Kód
a název vzdělávacího programu: 64-42-M/xxx Management ....
(doplní škola podle převodníku
JKOV - KKOV v souladu s profilací oboru)
Vstupní
předpoklady žáků: úspěšné ukončení 9. ročníku základní školy
Délka
vzdělávacího programu a forma studia: 4 roky, denní studium
Pojetí
a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávací program studijního oboru je koncipován tak, aby zabezpečil
požadovanou úroveň všeobecného vzdělávání a odborné vzdělání v oblasti
ekonomické i technické (resp. obchodní) na 3. úrovni. Cílem je, aby vzdělávací
program připravoval flexibilní a adaptabilní pracovníky seznámené s profesní
problematikou určitého odvětví či oboru tak, aby mohli vykonávat odpovídající
základní ekonomické, obchodní a administrativní činnosti, kteří
se budou vyznačovat přiměřenou úrovní znalostí z oblasti konkrétního
odvětví nebo oboru národního hospodářství. Podstatná je i obecná příprava
v oblasti přenositelných klíčových dovedností, umožňující další
vzdělávání jak ve školské sféře, tak v různých specializačních
či rekvalifikačních kurzech.
Vzdělávací obsah lze rozdělit do tří složek. První složkou je složka
všeobecného vzdělávání, která je vymezena v podobě šesti obsahových
okruhů (viz dále).
Druhou složkou je odborné vzdělávání, které má dva základy
kombinující podnikatelskou přípravu s profesní přípravou technického
nebo obchodního charakteru.
Třetí složku vzdělávacího obsahu studijního oboru tvoří klíčové
dovednosti, jež představují obecnější kvalifikační předpoklady pro
uplatnění v občanském i pracovním životě.
Charakteristika
obsahových složek
Všeobecné
vzdělávání
Všeobecné vzdělávání ve svých jednotlivých složkách naplňuje cíle
profilu absolventa jak s ohledem na předpokládanou úroveň vzdělání,
tak na odbornou profilaci. Obsah vzdělávacího programu vychází ve složce všeobecně
vzdělávací ze základního kurikula (standardu) a obsahuje následující základní
okruhy vzdělání:
·
jazykové vzdělávání, které
zahrnuje jednak výuku českého jazyka, jednak studium dvou cizích jazyků. Ve
výuce českého jazyka se rozvíjejí dovednosti žáků kultivovaně ústně a písemně
se vyjadřovat. Studium jazyků navazuje na výuku na základní škole. V prvním
cizím jazyce žáci pokračují ve studiu ze základní školy, ve druhém cizím
jazyce jsou zpravidla začátečníky.
·
společenskovědní vzdělávání
obsahující vybrané učivo z psychologie osobnosti, sociální psychologie,
sociologie, politologie, historie, zeměpisu, etiky, práva a filosofie. Základním
cílem však není vybavit žáka množstvím poznatků, nýbrž rozvíjet jeho
sociální a osobnostní kultivaci, usnadnit mu pochopení sebe sama i druhých
lidí, chápat a vědomě akceptovat principy a normy demokratické společnosti.
·
matematické vzdělávání, které
vede žáky k pochopení kvantitativních vztahů v přírodě a společnosti
a rozvíjí jejich logické myšlení. Matematické vzdělávání žáky
vybavuje poznatky, jež jsou potřebné pro chápání ekonomických jevů a závislostí,
pro uplatnění v praxi i pro další vzdělávání.
·
přírodovědné vzdělávání
zahrnující vybrané poznatky z fyziky, chemie a ekologie. Žáci si osvojují
nejdůležitější fyzikální a chemické děje a zákonitosti nutné k
pochopení jevů a procesů v přírodě i v každodenním životě. Žáci
si prohlubují ekologické vědomí důležité pro formování citlivého
vztahu člověka k životnímu prostředí.
·
estetické vzdělávání
rozvíjející estetické cítění žáků, které vychovává k citlivému
vztahu ke kulturním hodnotám společnosti a životnímu prostředí. Ve
studijním oboru se na formování estetického cítění a vzdělávání žáků
podílí zejména literární vzdělávání. Vede
k rozvoji čtenářské výchovy a k pochopení uměleckého a filosoficko-etického
přínosu starší i moderní literatury.
·
tělesná kultura
přispívá k všestrannému a harmonickému rozvoji žáků upevňováním
zdraví, rozvojem pohybových schopností a dovedností. Vedle systému tělesných
cvičení rozvíjejících fyzické dispozice si žáci osvojují vědomosti a
dovednosti z oblasti biologie člověka
a zdravotní výchovy.
Klíčové
dovednosti
V oblasti klíčových
dovedností jsou rozvíjeny žákovy dovednosti související s jeho přípravou
na pracovní, osobní a společenský život. S ohledem na budoucí pracovní
uplatnění absolventů je pozornost věnována zejména:
·
prezentaci osobních i pracovních
záležitostí písemnou i ústní formou posluchačům
ve svém okolí,
·
čitelnému a přesnému zpracování
písemností,
·
přijímání osobní odpovědnosti
za plnění úkolů,
·
volbě postupů vhodných k objasnění
a řešení zadaných problémů či problémových situací,
·
praktickému využívání
matematických metod při řešení konkrétních příkladů a problémů a přesnému
komplexnímu zaznamenávání a vedení číselných údajů,
·
vytváření uceleného přehledu o
zdrojích informací, jejich účelu a vhodném způsobu jejich využívání a
uchovávání,
·
bezproblémové práci s počítačem
a jeho periferními zařízeními,
·
přivykání na samostatnou i týmovou
práci.
Odborné
vzdělávání
Odborné vzdělávání tvoří dvě vzájemně propojené složky -
ekonomická a profesní. Ekonomická
složka vzdělávání vychází ze základního kurikula směru ekonomika,
administrativa, podnikání a její
cíle a obsah jsou explicitně stanoveny v učebních dokumentech. Druhou část
odborného vzdělávání tvoří učivo vztahující se ke konkrétnímu odvětví
popř. oboru národního hospodářství. Tuto část výchovně vzdělávacích
cílů a obsahu zformuluje a začlení do všech částí učebních dokumentů
škola.
Odborné vzdělávání studijního oboru vychází ze standardu odborného
vzdělávání směru ekonomika, administrativa, podnikání pro 3. úroveň a
je následně charakterizováno
v pěti obsahových okruzích, do kterých patří:
·
ústní a písemná komunikace,
která vede k rozvíjení vyjadřovacích schopností žáků v mateřském
a cizím jazyce a pěstování kultivovaného ústního projevu pro jednání se
spolupracovníky a s tuzemskými i zahraničními obchodními partnery. Žáci
rozvíjejí schopnosti písemné komunikace, učí se stylizovat obchodní
dopisy a další písemnosti včetně cizojazyčné korespondence a správně je
vyhotovovat s využitím textových editorů počítače.
·
technika administrativy,
zaměřena na získávání dovednosti přesného psaní desetiprstovou hmatovou
metodou na klávesnici počítače, popř. psacího stroje. Žáci se rovněž učí
vyhotovovat písemnosti v normalizované úpravě a pracovat s prostředky
dokladové, evidenční a reprografické techniky.
·
ekonomika podniku
zaměřená na pochopení principů fungování tržní ekonomiky, a to zejména
na úrovni podniků. Žáci získávají znalosti ekonomicko právního
charakteru nezbytné pro podnikání v odvětví odborné profilace studijního
oboru.
·
účetnictví a finance,
kde si žáci osvojují dovednost pořizovat a zpracovávat účetní doklady, učí
se pracovat v systému finančního a manažerského účetnictví a provádět
účetní uzávěrku.
·
právo,
směřující k utváření právního vědomí žáků nezbytného pro výkon základních
ekonomických a obchodních činností. Učivo se soustřeďuje zejména na právo
pracovní, obchodní, živnostenské a občanské.
Část
odborného vzdělávání vyplývající z profilace studijního oboru zahrnuje
základní vzdělávací cíle a obsahové okruhy z konkrétního odvětví příp.
oboru národního hospodářství v souladu s názvem studijního oboru a
profilem absolventa. Při její konkretizaci v profilujících předmětech
se dílčím způsobem vychází z cílů a obsahových okruhů obsažených ve
Standardu středoškolského odborného vzdělávání příslušného směru
vzdělání. Cílem vzdělávání v profesní složce, která je zahrnuta
v profilujících předmětech a v části předmětu praxe, je
poskytnout žákům vědomosti a
dovednosti o výrobních a obslužných činnostech příslušného odvětví či
oboru, o jejich rozsahu a možnostech. Obsah profilujících předmětů je zaměřen
zejména na :
·
základy technické komunikace,
používané v příslušném odvětví či oboru, vč. grafických či jiných způsobů komunikace. Žáci získávají
dovednosti bez problémů porozumět požadavkům a potřebám profesních
pracovníků oboru, vyjádřených způsobem v odvětví běžným, vč.
porozumění technické dokumentaci,
·
používané materiály,
jejich vlastnosti, vhodnost použití a uplatnění, hodnocení
zpracovatelnosti, kvality a možností záměny v relaci s ekonomickými
parametry výroby,
·
technologie
používané v odvětví či oboru, porozumění jejich podstatě a
vhodnosti využití s ohledem na dosažení konkurenceschopnosti výrobků
i podniku. Žáci absolvují základní práce v jednotlivých technologiích,
aby jednotlivé technologie prakticky poznali a dovedli odlišit jejich použití
na jednotlivých výrobcích, zejména v pohledu relace kvality a nákladů
na výrobu,
·
problematiku řízení jakosti,
racionalizace výroby a její efektivnost a hospodárnost,
·
další vědomosti a dovednosti
související s předpokládaným budoucím uplatněním v obchodních
činnostech nebo při zajišťování služeb.
Významnou
součást odborné složky vzdělávání tvoří odborná praxe, která
probíhá v reálných pracovištích podniků příslušného odvětví
nebo oboru v souladu s odbornou profilací studijního oboru. Cílem praxe je,
aby žáci projevili schopnosti uplatnit znalosti osvojené ve škole a aby se
bezprostředně seznámili s pracovními a osobnostními požadavky svého
potencionálního zaměstnavatele. Během praxe se žáci seznamují v praktických
činnostech s technologiemi a materiály používanými v odvětví,
poznávají reálný průběh výrobních procesů i ekonomických, obchodních
a administrativních agend podniku a pod odborným vedením vykonávají činnosti,
jež jsou náplní těchto agend.
Organizace
výuky
Studium je organizováno jako čtyřleté denní pro žáky, kteří úspěšně ukončili 9. ročník základní školy. Studium je ukončeno maturitní zkouškou podle příslušných právních norem a poskytuje úplné střední odborné vzdělání. Součástí studia je odborná praxe v rozsahu nejméně 9 týdenních vyučovacích hodin za studium a dvou souvislých týdnů v každém ročníku. Praxe v rámci souvislých týdnů se realizuje na pracovištích podniků příslušného odvětví nebo oboru (s výjimkou ročníku, ve kterém může být plněna v rámci fiktivní firmy).
Metodické
přístupy
Pojetí výuky vychází jak z výchovně
vzdělávacích cílů a obsahových okruhů daných pro 3. vzdělávací
úroveň a příslušný směr vzdělávání Standardem středoškolského
odborného vzdělávání, tak z cílů definovaných v profilu
absolventa vzdělávacího programu. Je orientováno zejména na:
·
vhodnou motivaci žáka vedoucí k zájmu
o probírané učivo,
·
zdůraznění výběru učiva, které
odpovídá praktickým potřebám v osobním i profesním životě,
·
upřednostňování aktivizujících
metod práce žáka, přičemž důraz je kladen na intelektuální dovednosti
žáka, na ovlivňování jeho postojů,
·
vhodný výběr příkladů s ohledem
na žákovy životní zkušenosti, což je předpokladem lepšího porozumění
probírané problematice,
·
důslednou zpětnou vazbu ve všech
všeobecně vzdělávacích předmětech, tedy neustálé sledování míry naplňování
stanovených cílů.
Specifikou
osvojování učiva v odborné složce vzdělávání je propojení
technických a ekonomických přístupů, směřující k celistvému
chápání podnikatelských a výrobních procesů. Ve výuce nelze oba přístupy
oddělovat, protože pouze spojením obou lze u žáků dosáhnout žádoucího
rozvoje profesních dovedností a postojů a přispět i k formování jejich
osobnosti.
Výchovně
vzdělávací cíle klíčových dovedností jsou od počátku přípravy
aplikovány v jednotlivých předmětech především formou diskusních
metod, řešením problémových příkladů a situací, metodou řešení
konfliktních a mezních situací, inscenačními metodami apod. Vhodným způsobem
realizace klíčových dovedností je především projektové vyučování,
které spočívá v zadávání a řešení komplexních praktických úkolů
- žákovských projektů, které integrují dílčí složky obsahu vzdělávacího
programu. V jejich rámci mohou být navozovány přímé podmínky pro
aktivní a intenzivní práci žáků, jako jsou např.: vědomí cíle společné
činnosti učitele a žáků, zdůraznění motivačních předpokladů vyučování
řešením praktických úkolů, navozováním problémových situací apod.