PROFIL ABSOLVENTA
Kmenový obor: |
6641L Provoz obchodu |
Studijní obor: |
66-41-L/008 Obchodník |
Dosažený stupeň vzdělání: |
úplné střední odborné |
Způsob ukončení a certifikace: |
maturitní zkouška, vysvědčení o maturitní zkoušce |
Absolvent studijního oboru obchodník je středoškolsky vzdělaný pracovník se všeobecným i odborným vzděláním.
Obecným cílem složky všeobecného vzdělávání je vytvořit předpoklady pro rozvoj osobnosti žáků v návaznosti na vědomosti, dovednosti a postoje získané v základní škole. Klade se důraz na vzdělání v kontextu široce pojímaného občanství a tedy na obecně přijímané kvality člověka důležité pro jeho uplatnění v demokratické společnosti založené na humanismu. Přitom je akcentována osobnost žáka, zvyšuje se orientace na jeho životní adaptabilitu, na přípravu k práci v podmínkách rychle se měnící společnosti a současně i na přípravu k životu v harmonii s prostředím, s okolním světem i se sebou.
Odborné vzdělávání umožňuje získat kvalifikaci pro výkon souboru pracovních činností v obchodním provozu. Na základě tohoto odborného vzdělání absolvent bude vykonávat činnosti, při nichž bude samostatně uplatňovat získané vědomosti, dovednosti a návyky, osobní zodpovědnost a samostatnost.
Získané vzdělání vytváří předpoklady, aby se absolvent mohl dále vzdělávat.
Výuka postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení absolvent:
- rozuměl vzájemnému vztahu svobody a odpovědnosti i rovnosti lidí, rozuměl fungování demokracie a byl ochoten se aktivně občansky projevovat,
- uvědomoval si svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva a respektoval práva ostatních lidí; byl připraven k soužití s různými společenskými minoritami, nepodléhal xenofobii, rasismu a intoleranci,
- pochopil význam aktivní účasti své i ostatních členů společnosti na utváření společenského života, kulturního a přírodního prostředí v regionálním i celosvětovém měřítku,
- získal kladný vztah ke kulturním a estetickým hodnotám a zasazoval se o trvale udržitelný rozvoj životního prostředí,
- chápal význam a nutnost celkového osobního rozvoje a profesní připravenosti, byl vybaven základními dovednostmi pro styk s lidmi,
- byl schopen samostatného rozhodování, kritického myšlení a jednal odpovědně,
- uvědomoval si stále vzrůstající nároky na kvalifikovanou pracovní činnost i na inovace pracovních dovedností,
- byl ochoten a schopen se adaptovat na změny trhu práce a kvalifikací, uvědomoval si vliv přírodního prostředí a vliv rozvoje vědy a techniky na život lidí,
- se v ústním i písemném jazykovém projevu snažil dodržovat jazykové normy, aby se výstižně a logicky správně vyjadřoval,
- v cizím jazyce rozuměl jednoduchým krátkým rozhovorům o věcech denního života a dokázal v rozsahu aktivně osvojených jazykových prostředků reagovat na běžné životní situace,
- dovedl získat v cizím jazyce jednoduchou informaci, sdělit podstatné myšlenky z běžného vyslechnutého nebo přečteného textu a v jednoduchých větách dovedl hovořit o známé tematice, aby ovládal základní odbornou terminologii svého oboru,
- rozuměl základním matematickým pojmům a vztahům mezi nimi, uměl vyhledávat, hodnotit a třídit matematické informace a dokázal používat získané matematické poznatky při řešení problémů a úkolů v běžných životních i v profesních situacích,
- byl schopen aplikovat získané přírodovědné poznatky v občanském životě i ve své odborné práci, chápal základní ekologické zákonitosti, dovedl uplatňovat poznatky z ekologické oblasti pozitivním způsobem ve vlastním oboru,
- projevoval smysl pro čestnost, spolupráci a vzájemnou pomoc, byl ohleduplný k ostatním,
- dovedl ve své profesní oblasti identifikovat a analyzovat problémy, zvažovat možnosti jejich řešení, vybírat a navrhovat řešení optimální v daném kontextu, stanovovat efektivní postupy při realizaci řešení a dodržovat je,
- na uživatelské úrovni dovedl pracovat s osobním počítačem a dalšími prostředky informačních a komunikačních technologií, byl schopen tyto prostředky využívat k práci s informacemi,
- uměl pracovat se specifickým aplikačním programovým vybavením používaným v profesní oblasti,
- měl vytvořeny základní předpoklady pro uplatnění v živnostenském podnikání jak z hlediska profesních dovedností, tak z hlediska chápání potřeby aktivního přístupu k nalézání profesního uplatnění i nutnosti zdravého rizika k prosazení svých záměrů a orientoval se i v základních ekonomických otázkách této problematiky.
Po ukončení přípravy ve studijním oboru obchodník a po úspěšném vykonání maturitní zkoušky žák ovládá následující okruhy pracovních činností:
- provádí vybrané obchodní operace v tuzemském i mezinárodním obchodě včetně celního řízení,
- provádí výběr dodavatelů a nákupu zboží,
- sjednává a uzavírá kontrakty s dodavateli,
- orientuje se v odběratelské síti, umí nalézt vhodný distribuční kanál,
- vyřizuje reklamace,
- provádí inventarizaci,
- umí zajistit dopravu, přepravu a skladování výrobků a zboží,
- připravuje a vede obchodní jednání,
- vyhotovuje písemnosti související s realizací obchodních operací,
- vyhotovuje písemnosti v oblasti platebního styku,
- vyhotovuje písemnosti pracovněprávního charakteru,
- vyhotovuje vnitropodnikové písemnosti,
- vede obchodní korespondenci včetně cizojazyčných dopisů s využitím prostředků informačních technologií,
- využívá prostředků a pomůcek k racionalizaci administrativy,
- manipuluje s elektronickou pokladnou a využívá pokladních systémů,
- stanovuje a organizuje pracovní režim v obchodním provozu.
- zajišťuje profesní ekonomické činnosti související s provozem, hospodařením, financováním a finančním řízením podniku, hodnotí dosažený výsledek hospodaření, možnosti jeho ovlivňování,
- vede evidenci hospodaření podniku,
- vede evidenci majetku podniku,
- realizuje daňovou problematiku,
- provádí platební styk a zúčtovací operace včetně vedení dokladů,
- ovládá spolupráci s organizacemi poskytujících služby podniku - peněžními ústavy, pojišťovnami, dopravci, poštami, telekomunikacemi,
- vede osobní agendu,
- ovládá odměňování zaměstnanců, zpracování mzdové agendy - dokladů o práci a mzdách,
- vede účetnictví podnikatelských subjektů, zpracovává daňovou evidenci i s využitím prostředků informačních technologií.
- je připraven zahájit a provozovat profesní podnikatelské činnosti jak fyzické osoby (živnostenské podnikání), tak i právnické osoby (obchodní společnost),
- vyhledává, navazuje a rozvíjí kontakty s vnějším okolím podnikatele, se zákazníky i sociálními partnery,
- je schopen uplatňovat zásady podnikatelské etiky, společenského chování a vystupování.
- orientuje se v právních normách, které se vztahují k výkonu povolání a podnikatelské činnosti,
- důsledně dodržuje platné právní normy, zejména při vyřizování reklamací, přejímce zboží a platebním styku,
- respektuje zákoník práce, zejména pracovní řád a povinnosti zaměstnanců a zaměstnavatelů.
- zajišťuje profesní marketingové činnosti,
- provádí výzkum trhu, tržní analýzu, vyhodnocuje a využívá výsledek,
- navrhuje a realizuje prodejní a propagační akce, zejména veletrhy a výstavy,
- vyhodnocuje prodejní, propagační a prezentační akce z různých hledisek, např. výzkumu trhu a konkurentů, nabídky výrobků, analýzy výrobků, odbytových možností, analýzy spotřebitelů,
- poznává okolí a reaguje na ně, zejména na orgány místní správy.
Absolventi se uplatní v organizacích a podnicích provozujících obchod, na veletrzích a prodejních výstavách. Jsou připraveni pracovat např. v oddělení nákupu a prodeje zboží, marketingu, logistiky, propagace či obchodním oddělení. Mají předpoklady pro to, aby po zapracování a získání potřebných zkušeností vykonávali především organizační funkce včetně samostatného řízení obchodních činností a uplatnili se jako obchodní inspektoři, vedoucí provozních a organizačních jednotek, vedoucí a zástupci oddělení nákupu a prodeje zboží, obchodního oddělení, manažeři firem, obchodní zástupci firem nebo společností. Jsou připraveni vykonávat obchodní, obchodně provozní i podnikatelské funkce, pro něž se doporučuje úplné střední odborné vzdělání.
Absolventi studijního oboru, kteří úspěšně vykonali maturitní zkoušku, se mohou ucházet o studium na vysokých školách nebo na vyšších odborných školách.