CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU
Kód a název : |
63-51-J/001 Obchodní škola |
Vstupní předpoklady žáků : |
Studijní obor je určen pro žáky a další uchazeče, kteří splnili povinnou školní docházku a kteří splnili podmínky přijímacího řízení |
Délka a forma studia |
3 roky denního studia |
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávací program je koncipován tak, aby zabezpečil všeobecné a odborné vzdělávání na úrovni středního odborného vzdělání pro uplatnění v oblasti ekonomiky a podnikání.
Všeobecné vzdělávání se realizuje ve svém komplexu a tam, kde je to funkční, se prolíná se vzděláváním odborným. Ve všeobecném a odborném vzdělávání se klade důraz na osvojování klíčových dovedností, které jsou z hlediska budoucího uplatnění žáků nejdůležitější.
Charakteristika obsahových složek
a) Všeobecné vzdělávání
naplňuje cíle profilu absolventa v následujících složkách:
-
Jazykové vzdělávání plní významnou socializační a kulturační
funkci, neboť v návaznosti na předcházející vzdělávání
rozvíjí komunikativní kompetenci žáků v mateřském a cizím jazyce,
učí je jazykově vstupovat do vzájemných kontaktů s druhými lidmi, pomáhá
jim uplatnit se ve společnosti, zprostředkovává jim potřebné informace a přibližuje
kulturní a jiné hodnoty. Jelikož jazyk je důležitým nástrojem myšlení,
napomáhá jazykové vzdělávání rozvoji kognitivních schopností žáků a
jejich logického myšlení, na druhé straně přispívá i ke tříbení
jazykového a estetického cítění a k celkové kultivaci osobnosti žáka.
Jazykové vzdělávání se realizuje v předmětech český jazyk a literatura
a cizí jazyk. Studium cizím jazykům navazuje na výuku na základní škole.
-
Společenskovědní vzdělávání má multidisciplinární charakter, neboť jeho základ tvoří
soubor poznatků z řady vědních disciplín (etiky, politologie, psychologie
atd.). Základním cílem společenskovědního vzdělávání však není
vybavit žáky množstvím poznatků, nýbrž sociální
a osobnostní kultivace žáků. Osvojené poznatky mají
usnadnit žákům pochopit sama sebe i druhé lidi, naučit se žít v užším
i širším společenství, chápat a vědomě akceptovat principy a normy
dané společnosti.
-
Estetické vzdělávání má kultivační a výchovné poslání.
Na estetické vzdělávání je nutno nahlížet jako na formativní oblast vzdělávacího
procesu, která se realizuje jednak
přes vlastní tvůrčí činnost žáků, jednak přes poznání a pochopení
krásy prostřednictvím konkrétních uměleckých i šířeji chápaných
estetických výtvorů různých žánrů. Estetické vzdělávání
se realizuje především v literární složce předmětů český
jazyk a literatura. Vychovává k citlivému vztahu ke kulturním hodnotám
společnosti a životnímu prostředí.
- Matematické vzdělávání rozvíjí numerické dovednosti a návyky žáků, vybavuje je poznatky potřebnými jak pro studium daného oboru, tak pro úspěšnou profesionální činnost a orientaci v každodenním životě v moderní společnosti. Matematika se významně podílí na formování intelektuálních schopností žáků, především na rozvoji jejich logického myšlení. Matematické vzdělávání se realizuje v předmětu matematika a v předmětu hospodářské výpočty.
-
Přírodovědné vzdělávání obsahuje vybrané poznatky z biologie,
chemie a fyziky. Žáci si osvojují nejdůležitější pojmy, veličiny a zákonitosti
nutné k pochopení jevů a procesů v přírodě, odborné praxi i v každodenním
životě. Z ekologického hlediska se žáci učí chápat nebezpečí ohrožení
přírody lidskými činnostmi a zaujímat postoje k problémům v oblasti
péče o životní prostředí.
-
Tělesná kultura přispívá k všestrannému a harmonickému
vývoji žáků rozvojem jejich pohybových schopností a osvojováním vědomostí
a dovedností ze zdravotní výchovy.
b) Odborné vzdělávání
Složka odborného vzdělávání
je odvozena od základního kurikula vypracovaného v podobě vzdělávacích cílů
a obsahových okruhů pro vzdělávací
směr ekonomika, administrativa, podnikání. Poskytuje žákům ucelený soubor teoretických vědomostí, praktických
dovedností a návyků nezbytných pro jejich budoucí uplatnění. Ve složce
odborného vzdělávání jsou účelově propojeny poznatky z oblasti ekonomiky
podniku, zpracování ekonomických informací, techniky administrativy, účetnictví,
práva a ústní a písemné komunikace.
Učivo z oblasti ekonomiky
podniku je zaměřeno na pochopení základních principů fungování
tržní ekonomiky a podstaty podnikání. Obsahový okruh zahrnuje učivo o
právní úpravě organizace podniku a o náplni konkrétních
podnikových činností.
V obsahovém okruhu zpracování ekonomických
informací si žáci osvojují vědomosti a dovedností nezbytné pro
zjišťování informací o stavu a vývoji ekonomických jevů, jejich zpracování
a vyhodnocování. Učí se pracovat se standardními aplikačními softwarovými
soubory.
V obsahovém okruhu technika administrativy
žáci získávají dovednosti přesného psaní desetiprstovou hmatovou
metodou, vyhotovování písemností v normalizované úpravě a manipulace
s písemnostmi. Učí se užívat prostředky dokladové, evidenční a
reprografické techniky a ovládat textové editory.
Učivo o účetnictví umožňuje žákům osvojit
si dovednosti pořizovat a zpracovávat účetní doklady, získávat vědomosti
o systému finančního účetnictví, osvojovat si dovednosti potřebné k provádění
účetních operací, účetní uzávěrky, tvorbě kalkulací a rozpočtů.
V obsahovém
okruhu právo je utvářeno právní vědomí žáků na úrovni
potřebné pro výkon ekonomických činností. Předmět navazuje na učivo práva
obsažené v občanské nauce. Žáci získávají přehled o právním řádu a
systému práva v České republice s důrazem na právo obchodní, živnostenské
a pracovní.
Učivo z oblasti ústní a písemné komunikace
navazuje na jazykové a společenskovědní vzdělávání. Rozvíjí vyjadřovací
schopnosti a pěstuje kultivovaný ústní projev při jednání s obchodními
partnery a spolupracovníky. Žáci získávají vědomosti o věcném
obsahu a stylizaci obchodních dopisů a dalších písemností, učí se
správně zpracovávat písemnosti po stránce věcné, jazykové a formální.
Součástí vzdělávání je odborná praxe. Žáci aplikují teoretické znalosti v reálném prostředí podniků a organizací, seznamují se s pracovní atmosférou a navazují kontakty s potenciálními zaměstnavateli.
c) Klíčové dovednosti
Vzdělávací program vede k dlouhodobému cílenému osvojování klíčových dovedností jako jsou dovednosti komunikativní, personální a interpersonální, dovednosti řešit problémy a problémové situace, numerické aplikace, dovednosti využívat informační technologie a pracovat s informacemi. Klíčové dovednosti mají ucelený a nadpředmětový charakter s dlouhodobou platností. Pomáhají při adaptabilitě žáka v měnícím se prostředí, a tak úzce souvisí s celkovou vzdělaností žáka.
Od 1. ročníku je výuka směřována k realizaci jednotlivých cílů klíčových dovedností ve všech vyučovacích předmětech. Osvojení komunikativních dovedností probíhá především v českém jazyce a literatuře, kde se zvláštní důraz klade na samostatné ústní i písemné projevy žáků. Totéž platí i pro výuku cizích jazyků.
Sociální aspekty komunikativních dovedností, personální a interpersonální dovednosti a dovednosti řešit problémy a problémové situace jsou zohledňovány především v občanské nauce a předmětu právo. Obdobně jsou tyto dovednosti osvojovány v tělesné výchově. Dovednosti zpracovávat informace a pracovat uživatelským způsobem s PC jsou osvojovány v 1. ročníku v předmětech výpočetní technika, obchodní korespondence a v dalších odborných předmětech. V 1. ročníku se rovněž věnuje pozornost rozvíjení dovedností v oblasti numerických aplikací, personálních a interpersonálních dovedností a komunikativních dovedností.
Tyto cíle se realizují průběžně
při řešení komplexně koncipovaných praktických úkolů simulujících reálné
pracovní situace (projektové vyučování). Při řešení úkolů dochází k integraci
a aplikaci poznatků z matematiky, odborných ekonomických předmětů
(pro možnost realizace cílů numerických aplikací), občanské nauky
(pro možnost realizace cílů interpersonálních a personálních dovedností),
českého a cizího jazyka (pro možnost realizace cílů komunikativních
dovedností). Úkoly jsou předkládány ve formě žákovských projektů, které
obsahově navazují na učivo probrané v příslušných předmětech a
mají postupně komplexnější a složitější charakter. O časovém vymezení
rozhodují vyučující, kteří žákovské projekty zadávají.
Organizace výuky
Délka studia činí 3 roky. Organizace výuky se řídí platnými právními předpisy.
Pro uplatňování specifických požadavků trhu práce, škol a žáků příslušného regionu slouží volný učební plán s vyjádřením přípustného rozmezí hodinové dotace jednotlivých předmětů. Učební plán konkretizovaný na daný školní rok je součástí povinné dokumentace školy.
Ve 2. a 3. ročníku probíhá
odborná praxe v rozsahu dvou
týdnů, a to buď v reálném podnikovém prostředí nebo simulovaně ve
škole pod dohledem učitelů (např. fiktivní firmy).
Metodické
přístupy
Pojetí výuky ve všech vyučovacích předmětech vychází z následujících tezí:
- uplatňuje se vhodná motivace, která stimuluje žáka v zájmu o učivo,
- výběr učiva je prováděn na základě praktických životních potřeb žáka,
- ve výuce se dává přednost aktivizujícím metodám práce žáků, důraz je kladen na dovednosti, včetně intelektuálních dovedností a na ovlivňování žákovských postojů,
- příklady pro konkretizaci a aktualizaci učiva jsou vybírány z hlediska životních zkušeností žáků tak, aby co nejvíce napomáhaly pochopení učiva,
- ve všech vyučovacích předmětech se předpokládá důsledná zpětná vazba, čímž se rozumí neustálé sledování toho, zda jsou cíle naplňovány a do jaké míry,
- v případě žáků s tělesným postižením se důsledně dodržuje individuální přístup (tempo práce, způsob zachycování poznatků atd.).
V odborné složce vzdělávání se důsledně uplatňuje činnostní pojetí výuky. Tímto způsobem jsou žáci připravováni k samostatnému výkonu příslušných činností a k řešení problémových situací, které se přitom běžně vyskytují. Důležité je cílevědomé působení všech vyučujících směřující k tomu, aby si žáci osvojili klíčové dovednosti zabezpečující jejich žádoucí profesní flexibilitu. Za účelem realizace cílů klíčových dovedností se ve výuce aplikují diskusní metody, metody řešení problémových příkladů a příkladů výchovně-vzdělávací hry, metody řešení mezních a konkrétních situací aj.
V průběhu studia se uplatňuje projektová metoda výuky, která spočívá v zadání a řešení komplexních praktických úkolů – žákovských projektů, integrujících dílčí složky obsahu vzdělávání vzdělávacího programu. V jejím rámci se navozují přímé podmínky pro aktivní a intenzívní činnost žáků, jako např. vhodné sociálně-interakční komponenty vyučování, vědomí cíle ve společné činnosti kolektivu žáků a učitele, zdůraznění motivačních předpokladů vyučování řešením praktických cílů žákovských projektů, navazování a řešení problémových situací aj.