PROFIL ABSOLVENTA
Kmenový obor: 6341M Ekonomika a podnikání
Kód a název : 63-41-M/004 Obchodní akademie
Dosažený stupeň vzdělání : úplné střední odborné
Způsob ukončení a certifikace : maturitní zkouška, maturitní vysvědčení
Výsledky vzdělávání
Vzdělávání vymezené
vzdělávacím programem vytváří předpoklady pro získání odborné
kvalifikace. Absolventi se uplatní v širokém spektru ekonomických,
obchodně podnikatelských, administrativních a organizačních činností ve všech
typech organizací. Jedná se zejména o podnikové činnosti (zajišťování
materiálu, investic a zaměstnanců, provádění hlavní činnosti,
prodej), účtování v syntetické
a analytické evidenci, vyhotovování písemností,
hospodaření s finančními prostředky, využívání prostředků informační techniky,
práci s informacemi a komunikaci.
Vzdělávací program je koncipován s ohledem na potřeby dalšího vzdělávání absolventů. Akcentuje všeobecné vzdělávání a široce profilující odborné vzdělávání a vytváří tak předpoklady pro celoživotní vzdělávání a seberealizaci absolventů oboru.
Vzdělávací program podporuje rozvoj obecně použitelných
klíčových kompetencí (komunikativní,
personální, řešit problémy, využívat ICT a pracovat s informacemi,
aplikovat základní matematické postupy při
řešení praktických úkolů), které umožňují zvládat obecné nároky
jakéhokoli pracovního uplatnění i osobního života a usnadňují zaměstnatelnost
absolventů.
Výuka postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení žák:
-
disponoval
rozvinutými dovednostmi potřebnými pro sebereflexi a sebehodnocení,
utvořil si adekvátní sebevědomí, měl pozitivní, demokratické společnosti
odpovídající hodnotovou orientaci,
-
chápal fungování demokracie, osvojil si vědomosti a dovednosti
potřebné k aktivnímu občanskému životu, byl připraven plnit své občanské
povinnosti, respektovat zákony a etické normy demokratické společnosti,
-
uvědomoval
si svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva a respektoval práva
ostatních lidí; byl připraven k soužití s lidmi se zdravotním
znevýhodněním i s příslušníky
společenských minorit, nepodléhal
xenofobii, rasismu a intoleranci,
-
chápal jazyk jako prostředek komunikace a systém, dokázal
jej vhodně užívat v nejrůznějších komunikativních situacích,
-
uvědomoval si význam kultury osobního projevu pro společenské
a pracovní uplatnění, dovedl se kultivovaně
ústně i písemně vyjadřovat, uplatňoval
společenskou a řečovou etiketu,
-
uměl získávat
a podávat potřebné informace, byl schopen vyjadřovat se o běžných věcech, kulturních zážitcích
i odborné problematice výstižně
a logicky,
-
získal všeobecný kulturní rozhled, chápal umění jako specifickou výpověď
o skutečnosti, byl si vědom hodnoty kulturních památek a chápal přínos umění
pro život člověka,
-
cítil spoluodpovědnost za živou i neživou přírodu, za kulturní a
historické památky a byl ochoten
je ochraňovat,
-
rozuměl tomu, jakým historickým vývojem vznikla soudobá podoba světa
a dovedl využívat poznatků o historii k hlubšímu porozumění své současnosti,
-
byl schopen používat dva cizí jazyky jako prostředek
interkulturní komunikace, poznávání kulturního bohatství druhých národů,
vzájemného porozumění a pochopení,
-
používal cizí jazyk k získávání informací z různých
zdrojů, byl motivován ke studiu cizích jazyků a byl schopen používat je
jako prostředek pro potřeby svého povolání i v mezinárodní
spolupráci,
-
používal správně matematické pojmy a jazyk matematiky, včetně
symboliky a terminologie,
-
uměl efektivně numericky počítat a užívat proměnnou, dokázal
odhadnout výsledek, chápal kvantitativní a prostorové vztahy, užíval
geometrickou představivost,
-
porozuměl
závislostem, uměl zpracovat získané údaje formou grafů, diagramů, tabulek
atd.,
-
uměl řešit problémy, byl schopen matematizovat reálné situace, využívat
matematických postupů, pracovat s informacemi
a obhájit vlastní řešení,
-
osvojil si základní přírodovědné vědomosti, které mu umožní
hlouběji porozumět přírodním jevům a procesům i odborným problémům svého
oboru, naučil se (např. v oblasti ekologie, ochrany zdraví atd.) zaujímat
aktivní postoje a hledat řešení problémů,
-
uvědomoval si odpovědnost za vlastní zdraví a aktivně usiloval o
zdokonalení své tělesné zdatnosti,
-
projevoval smysl pro čestnost, spolupráci a vzájemnou pomoc, byl
ohleduplný k ostatním,
-
ovládal programové vybavení při řešení ekonomických úloh včetně
práce s internetem,
-
ovládal základní funkce operačního systému, pracoval s programy
příslušenství Windows včetně práce s grafikou a s multimédii,
-
rychle a přesně ovládal klávesnici PC desetiprstovou hmatovou
metodou,
-
vyhledával informace v internetu,
-
komunikoval pomocí elektronické pošty,
-
vyhledával příslušnou právní
úpravu podnikání v zákonech nebo počítačových databázích,
-
orientoval se v základních dokumentech a dokladech z oblasti
ekonomiky a podnikání, vedení účetnictví a zpracování daní,
-
aplikoval odborné znalosti na typické příklady z podnikové praxe,
-
rozlišoval majetek podniku pro účely evidence, určoval potřebu
majetku, způsoby získávání a efektivní využití, vede evidenci majetku,
-
určoval způsob získávání, výběru, efektivního využití, odměňování
a evidence zaměstnanců,
-
uplatňoval znalosti práv a povinností zaměstnance a zaměstnavatele při
sjednávání, průběhu a skončení pracovního poměru na typických případech,
-
ovládal potřebné ekonomické propočty a rozhodoval se na jejich základě,
-
účtoval ručně a na počítači v syntetické a analytické
evidenci, vystavoval a likvidoval potřebné doklady,
-
vyhotovoval
na počítači podnikové písemnosti věcně, jazykově i formálně správné,
-
posuzoval vývoj ekonomiky státu podle statistických údajů,
- orientoval se ve světovém hospodářství a chápal význam ekonomické integrace,
- uplatňoval marketingový přístup při nákupu a prodeji,
- posuzoval užitné vlastnosti vybraných výrobků,
-
byl
schopen uplatnit odborné znalosti k ochraně svých práv jako spotřebitele
- orientoval se ve sjednávání kupní smlouvy a v postupu při realizaci dodávky,
-
v cizím
jazyce stylizoval základní písemnosti,
-
vyhotovoval a používal základní peněžní doklady a dokumenty,
-
sestavoval kalkulace úplných a neúplných nákladů a jednoduché
rozpočty a na základě výsledků přijímal závěry,
-
orientoval se v problematice poskytování a zajištění úvěru a
v podmínkách leasingu a prováděl výpočty úroků,
-
vypočítal ukazatele pro účely finanční analýzy a interpretoval výsledky,
-
prováděl
účetní uzávěrku a závěrku,
-
účtoval v syntetické a analytické evidenci náklady a výnosy včetně
časového rozlišení, transformoval hospodářský výsledek na základ daně
z příjmů,
-
orientoval se v soustavě daní a v její správě,
-
prováděl potřebné výpočty daní a sociálního a zdravotního pojištění,
-
účtoval o daních a o tvorbě, rozdělení a použití hospodářského
výsledku,
-
orientoval
se v zakladatelském rozpočtu, ve výkazu rozvaha, výkazu zisků a ztrát,
daňových přiznáních k DPH a k daním z příjmů.
Absolvent obchodní akademie se uplatní zejména v povoláních zaměřených na výkon ekonomických, obchodně podnikatelských a administrativních činností v podnicích všech právních forem a v ostatních organizacích včetně oblasti veřejné správy. Příkladem jsou povolání: ekonom, účetní, finanční referent, referent marketingu, sekretářka a další.
Absolvent je připraven také tak, aby po složení maturitní zkoušky mohl nastoupit do některé z forem terciárního vzdělávání, zejména ke studiu na vysoké škole nebo na vyšší odborné škole.