PROFIL ABSOLVENTA
Kmenový obor: |
6652H Aranžér, propagační práce |
Učební obor: |
66-52-H/001 (64-51-2/00) Aranžér |
Dosažený stupeň vzdělání: |
střední odborné |
Způsob ukončení a certifikace: |
závěrečná zkouška, výuční list |
Absolvent učebního oboru aranžér je středoškolsky vzdělaný pracovník se všeobecným i odborným vzděláním.
Obecným cílem složky všeobecného vzdělávání je vytvořit předpoklady pro rozvoj osobnosti žáků v návaznosti na vědomosti, dovednosti a postoje získané v základní škole. Klade se důraz na vzdělání v kontextu široce pojímaného občanství a tedy na obecně přijímané kvality člověka důležité pro jeho uplatnění v demokratické společnosti založené na humanismu. Přitom je akcentována osobnost žáka, zvyšuje se orientace na jeho životní adaptabilitu, na přípravu k práci v podmínkách rychle se měnící společnosti a současně i na přípravu k životu v harmonii s prostředím, s okolním světem i se sebou.
Odborné vzdělání umožňuje získat kvalifikaci pro výkon souboru pracovních činností včetně ovládnutí metod práce a příslušných pracovních prostředků. Na základě tohoto odborného vzdělání absolvent by měl být schopen vykonávat takové činnosti, při nichž je nutno samostatně uplatňovat získané vědomosti, dovednosti a návyky, některé z těchto činností mohou vyžadovat i určitou míru osobní zodpovědnosti a samostatnosti. Od absolventa se často vyžaduje schopnost spolupráce s ostatními pracovníky a schopnost práce týmové.
Získaným vzděláním má absolvent vytvořeny předpoklady pro další vzdělávání.
Výuka postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení absolvent:
- rozuměl vzájemnému vztahu svobody a odpovědnosti i rovnosti lidí, rozuměl fungování demokracie a byl ochoten se aktivně občansky projevovat,
- uvědomoval si svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva a respektoval práva ostatních lidí; byl připraven k soužití s různými společenskými minoritami, nepodléhal xenofobii, rasismu, a intoleranci,
- pochopil význam aktivní účasti své i ostatních členů společnosti na utváření společenského života, kulturního a přírodního prostředí v regionálním i celosvětovém měřítku,
- získal kladný vztah ke kulturním a estetickým hodnotám a zasazoval se o trvale udržitelný rozvoj životního prostředí,
- chápal význam a nutnost celkového osobního rozvoje a profesní připravenosti, byl vybaven základními dovednostmi pro styk s lidmi,
- byl schopen samostatného rozhodování, kritického myšlení a jednal odpovědně,
- uvědomoval si stále vzrůstající nároky na kvalifikovanou pracovní činnost i na inovace pracovních dovedností,
- byl ochoten a schopen se adaptovat na změny trhu práce a kvalifikací, uvědomoval si vliv přírodního prostředí a vliv rozvoje vědy a techniky na život lid,
- se v ústním i písemném jazykovém projevu snažil dodržovat jazykové normy, aby se výstižně a logicky správně vyjadřoval,
- v cizím jazyce rozuměl jednoduchým krátkým rozhovorům o věcech denního života a dokázal v rozsahu aktivně osvojených jazykových prostředků reagovat na běžné životní situace,
- dovedl získat v cizím jazyce jednoduchou informaci, sdělit podstatné myšlenky z běžného vyslechnutého nebo přečteného textu a v jednoduchých větách dovedl hovořit o známé tematice, aby ovládal nejzákladnější odbornou terminologii svého oboru,
- rozuměl základním matematickým pojmům a vztahům mezi nimi, uměl vyhledávat, hodnotit a třídit matematické informace a dokázal používat získané matematické poznatky při řešení problémů a úkolů v běžných životních i v profesních situacích,
- byl schopen aplikovat získané přírodovědné poznatky v občanském životě i ve své odborné práci, chápal základní ekologické zákonitosti, dovedl uplatňovat poznatky z ekologické oblasti pozitivním způsobem ve vlastním oboru,
- projevoval smysl pro čestnost, spolupráci a vzájemnou pomoc, byl ohleduplný k ostatním,
- dovedl ve své profesní oblasti identifikovat a analyzovat problémy, zvažovat možnosti jejich řešení, vybírat a navrhovat řešení optimální v daném kontextu, stanovovat efektivní postupy při realizaci řešení a dodržovat je,
- dovedl pracovat s osobním počítačem, uměl využívat informačních zdrojů v pracovním i mimopracovním životě,
- měl vytvořeny základní předpoklady pro uplatnění v živnostenském podnikání jak z hlediska profesních dovedností, tak z hlediska chápání potřeby aktivního přístupu k nalézání profesního uplatnění i nutnosti zdravého rizika k prosazení svých záměrů a orientoval se i v základních ekonomických otázkách této problematiky.
Po ukončení přípravy v učebním oboru aranžér a po úspěšném vykonání závěrečné zkoušky žák:
- ovládá odbornou terminologii svého oboru a je schopen využívat obecných poznatků, pojmů, pravidel a principů při řešení praktických úkolů,
- chápe podstatu základních ekonomických jevů a principů tržního hospodářství,
- ovládá techniku administrativy,
- ovládá informační a komunikační technologii,
- má přehled o sortimentu zboží na současném trhu,
- umí pracovat s aranžérským materiálem a nářadím, ovládá potřebné stroje a zařízení, umí zhotovit i použít nejrůznější aranžérské pomůcky,
- ovládá zhotovování poutačů a dekoračních prvků,
- umí instalovat menší výstavy,
- ovládá propagační zajišťování drobné propagační akce, navrhování a realizace jednoduché propagační akce včetně návrhů a realizace vhodných reklamních prostředků,
- ovládá techniku aranžérských prací, např. lepení různých materiálů, tapetování, potahování ploch papírem, textilem i jiným materiálem,
- umí zpracovat propagační úkol na dané téma – napsání libreta a scénáře, vypracování makety a realizace návrhu,
- ovládá různé techniky psaného i konstruovaného písma, jeho umístění v ploše včetně barevného řešení,
- ovládá jednoduché grafické techniky a jejich realizaci v reklamní práci,
- umí používat grafický program, zejména pro návrhářské práce, ovládá řazecí program, ovládá kopírovací a zvětšovací techniku,
- ovládá manipulaci se světlem, zvukem a pohybem při práci,
- umí kresebné zobrazování předmětů v ploše i prostoru, ovládá základy figurální kresby a malby včetně malby pozadí plochy a zvětšovacích technik kresby,
- ovládá jednoduché výtvarné techniky a jejich aplikaci v návrhářské práci,
- umí zhotovit cenovky, popisky a grafické informace k vystaveným exponátům,
- je schopen týmové práce,
- je schopen sestavit kalkulaci spotřeby aranžérského materiálu, realizovaných prací,
- ovládá vedení evidence vystavených a zapůjčených exponátů.
Absolventi se uplatní ve všech druzích obchodních institucí, obchodních společností, družstev, ve společnostech a firmách provozujících výstavnictví a propagační činnost a ve službách.
Absolventi, kteří úspěšně vykonali závěrečnou zkoušku, se mohou ucházet o přijetí do studijního oboru pro absolventy tříletých učebních oborů, navazujícího na předešlou přípravu.
Absolventi mohou studovat i v jiných druzích středních škol za podmínek stanovených příslušnými právními předpisy.
Další vzdělávání je možné následným studiem vedoucím k dosažení vyššího odborného vzdělání nebo vysokoškolského vzdělání.