Kód a název vzdělávacího
programu: 64-42-M/xxx Management ....
(doplní škola podle převodníku JKOV - KKOV v souladu
s profilací oboru)
Dosažený
stupeň vzdělání: úplné střední odborné
Způsob
ukončení a certifikace: maturitní zkouška, vysvědčení
o maturitní zkoušce
Výsledky vzdělávání:
Obecná část
Po ukončení studia a úspěšném vykonání maturitní zkoušky je
absolvent schopen samostatně a se znalostí příslušných technologických
procesů zabezpečovat základní ekonomické, obchodní, správní a
administrativní agendy ve všech typech organizací a v podnicích všech
právních forem, zejména v malém a středním podnikání. Absolvent má předpoklady
k tomu, aby prováděl příslušné ekonomické, obchodní a administrativní
činnosti se znalostí charakteru a podmínek konkrétního odvětví národního
hospodářství (např. strojírenství, stavebnictví, textil ap.), odpovídajícího
profilaci vzdělávacího programu.
Obecné vědomosti,
dovednosti a postoje
Absolvent chápe význam kultury osobního projevu pro společenské a
pracovní uplatnění, dovede se kultivovaně ústně i písemně vyjadřovat,
umí uplatňovat společenskou a řečovou etiketu. Umí získávat a podávat
potřebné informace a je schopen se vyjadřovat o běžných věcech,
kulturních zážitcích i o odborné problematice výstižně a logicky a s využitím
příslušných stylistických postupů.
Má všeobecný kulturní rozhled. Chápe umění jako specifickou výpověď
o skutečnosti, zná cenu kulturních památek a je schopen se podílet na
ochraně kulturních hodnot. Má vypěstován návyk číst krásnou literaturu,
časopisy, populárně naučná díla podle svého zájmu, sledovat sdělovací
prostředky a navštěvovat kulturní zařízení. Chápe základní rozdíl
mezi umělecky hodnotným dílem a brakem. Dovede si vybírat druhy a žánry umění
a je tolerantní ke vkusu druhých. Poznáváním konkrétních uměleckých děl
i vlastní aktivní činností se rozvíjí estetické cítění žáka, jeho
obraznost a tvořivé myšlení.
Ve
dvou cizích jazycích dovede pohotově reagovat v rozhovorech o věcech denního
života, ovládá potřebnou odbornou terminologii a umí využívat cizích
jazyků nejen jako prostředků komunikace a poznávání jiných národů, ale
i pro potřeby dalšího vzdělávání a k výkonu povolání.
Vzdělávání absolventa směřovalo k tomu, aby byla pozitivně ovlivňována
jeho hodnotová orientace ve smyslu všeobecné kultivace jeho osobnosti i odpovědného
humánního jednání. Byl vzděláván tak, aby si byl vědom svých lidských
práv, respektoval práva jiných lidí a nacházel v životních situacích správnou
míru snášenlivosti a tolerance. Ve společenskovědní složce vzdělávání
žák poznal, jak se historickým vývojem vytvořila soudobá podoba světa, v němž
žije. Ví, jaké jsou základní principy demokracie a uvědomuje si nezbytnost
občanské aktivity pro to, aby demokracie dobře fungovala. Jeho vzdělávání
si kladlo za cíl vychovat ho jako čestného, kritického a uvážlivého občana,
který se dovede postarat o sebe a svou rodinu a v případě potřeby je
ochoten bránit svůj stát a svobodu.
Absolvent má matematické poznatky na úrovni potřebné k úspěšnému
řešení praktických problémů ve své profesi i v běžných situacích. Je
připraven přistupovat metodicky k různým druhům problémů, umí je
vyhodnotit a k jejich vyřešení použít vhodné matematické
poznatky a postupy. Umí odhadnout předpokládané výsledky, ověřovat reálnost
získaných výsledků i zdůvodnit zvolené způsoby řešení. Je schopen se přesně
vyjadřovat, používat matematickou symboliku i další prostředky komunikace
(grafy, diagramy, tabulky, modely...).
Absolvent rozumí přírodním zákonům a jevům, ovládá základní přírodovědné
metody práce (experiment, pozorování...), umí zacházet s přístroji i
materiály. Je schopen uplatnit přírodovědné poznatky ve své profesi i v každodenním
životě a chápe důsledky aplikací fyziky a chemie. Byl vzděláván
tak, aby rozuměl vlivu přírodního prostředí i důsledkům rozvoje vědy a
techniky na život lidí, rozhodoval se a jednal v zájmu ochrany životního
prostředí.
V rámci tělesné výchovy docházelo nejen k formování a
zdokonalovaní tělesného a pohybového vývoje absolventa, ale i k usměrňování
duševního a mravního rozvoje jeho osobnosti. Absolvent byl poučen o dopadech
nezdravého a neodpovědného způsobu života, zvláště co se týká návykových
látek a jiných negativních návyků. Výuka byla vedena tak, aby si absolvent
vážil zdraví a snažil se své zdraví a tělesnou zdatnost upevňovat.
Klíčové
dovednosti
Absolvent
umí kvantitativně řešit komplexnější praktické úkoly a situace, ke kterým
běžně dochází v oblasti jeho profese i mimopracovním životě, umí
vytypovat spočitatelné a změřitelné prvky reality a přitom přímo
aplikovat vědomosti z oblasti matematiky a dalších přírodních věd.
Dovede z běžných i profesně specifických kvantitativních metod zvolit ty,
které jsou vhodné pro řešení jednotlivých složek praktické situace, správně
provádět příslušné matematické operace a z dosažených dílčích výsledků
utvořit o situaci celkový přehled. Je schopen využívat, příp. vytvářet
grafické znázornění, pokud to napomůže řešení situace nebo úkolu.
Má
ucelený přehled o informačních zdrojích poskytujících informace potřebné
pro výkon jeho povolání a trvalý přehled o vývoji v rámci profese; umí posoudit přínos jednotlivých informací pro svoji práci i
mimopracovní život, vybírat informace potřebné vzhledem k situaci, v níž
budou využity, a správně je zaznamenávat a uchovávat. Umí informace
zpracovávat pro sebe i pro ostatní uživatele a předkládat je způsobem
vhodným vzhledem k jejich dalšímu využití. Rovněž ovládá práci s osobním
počítačem, využívá některý z běžně používaných textových editorů
a aplikační programy, které jsou běžné v jeho profesní oblasti.
Absolvent
si uvědomuje nedostatky i úspěchy ve svých pracovních výkonech, podílí
se na odstraňování chyb a stanovuje si perspektivy směřující ke
zdokonalení své činnosti. Umí spolupracovat na dosažení kolektivního cíle
s druhými osobami a přijímat odpovědnost za splnění úkolů;
umí vést menší pracovní tým a přiměřeně posuzovat kompetence svých
spolupracovníků ke splnění jednotlivých dílčích úkolů. Je schopen předložit
vlastní návrhy na rozdělení společné práce, podílet se na stanovení
pracovních metod a vést kolektiv k jejich dodržování;
za vhodných pracovních podmínek je schopen nést za dosažení kolektivního
cíle osobní odpovědnost.
Odborné
vědomosti, dovednosti a postoje
Absolvent rozumí obsahu základních ekonomických pojmů a umí je
aktivně používat. Chápe principy fungování tržní ekonomiky spolu s cíli
a podstatou podnikání. Zná právní formy podniků a dovede těchto znalostí
využít při volbě právní formy a při zakládání živnosti aobchodních
společností.
Zná obsah činností při zajišťování podnikových faktorů, tj. zásobování,
investiční činnost a personální činnost. Umí charakterizovat suroviny a
materiály z hlediska potřeb příslušného odvětví nebo oboru. Zná způsoby
pořizování investičního majetku. Umí správně postupovat v základních
pracovně právních vztazích. Zná obsah hlavní činnosti podniků příslušného
odvětví nebo oboru, zná základní problémy optimalizace hlavní činnosti,
její organizaci a řízení.
Rozumí podstatě marketingové podnikatelské koncepce a provádí základní
analýzu postavení výrobku na trhu. Chápe roli podnikového managementu v
procesu řízení a zná obsah manažerských činností. Umí uzavírat
kontrakty s dodavateli i odběrateli a zabezpečit tyto vztahy potřebnou
dokumentací.
Absolvent dovede pořizovat a zpracovávat účetní doklady, účtovat
ve finančním a manažerském účetnictví. Z účetních výkazů
podniku zjišťuje informace o struktuře majetku a jeho zdrojů, o výnosech,
nákladech a hospodářském výsledku.
Chápe ekonomickou podstatu mzdy, daní, zdravotního a sociálního pojištění
a umí provádět výpočty mzdy, daně z příjmu a pojistného.
Dovede psát desetiprstovou hmatovou metodou v textovém editoru počítače.
Umí stylizovat obchodní dopisy včetně cizojazyčných. Dovede vyhotovovat písemnosti
v normalizované úpravě.
Při své práci aktivně a účelně využívá výpočetní techniku.
Je schopen pracovat se standardním a aplikačním vybavením počítače. Ovládá
práci s kancelářskou technikou (kopírovací stroje, fax, záznamník).
Absolvent si osvojil zásady organizace práce na pracovišti, dovede
pracovat v týmu a řídit menší kolektiv pracovníků. Je schopen doplňovat
své odborné vzdělání s ohledem na změny v ekonomické praxi, je adaptabilní
vzhledem k měnícím se požadavkům trhu práce.
Absolvent
má znalosti z psychologie prodeje a umí je využívat v praxi. Je schopen vést
jednání s obchodními partnery jak v ekonomické, tak v profesní
oblasti a úspěšně reprezentovat firmu. Absolvent ovládá základy technické
komunikace používané v příslušném odvětví a rozumí v ní
vyjadřovaným požadavkům profesních pracovníků oboru.
Absolvent
zná materiály a výrobky používané v profesích příslušných oboru
vzdělání, ví o vhodnosti jejich použití a uplatnění, hodnocení a kvalitě
i o ekonomických relacích jejich využívání.
Zná
i po praktické stránce technologie využívané v odvětví, zejména z hlediska
jejich vhodnosti a možnosti použití s ohledem na kvalitu a cenu výrobku,
dovede posoudit a bezpečně identifikovat z tohoto hlediska výrobky či
polotovary, které jsou předmětem nákupu či prodeje.
Absolvent
zná základní právní normy, dovede s nimi pracovat a využívat je
v budoucím povolání.
Dobře
se orientuje v problematice zajišťování jakosti, efektivnosti a hospodárnosti
výroby, má i další vědomosti a dovednosti potřebné pro obchodní
činnosti a pro zajišťování informací a služeb.
V souvislosti
s obsahem a koncepcí profilujících předmětů škola doplní další
odborné vědomosti a dovednosti absolventa.
Možnosti
uplatnění absolventů
Absolventi studijního oboru se mohou uplatnit v podnicích všech právních
forem, zejména v těch, které působí v odvětví odborné profilace studijního
oboru. Jsou připraveni vykonávat ekonomické, obchodní a administrativní činnosti
zejména v menších a středních podnicích jako asistenti marketingu, obchodní
zástupci, referenti nákupu a odbytu administrativní pracovníci, organizační
pracovníci apod., mají vytvořeny základní předpoklady pro samostatné
podnikání v odvětví, do kterého je jejich příprava zaměřena.
Absolventi oboru jsou připraveni i pro vyšší odborné a vysokoškolské
studium, zejména v oborech ekonomického charakteru a v oborech
korespondujících s profesním zaměřením přípravy v oboru.