Název vzdělávacího programu: Služby cestovního ruchu
Dosažený stupeň vzdělání:
úplné střední odborné
Způsob ukončení a certifikace:
maturitní zkouška, vysvědčení o maturitní zkoušce
Výsledky vzdělávání:
Absolvent studijního oboru Služby cestovního ruchu (dále CR) je středoškolsky vzdělaný pracovník se všeobecným a odborným vzděláním nutným pro výkon podnikatelských aktivit v CR a dalších službách, které se v komplexu podílejí na uspokojování potřeb účastníků CR. Jedná se především o služby ubytovací, stravovací, dopravní, zprostředkovací, průvodcovské, v informačních turistických centrech, služby spojené s tvorbou náplně volného času turistů a další. Je připravován především na provádění těchto činností v tuzemském, zvláště regionálním CR, ve společnostech soukromých, akciových či jiných. Cílem vzdělávacího programu je formování klíčových dovedností komunikativních, personálních a interpersonálních, dovedností řešit problémy a problémové situace i užití numerických aplikací jakožto dovedností využívat informační technologie a pracovat s informacemi. Výchovně vzdělávací proces je zaměřen na schopnosti absolventa uplatňovat tyto dovednosti jako pracovník v oblasti služeb CR a při celoživotním vzdělávání či přizpůsobování se novým podmínkám.
Absolvent studijního oboru Služby CR se vyznačuje následujícími vědomostmi,
dovednostmi a postoji:
V oblasti všeobecného vzdělávání:
- spolehlivou znalostí českého jazyka a jeho kultivovaným užíváním ve všech komunikativních situacích,
- kulturním přehledem vycházejícím z poznání různých oblastí umění a kladným vztahem ke kulturním a estetickým hodnotám,
- poznáním národní a světové historie,
- dovednostmi jazykově věcně i správně vyjádřit písemně či ústně informace o geografii, historii, turistických atraktivitách a zvláštnostech regionů ČR či informace spojené s organizací CR,
- znalostí základních filosofických směrů a schopností vytvářet si hierarchii životních hodnot, vycházejících ze základních principů demokratické společnosti,
- znalostí dvou světových jazyků na úrovni běžné hovorové komunikace a znalostí alespoň jednoho z nich pro účely služeb CR,
- základními středoškolskými matematickými vědomostmi a dovednostmi a schopností aplikovat matematiku v podnikatelské praxi,
- znalostí vybraných důležitých jevů, pojmů a zákonitostí chemie a biologie a jejich praktických aplikací včetně ekologických důsledků,
- rozvinutými pohybovými schopnostmi, celkovou tělesnou zdatností a vypěstovanou celoživotní potřebou pohybové aktivity.
V oblasti odborného vzdělání:
- znalostí základních makro a mikroekonomických pojmů a prvků tržního mechanismu a principů činností podniků a organizací CR,
- znalostí problematiky nákladů a výnosů, struktury majetku a kapitálu firmy, cestovní kanceláře,
- schopností zpracovat účetní agendu pomocí výpočetní techniky a veškerou administrativu v oblasti služeb CR,
- znalostí bankovní soustavy, bankovních a směnárenských operací,
- znalostí marketingu a marketingových nástrojů orientovaných na CR,
- poznáním a schopností aplikace právních norem nezbytných pro podnikání v CR,
- znalostí pravidel tvorby dokumentů obchodního, právního, personálního, informačního a reklamního charakteru,
- znalostí teorie finančního a personálního řízení organizací CR a schopností analyzovat jednoduché provozní problémy a navrhnout jejich řešení,
- základní znalostí charakteristik ČR a regionu z hlediska politického, umělecko-historického, kulturního a geografického,
- znalostí základní terminologie CR, organizace a řízení CR,
- pochopením specifiky poskytování stravovacích,ubytovacích, dopravních, pojišťovacích, informačních a průvodcovských služeb,
- schopností reagovat na změnu trhu CR, na kvalitu služeb CR,
- schopností aplikovat pravidla společenského chování, estetické zřetele, základy psychologie a komunikace na vysoké společenské úrovni s přívětivostí, ochotou a úctou,
- dovedností uplatňovat ekologické požadavky při práci.
Absolvent studijního oboru Služby CR je školou vychován jako dospívající občan státu a vzhledem k jeho budoucí profesi se klade důraz na jeho odpovědnost, čestnost, důslednost, pracovitost, přesnost, soustavnost a podnikavost. Je cílevědomě připravován na týmovou práci a vytváření dobrých mezilidských vztahů. Charakteristické profilové rysy osobnosti absolventa jsou především:
- zodpovědný přístup v jednání,
- vnitřní motivace – vztah k oboru,
- vysoká flexibilita a samostatnost v rozhodování,
- pracovitost, svědomitost,
- přívětivost, ochota, úslužnost,
-
úcta k lidem, ke zdrojům (šetrnost, hospodárnost, poctivost).
Škola připravuje absolventy tak, aby se v praxi rychle orientovali a zapracovali, aby se postupně dále specializovali a pružně se přizpůsobovali změnám v podnikatelské praxi.
Možnosti uplatnění
absolventa:
Absolvent studijního oboru Služby CR je schopen se uplatnit v nejrůznějších zařízeních CR jako:
- pracovník cestovní kanceláře, ubytovacího zařízení, rekreačního střediska (ekonom, průvodce, organizační pracovník, pracovník marketingu),
- pracovník informačních turistických center v regionu,
- organizační pracovník v lázeňských zařízeních,
- pracovník recepcí,
- organizační pracovník firem poskytujících přepravu rekreantů,
- po absolvování praxe dle živnostenského zákona jako majitel CK či samostatný podnikatel v oblasti poskytování ubytovacích a rekreačních služeb,
- úspěšní absolventi mohou pokračovat ve studiu na vyšší odborné či vysoké škole.