeobecným i odborným obsahem vzdělání.
Všeobecné
kompetence
vymezují široký poznatkový základ potřebný pro uplatnění člověka ve
společnosti i v osobním životě a umožňují socializaci a rozvoj
osobnosti. Vytvářejí předpoklady pro celoživotní vzdělávání a přispívají
i k profesionalizaci a adaptabilitě každého jedince. Prolínají především
všeobecným, ale v obchodní akademii ve velké míře též odborným
obsahem vzdělání.
Odborné
kompetence
zajišťují poznatkový základ potřebný pro získání odborné kvalifikace
a pracovní uplatnění člověka. Významně ovlivňují schopnost absolventa
uplatnit se na trhu práce, přizpůsobovat se jeho změnám a samostatně
rozhodovat o své profesní kariéře. Prolínají především odborným, ale
částečně i všeobecným obsahem vzdělání.
Obsah všeobecného a odborného vzdělávání je vymezen celkem v jedenácti obsahových okruzích. Učivo obsahových okruhů je obsaženo v různých vyučovacích předmětech. Při výuce jednotlivých předmětů se uplatňují vazby na související učivo jiných předmětů. Cílem je, aby si žáci osvojovali učivo ve vzájemných souvislostech. Důraz se klade na rozvíjení klíčových kompetencí a na osvojování dovedností před získáváním vědomostí, které mají časově omezenou platnost.
Všeobecné
vzdělávání
1.
Jazykové vzdělávání
Učivo je obsaženo zejména v předmětech český jazyk a
literatura a ve dva cizí
jazyky.
Okruh plní významnou socializační a kulturně vzdělávací funkci, neboť v návaznosti na předcházející vzdělávání rozvíjí komunikativní schopnosti žáků v mateřském jazyce i v cizích jazycích, učí je jazykově vstupovat do vzájemných kontaktů s druhými lidmi, pomáhá jim uplatnit se ve společnosti, zprostředkovává jim potřebné informace a přibližuje kulturní a jiné hodnoty. Jelikož je jazyk důležitým nástrojem myšlení, napomáhá jazykové vzdělávání rozvoji kognitivních schopností žáků, rovněž přispívá i ke tříbení jazykového a estetického cítění a k celkové kultivaci osobnosti žáka.
2.
Společenskovědní vzdělávání
Učivo
je obsaženo zejména v předmětech občanská nauka, dějepis a hospodářský
zeměpis.
Okruh má multidisciplinární charakter, neboť jeho základ tvoří soubor poznatků z řady vědních disciplín, zejména etiky, filozofie, politologie, psychologie a sociologie. Základním cílem společenskovědního vzdělávání však není jen vybavit žáka množstvím poznatků, ale i rozvíjet jeho sociální a osobnostní kultivaci. Osvojované poznatky mají usnadnit chápání sama sebe i druhých lidí, pochopit a vědomě akceptovat principy a normy demokratické společnosti.
3.
Matematické vzdělávání
Učivo je obsaženo zejména v předmětech matematika a statistika.
Okruh rozvíjí matematické myšlení a potřebné numerické i funkční dovednosti a návyky žáků, vybavuje je poznatky potřebnými jak pro studium daného oboru, tak pro orientaci v každodenním životě. Matematika se výrazně podílí na formování intelektuálních schopností žáků, především na jejich logickém myšlení.
4.
Přírodovědné vzdělávání
Učivo je obsaženo zejména v předmětech zbožíznalství a hospodářský zeměpis.
Okruh obsahuje vybrané poznatky z chemie a fyziky. Žáci si v návaznosti na předchozí přírodovědné vzdělávání osvojují poznatky o užitných vlastnostech základních sortimentních skupin zboží. Učí se chápat nebezpečí ohrožení přírody lidskými činnostmi a zaujímat postoje k problémům z oblasti péče o životní prostředí.
5.
Estetické vzdělávání
Učivo
je obsaženo zejména v předmětu český jazyk a literatura.
Okruh posiluje kultivační a výchovné vlivy na žáky. Podtrhuje význam mimouměleckého estetična jako důležitého faktoru tvorby životního i pracovního prostředí. V oblasti uměleckého estetična působí prostřednictvím děl jednotlivých druhů umění především na emocionální stránku lidské psychiky a ovlivňuje nejen vytváření systému estetických hodnot a norem, ale podněcuje i vlastní tvůrčí aktivitu žáků.
6.
Rozvoj tělesné kultury
Učivo
je obsaženo zejména v předmětu tělesná výchova.
je zaměřen na vytváření návyků směřujících k péči o tělo a zdraví jako jednoho z hlavních požadavků moderní společnosti. Vedle klasické tělesné výchovy rozvíjející fyzické dispozice žáků jsou zde vymezeny i požadavky na vědomosti a dovednosti z oblasti zdravotní výchovy.
Odborné
vzdělávání
7.
Práce s výpočetní a kancelářskou technikou
Učivo
je obsaženo zejména v předmětech informační technologie, písemná a
elektronická komunikace a účetnictví.
Obsahový okruh vede k získávání dovedností nezbytných k ovládání typického programového vybavení při řešení ekonomických úloh, vedení účetnictví, vyhotovování písemností, vyhledávání informací a komunikaci.
8.
Podnikání a podnikové činnosti
Učivo
je obsaženo zejména v předmětech ekonomika, právo, účetnictví,
statistika, informační technologie a písemná a elektronická komunikace.
Žáci
získávají znalosti z obchodního práva (např. právní formy podnikání,
obchodně závazkové vztahy, založení a zrušení podniku) a živnostenského
práva. Osvojují si vědomosti a dovednosti o podniku, podnikání a podnikových
činnostech (zajišťování oběžného a dlouhodobého majetku a zaměstnanců,
provádění hlavní činnosti). Učí se účtovat v syntetické a analytické
evidenci, zpracovávat a využívat k účtování příslušné doklady. Učí
se vyhotovovat typické písemnosti a využívat elektronickou komunikaci.
9.
Marketing a prodejní činnost
Učivo
je obsaženo zejména v předmětech ekonomika, zbožíznalství, hospodářský
zeměpis a písemná a elektronická komunikace
Učivo obsahového okruhu vede k pochopení marketingu jako metody řízení vycházející z potřeb zákazníků. Žáci se učí uplatňovat marketingový přístup při nákupu a prodeji. Okruh poskytuje znalosti o nástrojích marketingu, vlastnostech a hodnocení zboží. Žáci se učí vyhotovovat typické písemnosti při nákupu, prodeji a realizaci dodávky. Orientují se v postupu při prodeji zboží v tuzemsku a v zahraničí.
10. Financování podniku a finanční trh
Učivo
je obsaženo zejména v předmětech účetnictví, statistika, ekonomika,
informační technologie a písemná a elektronická komunikace.
Učivo obsahového okruhu rozvíjí kompetence k efektivnímu
hospodaření s finančními prostředky. Žáci získávají znalosti o
subjektech finančního trhu, činnostech bank, daňové soustavě a financování
podniku. Učí se účtovat v syntetické a analytické evidenci o nákladech
a výnosech, o daních a o tvorbě, rozdělení a použití hospodářského výsledku.
Seznamují se s obsahem zakladatelského rozpočtu,
účetních výkazů a daňových přiznání.
11. Národní a světové hospodářství
Učivo
je obsaženo zejména v předmětech ekonomika, statistika a informační
technologie.
Okruh obsahuje učivo o úloze státu v tržní
ekonomice, základních ukazatelích úrovně ekonomiky a opatřeních státu v hospodářské
oblasti. Učivo umožňuje žákům orientovat se v odborných informacích
z médií a porozumět vývoji ekonomiky. Žáci získávají představu o úloze
mezinárodního obchodu a o souvislostech národní a světové ekonomiky.
Studium orientované na rozvoj kompetencí žáků nelze realizovat tradičními metodami, ale výukou činnostně orientovanou. Uplatňuje se projektové vyučování, větší podíl samostatné práce žáků a týmová práce. Tyto metody simulují životní a pracovní situace a problémy, ve kterých si žák musí vyhledat potřebné informace a rozhodnout se o řešení sám nebo ve spolupráci s ostatními. V kompetenci ředitele školy je zařazení tzv. projektového týdne, ve kterém se žáci zabývají řešením projektů nadpředmětového charakteru a jejich prezentací. Ukázka žákovského projektu je součástí učebních dokumentů.
Nedílnou součástí vzdělávacího programu je praxe. Praxe se uskutečňuje přímo v reálných podmínkách podniků respektive organizací při výkonu činností v souladu s profilem absolventa (odborná praxe). Alternativní způsobem lze absolvovat praxi ve výuce, která simuluje reálné podmínky podniků formou fiktivní firmy, cvičné kanceláře nebo studentské společnosti (učební praxe).