CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU

 

 

1. Základní údaje    

     Délka přípravy: 2 roky

     Základní podmínky pro přijetí: úspěšně dokončený tříletý učební obor, výuční list

     Způsob ukončení: maturitní zkouška

     Poskytované vzdělání: úplné střední odborné vzdělání

 

 2. Stručný popis oboru 

            Studijní obor prohlubuje a rozšiřuje znalosti, které žáci získali ve tříletém učebním oboru. Toto rozšíření a prohloubení je zaměřeno především do oblasti administrativně ekonomické s cílem připravit absolventa pro podnikatelskou dráhu.

  

3.  Profil studijního oboru 

            Absolvent je připraven pro dráhu podnikatele, majitele firmy či společnosti. Získává tedy znalosti převážně z oblasti ekonomické a administrativní, ale zvyšuje si zároveň úroveň již získaného vzdělání. Důraz je kladen i na zvýšení jazykově komunikativních dovedností.

 

            Profil absolventa dotváří SOU v návaznosti na získanou profesi a podle potřeb regionu, požadavků úřadů práce a zaměstnavatelských svazů.

 

            Při stanovování speciálního obsahu se vycházelo z toho, že rozvíjející se tržní ekonomika vyžaduje od všech občanů podnikavost a vede stále více lidí k samostatnému podnikání. Proto jsou tyto tendence osou odborné přípravy. Vždy se přitom vychází z toho, že se jedná o nástavbové studium již vyučených lidí. Zejména se musí rozšířit jejich vědomost v oblasti administrativní a ekonomické. Toto se děje v předmětech podnikatelského zaměření. Tyto stanovené vyučovací předměty je možno podle podmínek regionu doplnit o volitelné předměty. Cílem všech těchto předmětů je dát žákům dostatečné znalosti z ekonomické oblasti a naučit je tyto znalosti aplikovat na situace, se kterými se bude podnikatel nejčastěji setkávat.

 

            Typickými činnostmi, kterými se absolventi studijního oboru podnikání budou zabývat, jsou manažerské a marketingové činnosti ve firmě či společnosti, činnosti spojené s nákupem, výrobou a prodejem, činnosti zabezpečující finanční hospodaření firmy či společnosti, jako je např. účetnictví, cenová tvorba, daňová agenda, dále činnosti spojené se získáváním a využíváním informací a jejich počítačovým zpracováním. Vzhledem k tomu, že studium je realizováno denní formou, je třeba udržovat profesionální znalosti a dovednosti žáků. K tomu účelu se do učebního plánu zařazují jako výběrové specifické odborné předměty, které mají charakter inovační nebo specializační (jejich výběr a obsah stanoví škola).

 

            Nedílnou součástí odborného vzdělávání je i znalost zákonů a právních předpisů potřebných pro hospodářsko-podnikatelskou činnost včetně předpisů týkajících se BOZP a hygieny práce. Kromě odborných znalostí je jedním z činitelů podnikatelské úspěšnosti také dovednost jednat s lidmi, tzn. dovednost kultivovaně, v souladu s etickými, společenskými a jazykovými normami řešit různé pracovní situace a motivovat spolupracovníky a zákazníky v souladu se svými záměry. Tyto dovednosti žáci získávají v předmětech psychologie, marketing a management, český jazyk a základy společenských věd. Proto je žádoucí uplatňovat ve výuce těchto předmětů také nácvik řešení konkrétních problémů a situací. 

 

4. Zařazení absolventů 

            Po ukončení studia je absolvent připraven pro podnikatelské činnosti zejména v oboru své profese. 

 

5. Možnosti dalšího vzdělávání absolventů 

            Absolventi studijního oboru, kteří úspěšně vykonali maturitní zkoušku, se mohou ucházet o studium na vysokých školách a o pomaturitní studium za stejných podmínek jako absolventi ostatních druhů středních škol poskytujících úplné střední vzdělání. 

 

6. Metodické poznámky k zavedení a označení studijního oboru, 

            Studijní obor „…-96-4 Podnikání v oboru …“ navazuje na libovolný tříletý učební obor. Vyučovací předměty jsou společné s výjimkou výběrových odborných předmětů, které se stanoví podle absolvovaného učebního oboru (skupiny oborů) žáků, jejich zájmů a potřeb příslušného regionu.

 

Označení studijního oboru: 

a) Pětimístný číselný kód

-        Jako první dvojčíslí kódu se uvede skupina studijních oborů – viz oddíl D, přílohy vyhlášky o středních školách, ve znění pozdějších předpisů. Návaznost skupin nástavbových oborů na jednotlivé tříleté učební obory je stanovena v oddílu E, sloupec 7 přílohy uvedené vyhlášky.

-        Druhé dvojčíslí je pro všechny studijní obory Podnikání v oboru … „96“.

-        Poslední číslo kódu je „4“.

 

b) Název oboru je tvořen slovy „Podnikání v oboru …“. Obor podnikání je dán názvem konkrétního učebního oboru, který žák úspěšně absolvoval. Uvádí se celý název oboru. Ve

      sporných případech rozhodne o názvu oboru MŠMT ČR.

 

c) Příklady:

      29-96-4  Podnikání v oboru pekař, pekařka, nebo

      24-96-4  Podnikání v oboru hodinář, hodinářka

      24-96-4  Podnikání v oboru automechanik, automechanička

 

            Pokud to výběr žáků umožní, měli by třídu tvořit absolventi učebních oborů zařazených do stejné skupiny studijních oborů, např. 26 Elektrotechnika a telekomunikace, 27 Technická chemie silikátů a 31 Textil a oděvnictví s tím, že v každé skupině bude nejméně 6 žáků. Takto utvořená skupina má individuálně stanovené odborné výběrové předměty, ostatní vyučovací předměty má celá třída společné.