Kód a název
vzdělávacího programu: 65-51-E/001
Provoz společného stravování
Vstupní předpoklady
žáků:
·
učební
obor je určen pro hochy a dívky
·
učební
obor je určen žákům, kteří ukončili povinnou školní docházku v základní
škole v nižším než devátém ročníku nebo devátý ročník neukončili
úspěšně
·
učební
obor je určen zdravotně způsobilým žákům
Délka vzdělávacího
programu: 2 roky denního studia
Pojetí a cíle
vzdělávacího programu
Pojetí učebního oboru zabezpečuje
získání odborných vědomostí a především praktických dovedností
potřebných k vykonávání nižších pracovních funkcí ve stravovacích a
ubytovacích zařízeních.
Cílem
vzdělávacího programu je připravit pracovníky schopné provádět jednodušší
pracovní činnosti na úseku přípravy pokrmů a nápojů, obsluhy a v
ubytovacích zařízeních.
V oboru se připravují žáci, u nichž převládá sklon k manuální
práci, proto převažuje praktická složka vzdělávání, v níž by žáci měli
získat praktické dovednosti potřebné pro uplatnění v povolání i pro
osobní život.
Žáci se naučí vykonávat přípravné práce, manipulaci a skladování
potravin, surovin i nápojů a připravit jednoduché pokrmy a nápoje.
Na úseku obsluhy žáci zvládnou činnosti spojené s obsluhou i postupy
při vlastní jednoduché obsluze hostů Z
činností spojených s ubytovacími službami se žáci naučí zvládat
práce spojené s vykonáváním funkcí hotelový vrátný, zřízenec,
pokojská, tj. úklidové práce s využitím úklidových prostředků, práce
spojené s poskytováním hotelových služeb jako je praní, žehlení, čištění,
obstarávání různých služeb pro hosty např. doprava zavazadel, objednání
taxi, vstupenek apod..
Žáci
jsou vychováváni tak, aby byli schopni uplatnit se na trhu práce, začlenit
se do společnosti a aby si vypěstovali kladný vztah k práci.
Charakteristika
obsahových složek
Všeobecné vzdělávání
Cílem tohoto vzdělávání je vytvoření předpokladů
pro celkový rozvoj a kultivaci osobnosti žáka v návaznosti na vědomosti,
dovednosti a postoje získané na základní škole.
Jazykové vzdělávání
zahrnuje výuku mateřského jazyka, jeho správné používání i v mimoškolním
životě, vzbuzení zájmu žáků o četbu. Rozvíjí především komunikativní
dovednosti žáků, tj. schopnost samostatně
souvisle se vyjadřovat, vysvětlit a zdůvodnit svůj názor.
Společenskovědní vzdělávání
se realizuje v předmětu občanská nauka. Jeho cílem je přispět k přípravě
žáků na jejich osobní i občanský život v demokratickém státě tak, aby
se žáci lépe orientovali ve společnosti a mohli se zapojit do ovlivňování
veřejných záležitostí a dokázali řešit i své soukromé problémy.
Matematické vzdělávání
se podílí na rozvíjení samostatného a logického myšlení. Žák se naučí
využívat vědomosti a jednoduché matematické dovednosti získané na základní
škole při řešení různých situací v
pracovním i osobním životě.
Rozvoj tělesné kultury
je zaměřen na rozvíjení fyzických dispozic žáků a na vytváření návyků
směřujících k péči o tělo a zdraví.
Odborné vzdělávání
Obsah
odborného vzdělávání je vymezen a uspořádán tak, aby žákům poskytl
ucelený soubor nejnutnějších vědomostí a s ohledem na vzdělatelnost žáků
především praktických dovedností a návyků potřebných pro jejich budoucí
pracovní zařazení. Velká pozornost je proto věnována účelnému propojení
a návaznosti předmětů technika provozu a odborný výcvik.
Klíčové
dovednosti
Klíčové dovednosti získané prostřednictvím vzdělávání mají žákům
umožnit lépe se přizpůsobit prudkému rozvoji vědy i společnosti a vytvořit
obecnější kvalifikační předpoklady pro uplatnění v pracovním i občanském
životě. Vzhledem ke vzdělávacím a výchovným možnostem žáků připravujících
se v tomto učebním oboru je možno rozvíjet komunikativní, personální a
interpersonální dovednosti ve všeobecné i v odborné složce vzdělání.
Organizace výuky
Příprava žáků je organizována jako dvouleté denní studium. Je
ukončeno závěrečnou zkouškou podle příslušných právních norem a
poskytuje odbornou přípravu pro výkon povolání.
Vzhledem k tomu, že se jedná o přípravu žáků, kteří nemají
kladný vztah k teoretické přípravě, je vhodné organizovat výuku tak, aby
v týdnu byla zastoupena praktická i teoretická výuka.
Metodické přístupy
Při volbě metod a forem výchovně-vzdělávací práce musí vyučující
respektovat charakter a obsah předmětu, úroveň vzdělatelnosti žáků
i konkrétní možnosti školy.
Těžiště
vzdělávacího programu určeného pro žáky s malým zájmem o studium je především
ve vyváženosti a vzájemném propojení mezi teoretickou a praktickou přípravou
žáků.
Za významné pro přípravu v tomto učebním oboru lze považovat důsledné
uplatňování pedagogických zásad vyučujícími, zejména zásady názornosti
a přiměřenosti učiva, a využití osobního příkladu.
Vyučující v koordinaci s ostatními vyučujícími vyvíjí soustavnou
péči o vytváření a rozvíjení profesních vlastností a schopností
žáků.
Je nutné, aby si pedagogičtí pracovníci (vedení školy i vyučující)
uvědomili, že se v oboru připravují žáci, kteří byli na základní škole
neúspěšní a kteří většinou v této přípravě ukončí své systematické
vzdělávání, takže je důležité, aby získali vědomosti a dovednosti
nezbytné pro další osobní, občanský a pracovní život. Je proto
nutné k těmto žákům přistupovat se záměrem maximálně je
motivovat, zejména kladným hodnocením, využívat prostor ve všeobecně vzdělávacích
předmětech k prakticky zaměřeným činnostem a na modelových situacích řešit
problémy běžného života. Informace by měly být podloženy vlastní činností
žáků při řešení úkolů. Vyučující volí specifické metody, které žákům
pomáhají lépe pochopit a osvojit si některé vědomosti a dovednosti.
Pro názornost: exkurze na pracovní úřad a demonstrace hledání pracovního
uplatnění, účast na přelíčení u soudu v trestním řízení s mladistvým,
vyplňování různých dotazníků a tiskopisů, se kterými se setkají v běžném
životě, sestavení životopisu. Vhodně lze použít i inscenační metody
založené na hře, např. způsob komunikace s úředníky ve věcech
jednotlivce či rodiny na úřadech, účast, konání a oblékání na různých
společenských akcích apod.
Pozornost by měla být věnována také nácviku metod a technik učení
a práci s textem jako základním zdrojem informací. Při vyučování je
vhodné i využití počítače včetně speciálních výukových programů.
Doporučená
literatura pro pedagogy:
· Mauš J.: Styly učení žáků a studentů. Praha, Portál 1998.
· Lokšová I. - Lokša J.: Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha, Portál 1998.
· Černochová M. a kol.: Využití počítače při vyučování. Praha, Portál 1998.
· Slavík J.: Hodnocení v současné škole. Praha, Portál 1999.
· Hermochová S.: Hry pro život 1 a 2. Praha, Portál 1994 a 1995.
· Canfield J. - Wells H. C.: Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků. Praha, Portál 1995.
· Valenta J.: Metody a techniky dramatické výchovy. 2. vyd. Praha, Strom 1998.
· Machková E.: Metodika dramatické výchovy. 7. rozšiř. vyd. Praha, Artama 1993.
· Bakalář E.: Nové psychohry. Praha, Portál 1998.
· Patersonová E.: Připravit, pozor, učíme se! Praha, Portál 1998.
·
Canfield
J. - Siccone F.: Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha, Portál
1998.
Další
specifické požadavky:
Zdravotní požadavky
na uchazeče
K přijetí do oboru přicházejí v úvahu hoši a dívky s dobrým
zdravotním stavem. Nesmí mít poruchy omezující funkce nosného a pohybového
systému, které znemožňují dlouhé stání a zvedání těžších břemen,
dále nesmí mít postiženou páteř, dolní končetiny, zejména ploché nohy,
vybočení kolen, stav po kongenitální luxaci kyčlí, postižené horní končetiny,
zejména onemocnění omezující přesnost alespoň jedné ruky. Uchazeči nesmí
trpět na chronická a alergická onemocnění dýchacích cest. Překážkou
přijetí do oboru jsou nemoci srdce a cév, zejména poruchy oběhového systému
a varixy, metabolické poruchy související s trávením, jako je obezita a
diabetes, dále záchvatová onemocnění, epilepsie, poruchy psychiky a poruchy
řeči. Uchazeči musí mít dobrý sluch, čich a chuť. Nesmí trpět nervovými
onemocněními a poruchami pohybových koordinací. Vyžaduje se dobrý
zrak; požadovaná zraková ostrost alespoň jednoho oka je 5/5, případnou
korekcí do blízka J.4. 3. Vylučují se nitrooční změny způsobené odchlípením
sítnice.
Před přijetím uchazečů do oboru je nutné vyšetření na bacilonosičství.
Do učebního oboru mohou být přijati jen uchazeči, jejichž zdravotní
způsobilost posoudil a písemně potvrdil lékař. V případě změněné
pracovní schopnosti je nutné doporučení posudkové komise sociálního
zabezpečení. Uchazeči musí mít platný zdravotní průkaz.
Požadavky na
bezpečnost a ochranu zdraví při práci a hygienu práce
Neoddělitelnou součástí teoretického i praktického vyučování je
problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, požární ochrana
a hygiena práce.
Ve výchovně-vzdělávacím procesu musí výchova k bezpečnosti a
ochraně zdraví při práci vycházet z platných právních předpisů, zákonů,
prováděcích vládních nařízeních, vyhlášek a norem. Výklad musí
směřovat od všeobecného ke konkrétnímu, tj. specifickému pro učební
obor. V prostorách určených pro vyučování žáků je třeba vytvořit
podle platných předpisů podmínky pro zajišťování bezpečnosti a hygieny
práce. Je nevyhnutelné žáky o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci
řádně poučit.
Nácvik a procvičování činností, odpovídajících pracím zakázaným mladistvým příslušným resortním seznamem, mohou žáci vykonávat při výuce pouze v rozsahu stanoveném učební osnovou. Pokud to vyžaduje charakter činností, stanoví učební osnova z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a hygieny práce podmínky, za kterých je možné výuku provádět.
Základními podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví
při práci se rozumí:
1.
důkladné
seznámení žáků s předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, s protipožárními
předpisy, s technologickými postupy,
2.
používání
technického vybavení, které odpovídá bezpečnostním a protipožárním předpisům,
3.
používání
osobních ochranných pracovních prostředků podle platných předpisů,
4.
vykonávání
stanoveného dozoru.
Práce pod dozorem - vyžaduje trvalou přítomnost osoby pověřené
dozorem, která dozírá na dodržování BOZP a pracovního postupu. Tato osoba
musí všechna pracovní místa zrakově obsáhnout tak, aby mohla bezprostředně
zasáhnout v případě porušení bezpečnostních předpisů a pracovních
pokynů nebo ohrožení zdraví.
Práce s dohledem - osoba pověřená dohledem zkontroluje pracoviště před
zahájením práce a pokud všechna pracovní místa zrakově neobsáhne, pak je
v průběhu prací obchází a kontroluje.