PROFIL ABSOLVENTA
Kmenový obor: 6343L Finančnictví a bankovnictví
Kód a název : 63-43-L/001 Peněžní manipulant
Dosažený stupeň vzdělání : úplné střední odborné
Způsob ukončení a certifikace : maturitní zkouška – vysvědčení o maturitní zkoušce
Výsledky
vzdělání
Obecná úvodní část
Absolvent získá potřebné vědomosti, dovednosti, postoje a návyky v rámci všeobecně vzdělávacích a odborných předmětů. Poměr těchto předmětů je vyvážen a určen především požadavky na trhu práce s ohledem na rychlý rozvoj společnosti především v oblasti ekonomiky, peněžnictví, finančního trhu a v oboru informačních technologií.
Odborná a mentální vyspělost absolventa odpovídá věku a dosaženému stupni vzdělání – úplnému střednímu odbornému v kontextu široce přijímaného občanství s ohledem na demokratické principy moderní společnosti a s nezbytným respektem k životnímu prostředí, k harmonickému vztahu k okolnímu světu a v neposlední řadě i sám k sobě.
Předpokládané vědomosti a dovednosti obecného charakteru
Výuka postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení
absolvent:
- disponoval rozvinutými dovednostmi potřebnými pro sebereflexi a sebehodnocení, utvořil si adekvátní sebevědomí, měl pozitivní, demokratické společnosti odpovídající hodnotovou orientaci,
- chápal fungování demokracie, osvojil si vědomosti a dovednosti potřebné k aktivnímu občanskému životu, byl připraven plnit své občanské povinnosti, respektovat zákony a etické normy demokratické společnosti,
- uvědomoval si svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva a respektoval práva ostatních lidí, byl připraven k soužití s různými společenskými minoritami, nepodléhal xenofobii, rasismu a intoleranci,
- chápal jazyk jako prostředek komunikace, dokázal jej vhodně užívat v nejrůznějších komunikativních situacích,
- uvědomoval si význam kultury osobního projevu pro společenské a pracovní uplatnění, dovedl se kultivovaně ústně i písemně vyjadřovat, uplatňoval společenskou a řečovou etiketu,
- uměl získávat a podávat potřebné informace, byl schopen vyjadřovat se o běžných věcech, kulturních zážitcích i odborné problematice výstižně a logicky,
- získal všeobecný kulturní rozhled, chápal umění jako specifickou výpověď o skutečnosti, byl si vědom významu umění pro člověka a hodnoty kulturních památek, dovedl si vybírat druhy a žánry umění, byl tolerantní ke vkusu druhých,
- cítil spoluodpovědnost za živou i neživou přírodu, za kulturní a historické památky a byl ochoten je ochraňovat,
- rozuměl tomu, jakým historickým vývojem vznikla soudobá podoba světa a dovedl využívat poznatků o historii k hlubšímu porozumění své současnosti,
- byl schopen používat cizí jazyky jako prostředek mezikulturní komunikace v rámci Evropy i světa, poznávání kulturního bohatství druhých národů, vzájemného porozumění a pochopení, ale i jako prostředek pro potřeby svého povolání a dalšího vzdělávání,
- dokázal v cizím jazyce komunikovat v běžných společenských i pracovních situacích, rozuměl odbornému textu, uvědoměle pracoval s odpovídajícími informačními zdroji, v druhém cizím jazyce je schopen porozumět předloženému textu a zorientovat se v běžných situacích, byl motivován k dalšímu studiu cizích jazyků,
- používal správně matematické pojmy a jazyk matematiky, včetně symboliky a terminologie,
- uměl efektivně numericky počítat a užívat proměnnou, dokázal odhadnout výsledek, chápal kvantitativní a prostorové vztahy, užíval geometrickou představivost,
- porozuměl závislostem, uměl zpracovat získané údaje formou grafů, diagramů, tabule, atd.,
- uměl řešit problémy, byl schopen matematizovat reálné situace, využívat matematických postupů, pracovat s informacemi a obhájit vlastní řešení,
- osvojil si základní přírodovědné vědomosti, které mu umožní hlouběji porozumět přírodním jevům a procesům i odborným problémům svého oboru a naučil jich využívat při řešení problémů,
- dostatečně si rozvinul úroveň pohybových dovedností a aktivně usiloval o rozvoj své tělesné zdatnosti,
- projevoval smysl pro čestnost, spolupráci a vzájemnou pomoc, byl ohleduplný k ostatním,
- mohl vést kolektiv pracovníků a byl schopen týmové práce.
Předpokládané vědomosti a dovednosti odborného charakteru
Po
ukončení přípravy ve studijním oboru peněžní manipulant a po úspěšném
vykonání maturitní zkoušky absolvent:
- aktivně využívá znalost základních ekonomických pojmů a souvislostí, chápe příčiny a důsledky stavu a vývoje základních ekonomických jevů a procesů,
- ovládá finanční a manažerské účetnictví, včetně účetnictví pro peněžní ústavy, umí vyhodnotit získané informace a využít je pro řízení,
- dovede psát desetiprstovou hmatovou metodou, umí stylizovat a vyhotovovat obchodní dopisy včetně cizojazyčné korespondence s využitím standardní kancelářské techniky
- orientuje se v právním řádu a základních ustanoveních práva obchodního, živnostenského, občanského, pracovního a rodinného,
- ovládá práce s výpočetní technikou – práce s textovým editorem, tabulkovým procesorem, databázovými programy,
- umí zpracovávat ekonomické informace s využitím výpočetní techniky, vyhodnocovat je a vyvozovat závěry,
- využívá výpočetní techniku jako zdroje informací,
- provádí analýzu finančního hospodaření podniku,
- ovládá zásady organizace práce na pracovišti, řízení menšího kolektivu pracovníků a práce v týmu,
- se umí orientovat v oblasti bankovnictví, pojišťovnictví a v oblasti cenných papírů a obchodování s nimi. Zná podstatu základních produktů, které nabízí peněžní ústavy, zná základní druhy cenných papírů a principy finančního trhu. V oblasti pojišťovnictví ovládá pojistnou techniku, analýzu rizika a má přehled o jednotlivých pojišťovacích produktech.
Možnosti
uplatnění absolventa
Cílem studijního oboru peněžní manipulant je výchova absolventů v oboru rychle se rozvíjející ekonomiky, bankovnictví, pojišťovnictví a v oblasti finančního trhu.
Absolventi najdou uplatnění v oblasti provozních činností finančnictví a v nejrůznějších ekonomicko-administrativních profesích ve všech sférách národního hospodářství.
Absolventi, kteří úspěšně vykonali maturitní zkoušku, se mohou ucházet o studium na vysokých školách a na vyšších odborných školách.