Schválilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
dne 17. 4. 2000, čj. 17 661/2000-23 s platností od 1. září 2000 počínaje prvním ročníkem
učebního oboru
65-51-H/001 (64-54-2) Provoz společného stravování
Denní studium
Kategorie a názvy
vyučovacích předmětů |
Celkový počet týdenních
vyučovacích hodin za
studium |
A. Všeobecně
vzdělávací |
23 |
Český jazyk a literatura |
4 |
Cizí jazyk |
4 |
Občanská nauka |
2 |
Matematika |
4 |
Práce s počítačem |
2 |
Přírodovědný předmět |
3 |
Tělesná výchova |
4 |
|
|
B. Odborné |
36 |
Ekonomika |
2 |
Technika provozu |
6 |
Potraviny a výživa |
2 |
Odborný výcvik |
26 |
|
|
C. Výběrové
a volitelné předměty |
0-6 |
|
|
C e l k e m |
59-65 |
|
|
D. Nepovinné
předměty |
|
Sportovní hry |
4 |
Poznámky:
1. Učební plán je zpracován obecně bez rozvržení učiva do jednotlivých ročníků. Škola si dopracuje tento obecný učební plán za dodržení dále stanovených zásad (rozpracuje do jednotlivých ročníků) nebo si může převzít dále uvedený doporučený učební plán zpracovaný v rámci těchto učebních dokumentů.
2. Pokud škola nepřevzala doporučený učební plán, stává se obecný učební plán dopracovaný ve škole (rozpracovaný do obou ročníků pro každou třídu) a schválený ředitelem školy součástí dokumentace školy. V případě, že škola použije obecný učební plán, je povinna zpracovat i tematické plány pro odborné předměty, protože učební osnovy odborných předmětů jsou zpracovány ve vazbě na doporučený učební plán.
3. Při dopracování obecného učebního plánu je škola povinna zařadit vyučovací předměty český jazyk a literatura, cizí jazyk, občanská nauka, matematika a tělesná výchova do 1. i 2. ročníku.
4. Při dopracování obecného učebního plánu, při rozpracování učebních osnov obsažených v tomto souboru, např. při zpracování tematického plánu a při případném zpracování učebních osnov výběrových nebo volitelných předmětů je třeba dbát na koordinaci učiva mezi jednotlivými předměty. Úzká mezipředmětová vazba existuje zejména mezi předmětem odborný výcvik, technika provozu a potraviny a výživa.
5. Všeobecně vzdělávací předměty se realizují podle platných učebních osnov schválených MŠMT ČR pro dvouleté učební obory. Učební osnovy všeobecně vzdělávacích předmětů jsou zařazeny v samostatném souboru. Jedná se o tyto učební osnovy:
Český jazyk a literatura čj. 12
534/91-20 ze dne 8. 5. 1991
Občanská nauka čj. 23 212/98-23/230 ze dne 21. 7. 1998
Matematika pro dvouleté obory SOU -
MAT 201
Základy ekologie čj. 17
445/90-21 ze dne 29. 5. 1990 nebo
čj. 23 212/98-23/230 ze dne 21. 7. 1998
Fyzika pro dvouleté učební obory
FYZ 211 nebo FYZ 202
Chemie pro dvouleté učební obory SOU -
CHE 211
Pro předmět tělesná výchova se doporučuje používat alternativní
učební osnovy pro SŠ čj. 19 891/96-50
ze dne 23. 5. 1996.
V případě inovace učebních osnov budou stávající učební osnovy
nahrazeny inovovanými.
6. Rozhodnutí o konkrétních přírodovědných předmětech
(CHE, FYZ, EKOL) se řídí profilací oboru
a je v kompetenci ředitele školy.
7.
Zařazení výběrových a volitelných vyučovacích předmětů a
stanovení pojetí, obsahu a rozsahu učiva v těchto předmětech je v
kompetenci školy, učební osnovy zpracované vyučujícími schvaluje ředitel
školy. Zařazení výběrových a volitelných předmětů má jednak umožnit
směřovat přípravu žáků do určité profesní oblasti, v níž se předpokládá
budoucí uplatnění absolventů, jednak má umožnit škole větší prostor
pro organizaci výuky a používání různých metodických postupů. Jako výběrový
předmět je možné zařadit např.: společenská výchova, práce s počítačem,
hospodářské výpočty, cizí jazyk, potraviny a výživa, rodinná nebo
zdravotní výchova apod.
8.
Počet hodin vymezených v učebním plánu pro výběrové a volitelné
předměty lze využít k posílení hodinové dotace všeobecně vzdělávacích
nebo odborných předmětů. O posílení hodinové dotace rozhodne ředitel školy.
9. Celková týdenní
hodinová dotace předmětů činí minimálně 28 a maximálně 33
vyučovacích hodin v každém ročníku.
10. Učební
plán lze upravit až do výše 10 % celkového týdenního počtu vyučovacích
hodin v příslušném ročníku. Při této úpravě není možné
vypustit žádný předmět a překročit celkový týdenní počet hodin
stanovený učebním plánem.
11. K zařazení
nových poznatků a aktuálních otázek a s ohledem na lepší přizpůsobení
učiva specifickým potřebám podniků a organizací, mohou vyučující provést
v učebních osnovách úpravu učiva v rozsahu 30 % celkové hodinové dotace v
ročníku. V předmětu odborný výcvik a v navazujících odborných předmětech
lze v rámci časové a obsahové koordinace učiva v tematických plánech přesunout
učivo mezi ročníky v případech, že nepůjde o činnosti, které jsou zakázány
mladistvým do 16 let i po dobu přípravy v učilišti.
12. V období
teoretického vyučování nesmí klesnout počet hodin tělesné výchovy pod 2
hodiny týdně. Doporučuje se zařadit 2 hodiny tělesné výchovy i do týdnů,
ve kterých žáci absolvují odborný výcvik. Tyto hodiny se nezapočítávají
do celkového počtu vyučovacích hodin (lze překročit celkový týdenní počet
hodin, uvedený v učebním plánu).
13. Dělení
hodin ve vyučovacích předmětech je v pravomoci ředitele školy, který musí
postupovat v souladu s předpisy stanovenými MŠMT ČR.
14. Struktura
nepovinných předmětů a jejich zařazení do učebního plánu na základě
požadavků zaměstnavatelů, zájmu žáků, stavu trhu práce apod. je v plné
kompetenci ředitele učiliště, který schvaluje i jejich učební osnovy.
15. Délka školního
roku je 40 týdnů, rozpis učiva jednotlivých předmětů je proveden na 33 týdny.
Zbývající doba se využije podle dále uvedené tabulky.
16. V 1. ročníku
žáci absolvují lyžařský výcvikový kurz pokud jsou pro organizování
vytvořeny podmínky. Pokud se lyžařský kurz neuskuteční, přesouvá se týden
rezervovaný pro tento kurz do časové rezervy.
17. Závěrečná
zkouška se připravuje a organizuje podle platných právních předpisů.
18. V
souvislosti s konkrétním obsahem každého vyučovacího předmětu včetně
odborného výcviku se musí každý vyučující průběžně zabývat otázkou
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a hygieny práce, soustavně se zaměřovat
na důslednou výchovu žáků k péči a ochraně životního prostředí
a aktualizovat učivo o nové poznatky vědy a techniky.
Doporučený učební plán - denní studium
Kategorie a názvy
vyučovacích předmětů |
Počet týdenních
vyučovacích
hodin
v ročníku
1.
2. |
Celkem |
|
A. Všeobecně
vzdělávací |
11 |
12 |
23 |
Český jazyk a literatura |
2 |
2 |
4 |
Cizí jazyk |
2 |
2 |
4 |
Občanská nauka |
1 |
1 |
2 |
Matematika |
2 |
2 |
4 |
Práce s počítačem |
- |
2 |
2 |
Přírodovědný předmět* |
2 |
1 |
3 |
Tělesná výchova |
2 |
2 |
4 |
|
|
|
|
B. Odborné |
17 |
19 |
36 |
Ekonomika |
- |
2 |
2 |
Technika provozu |
3 |
3 |
6 |
Potraviny a výživa |
2 |
- |
2 |
Odborný výcvik |
12 |
14 |
26 |
|
|
|
|
C. Výběrové
a volitelné předměty |
0-4 |
0-2 |
0-6 |
|
|
|
|
C e l k e m |
28-32 |
31-33 |
59-65 |
|
|
|
|
D. Nepovinné
předměty |
|
|
|
Sportovní hry |
2 |
2 |
4 |
Poznámky:
1.
Tento učební
plán byl zpracován v souladu s poznámkami k obecně zpracovanému učebnímu
plánu tohoto učebního oboru. Pro další práci s tímto konkretizovaným
doporučeným učebním plánem platí všechny poznámky uvedené k obecně
zpracovanému učebnímu plánu.
2.
Tabulka
„Přehled využití týdnů v období září-červen školního roku“
uvedená k obecně zpracovanému učebnímu plánu je platná i pro tento učební
plán.
3.
Učební
osnovy všeobecně vzdělávacích i odborných předmětů byly zpracovány
v návaznosti na tento doporučený učební plán.