Absolvent je připraven pro dráhu podnikatele, majitele firmy či společnosti. Získává tedy znalosti převážně z oblasti ekonomické a administrativní, ale zvyšuje si zároveň úroveň již získaného vzdělání. Důraz je kladen i na zvýšení jazykově komunikativních dovedností.
Profil absolventa dotváří SOU v návaznosti na získanou profesi a podle potřeb regionu, požadavků úřadů práce a zaměstnavatelských svazů.
Při stanovování speciálního obsahu se vycházelo z toho, že rozvíjející se tržní ekonomika vyžaduje od všech občanů podnikavost a vede stále více lidí k samostatnému podnikání. Proto jsou tyto tendence osou odborné přípravy. Vždy se přitom vychází z toho, že se jedná o nástavbové studium již vyučených lidí. Zejména se musí rozšířit jejich vědomost v oblasti administrativní a ekonomické. Toto se děje v předmětech podnikatelského zaměření. Tyto stanovené vyučovací předměty je možno podle podmínek regionu doplnit o volitelné předměty. Cílem všech těchto předmětů je dát žákům dostatečné znalosti z ekonomické oblasti a naučit je tyto znalosti aplikovat na situace, se kterými se bude podnikatel nejčastěji setkávat.
Typickými činnostmi, kterými se absolventi studijního oboru podnikání budou zabývat, jsou manažerské a marketingové činnosti ve firmě či společnosti, činnosti spojené s nákupem, výrobou a prodejem, činnosti zabezpečující finanční hospodaření firmy či společnosti, jako je např. účetnictví, cenová tvorba, daňová agenda, dále činnosti spojené se získáváním a využíváním informací a jejich počítačovým zpracováním. Vzhledem k tomu, že studium je realizováno denní formou, je třeba udržovat profesionální znalosti a dovednosti žáků. K tomu účelu se do učebního plánu zařazují jako výběrové specifické odborné předměty, které mají charakter inovační nebo specializační (jejich výběr a obsah stanoví škola).
Nedílnou součástí odborného vzdělávání je i znalost zákonů a
právních předpisů potřebných pro hospodářsko-podnikatelskou činnost včetně
předpisů týkajících se BOZP a hygieny práce. Kromě odborných znalostí
je jedním z činitelů podnikatelské úspěšnosti také dovednost jednat
s lidmi, tzn. dovednost kultivovaně, v souladu s etickými,
společenskými a jazykovými normami řešit různé pracovní situace a
motivovat spolupracovníky a zákazníky v souladu se svými záměry. Tyto
dovednosti žáci získávají v předmětech psychologie, marketing a
management, český jazyk a základy společenských věd. Proto je žádoucí
uplatňovat ve výuce těchto předmětů také nácvik řešení konkrétních
problémů a situací.